Geelbuikschildpad

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kel_tje

Berichten: 232
Geregistreerd: 26-02-08

Re: Geelbuikschildpad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 06:32

Warm water is dus niet nodig? Maar is de bak die ik nu heb wel te klein of kan het opzich wel?

Echt al super bedankt voor alle reacties!

cyclo86
Berichten: 683
Geregistreerd: 01-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 07:08

bak is veel te klein
mjah het is nu ook niet dat je per direct en nieuwe moet hebben, mar ik zou wel goed zoeken op marktplaats om een mooie 2de hands te bemachten voor minder geld dan nieuw in de winkel. Dan heb je nog paar weken zoektijd langer zou ik echt niet doen want het beeste moet echt zwemmen. Kijk anders eens op www.schildpaddennet.nl daar hebben ze hele topics over huisvesting en voeding van schildpadden al zijn de meeeste tips hier al gegegeven.

Pikeur

Berichten: 6306
Geregistreerd: 01-02-06

Re: Geelbuikschildpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:55

Ja die bak is wel echt te klein, mijn geelbuik is nu al zo'n 30 centimeter, jouwe hoort dat natuurlijk ook te kunnen halen. Een minimum van 1 meter is wel netjes, het zijn geen hele actieve dieren verder maar iets leefruimte is altijd belangrijk

Anoniem

Re: Geelbuikschildpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:58

Ik heb mijn kleintjes, circa 4/5 cm in 80 cm bak. En waterlaag is 20 cm.
Uiteindelijk komen ze in een vijver. Want vind een bak van 2 m veelste klein voor zulke dieren.
Kan zijn dat ik het mis heb.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Geelbuikschildpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:34

Veel en veel te klein de bak die je nu hebt, dus bedenk goed of je dit dier kunt houden. Heb je plek voor een minstens 1.20m bak (liefst groter)? De lampen en verwarmingselement kosten ook extra stroom en willen je ouders daarvoor opdraaien? (verwarmingselement die ik heb is 50 watt maar ik heb dan een aquarium van circa 50 liter. Nee, geen schilpadden, maar vissen zitten erin ;) Maar incl. filter, lamp, verwarmingselement komt het toch weer extra erbij op de stroomrekening. Nu is het voor mij niet heel erg veel, maar met een grote schilpaddenbak heb je natuurlijk wel meer stroomverbruik omdat je bv een groter verwarmingselement nodig hebt, grotere filter (voorkeur buitenfilter) etc.
Verwarmingselement hoeft niet perse... maar als je wilt dat ze lekker actief blijven is het wel nodig.

Via marktplaats kun je vast wel een mooie bak vinden! :)

Pikeur

Berichten: 6306
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:25

love_western schreef:
Ik heb mijn kleintjes, circa 4/5 cm in 80 cm bak. En waterlaag is 20 cm.
Uiteindelijk komen ze in een vijver. Want vind een bak van 2 m veelste klein voor zulke dieren.
Kan zijn dat ik het mis heb.


Ach ik heb bijna spijt dat ik mijn bak van 1 meter heb verwisseld voor een bak van 2 meter, hij zwemt toch niet := Overdag zit ie lekker te zonnen, als hij honger heeft zwemt ie wat rond en s nachts is de lamp uit en slaapt ie dus.
Eigenlijk is mijn waarneming dus dat 2 meter nieteens nodig is maargoed

kel_tje

Berichten: 232
Geregistreerd: 26-02-08

Re: Geelbuikschildpad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 21:24

ik ben al opzoek naar een andere bak, dus het gaat de goede kant op. warmte lamp heb ik al gekocht:D
Alleen toch maak ik me zorgen over dat ie nog steeds niet eet. Ik keek net naar hem en toevallig dat ik een luchtbelletje bij zn neus zag. Ik weet dan dat hij longontsteking kan hebben. Wat zijn de verdere symptonen van longonsteking? het is wel voor het eerst dat ik zon belletje bij hem zie.

