Voeradvies gevraagd voor moeilijke Bordeaux Dog van 10 mnd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ronne

Voeradvies gevraagd voor moeilijke Bordeaux Dog van 10 mnd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 22:54

Hallo medebokkers,

Ik zou graag een voeradvies willen hebben voor mijn Bordeaux Dog van 10 maanden. Ik zal het probleem zo goed mogelijk proberen uit te leggen, vragen stellen mag natuurlijk altijd! :)

Chevy is een BD van nu 10 maanden en eigenlijk van kleins af aan altijd de kleinste en minste van het nest geweest. Echt het kneusje zeg maar... Eigenlijk is zijn ontlasting nooit echt goed geweest. Het varieert van periodes waarin hij echt aan de diarree is tot iets betere periodes waarin hij iets produceert dat semi-stevig te noemen zou zijn. Waarbij hij (heerlijk heerlijk) gruwelijke scheten kan afschieten. Daarnaast is hij te mager, altijd geweest. Chevy is een slechte eter; eet de ene dag vrij goed en dan ineens een paar dagen (bijna) niet.
Hij heeft als pup een infectie gehad in zijn darmen, waardoor hij (naaste de problemen met ontlasting en zijn gewicht) ook erg lusteloos was. Hij heeft toen een antibiotica kuur gehad, waardoor hij enorm opleefde, maar de problemen met ontlasting en gewicht bleven. Iedere keer als ik hem bijna op gewicht had, at hij weer een paar dagen te weinig of ging hij aan de dunne, waardoor hij meteen weer terugviel.

Zijn poep is pasgeleden helemaal gechecked en hieruit bleek dat hij geen bacterieen, schimmels, ontstekingen ed heeft en een gezonde darmflora. Wel had hij (correct me of I'm wrong, ik ben geen DA en dit is wat ik er uit begreep) een iets verhoogde waarde op vet en spierweefsel wat volgens de DA kon duiden op een probleem met zijn gal of de pancreas. Om dit te onderzoeken wordt er volgende week bloed afgenomen.

Als jonge pup heeft hij niet bepaald hoogwaardig voer gehad, maar zo lang ik hem heb, heeft hij Royal Canin puppy brok gehad met Kivo en wat vloeibaar schapenvet erdoor. Ondanks dat hij deze problemen had, heb ik nog geen ander voer gehad, omdat te veel wisselen me ook niet echt bevorderlijk leek voor zijn darmen...

Op aanraden van de DA heeft hij de afgelopen week speciaal dieetbrok van specific gehad. Hierop deed hij het een paar dagen echt beter, maar nu zijn we eigenlijk weer terug bij af.

Ik heb veel goede dingen gehoord over vlees van Duck en wilde dit dus graag proberen, maar wilde hierbij ook graag brok gaan geven.

De reden dat ik dit wil doen is (ok en nu krijg ik wss heel bokt over me heen, maat dat risico neem ik dan maar even voor lief...) dat als ik alleen Duck ga voeren, het me een fortuin gaat kosten. Kivo is een stuk minder prijzig, maar ik woon vrij klein en eerlijk gezegd ruikt mijn hele huis en auto naar de Kivo (niet omdat ik het overal aan af smeer, maar vooral doordat de hond er zelf helemaal naar ruikt haha).

Ik ben dus op zoek naar een hoogwaardige brok die goed te verdragen is en niet al te prijzig. Uiteraard heb ik met de DA overlegd en hij raadde specific aan (niet de variant die hij nu gehad heeft, deze is alleen bedoeld als 'kuur'). Alleen kost deze brok 15,- per 2,5 kilo en moet hij daar een halve kilo per dag van hebben. Heel eerlijk gezegd vind ik dat wel erg aan de prijs... Ik heb de DA dus gevraagd wat hij dan aan zou raden en zijn enige advies hierin was "uitproberen".

Op dot moment kom ik eigenlijk uit op farmfood of biofood (en dan de lam&rijst). Heeft iemand enig idee welke beter zou zijn of misschien een andere suggestie..?

Misschien moet ik er nog bij vermelden dat Chevy wel heel vrolijk en actief is. Hij speelt graag en veel met balletjes en andere honden en zwemt graag (net een labrador). Daarnaast zit hij super in zijn vacht en glanst hij je tegemoet! Ik werk op een boerderij en geef paardrijlessen en eigenlijk gaat Chevy overal mee naar toe, waar hij veel los rond scharrelt en met zijn eigen 'harem' speelt. 's Avonds is hij lekker thuis waar hij wel lekker rustig is en flink snurkt! ;)

Het is een heel verhaal geworden, maar ik heb al zoveel gezocht en wil zo graag iets vinden waar mijn grote vriend het goed op doet en voor mij ook betaalbaar blijft!

