Ik zou graag een voeradvies willen hebben voor mijn Bordeaux Dog van 10 maanden. Ik zal het probleem zo goed mogelijk proberen uit te leggen, vragen stellen mag natuurlijk altijd!

Chevy is een BD van nu 10 maanden en eigenlijk van kleins af aan altijd de kleinste en minste van het nest geweest. Echt het kneusje zeg maar... Eigenlijk is zijn ontlasting nooit echt goed geweest. Het varieert van periodes waarin hij echt aan de diarree is tot iets betere periodes waarin hij iets produceert dat semi-stevig te noemen zou zijn. Waarbij hij (heerlijk heerlijk) gruwelijke scheten kan afschieten. Daarnaast is hij te mager, altijd geweest. Chevy is een slechte eter; eet de ene dag vrij goed en dan ineens een paar dagen (bijna) niet.
Hij heeft als pup een infectie gehad in zijn darmen, waardoor hij (naaste de problemen met ontlasting en zijn gewicht) ook erg lusteloos was. Hij heeft toen een antibiotica kuur gehad, waardoor hij enorm opleefde, maar de problemen met ontlasting en gewicht bleven. Iedere keer als ik hem bijna op gewicht had, at hij weer een paar dagen te weinig of ging hij aan de dunne, waardoor hij meteen weer terugviel.
Zijn poep is pasgeleden helemaal gechecked en hieruit bleek dat hij geen bacterieen, schimmels, ontstekingen ed heeft en een gezonde darmflora. Wel had hij (correct me of I'm wrong, ik ben geen DA en dit is wat ik er uit begreep) een iets verhoogde waarde op vet en spierweefsel wat volgens de DA kon duiden op een probleem met zijn gal of de pancreas. Om dit te onderzoeken wordt er volgende week bloed afgenomen.
Als jonge pup heeft hij niet bepaald hoogwaardig voer gehad, maar zo lang ik hem heb, heeft hij Royal Canin puppy brok gehad met Kivo en wat vloeibaar schapenvet erdoor. Ondanks dat hij deze problemen had, heb ik nog geen ander voer gehad, omdat te veel wisselen me ook niet echt bevorderlijk leek voor zijn darmen...
Op aanraden van de DA heeft hij de afgelopen week speciaal dieetbrok van specific gehad. Hierop deed hij het een paar dagen echt beter, maar nu zijn we eigenlijk weer terug bij af.
Ik heb veel goede dingen gehoord over vlees van Duck en wilde dit dus graag proberen, maar wilde hierbij ook graag brok gaan geven.
De reden dat ik dit wil doen is (ok en nu krijg ik wss heel bokt over me heen, maat dat risico neem ik dan maar even voor lief...) dat als ik alleen Duck ga voeren, het me een fortuin gaat kosten. Kivo is een stuk minder prijzig, maar ik woon vrij klein en eerlijk gezegd ruikt mijn hele huis en auto naar de Kivo (niet omdat ik het overal aan af smeer, maar vooral doordat de hond er zelf helemaal naar ruikt haha).
Ik ben dus op zoek naar een hoogwaardige brok die goed te verdragen is en niet al te prijzig. Uiteraard heb ik met de DA overlegd en hij raadde specific aan (niet de variant die hij nu gehad heeft, deze is alleen bedoeld als 'kuur'). Alleen kost deze brok 15,- per 2,5 kilo en moet hij daar een halve kilo per dag van hebben. Heel eerlijk gezegd vind ik dat wel erg aan de prijs... Ik heb de DA dus gevraagd wat hij dan aan zou raden en zijn enige advies hierin was "uitproberen".
Op dot moment kom ik eigenlijk uit op farmfood of biofood (en dan de lam&rijst). Heeft iemand enig idee welke beter zou zijn of misschien een andere suggestie..?
Misschien moet ik er nog bij vermelden dat Chevy wel heel vrolijk en actief is. Hij speelt graag en veel met balletjes en andere honden en zwemt graag (net een labrador). Daarnaast zit hij super in zijn vacht en glanst hij je tegemoet! Ik werk op een boerderij en geef paardrijlessen en eigenlijk gaat Chevy overal mee naar toe, waar hij veel los rond scharrelt en met zijn eigen 'harem' speelt. 's Avonds is hij lekker thuis waar hij wel lekker rustig is en flink snurkt!

Het is een heel verhaal geworden, maar ik heb al zoveel gezocht en wil zo graag iets vinden waar mijn grote vriend het goed op doet en voor mij ook betaalbaar blijft!
In ieder geval heel erg bedankt voor het lezen!!