Welk middel voor kat met stress?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Welk middel voor kat met stress?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 16:08

één van mijn katten likt en krabt zichzelf kaal. Het is nu een jaar bezig waarvan het het ene moment erger is dan het ander. Er zijn al meerdere acties ondernomen;
- Beter ontvlooien, wordt nu 4 wekelijks gedaan met advantage (of anvantix, kan nooit onthouden welke voor katten is)
- Goed ontwormen, gebeurd nu 2 maandelijks met ontwormpasta
- Hypoallergeen voer geprobeerd, helaas kreeg ze toen blaasontsteking en moest ze over op urinary
- Vers vlees van carnibest, 2 maanden geprobeerd, geen verschil gemerkt
- Prednison, 4 weken lang gegeven. Leek in de eerste week iets te doen, maar na 4 weken toch geen resultaat

Nu zijn we zo goed als door alle opties heen, wat ik nog kan doen is bloedonderzoek, huidonderzoek en een middel geven tegen stress.
Zelf denk ik dat het het laatste is, het is altijd al wel een beetje een apart katje geweest. Ontzettend lief, maar ze had wel een klap van de molen gehad om het zo te zeggen. Zo heeft ze nooit een idee wat ze met aandacht aan moet. Als ze ligt en je haar aait staat ze áltijd op. Nu ik haar gedrag de laatste tijd wat beter in de gaten houd lijkt het iderdaad wel of ze nerveus is. Ik heb nog een andere kat, maar die gaat ze bijna altijd uit de weg. Ook ligt ze graag bovenop de boekenkast waar de andere kat niet komt.

Nu wil ik dus eerst een middel proberen tegen stress, het liefste druppels die ik over haar voer kan doen, maar welke werken goed? Die feliway stekker zal bij mij in huis niet goed gaan werken, de ruimtes zijn vrij groot en ik laat het regelmatig even luchten.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Welk middel voor kat met stress?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 16:16

Je hebt speciale feliway voor grote ruimtes en ik denk dat met luchten het toch ook wel eens heel goed zou kunnen werken.

Je hebt bachbloesems (bach rescue remedy) voor over voer, maar ik weet niet of dat echt werkt...

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 16:18

Bach bloesems heb ik zelf ook aan zitten denken inderdaad, geen idee of het werkt, maar proberen kan altijd. Spul is gelukkig niet zo heel duur.

Szan

Berichten: 6647
Geregistreerd: 29-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 16:22

Hier ook zo'n nerveuze kat (gisteren was hij bijv. de hele dag van slag omdat er een handschoen op de grond lag, die van de stoel gevallen was).

Wij hebben een tijdje deze pilletjes gegeven (halfje per dag). Hielp wel aardig vonden wij, maar hij at ze heel moeilijk op. Hij is zo kieskeurig dat hij dat liet liggen.
http://www.bustotaal.nl/media/catalog/p ... -relax.png

Daarna hebben we deze capsules gekregen van de dierenarts: https://www.dierapotheker.nl/public/ima ... medium.png
Die halen we open en strooien het poeder door zijn eten. Maar we hadden niet echt het idee dat dit iets met hem deed. Je kan het natuurlijk altijd proberen, werd ons niet voor niets aangeraden door de dierenarts.

Ben erg benieuwd of iemand ervaring heeft met de bachbloesem druppels die Amaris noemt.

chazzie
Berichten: 428
Geregistreerd: 14-04-13

Re: Welk middel voor kat met stress?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 16:26

Mijn vorige kat was ook zo'n stresskip.
Na medisch alles te hebben uitgesloten, heb ik tabletjes van de da gekregen, dat heette clomicalm en werkte goed.
Ze werd er overigens niet suf van.
Ssucces ermee!

