De boerenfox

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

De boerenfox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 10:00

Hoi,

Mijn vader en ik hebben een eeuwige discussie. Wel grappig opzich hoor! Het leuke is dat iedereen zich ermee gaat bemoeien en plaatjes gaat opzoeken "ja die lijkt wel", "Ja maar die lijkt ook" :+
Mijn hond komt uit het asiel als pup, hij kwam vroeg bij mij. Op zijn paspoort staat een Fox Terrier, de dierenarts zegt eerder "Het is een kruising tussen een gladharige fox terrier en een jack russel. Mijn vader zegt dus: "Het is een boerenfox". En daar ben ik het dan niet mee eens.
Goed en of het nou een fox terrier, boerenfox of paars naakthondje maakt mij niets uit.. Hij is lief en dat is het belangrijkste.

Toch die eeuweige boerenfox discussie, dus wie heeft er verstand van boerenfox honden?
Op de website staat dat de boerenfox geen erkend ras is en dat deze hond is ontstaan door een kruising tussen een gladharige fox terrier en jack russel. Tenminste dit is wat ik las. Een andere website zegt dat het meer de uiterlijke kenmerken heeft van deze 2 rassen.
Toch ben ik van mening dat een kruising tussen de fox terrier en de jack russel niet per definitie een boerenfox is, mijn vader zegt dus absoluut van wel.

Wie weet hoe dit precies zit bij die honden?? :D

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:03

Een kruising tussen die 2 is volgensmij wel gelijk een boerenfox, omdat het een verzamelnaam is voor een kruising van bepaalde rassen.

Ik heb trouwens ook een boeren fox, en enkele mensen in mijn omgeving ook en er zijn echt heel veel verschillen.

KC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:06

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:10

KC dat zijn geen standaard boerenfoxjes. Misschien is de vader of moeder een boerenfox met een andere hond.

KC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:13

@ russel zo als ik al schreef komen ze van een fokker en ken ik de ouders :D maar die discussie heb ik iedere keer is hilarisch :D LoL kan er steeds weer om in een deuk liggen. Mij maakt het ook niet uit tenslotte zijn het mijn lieverds en welk label eraan hangt volgens anderen is verder niet belangrijk.

Inwonderland

Re: De boerenfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:19

Maar bij een niet erkend ras, wat is dan een boerenfox?

Het is voor mij gewoon een verzamelnaam voor hondjes met een bepaald uiterlijk. Je kunt je wel fokker van boerenfoxjes noemen, maar er is niets aan erkend en je kunt er mee doen wat je wilt.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:20

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:23

_Hedwig_ schreef:

Het is voor mij gewoon een verzamelnaam voor hondjes met een bepaald uiterlijk. Je kunt je wel fokker van boerenfoxjes noemen, maar er is niets aan erkend en je kunt er mee doen wat je wilt.

Er zijn wel een aantal rassen die alleen een boeren fox maken:
Jack Russell, Foxterriër Terrier, Brasileiro, Ratterrier, Dansk/Svensk Gårdhunde.

Een jack x keeshondje maakt dus geen boerenfox, maar een jack x foxterrier wel.

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:26

Wij hebben twee boerenfoxjes de ene is heel stevig, lang en laag bij de grond (een stevig uitgevallen jack russel eigenlijk) en de andere is niet heel veel hoger maar wel heel smal en hoogbenig met giga oren. Daar zou je zo een tekenfilm van kunnen maken. Dus volgens mij is een boerenfox inderdaad gewoon een verzameling van vaak zwart wit gevlekte hondjes met een terrier kopje. Ik heb ze in alle soorten en maten gezien waarbij die van ons erg klein is maar ik ken ze ook maatje labrador. Maar dat maakt toch allemaal niet uit, ik vind het top hondjes, handig formaat toch stoer en met lekker veel pit.

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:29

Jockey_my schreef:
_Hedwig_ schreef:

Er zijn wel een aantal rassen die alleen een boeren fox maken:
Jack Russell, Foxterriër Terrier, Brasileiro, Ratterrier, Dansk/Svensk Gårdhunde.

Een jack x keeshondje maakt dus geen boerenfox, maar een jack x foxterrier wel.

