Eenkennige kat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manon_king

Berichten: 343
Geregistreerd: 06-08-05

Eenkennige kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 14:09

Hoi,
wij hebben sinds april een ontzettend leuk poezebeest in huis. Pip is nu bijna 10 maanden oud.
Toen ze nog klein was kon iedereen haar oppakken, aaien, mee spelen, knuffelen etc.
Nu ze wat ouder is, lijkt dit helemaal over te zijn. Zodra de deurbel gaat slaat haar gedrag helemaal om. Ze krijgt een dikke staart en als je haar wil aaien loopt ze weg of haalt ze uit (ook naar mij of mijn vriend). Vrolijk is ze in ieder geval niet. Wel merk je dat ze nieuwsgierig is, want ze komt steeds kijken. Het is vooral tegen mijn jongste broer dat ze zo 'gemeen' doet. Ik kan haar nog wel oppakken, maar zodra hij dan in de buurt komt begint ze te blazen. Maar als er niemand anders hier is behalve ik en/of mijn vriend, is ze niet bij ons weg te slaan. Zelfs terwijl ik dit typ probeert zo zoveel mogelijk aandacht te krijgen door helemaal boven op me te klimmen. 's Avonds komt ze op bed lekker bij je liggen, en ze loopt de hele dag achter ons aan.
Mijn vraag dus, waarom is ze tegen ons wel zo lief en tegen bezoek zo gemeen? En vooral, heeft iemand tips?
Alvast bedankt!

_Nann_

Berichten: 4469
Geregistreerd: 08-10-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 14:31

Misschien heeft iemand haar ooit opgepakt, terwijl ze dat helemaal niet wou?
en heeft ze daar een nare ervaring aan overgehouden.

ik heb een kat gehad, zodra ze de stem van mijn tante hoorde , kroop het dier weg.
( dit was omdat mijn tante haar vroeger altijd op nogal hardhandige manier deed ontklitten en dat was ze dus niet vergeten)

wat ik probeer te zeggen is; ze doen het nooit zonder reden.

probeer ervoor te zorgen dat je kat zich op haar gemak voelt, laat haar in haar waarde, ga het niet opzoeken als er bezoek is.
Probeer gewoon een ongedwongen sfeer te creƫren.
Misschien kruipt ze dan vanzelf uit die schulp.

Maar het belangrijkste is dat je zo'n kat nooit in het nauw drijft, verstoppen is zeker niet goed, dus zorg ervoor dat ze zich niet helemaal ergens ver weg in een hoekje kan verstoppen.
maar geeft haar wel de ruimte om te 'vluchten" als ze daar behoefte aan heeft.
Dan liever dat ze bovenop een kast gaat zitten, dan dat ze wegkruipt onder je bed bijvoorbeeld.

Ik kan er verder niet zo over oordelen, dan zou ik de situatie zelf beter moeten kennen/ meemaken.
In ieder geval veel sterkte ermee, meestal loopt het met katten wel los.
( ik heb zelf een aantal "straat katten" gehad en die zijn ook stuk voor stuk allemaal "tam" geworden. dus wat mij betreft is niets onmogelijk.) :Y)

Rennie89
Berichten: 37251
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Eenkennige kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 14:39

Ga mee met Nann :j Zou de kat zo min mogelijk stress geven, evt als er bezoek komt half uurtje van te voren even naar boven brengen (wel dat ze nog naar beneden kan komen maar dat ze dus al ergens rustig zit als er mensen komen)

Ik heb een eenkennige poes die ook heel stresserig word als er veel mensen zijn. 1 extra iemand gaat nog, maar meer word teveel. We hebben al een redelijk drukke gezinssituatie dus ja :')

manon_king

Berichten: 343
Geregistreerd: 06-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 14:50

Bedankt voor jullie reacties.
_Nann_: een nare ervaring hebben we ook over gedacht. Ze heeft een paar maanden terug 3 dagen bij mijn moeder en broer thuis gelogeert omdat wij weg waren. Maar daar heeft ze het prima naar haar zin gehad. Was even wennen in een nieuwe omgeving, maar dat is eigenlijk best goed gegaan.Als er bezoek is, laten we haar ook met rust. Ze zit wel vaak gewoon in de kamer, maar is constant op haar hoede. Af en toe legt m'n broer een snoepje bij z'n voeten neer en dan komt ze ook naar hem toe om het snoepje te pakken. Dit lijkt ook al beter te gaan dan eerst, eerder sloeg ze het snoepje snel de andere kant op om hem daar rustig op te eten. Bedankt voor de tips, ik ga het eens proberen om haar boven neer te zetten als er bezoek komt. Maar ik denk dat ze gauw weer naar beneden komt als ik niet boven blijf.

manon_king

Berichten: 343
Geregistreerd: 06-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 20:41

Iemand anders nog tips? :o