In ieder geval heel erg bedankt voor het lezen!!

BraveSpots

Re: Voeradvies gevraagd voor moeilijke Bordeaux Dog van 10 mnd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 22:56

Kun je niet opzoek naar een goedkopere variant van vers vlees?

Voor de rest, niet te veel naar je DA luisteren als het op voeding aan komt. De meeste kennen er de ballen van en/of schuiven alleen hun eigen gesponserde dure merk naar voren.

KimBreda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 22:58

Wij hadden een ook hond die erg veel last had van zijn darmen, maar nu voeren wij ze sochtends farmfood brokken en savonds Carnibest(rauw vlees) en onze honden hebben na een weekje overgangstijd nooit meer ergens last van gehad!

Een collega van mij heeft ook een Bordeauxdog en zweert ook bij vers vlees voor zijn hond!

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 22:58

Ik heb een hond die bijna de zelfde problemen had als die van jou en wij voeren nu vers vlees van http://www.lotgering.nl het is goed betaaldbaar en mijn honden (alle 4, eerder 5) doen het er echt super goed op, ook die ene die nogal gevoelig was en altijd te dun.. De ontlasting is nu mooi vast, bovendien poepen ze nog maar 1 keer per dag omdat het lichaam veel meer uit het voer kan halen om te gebruiken. En de honden zijn allemaal mooi op gewicht en glanzen ontzettend.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 23:00

duck is niet zo'n beste kvv,een goed betaalbare kvv is lotgering,daar heb je ook ruime afwisseling van diersoorten bij :)

lotgering zit rond de 1,30 per kilo ( zo uit mijn hoofd) alleen komen er nog bezorgkosten bij ( ze leveren zeer netjes aan huis),als je met meerdere kan bestellen bij hun ,kan je de bezorgkosten delen :)

goedkope brok met hoogwaardige ingredienten is echt zo goed als onmogelijk..."goede"brok waar een hoog vleesaandeel inzit is gewoon loeiduur,wat wel een brok is die aanzet in gewicht en betaalbaar is is cavom,maar die bevat maar een vleesaandeel van 18% de rest is zooi,dat moet je dus willen voeren...

lotgering staat bekend om "vette" kvv te leveren,honden worden daar vrij snel dik van en dus kan je minder voeren als dat je van en andere kvv doet...

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 23:02

Pfoe jullie posten sneller dan ik op mijn telefoon kan typen haha!

Ik zal even op mijn gemak jullie aanbevelingen doorlezen!

Heel erg bedankt alvast voor de reacties!!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 23:04

En de brok van Cavom?

Mijn hond was ook altijd veel te mager, totdat ik cavom ben gaan voeren.
Dit werd mij aangeraden door iemand die werkhonden traint.
Die honden hebben een brok met meer energie nodig, zodoende dat ik dat ben gaan proberen.

Let wel: Pas op met de hoeveelheid Cavom wat je in 1x geeft.
Deze brok zet behoorlijk uit en bij een heel grote hoeveelheid loop je een hogere kans op een maagtorsie dan met normaal voer.

Cavom kost voor 20 kilo ongeveer 37 euro. (normale zakken voer zijn 15 kg)

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 23:07

Ik ga met Kimmie261 mee, lotgering is kwalitatief prima en de kosten zijn betaalbaar.
Je zou eventueel kunnen kijken naar Naturis vers voeding, die heeft ook goedkopere diersoorten en wat duurdere, dit zijn compleetvoedingen, je hebt ook enkelvoudig, dat houd in dat je minimaal 4 diersoorten in de week moet voeren om te zorgen dat alle voedingsstoffen binnenkomen.

Alle kwaliteitsbrokken zijn best wat aan de prijs. Taste of the wild, acana, applaws en orijen zijn goede brokken. Wil je een stapje lager kom je bij farmfood, biofood, en cavom etc. Cavom is een vettere brok trouwens.

Ik begrijp natuurlijk wel dat je je niet blut wilt betalen aan voer, maar met een grote hond weet je dat de kosten sowieso hoger zullen zijn als je het vergelijkt met een middelmaatje of kleintje. Ik denk dat je met bovenstaande merken het beste uitkomt! :)

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 23:15

Heel erg bedankt allemaal!! Hier kan ik echt wat mee!

