Zebravinken verdrinken in drinkfontein

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

Zebravinken verdrinken in drinkfontein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 16:54

Hoi bokkers,

Ik heb sinds kort mijn zebravinken in een voliëre, en daar zit zo'n drinkfontein is;

Afbeelding
Zo'n soort, maar dan met een grotere opening.

Deze hadden ze in hun oude hok ook, en nooit problemen. Maar nou is er 1tje helaas in gegaan, en die is verdronken. Hij leefde nog toen mijn moeder hem eruit haalde, ze heeft hem drooggemaakt en in het oude hok gezet. Helaas is hij toch overleden.
Nou ben ik bang dat er meerdere ingaan... als 1 het doet, waarom de andere dan niet :=

Een kleinere maat gaat niet, want die hebben ze binnen een kwartier leeg. Maar de grotere is dus niet veilig....

Hoe maak ik deze veilig, of welke grote is wel geschikt?

_pauline_

Re: Zebravinken verdrinken in drinkfontein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 16:57

Is er een mogelijkheid om er een gaasje over te spannen. Dat de fontein wel vol kan lopen maar ze er niet in kunnen vallen?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 17:02

het vogeltje leeft nog!! heb hem nu in huis, ingewikkeld met wc papier in m'n handen om hem warm te krijgen, hij is steenkoud.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 17:17

Heb je toevallig een infraroodlamp? dat helpt goed. Veel mensen hebben die voor zich zelf staan.

Je kan inderdaad wat gaas erover heen spannen maar is het een jonkie? want normaal moeten die spendes geen probleem zijn daar ze ook graag badderen in wel grotere schalen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 17:44

Het is geen jonkie. Het is een volwassen mannetje.
Hij is nu warm en droog maar sparteld heel veel. Alsof hij wil vliegen maar hij is heel ongecontroleerd eigenlijk. Hij ligt ook soms wel even stil en schud met zijn kopje af en toe...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 17:50

Je kunt kijken of je een (kleine) steen hebt die je onderin het bakje legt.
Dan kunnen ze wel badderen, maar niet kopje onder gaan.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 17:54

We hebben nu deze met grote opening bij de valkparkieten gedaan en het bakje van de valkparkieten ( met een heel kleine opening) bij de vinkjes. Handig idee van mams.... Met het vogeltje gaat het ineens wat beter. Hij zit recht op en hipt heen en weer, hij is wel onrustig. Maar een uurtje terug was hij bijna dood.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 19:21

Het vogeltje is weer in orde. Wonder boven wonder zit hij gewoon in een kooi geluid te maken en op de stokjes rond te hippen..

Hij kwam net ineens de kamer invliegen, hij was uit het koffertje onsnapt waar hij even in zat...

Best bijzonder want mijn zus vond hem vanmiddag rond 2 uur in het waterbakje ( echt boven in het doorzichtige gedeelte, hij zat echt in het waterreservoir zegmaar. Mijn moeder heeft hem toen in het andere hok gezet. Toen ze rond 4 uur terugkwamen zagen ze dat hij ''dood'' was. iets voor 5 uur ging mijn zus nog eens kijken en toen zag ze hem ademen. Meteen heb ik hem onder de warmtelamp gezet en geprobeert hem droog te krijgen. En nu lijkt hij weer helemaal in orde. We houden hem nog even binnen voor de zekerheid en hopen dat hij zo goed blijft. Dan mag hij snel weer de voliere in.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 17:10

Nou de Zebravink zit weer buiten *\o/*

Gisteren hebben we zijn vrouwtje ook naar binnen gehaald zodat hij de nacht niet zo alleen zou zijn, nou hij leefde meteen op. Maar vanochtend is hij weer naar buiten gegaan met zijn lady, en hij vliegt weer mooi rond. Net heb ik de voerbakken weer gevuld en hij ging meteen lekker zitten eten.

Echt een wonder dat hij het overleefd heeft! Hij heeft een paar uur nat buiten gelegen omdat we er van overtuigd waren dat hij dood was, maar hij leefde al die tijd dus. Toen mijn moeder hem binnen bracht was hij steenkoud en zijn pootjes waren helemaal stijf. Hij had zijn ogen op een kiertje en ademde nog, maar verder totaal geen reactie.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 09:03

Vreemd, ik heb kanaries en zebravinken in de voliere, en daar heb ik een badje in hangen van een cm of 3 diep.
Hier heb ik nog nooit problemen mee gehad. Zelfs niet met de jongen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 09:05

Heb je iets om te badderen in je kooi hangen, anders denk ik dat die heeft willen badderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 15:31

wat fijn dat hij nog leeft!

jesito schreef:
Heb je iets om te badderen in je kooi hangen, anders denk ik dat die heeft willen badderen.

:j

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 16:34

Ze krijgen nu elke ochtend een groter vogelbad met een laagje water en de drinkfonteinen zijn beveiligd...
Hij badderd nog wel soms op de rand van het drinkflesje maar niet meer echt erin....

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 16:58

En als je nou een gewoon vogelbadje ophangt? Kunnen ze badderen en drinken. Wel paar keer per dag even schoon water in doen.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 17:06

Het badje ophangen moet ik even kijken hoe we dat kunnen doen. Ik durf niet zp'n vogelbadje aan het gaas te hangen. Als die per ongeluk valt ben ik alle vogels straks kwijt. Maar het badje op de grond gaat nu ook goed. Ze maken nu ruzie om wie in het badje mag... Maar langzaam aan komen ze allemaal aan de beurt :D

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 17:12

Mijn zebravinken vlogen er ook in..alleen had ik het godzijdank voer in zitten en geen water.
Bij het laatste restje voer was er meteen stress in de kooi...ja hoor er zat er weer 1 in :+

Uiteindelijk maar gewoon van die zwembadjes genomen, 1 voor voer en 1 voor water :)