kel_tje

Berichten: 232
Geregistreerd: 26-02-08

Re: Geelbuikschildpad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 21:49

ik keek net even bij schildpadden ziektes en ik denk nu dat het miss ook een oogontsteking kan zijn. Het lijkt of er een witachtig vliesje overheen zit. Hij eet niet en is heel rustig. Dat zijn de symptonen ervan.
Ik had hem net even op het droge gezet en hoorde hem niet raar ademen en hij had toen ook geen belletjes uit zn neus, nu ligt ie weer in het water en zie ik ook geen belletjes meer. Dus wss geen longontsteking dan?
wie kan me helpen maak me echt zorgen!!!

cyclo86
Berichten: 683
Geregistreerd: 01-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:27

daar zijn mensen voro die ervoor gestuderd hebben :Y) genaamd dierenarts ;)

voor een schildpad liefst naar een da die iets van schildpadden weet, niet elke dierenarts kent veel van schildpadden even zoeken dus... naar een geschikte n de buurt

ik hoop dat het erg meevalt maar is onmogelijk te beoordelen vanaf de pc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 23:04

Pikeur schreef:
love_western schreef:
Ik heb mijn kleintjes, circa 4/5 cm in 80 cm bak. En waterlaag is 20 cm.
Uiteindelijk komen ze in een vijver. Want vind een bak van 2 m veelste klein voor zulke dieren.
Kan zijn dat ik het mis heb.


Ach ik heb bijna spijt dat ik mijn bak van 1 meter heb verwisseld voor een bak van 2 meter, hij zwemt toch niet := Overdag zit ie lekker te zonnen, als hij honger heeft zwemt ie wat rond en s nachts is de lamp uit en slaapt ie dus.
Eigenlijk is mijn waarneming dus dat 2 meter nieteens nodig is maargoed

Tjah die van mij zijn wel echte zwemmers. Zijn niks voor niks waterschildpadden.
En ze zonnen ook wel een paar uurtjes per dag.

kel_tje

Berichten: 232
Geregistreerd: 26-02-08

Re: Geelbuikschildpad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 09:15

Ik ga straks met de schildpad naar de reptielenspeciaalzaak ik hoop dat ze me daar kunnen helpen en anders ga ik een RD zoeken. Hier beetje in de buurt.

Anoniem

Re: Geelbuikschildpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 09:22

Ik zou gelijk naar een retiepelarts gaan. Mijn ervaringen met reptielenspeciaalzaken is niet al te best :+

lynne_berna

Berichten: 3127
Geregistreerd: 04-10-07
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 09:24

Schildpadden houden zeker wel een winterslaap, ook als ze binnen worden gehouden.
Het komt regelmatig voor dat mensen denken dat hun schildpad dood is, hem weggooien terwijl het beest gewoon in winterslaap lag.

amazone77

Berichten: 4883
Geregistreerd: 28-07-08
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 09:25

Mijn waterschildpadden zitten wel verwarms en zijn zowat heel de dag actief...
Ik heb ze van mijn zus gekregen,ze zaten samen al bijna 3 jaar in een 40 liter bakje. :oo
Nu zitten ze bij mij in een aqaurium van 1.20m (en ben al weer op zoek naar wat groters :j 0 Heb er zelfs een algen eter bij zitten en dat gaat heel erg goed.
Bij mee krijgen ze verschillende dingen te eten x of 3 in de week.
Ik geef ze schildpad korrels van JBL (Agil) ook wat meelwormen. en droge kreeftjes granaaltjes als ik soep aan het koken ben krijgen ze een runderballetje gehakt.
Ze zitten bij mij in water van 25 graden.
Ik heb 2 mannetjes,maar als je een vrouwtje hebt (te zien aan de nagels en dikte van de staart) moet je een zand eilandje hebben zodat ze haar eitjes kan leggen,als je dat niet hebt kunnen ze daar echt aan dood gaan. ook heeft een vrouwtje kalk nodig,dit kan je geven door af en toe wat ei schaal te geven.
Ik wist toen ik de schildpadden kreeg 3 jaar geleden er helemaal niks van af,had medelijden met de beestje en heb ze mee naar huis genomen.
Ze groeien als kool hier,Zien er goed uit en zijn erg actief,je hebt er best veel werk mee maar ik vind ze erg leuk.
Mocht je over zijn/haar gezondheid zorgen maken dan zou ik hem/haar toch even na laten kijken bij een dieren arts,denk er goed aan dat als je hem/haar vervoerd dat ze absoluut niet tegen tocht kunnen,ook niet vaak uit de bak halen en niet over je vloer laten kruipen.
Schildpadden zijn erg tocht en stres gevoelig.
Heel veel succes met je schildpad.