Ik heb zelf een pup, fox met kees en border, voor mij gewoon een foxje... Ik zal er eens een foto bij zoeken.
Ze is nu 6 maand en lijkt gewoon op een fox. Ik vindt het net zo'n moeilijk verhaal als "boomertjes" het zijn gewoon kruisingen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 10:29

Maar is het niet zo dat er ooit eens 'boerenfoxen' zijn ontstaan uit een jack russel x fox terrier en dat er is doorgefokt met de 'boerenfox'?
Zoals ik het las zijn de verre voorouders jack russel x fox terrier. Maar ook x andere honden.
Ik vind het een vaag iets en kom er dus echt niet uit. :+

Qua kleur en karakter past mijn hond wel bij een boerenfox, maar ook bij een fox terrier en ook bij een jack russel en ook bij nog veel anderen :+

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:33

Als het maar een leuke hond is toch, wat doet het labeltje er dan toe...

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 10:35

Doet er ook absoluut niets toe.
Ik ben ontzettend blij met mijn vriendje ;)

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:43

Afbeelding
Onze boerenfox :D

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:43

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:53

Boerenfox is inderdaad geen erkend ras. Toch zijn er liefhebbers die serieus fokken.
Mijn oudste hondje kwam bij zo;n fokker vandaan. Keurige schone kennel, 1 reu, 3 teven, op dat moment 2 nestjes. Pa boerenfox, ma boerenfox.
Ik heb er 2 (van 1 weet ik de ouders niet, broodfok hondje). Ze zijn compleet verschillend, van bouw, van vacht structuur en van karakter.

Rocky (de oudste, inmiddels 13)
Afbeelding

Penny (inmiddels 10)
Afbeelding

Samen
https://lh3.googleusercontent.com/-wtkk ... G_1621.JPG

Mijn zus heeft er ook 1, en die is ook weer anders
Laatst bijgewerkt door SanderD op 05-10-11 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Derde afbeelding in linkje gezet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:16

Volgens mij is Boerenfox een soort verzamelnaam :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:18

Voor wat dan? Want als ik aan een bf denk, denk ik toch aan mijn honden

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:52

een boerenfox is een type hond net als een boomertje een type hond is

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:12

dierenfan schreef:
een boerenfox is een type hond net als een boomertje een type hond is

Scheelt weer typen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:17

Ben niet bekend met boomers, maar wat is de definitie van een type?

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:20

Gut, ben je op de HC tour?

Je weet toch wel wat er met een 'type' hond bedoeld wordt? JR achtige hondjes op hoge poten. Is een type hond. Dat wordt Boerenfox genoemd.

Citaat:
type
geheel van karakteristieke eigenschappen van een klasse of van materiaal;soort

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:20

Ik heb een kruising met oa Boerenfox erin. Een schoolvriendin van me had thuis ook boerenfoxen. Ze zijn over het algemeen kortharige, hebben vlekken (veel wit vaak) en sommigen hebben van die typische wenkbrauwen zoals een döbberman of een rottweiler dat ook heeft. Vaak zijn ze qua formaat te vergelijken met een Parson Jack Russel. En ze zijn actief! Ik vind ze erg leuk :D Die van mij is een (Boerenfox x Beagle) x (Boerenfox x Friese Stabij) en je kan alledrie de rassen goed herkennen :j

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:21

Pletje123 schreef:
Ik heb een kruising met oa Boerenfox erin. Een schoolvriendin van me had thuis ook boerenfoxen. Ze zijn over het algemeen kortharige, hebben vlekken (veel wit vaak) en sommigen hebben van die typische wenkbrauwen zoals een döbberman of een rottweiler dat ook heeft. Vaak zijn ze qua formaat te vergelijken met een Parson Jack Russel. En ze zijn actief! Ik vind ze erg leuk :D Die van mij is een (Boerenfox x Beagle) x (Boerenfox x Friese Stabij) en je kan alledrie de rassen goed herkennen :j

Als de Boerenfox een ras was, had dat inderdaad gekunt ;)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:23

marjolein88 schreef:
Afbeelding
Onze boerenfox :D

Dit is het typetje wat bij mij bekend staat als bf.