Konijn met snot

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Konijn met snot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 10:43

Ik weet het gewoon niet meer, ik zal even kort uitleggen..

Ik heb 4 konijnen, 2 koppels.
Van het ene koppel had Sil al vanaf dat ik haar kocht snot. Echter heb ik haar bij de fokker nog helemaal gecontroleerd maar niks gevonden, ik was namelijk al heel alert ervoor omdat m'n vorige konijn het ook had. Toen ze bij mij thuis kwam zag ik pas dat ze het had. Ze heeft een AB kuur gehad, alleen sloeg dit niet aan. De dierenarts wilde ook niks meer geven. (ze hebben longen en alles geluisterd maar bij de DA zelf merkte je ook dat het leek dat ze niks had). Toen kreeg zij een vriendje Tijs, waarmee ze een koppel vormde. Waar ik bang voor was, werd werkelijkheid, ook hij kreeg de snot van Sil. Toen heb ik niks gedaan. (Dom ik weet het) Maar toen mijn andere koppel ook werd aangestoken ben ik met alle 4 naar de DA gegaan. Daar kreeg ik dupliciline injecties en bij de 2 die het net hadden sloeg het gelukkig meteen aan. Alleen bij Tijs en Sil niet, ik heb 3 keer nieuwe gehaald, totdat ik vroeg om een potje AB, want daar zit veel meer in. Intussen al over de 100,- kwijt. Weken lang hebben ze 1x in de 2 dagen een injectie gekregen. Ineens kregen ze ruzie. Dat is nu bijna 3 weken geleden. Toen heb ik ze apart gezet (na 3 keer vechten). En Tijs in zo'n klein binnenkooitje in de schuur. Arm beest. Maar het kon even niet anders, nu wilde ik ze eerst beter hebben en dan pas weer een nieuwe poging doen. Hij mocht wel elke dag een uur of meer in de grote ren op het gras. Afgelopen week leek het helemaal over te zijn, bij Tijs al eerder, maar bij Sil nu ook. Plan was om vandaag te koppelen. Tijs zou vandaag zijn laatste keer AB krijgen en Sil zou ik nog een week mee doorgaan. Maar vanochtend toen ik Sil pakte, had ze weer veel snot.... Ze krijgen nu al 8 weken AB.. Ik moet wel zeggen dat het een paar keer fout is gegaan, dat ik dacht dat er een druppel langs ging, maar dat het alles was bleek later toen we het opzogen.

Ik denk dus dat het chronisch is bij Sil, ze reutelt ook heel veel. Maar ik weet niet meer wat ik moet doen.. Ik kan Tijs er niet bij doen want hij is er nu eindelijk vanaf (als het goed is he). Sil weg doen zie ik ook niet echt als optie, waar moet ze heen zonder dat ze het verspreid? Bovendien is ze getraumatiseerd voor op pakken dus kan ze ook niet overal zomaar geplaatst worden. In feite kan ik niet veel beginnen nu ze niet beter is. Ik kan het snot laten onderzoeken van Sil, maar ik heb ook geen geldboom en ook omdat het zo wisselend is en al zo lang vrees ik dat het chronisch is.

Ik wil erbij zeggen dat ze heel levendig en actief is, ze is er niet echt ziek onder.
Wat zeggen jullie ervan??

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Konijn met snot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 11:10

Ik heb dit een paar jaar terug ook gehad. AB hielp totaal niet, plus de ellende is dat konijnen slecht antbiotia kunnen verdragen.

Ik heb toen engystol ampullen gekocht van Heel en ze daar 3 weken mee behandeld en daarnaast probiotica en vitamines. Ze hebben nooit weer last gehad ervan.

MirandaNH

Berichten: 2017
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Re: Konijn met snot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 12:08

Zoals het klinkt lijkt het chronisch te zijn.. Ik heb geen verstand van konijnen hoor, maar wel van ratten. 1 van mijn ratten heeft een beetje hetzelfde zeg maar, alleen dan niet met snot maar een reutel. Heb ook veel AB's geprobeerd en alles.... veel geld eraan kwijt.. maar het heeft niks geholpen. DA heeft geconstanteerd dat het niet meer weg zal gaan....

Vervelend zeg.... Ik snap dat er nu ook geen andere bij kan... HEb je al eens een andere DA gebeld voor een second opinion?? Kan je ook doen natuurlijk en even bellen is gratis. In ieder geval veel sterkte gewenst!

daffieduck83

Berichten: 1749
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: Gouda

Re: Konijn met snot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 13:29

Ik weet niet wat voor bodembedekker je hebt? Ik heb ook een konijn gehad met een soort chronische snot, waar antibiotica etc niet hielp, dit was na veel proberen ook geen snot maar een stofallergie. Door geen zaagsel meer te gebruiken en echt goed hooi en stro is hij heel erg opgeknapt en nog een paar jaar in de groep kunnen leven.

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Re: Konijn met snot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 13:36

Nou daar ligt het niet aan, bodembedekking. Ik had eerst altijd alleen stro en hooi (en goede hooi van de boer en geen stoffige muffe hooi van de supermarkt) en nu heb ik geen stro maar speciaal vlas/zaagsel achtig waar weinig stof vanaf komt en veel absorbeert.

Ik heb er nog eens goed overna gedacht. Ik ga nu de DA bellen om te informeren over een second opinion of hij denkt dat dat nog zin heeft enzo. Als dit toch niks wordt gaat Sil denk ik weg, het liefst naar een ram die ook chronisch snot heeft en waar geen andere konijnen zijn en anders alleen in een grote leefomgeving zonder kinderen.. En dan haal ik uit het asiel waar ik stage loop een voedster, maar oow dat zal pijn doen om mijn meisje weg te doen.. Maar ik wil niet het risico lopen dat mijn andere konijnen weer worden aangestoken. Ik bel trouwens wel dezelfde DA waar ik zit want die is ook konijnkundig..

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 13:39

Ik had er ook 1 waar het chronisch was. Bij ons zat ze binnen en dat ging niet zo goed. Ze is nu bij familie waar ze buiten zit. Het gaat soms maanden goed en dan weer even niet, maar heg is een vrolijk konijn dus maken we er ons gewoon niet meer druk om,
In periodes dat ze wondjes krijgt van het snot deed ik oogdruppels op plantenbasis (bio spul) in haar neusje en dat hielp zeer goed om de boel schoon te houden.
Ze zit al haar hele leven met haar broer die het niet heeft.
Er is ook een per ongeluk nestje geweest (niet mijn schuld) en de nakomelingen zijn ook snot vrij (zijn inmiddels 3 jaar).

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Konijn met snot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 13:58

Snot hoeft helemaal niet chronisch te zijn. Is vaak een probleem van verkeerde antibiotica. Bijvoorbeeld enrofloxeral (baytril) waar heel gauw naar gegrepen wordt.

Anoniem

Re: Konijn met snot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 14:04

Misschien even naar een andere DA bellen :)

En binnenkort is het dierendag,
dan zijn er veel DA's die vanalles gratis doen :)

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Re: Konijn met snot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 16:17

De DA was helaas al dicht, dus maandag ofzo nog maar eens proberen. Ja ze heeft sivotine, baytril en dupliciline (die 8 weken) gehad..

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Konijn met snot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 20:00

Sivotine heeft totaal geen zijn er is veel resistentie tegen tetracycline. Vindt het ook vreemd dat de dierenarts 3 middelen voorschrijft. Beter een resistentietest en dan gelijk de juiste daar zoveel AB echt funest is.

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Re: Konijn met snot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 20:59

Sivotine heb ik niet gekregen van de DA trouwens.