kel_tje

Berichten: 232
Geregistreerd: 26-02-08

Re: Geelbuikschildpad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 13:07

Ik ga vandaag een grote bak halen en een warmte element. Ik hoop dat het daarna beter met hem gaat.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Geelbuikschildpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:12

Top! :)

Succes met t beestje :)

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:12

Pikeur schreef:
Stuk sepia is zeker een hele goede tip, dit kun je zo in het water laten drijven en daar gaan ze lekker aan knagen, is gezond en ook nog eens goed voor het gebit.

Welk gebit... _O-

amazone77

Berichten: 4883
Geregistreerd: 28-07-08
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:41

Kuggur schreef:
Pikeur schreef:
Stuk sepia is zeker een hele goede tip, dit kun je zo in het water laten drijven en daar gaan ze lekker aan knagen, is gezond en ook nog eens goed voor het gebit.

Welk gebit... _O-


:')

Pikeur

Berichten: 6306
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:52

Ik doel natuurlijk niet op tanden maar op datgene waar ze mee kauwen/vlees verscheuren, weet ik veel hoe ik dat anders moet omschrijven. Lijkt me soort logisch maargoed.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Geelbuikschildpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:08

Kaken zijn het toch?

kel_tje

Berichten: 232
Geregistreerd: 26-02-08

Re: Geelbuikschildpad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 15:05

Ik ben naar een reptielenspeciaal zaak gegaan. Heb uitgelegd wat het beestje heeft. Nu was daar zon zelfde schildpad van 1 jaar oud en 4x zo groot als dieik hier heb. Mijn schikdpad is 5 jaar en nog geen 10cm groot, die schildpad daarwas zeker al 25cm. Hij is dus sowieso al niet goed ontwikkeld omdat ie altijd in een te kleine bak heeft gezeten. Die man van die winkel heeft mij superveel verteld maar ook dat het voor dit schildpadje einde verhaal is. Hij is te klein, eet niet en longontsteking, heeft niks van warmte (alleen lamp dan) en in een te kleine bak. Als ik die schildpad nog wil redden gaat me dan heel veel geld kosten. Hij heeft mij het advies gegeven om hem elke dag warm water te geven en elke dag vers voer te geven. Als dat niet helpt houd het op.
Wat zoude jullie nu doe ?

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Geelbuikschildpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:10

Naar de dierenarts gaan, die ook ervaring heeft met schilpadden. Als die zegt: einde oefening, zou ik eerder voor inslapen kiezen dan een zeer afwachtende houding...
(en het zou zonde zijn als je alles aanschaft om vervolgens alsnog het dier te moeten laten inslapen)

pubelia

Berichten: 9990
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Re: Geelbuikschildpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:22

Inderdaad, naar een RD gaan! Zoveel gaat dat ook niet kosten, en ik denk dat je dit diertje nog makkelijk te redden is...

amazone77

Berichten: 4883
Geregistreerd: 28-07-08
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:55

Pikeur schreef:
Ik doel natuurlijk niet op tanden maar op datgene waar ze mee kauwen/vlees verscheuren, weet ik veel hoe ik dat anders moet omschrijven. Lijkt me soort logisch maargoed.


sorry als het voor jou niet grappig overkwam..ik moest erg lachen om de reactie van Kugger. :o
Ze hebben idd kaken.

kel_tje

Berichten: 232
Geregistreerd: 26-02-08

Re: Geelbuikschildpad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 17:18

Ik heb een probleem. Ik mag van mm vader geen geld uitgeven aan de schildpad. Ik weet niet zo goed wat ik nu moet doen eigenlijk. Iemand een idee?