Zwanger en 2e hond, verstandig of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yuri

Berichten: 3190
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Zwanger en 2e hond, verstandig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 10:38

Even een dilemma waar ik voor sta. Wij hebben een heel lieve hond van een jaar of 10. Erg makkelijk dier, gaat overal mee naartoe, kan met de paarden, katten, lief voor andere mensen, alleen en met de auto, noem maar op. We hadden vroeger ook een kat maar zij is helaas in februari overleden.
Ik heb altijd gezegd dat ik er op termijn wel een 2e hond bij zou willen, maar niet direct. Enige wat me een beetje tegenhoud is dat een 2e hond wat lastiger is met vakanties, en ook met oppas als je eens een dagje zelf weg bent ofzo.

Nu ben ik (hoog) zwanger van ons 1e kindje, en ben ik dus een hondje tegengekomen waar ik echt helemaal verliefd op ben.
Beschrijving voldoet echt aan ons eisenlijstje, maarja over 2 weken baby op komst dus de tijd is op zijn zachtst gezegd niet erg gunstig... het is een hondje van een maand of 7, basisopvoeding oke en gewend aan alle bovenstaande dingen, inclusief jonge baby's. Dus ook katten, autorijden, etc.

Nu is mijn vraag eigenlijk vooral, waar doe je verstandig aan qua huidige hond? Is het uberhaubt aan te raden om op korte termijn zowel een baby als een 2e hond te nemen ivm alle veranderingen voor mijn huidige hondje? Of maakt dat het wen probleem alleen maar groter?
Is het jusit fijn dat ze met zijn 2tjes zijn als ik er niet ben, of maakt dat niet uit. Als ik dit zou overwegen, is het dan slim dit kort na de bevalling al te overwegen of juist niet.

Ik realiseer me heel goed dat het niet de meest ideale tijd is nu, maar ben vooral opzoek naar gerichte tips en ervaringen over wennen van een hond aan een nieuwe gezinssamenstelling. Het mag duidelijk zijn dat we absoluut nog geen besluit hebben genomen of dit door zou gaan of iets ;) Ik loop namelijk niet in 7 sloten tegelijk.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Zwanger en 2e hond, verstandig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 10:43

Ik zou het niet doen. Een hond van die leeftijd komt in de pubertijd heeft een hoop begeleiding nodig. En ik denk dat het voor je andere hond een beetje veel is, al die veranderingen.

Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 10:51

Ik denk de enigste die dat kan beantwoorden ben jij...
Ik was zwanger van de eerste toen wij 2 pups kregen. ja ja, 2 pups tegelijkertijd...
20 weken zwanger van de 2e toen ik 7 flessen kittens in huis haalde en na 3 maanden besloot ze alle 7 te adopteren.
Bij de 3e was ik zwanger toen ik de kans van mijn leven kreeg en mijn bengalen Cattery opgezet heb.
Mijn eerste bengaal kwam met 37 weken zwangerschap in huis.
Als ík het zou moeten doen en het gevoel is er zeg ik ja!
Maar wel vol overgave er voor gaan dan. Dit is niet iets wat je moet 'proberen'

jackiejtjj
Berichten: 195
Geregistreerd: 23-03-11
Woonplaats: leimuiden

Re: Zwanger en 2e hond, verstandig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 11:53

ik had een chihuahua van me moeder die was gekker op mij dan op me ouders dus hebben we die maar in huis genomen maar ik wou altijd een grote hond maar ik heb echt gewacht tot ik bevallen was toen me zoontje 5 maanden was heb ik senna genomen die was toen 6 weken.. nou zeg je top!! uit mijn ervaring ze groeien met elkaar op en zijn helemaal gek op mekaar alleen met me chihuahua ging het niet zo goed die acepteerde der niet en later werd ze ook vals naar me zoontje dus die is nu weer naar me moeder en als we een dagje op visite komen gaat het allemaal goed met de kleine..

Yuri

Berichten: 3190
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 11:55

Dat vind ik dus zo moeilijk, mijn eigen gevoel zegt ophalen dat beestje, maar mijn vriend en verstand zijn er (gelukkig) ook nog wel.

