Onverwachts een gerbil in huis --> tips en adviezen nodig

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kaplaars

Onverwachts een gerbil in huis --> tips en adviezen nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 21:51

"Neem maar mee."
"Wat? Weet je het zeker?"
"Ja, neem maar mee."

Ondanks waarschuwingen kreeg een driejarig meisje toch twee woestijnratjes :x . De eerste was al snel overleden, de tweede beet het meisje twee keer. Toen was de lol eraf en mocht ik de overgebleven gerbil meenemen. Het is niet mijn bedoeling om dit diertje voor altijd te houden, ik heb hem meegenomen om voor hem een nieuw huisje te zoeken. Ik twijfelde of de oude eigenaren dat wel zouden doen...

Allereerst heb ik zijn kale kooi aangekleed met een half bloempotje om in te schuilen en wat hooi om in te lopen en te knabbelen, ook wat wc-rollen om mee te spelen. Morgen kan ik goed voer en wat speeltjes halen.
Mijn tweede stap is: een fijn permanent huisje voor hem/haar zoeken.
Ik heb al een gerbil opvang gevonden: http://www.gerbil.nl/. Deze is alleen in friesland en ik zit bij Den Bosch in de buurt.

Maar ik kan voor nu alle tips en adviezen gebruiken...
Dus weet iemand een opvang of iemand die opzoek is naar een gerbil dan hoor ik het graag.
Ook tips en trucs met betrekking tot de huisvesting kan ik gebruiken.

De kale kooi. Inmiddels dus aangekleed met bloempot en hooi.
Afbeelding

Lief nieuwsgierig diertje
Afbeelding

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 10:26

Inmiddels heb ik de kooi schoongemaakt.
Nu heeft ze eerst een laag zand op de bodem, daarna een laag zaagsel. In twee hoeken onder het plateau zit hooi. In de derde hoek staat het bloempotje en in de andere hoek staat een bakje met droog zand. Dan heb ik nog een wijnkist gevuld met zand zodat ze echt kan graven.
Ook hangt er een houten laddertje zodat er nog meer geklommen kan worden.
Oja en ze heeft nieuw voer, dit heb ik nu even afgemeten gegeven. 10 gram, dan kan ik morgen zien of ze goed eet.
Ik zeg steeds ze omdat ik gekeken heb en ik denk dat het een vrouwtje is.

Hier zie je de dikke laag zaagsel, het wijnkistje, het laddertje en onder de ladder is nog net een stukje bloempot te zien.
Afbeelding

Moeilijk foto's maken van zo'n bewegelijk dier!
Afbeelding

silvericathy

Re: Onverwachts een gerbil in huis --> tips en adviezen nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 10:28

ziet er goed uit joch..:D
hoop alleen dat die niet op je kamer staat, heb ik 1 keer gedaan en had meteen mijn lesje geleerd :D

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 10:37

Wel oppassen met hooi, er kunnen mijt en dergelijke in zitten, beste is om dit eerst enkele uurtjes in de diepvries te leggen. Een zandbakje vinden sommige gerbils wel leuk om hun vacht in te verzorgen. Verder ken ik niet zo veel van gerbils, hopelijk vind je snel een leuk baasje voor hem waar hij nog soortgenootjes heeft!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 10:39

Die WIL helemaal geen nieuw baasje, die gaat het heel prima naar z'n zin hebben bij jou zo te zien...

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 10:40

Sonja schreef:
Die WIL helemaal geen nieuw baasje, die gaat het heel prima naar z'n zin hebben bij jou zo te zien...

Haha idd TS, je zit eraan vast :))

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 10:46

wat goed dat je hem meegenomen hebt!
ik heb er ook geen verstand van, maar idd, die heeft het zo te zien prima naar zn zin!

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 10:49

Citaat:
Wel oppassen met hooi, er kunnen mijt en dergelijke in zitten, beste is om dit eerst enkele uurtjes in de diepvries te leggen. Een zandbakje vinden sommige gerbils wel leuk om hun vacht in te verzorgen. Verder ken ik niet zo veel van gerbils, hopelijk vind je snel een leuk baasje voor hem waar hij nog soortgenootjes heeft

Dat is een slimme tip! Dankjewel. Ik vond het zo grappig om eerst de paarden een half pak hooi te geven en dan met zo'n klein plukje naar huis te lopen. Dat zou een paard in één hap op hebben...