MyHorseGirl

Berichten: 3566
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Daar, achter die mooie duinen

Re: Welk middel voor kat met stress?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 16:28

Feliway! Daar werd onze kat echt heel relaxt van en zij was echt een enorme, vreselijke stresskip.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 16:29

Ik zou het proberen met Bach therapie en eventueel Zylkène. Feliway hielp hier voor geen bal, pure geldverspilling en te bedenken dat we 3 muurstekkers en een spray hadden gekocht...

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Welk middel voor kat met stress?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 16:37

Clomicalm heb ik al wat over gelezen, dat is alleen via de DA te verkrijgen?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6683
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 16:59

Er zijn meerdere middelen op de markt, maar wil je niet liever proberen de stress te verminderen? Dit is natuurlijk pure symptoombestrijding dus het zal altijd wel dweilen met de kraan open blijven. Dat ze wellicht wat apart is neemt niet weg dat de situatie voor haar misschien wel een stuk verbetert kan worden.

Bachbloesems is de enige optie die waarbij de kreet 'baadt het niet, dan schaadt het niet' toepasbaar is. Kan geen kwaad dus altijd het proberen waard.
Feliway werkt met kunstmatige feromonen. Die verdwijnen niet zomaar door te luchten, het is geen stofje wat je kan ruiken. Veel luchten en grote ruimtes zijn dus geen reden om het niet te doen (grote ruimtes betekent gewoon meer stekkers). Het idee is dat de feromonen de kat gerust stellen. Ik heb er zelf goede ervaringen mee, maar het werkt gewoon niet altijd. Niet elke kat is even gevoelig hiervoor en veel problemen zijn te heftig om met zoiets op te lossem. Soms helpt het iets, soms doet het wonderen en soms doet het niks. Het kan zelfs onderlinge strijd veroorzaken tussen katten, alhoewel dat gelukkig niet veel voorkomt. Je zou het kunnen proberen, maar als je merkt dat er meer ruzie onderling ontstaat, moet je direct dat ding verwijderen.

Zylkene is een voedingssupplement, wat helpt met het aanmaken van bepaalde neurotransmitters. Eigenlijk een soort indirecte antidepressiva. Lijkt dus zeer onschuldig en is het in de basis ook, maar het blijft een middel wat ingrijpt op de hersenen (indirect dus) en kan dus gevolgen hebben. Je zal het sowieso meerdere weken moeten geven voordat je kan zeggen of het helpt of niet. Royal canin heeft ook speciale brok, het calm dieet. Daar zit de stof die in zylkene zit al in verwerkt, samen met een ander stofje (zo uit mn hoofd dezelfde als in de relax pilletjes).

Als laatste nog de clomicalm, waar ik me over blijf verbazen hoe makkelijk dierenartsen dit meegeven, zonder verdere diagnose of oplossing. Dit is namelijk gewoon antidepressiva! Mensen krijgen die troep ook alleen met verdere hulp (als het goed is tenminste....) dus waarom een kat niet? Staat zelfs in de bijsluiter, dat het alleen gegeven mag worden in combinatie met verdere therapie. Het kan enorm helpen, vooral bij katten die een steekje los hebben, maar het blijft chemische zooi en is absoluut geen oplossing voor het probleem. Mocht je het toch gaan geven, hier geld ook dat het pas na enkele weken merkbaar zal zijn.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 20:52

Natuurlijk wil ik liever de oorzaak aanpakken, maar ik kan echt niets bedenken waar ze ineens stress door heeft gekregen. Er is namelijk niets veranderd in zelfs het hele jaar voordat dit allemaal begon. Inmiddels ben ik wel verhuisd, het leek de eerste maanden wat beter te gaan, maar helaas, ze krabt en likt er weer lustig op los.

Ander voer vind ik een beetje eng aangezien ze blaasontsteking gevoelig is ( al heb ik ook gelezen dat dit dus ook kan komen door stress) ook heb ik nog een andere kat lopen die dus niet op dit voer hoeft.