Ik heb even rondgekeken op de site van lotgering en ik moet zeggen dat dit me heel erg aanspreekt! Op zich zijn brokken geen must en als ik jullie reacties zo lees, misschien ook niet de beste optie..
Wat ik zo snel op de site van lotgering niet kon vinden (heb ook nog niet heel uitgebreid gezocht hoor) is hoe het geleverd wordt; bevroren?? Want ik moet natuurlijk ook even kijken naar de houdbaarheid. Kivo had ik gewoon in de vriezer liggen, maar hoe zit dit dan met lotgering vlees? En als ik dit bestel en ik ben toevallig niet thuis bij de levering kan ik me voorstellen dat t niet heel erg goed is voor het vlees als het een nachtje extra op het postkantoor ligt, toch?

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 23:16

Overigens kotst hij hier net zijn dure dieetbrokken over mijn koeienhuid heen...

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 23:16

Ik zou persoonlijk voor alleen vlees gaan. Lotgering of Smuldier heeft een redelijke prijs. Lotgering is bevroren en dan moet je wel wat ruimte hebben in je vriezer hebben.

Overigens is Greenheart een redelijke brok voor een niet te gekke prijs.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 23:16

Het word inderdaad ingevroren geleverd. Het word ook niet met de pakketdienst oid bezorgd maar gewoon door hun eigen chauffeurs. Je krijgt wel van te voren te horen op welke dag ze komen en dan kan je evt. bellen voor het tijdstip.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 23:20

Ah ik... Dat is misschien wel wat lastiger, aangezien ik vrij veel werk en dus niet makkelijk thuis kan blijven.. Maar als dit goed spul is voor hem, dan moet ik maar even kijken of ik iets kan regelen met iemand dat het daar bezorgd wordt...

Edit: ik zie dat ze vrij veel verschillende soorten hebben, welke zouden jullie dan aanraden voor Chevy?

Ik zie overigens net op de site staan dat het ontzettend slecht is om zowel brok als vlees te voeren, dus volgens mij is mijn oorspronkelijke plan sowieso niet zo'n strak idee...

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 23:27

Uit een test van de duitse consumentenbond is gebleken dat de brok van de Aldi(Romeo heet het) beter van kwaliteit was dan de dure merkbrokken als Hills etc. Je zou eens kunnen proberen hoe hij op die Aldibrok reageert. Ik voer mijn katten Nutristar van de Aldi, omdat ze van alle andere brokken(ook dure merken die kwalitatief goed zijn) gaan kotsen. In het Aldimerk zitten geen toevoegingen etc.
Laatst bijgewerkt door Mindfields op 17-09-11 23:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 23:28

Mijn honden staan sinds kort op smuldier. Daar doen ze het hier erg goed op. Daarnaast gaan we ook lupa voeren om het een beetje af te wisselen. Beide zijn niet duur en ik vind ze persoonlijk hygiënischer verpakt dan lotgering. Lupa en smuldier zijn gewoon goed afgesloten terwijl lotgering alleen een folietje er om heen heeft. Bij lotgering staat ook niet op de verpakking wat er in zit.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 23:31

Ronne schreef:
Ah ik... Dat is misschien wel wat lastiger, aangezien ik vrij veel werk en dus niet makkelijk thuis kan blijven.. Maar als dit goed spul is voor hem, dan moet ik maar even kijken of ik iets kan regelen met iemand dat het daar bezorgd wordt...

Edit: ik zie dat ze vrij veel verschillende soorten hebben, welke zouden jullie dan aanraden voor Chevy?

Ik zie overigens net op de site staan dat het ontzettend slecht is om zowel brok als vlees te voeren, dus volgens mij is mijn oorspronkelijke plan sowieso niet zo'n strak idee...

Is niet helemaal waar. Je moet dan alleen meerdere dagen achter elkaar brok voeren en dan weer meerdere dagen vlees. in de ochtend brok en de avond vlees schijnt niet zo best te zijn.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 23:35

Ja ok... Ik had eigenlijk het idee het te mengen, maar geloof dat ik daar sowieso maar vanaf zie!

Pfoe... Je maakt het me wel weer lastig Nikki! Nog meer keuze! Is er niet iemand aanwezig die alwetend is en de waarheid in pacht heeft die voor mij kan kiezen? Haha

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 23:40

Ik ben even aan het googlen op smuldier en daar schijnt vrij veel pens in te zitten en ik heb gehoord dat dit voor honden die snel diarree hebben niet zo goed is... Of heb ik dat mis?

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 23:59

Dat ligt eraan welke variant je neemt :j je hebt smuldier pens compleet en de smuldier vlees compleet. De vlees compleet is ook glute vrij. Dat schijnt wel weer fijn te zijn voor honden die snel aan de diarree zijn. Ik denk dat je ook bij kvv vooral naar de hond moet kijken. Waar mijn hond het goed op kan doen, kan voor jouw hond het tegen overgestelde zijn.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 00:04

Ja ik weet het, dat maakt het zo lastig! Zeker omdat ik niet te veel wil experimenteren...