Is natuurlijk ook ons 1e kindje dus ik weet ook nog niet echt wat ik daarmee kan verwachten natuurlijk.
Ik ga er dit weekend gewoon heel goed over nadenken, de hond zelf spreekt me onwijs aan, leeftijd en type ook. Is ook niet echt een hondje wat je over een half jaartje ook gewoon weer tegenkomt.

jackiejtjj
Berichten: 195
Geregistreerd: 23-03-11
Woonplaats: leimuiden

Re: Zwanger en 2e hond, verstandig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:12

ja het is ook heel erg moeilijk want het kan zijn dat als je het hondje eerst neemt dat die het moeilijk vind om de kleine te acepteren hebben die mensen waar het hondje nu verblijft kunnen ze niet het hondje nog langer houden? dat je hem ophaalt als de kleine een maandje is want na de bevalling denk ik niet dat je al binnen een week met je hondje uit gaat:P en als je er dan 2 heb

sunny_l0ve
Berichten: 3641
Geregistreerd: 07-02-07
Woonplaats: ijmuiden

Re: Zwanger en 2e hond, verstandig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 14:52

ik zou het niet doen, al je aandacht gaat naar je kind toe en door dan een nieuw dier in huis te nemen kan er jaloezie bij zowel je huidige hond als de nieuwe hond ontstaan.
Ik zou ook kijken naar de hond die je nu hebt. Die is al 10 jaar, is die nog erg fit of meer een oudje die rust nodig heeft? In het 2e geval zou ik nooit een jonge hond erbij doen. Dan heeft die hond helemaal geen rust meer.

Anoniem

Re: Zwanger en 2e hond, verstandig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 14:59

Gefeliciteerd met je aankomende kindje!!! :j

Voor wat betreft je dilemma; ik zou het niet doen...
Het is toch altijd even spannend, een baby, zeker als het je 1e is. Je moet dan echt je eigen "ritme" gaan vinden in je nieuwe leven.
Een nieuwe hond, zeker in de puberleeftijd, heeft meestal toch behoorlijk wat aandacht en tijd nodig de eerste weken.

Ik zou gewoon even wachten. Even lekker genieten van je kindje, waar je dan alle tijd voor hebt. Wennen aan je nieuwe ritme. Kijken of alles goed gaat (zowel in je eigen ritme als met bijv. de gezondheid van je kindje)... En natuurlijk kijken of je baby niet allergisch is voor honden (kleine kans, maar 't zou zomaar kunnen).

Loopt het allemaal lekker en voel je je weer helemaal in je ritme... Dán eens gaan kijken voor de nieuwe "gezinsuitbreiding" --> een 2e hond.
Dan krijgt die ook alle aandacht die hij verdient en de begeleiding die hij nodig heeft.

Yuri

Berichten: 3190
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Zwanger en 2e hond, verstandig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 16:44

Ja precies Femke dat zijn ook wel dingen waar ik ook allemaal aan heb gedacht.
allergie, tja dat is lastig, dat kan bij wijze van ook na maanden of jaren nog gaan ontwikkelen (vaak juist) dus dat verwacht ik niet zo snel eigenlijk (hoop het in ieder geval niet)

Mijn hond is een redelijk dominante, maar speelse teef die heel goed is in het corrigeren. Onze buurhond kwam ook met 9 maanden (die hebben veel samen gezeten) en daar was ze heel speels mee, maar ook wel opvoedend en corrigerend. Dus dat is wel weer een motivatie om te zeggen, juist wel rond deze leeftijd.
Mijn huidige hond is ook echt zo'n bastaardje die vaak wel wat ouder worden, dus ze is echt nog in de bloei van haar leven haha. Spelen vindt ze super, is ze het zat dan snauwt ze goed van zichaf en gaat wat anders doen.

Voordeel is ook dat ik nu mee thuis ben, dus daardoor wel meer tijd heb om te investeren in een nieuw hondje. Daarbij is het hondje nu bij een baby opgegroeid, dus dat lijkt me positief.