Sonja schreef:

Citaat:
Haha idd TS, je zit eraan vast :))

hmmmm.... is het beestje een naam geven en mogelijkheden bedenken hoe ze kunnen blijven niet het begin van 't eind...?
Ze heet Splinter en eventueel kunnen we een plank aan de muur maken, waar een kooi op zou kunnen.... ;)
Laatst bijgewerkt door Kaplaars op 10-08-11 10:55, in het totaal 2 keer bewerkt

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 10:51

Haha veel plezier ermee! Splinter klinkt alsof hij nog lang blijft :D

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 10:52

Splinter ziet er op dit moment uit alsof ze het prima naar haar zin heeft :-)

Wel even improviseren dus en een spoedcursus 'hoe verzorg ik een gerbil' :))

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 10:53

Ik heb ooit een spreekbeurt over gerbils gehouden maar ik weet helaas niets meer van.. Ieder geval leuk dat je hem opvangt. Veel succes en veel plezier!

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 10:58

Lief dat je haar opvangt. Gerbils zijn alleen niet graag alleen... dus als je haar erg gezellig vindt, doe haar dan een lol en zoek er een of twee vriendinnetjes bij.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 10:59

Zou je niet een mailtje kunnen doen naar die opvang? Waarin je je vragen stelt en aangeeft dat je heel graag tips krijgt als zij ze hebben voor je? Ik neem aan dat zij toch wel ervaringsdeskundige zijn met zoveel gerbils in de opvang :D

Leuk dat je deze hebt meegenomen (zou ik ook hebben gedaan :D ) en veel plezier ermee!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:05

Kaplaars schreef:
[Ook tips en trucs met betrekking tot de huisvesting kan ik gebruiken.

Wat je nu voor 'm gedaan hebt is al heel fijn; zand om te badderen (hebben ze nodig voor de vachtverzorging en volgens mij vinden ze het ook gewoon vreselijk lekker) en te graven, schuilhoekje en wat hooi om te knagen en omgeving te manipuleren.
Ik heb een gerbil gehad en die maakte ik altijd heel blij met bv een stukje keukenrol en een stukje (onbedrukt) karton. Daar was 'ie dan heel druk mee om in stukjes te knagen en te scheuren en z'n nestje mee te bekleden. Barry (zo heette 'ie) was heel veel 'bezig'. Kooi verbouwen, zich tegen de katten aan bemoeien, aandacht trekken als ik langsliep, echt een druktemakertje. Ik had ook een loopradje voor hem, vond 'ie geweldig. Maar ik weet eigenlijk niet of ze dat "officieel" ook moeten hebben oid. Ik had gewoon veel speeltjes enzo voor ze, bleven ze lekker actief bij.

Mocht je 'm gaan koppelen, doe dat dan heeeel rustig door bv het hok doormidden te delen met fijn gaas zodat ze elkaar kunnen zien en ruiken en neuzelen, maar laat ze niet te snel bij elkaar. Vechtende gerbils zijn lastig uit elkaar te halen en ze kunnen elkaar echt stevig verwonden.

Qua voer gaf ik speciaal gerbilvoer uit de dierenspeciaalzaak (zat in van die schepbakken) en het was leuk hem voor de echt lekkere dingetjes wat te laten doen. Dus klimmen om bij een stukje fruit of gierst te komen bv (vooral gierst vond hij héél lekker, van die trossen die je voor de parkieten ook koopt zeg maar, hebben ze op de markt en vaak ook wel in de dierenwinkel), en voor zonnebloempitjes en andere zaadjes had ik een houten balletje met een paar gaatjes erin, waar ik het in stopte. En af en toe lekker een meelwormpje he, daar maak je ze heel blij mee, en dat is goed voor ze.
Even opletten als je voerbeloning gebruikt; ze mogen sommige knaagdiersnoepjes niet, van die yoghurtdrops waar de cavia's een moord voor doen. Gerbils mogen geen koeienmelk. Ook geen kaassnackjes geven dus, ondanks muisachtige associatie.

O en als je ermee gaat spelen, zorg dat je ze NIET 'opsluit'. Mijn ratten vonden het heerlijk om bv in de zak van een fleecetrui te gaan liggen slapen als ik op de bank zat, maar een gerbil raakt daar een beetje van in paniek en gaat zich een weg naar buiten knagen. Die van mij wilden wel graag op schoot, vonden het bereïnteressant om over mij en de bank heen te banjeren, maar wilden niet teveel vastgepakt worden enzo. Aaien was prima, maar echt knuffelen wat je met een rat kunt, vonden ze niet leuk.

Hoop dat je d'r wat aan hebt.

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 11:14

@ sonja _/-\o_ _/-\o_ Dank u dank u! (ik vond een uitgedroogd stuk kaas aan het plateau vastgeplakt... :x )

@Prrr: Ik hoop toch eerst een liefhebber te vinden die er misschien al één heeft waar deze bij kan. Mocht dit niet lukken en ze blijft hier, dan is het inderdaad veel diervriendelijker om er nog een bij te zetten. Maar aan de reactie van Sonja te zien heb ik dan een betere kooi nodig, om ze de eerste tijd apart te kunnen houden.

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:17