Ik ben ook echt een leek op het gebied van hondenvoer! Mijn vorige hond (een golden retriever) heeft eigenlijk altijd gewoon voer gehad van de watermolen uit de buurt en deed het daar super op, dus heb ook nooit de behoefte gehad om verder te zoeken...

Ben wel echt heel erg blij met jullie advies! Want de DA is een super goede vent, maar uiteindelijk komen ze toch allemaal met belachelijk duur dieet voer aanzetten wat ze zelf verkopen...

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 00:10

Mengen (brok/vers vlees tegelijkertijd) zeer zeker niet doen. Je hond doet het niet goed op brok, dus lekker overzetten op vers!

Lotgering en Smuldier zijn prima opties. Niet gaan mengen, neem een complete variant en je zult 99% waarschijnlijk zien dat je hond al heel erg snel opknapt.
Laatst bijgewerkt door Thirty op 18-09-11 00:16, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 00:13

ik zou persoonlijk,áls je een hond hebt die mager is en wel wat rijk voer kan gebruiken lotgering voeren,dat is gewoon een vette kvv,veel honden worden daar vaak snel te dik op..

smuldier is ook goed,je zou wel kunnen afwisselen natuurlijk met lotgering :) je hoeft je niet aan 1 merk te houden,mijn honden eten al een hele tijd smuldier en geen diarree hier,maar dat zegt niet alles natuurlijk..

van lotgering zou ik gewoon lekker verschillende smaken voeren,is hartsikke goed voor je hond en dan hou je wat verschillende smaken erin :)

lotgering bezorgd inderdaad aan huis maar je kan het bv ook bij buren laten afleveren,er zijn zelfs mensen waarbij ze het zelf netjes in de vriezer zetten als ze het brengen,als deze niet thuis zijn... :)

aldivoer is overigens echt pure troep die komt goed uit de testen omdat kwaliteit /prijs verhouding goed is,dus lage prijs voor voer waar weinig inzit... ( geloof vleespercentage van 8% ,de rest is brokopvulmiddel,maar in verhouding van bv pedigree pal,die duurder is en maar 4% vleesaandeel bevat dus een betere prijs/kwaliteit verhouding ,overigens komt pedigree pal ook als zeer goed uit testen en dat is echt brok vol met kleur/smaak stoffen BHA en BHT ( = gif...) plus een vleesaandeel van 4% ,erge hoge pet van die testen heb ik niet op :n )

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 00:16

Ik heb ook overwogen om over te gaan op vlees, uit eindelijk niet gedaan om dat mijn huis genoten ( lees moeder en vriend ) en onwijs ranzig vonden en t niet accepteerde, ook niet als hij in de tuin at...Helaas...

Bij zijn vorige eigenaar zat hij op topper.... En bij mij op royal canin...maar dit gaf niet t gewenste resultaat... Ben toen over gegaan op nutro choice....de puppy variant, en zag duidelijke verandering ook in zijn haar uit val! Als deze zak leeg is ga ik over op de nutro choice lam en rijst. Een brok waar relatief veel vlees in zit, en in mijn ogen een relatief goed voer is. Er zit meer in een zak dan in de zakken van royal canin...en je betaald er iets minder van, in verhouding dus goedkoper...

chb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 00:19

Nikka schreef:
Ik zou persoonlijk voor alleen vlees gaan. Lotgering of Smuldier heeft een redelijke prijs. Lotgering is bevroren en dan moet je wel wat ruimte hebben in je vriezer hebben.

Overigens is Greenheart een redelijke brok voor een niet te gekke prijs.

Ik voer net als Nikka ( :D ) alleen vers, er komt geen brokje meer in. Je zal zien hoe je hond ervan opknapt. Ik koop het vlees bij herby. Als je wil weten hoe vers voeren in elkaar steekt kan je je aanmelden op het forum. Daar staat een schat aan informatie over het hoe en waarom van versvoeren.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 00:22

Ik kan echt vers vlees aanraden voor honden met allergien.
Onze bullmastiff is werkelijk overal allergisch voor en die is zooo onwijs opgeknapt ervan..

Maar ik zou wel kwaliteit vlees voeren, want duck (sorry) is voor allergische honden niet al te best.
Vooral als je niet weet waar hij allergisch voor is.

Onze hond is vooral allergisch voor rund en nog 20 dingen en dat zit in veel geperst vlees.
Eend en paard en geit doen ze het vaak goed op :o

Symptomen van onze hond waren vanaf 12 weken, gisten in oren en tussen de tenen, snel warm en benauwd. Kosten op rug door voedermijten (die in brokken zitten) en slechte ontlasting..