Ik heb echt het beste met het beestje voor, maar ik zit momenteel financieel erg krap. Hierdoor is het voor mij ook niet mogelijk om er op het moment een therapeut bij te halen. Vind die bedragen ook schrikbarend, kan zelf voor de helft van het geld in therapie! En daarbij ben ik ook wat sceptisch naar gedragstherapeuten toe.

WillemYntJee
Berichten: 6302
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Welk middel voor kat met stress?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:03

Hills verkoopt sinds kort CD Stress, weet niet of je kat ook gruis had en of deze versie daar ook voldoende voor werkt ( net als de gewone CD) maar t is misschien het proberen waard!

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Welk middel voor kat met stress?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 09:17

Ik lees even mee, ik heb een vergelijkbaar verhaal, mijn DA denkt toch aan een lichamelijke oorzaak en ik moet nu zelf voor poes gaan koken de komende 6 weken.
Het is echt heel naar om te zien dat likken en krabben tot bloedens toe -O-

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Welk middel voor kat met stress?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-14 09:53

Om het lichamelijke uit te sluiten heb ik inderdaad al 2 maanden vers gevoerd. Helaas deed dat hier niets.
Ga straks even bach druppels halen, proberen kan altijd

Diane65
Berichten: 1639
Geregistreerd: 22-11-07

Re: Welk middel voor kat met stress?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 09:56

Mocht je bach rescue remedy kopen, dan kun je een druppel op je vinger doen en dat in de binnenkant van het oor smeren, dat wordt dan sneller opgenomen. Je kunt het ook in het water doen, maar ik weet niet of de katten het dan nog drinken. Ik gebruik de brr op shows en het heeft zeker een kalmerend effect. Maar ik denk dat je voor de langere termijn misschien toch iets anders nodig hebt. Wat zou ik niet weten, heb dit nooit aan de hand gehad.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6683
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 12:22

Liselot schreef:
Natuurlijk wil ik liever de oorzaak aanpakken, maar ik kan echt niets bedenken waar ze ineens stress door heeft gekregen. Er is namelijk niets veranderd in zelfs het hele jaar voordat dit allemaal begon. Inmiddels ben ik wel verhuisd, het leek de eerste maanden wat beter te gaan, maar helaas, ze krabt en likt er weer lustig op los.

Ander voer vind ik een beetje eng aangezien ze blaasontsteking gevoelig is ( al heb ik ook gelezen dat dit dus ook kan komen door stress) ook heb ik nog een andere kat lopen die dus niet op dit voer hoeft.

Ik heb echt het beste met het beestje voor, maar ik zit momenteel financieel erg krap. Hierdoor is het voor mij ook niet mogelijk om er op het moment een therapeut bij te halen. Vind die bedragen ook schrikbarend, kan zelf voor de helft van het geld in therapie! En daarbij ben ik ook wat sceptisch naar gedragstherapeuten toe.

Ze hoeft niet ineens stress te hebben gekregen, het kan ook geleidelijk zijn opgebouwd. Soms is het lastig te achterhalen waar de stress door komt en soms kunnen het de raarste kleine dingetjes zijn. Als eigenaar zit je er vaak te dicht bovenop en is de band te sterk om hier objectief naar te kunnen kijken en daar kan een gedragstherapeut juist bij helpen. Mag ik vragen waarom je sceptisch bent naar gedragstherapeuten?
En wat betreft de kosten daarvan, daar kan je zelf zeker niet voor in therapie hoor. Meestal zit het rond de 90 euro voor het totale pakket, Het is geen prijs per uur. Voor zo'n prijs krijg je dus volledige diagnose (wat een paar uur werk is), therapieplan en vaak nog nazorg. Dat lukt je in de humane wereld echt niet.

chazzie
Berichten: 428
Geregistreerd: 14-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 18:44

Liselot schreef:
Clomicalm heb ik al wat over gelezen, dat is alleen via de DA te verkrijgen?

ik dacht van wel