Nadeel is gewoon, er verandert al veel, en je weet inderdaad niet hoe alles straks gaat met de baby.
Sowieso is het geen optie voor mij om nog voor de bevalling het beestje eventueel te nemen hoor. Dat zou dan echt pas kunnen over 1.5 maand ofzo inderdaad.

Lastig, we tobben verder :P Alvast allemaal erg bedankt voor de reacties trouwens!

Anoniem

Re: Zwanger en 2e hond, verstandig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 17:08

Wat is het karakter en de rangpositie van het hondje dat je nu op 't oog hebt?
Als je huidige hond redelijk dominant is, zou ik in ieder geval adviseren om een "volgende" (tegenovergesteld van dominant) hond er bij te nemen. Anders zou het kunnen gaan botsen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 17:11

wat voor hond heb je op het oog? en ken je de hond of gezien op mp?

caboclo

Berichten: 2632
Geregistreerd: 03-05-05

Re: Zwanger en 2e hond, verstandig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 17:22

ik zelf ben nu bijna 20weken zwanger van ons eerste kindje wij gaan as woensdag onze nieuwe aanwinst AM stafford halen van 7 weken ik zelf vin het kwa leeftijd en kwa achtergrond van ''jullie'' hondje eigelijk wel aantrekkelijk wel zal ik even kijken naar t ras past het echt bij jullie stel een herder of collie of jachthond zijn fanatieke honden dus moet je wel kijken of je je hond dan niet te kort ga doen met alle zorg voor je zelf en kind.

ik zelf heb ons paard nou weg gedaan omdat ik 1 van de 2 paard of kind dan echt te kort zal doen een hond daar in tegen zit thuis en is eigelijk net zo lang en vaak bij je als je kind dus dat is mooi maar je moet wel beseffen dat je niet 1 van de 2/3 tekort ga doen aan aandacht en beweging je kleintje gaat veel werk opleveren maar ook hond kwa uit laten

al zeg ik je bent wel met zijn 2e vriendlief en jij zelf dus der is altijd wel iemand die dat zal kunnen lijkt me?!


en de hond is gewent aan kinderen en heb goede opvoeding gehad maar je zal dus wel even consuqent moeten blijven om dit er in te houden,.!

succes!

Yuri

Berichten: 3190
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Zwanger en 2e hond, verstandig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 17:27

opvoeden is het probleem niet, dat kan ik wel. Mijn huidige hond was 7 toen ze bij ons kwam, die luisterde voor geen meter, nu ook stukken beter :D

Het is een kruising boerenfox, beetje vergelijkbaar met mijn huidige en aangezien ze nog vrij jong is verwacht is niet dat zij het gezag van mijn hond makkelijk over neemt, die is over het algemeen andere honden al gauw de baas. Bij de mijne gaat het vooral fout met de wat dominantere rassen, zoals bijv rotweiler, herder etc. Labradors, kleine terriers etc gaat altijd prima. Hond ken ik niet irl maar gezien via internetsite. Verhaal spreekt me aan evenals het dier. Natuurlijk moet de klik er in het echt zijn maar ik wil eerst heel goed overwegen of het daadwerkelijk verstandig is of dat ik het gewoon heel snel uit mijn hoofd moet zetten :D

Dus is ben inderdaad echt op zoek naar zoveel mogelijk tips en ervaringen.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 18:11

Yuri schreef:
Ja precies Femke dat zijn ook wel dingen waar ik ook allemaal aan heb gedacht.
allergie, tja dat is lastig, dat kan bij wijze van ook na maanden of jaren nog gaan ontwikkelen (vaak juist) dus dat verwacht ik niet zo snel eigenlijk (hoop het in ieder geval niet)

Mijn hond is een redelijk dominante, maar speelse teef die heel goed is in het corrigeren. Onze buurhond kwam ook met 9 maanden (die hebben veel samen gezeten) en daar was ze heel speels mee, maar ook wel opvoedend en corrigerend. Dus dat is wel weer een motivatie om te zeggen, juist wel rond deze leeftijd.
Mijn huidige hond is ook echt zo'n bastaardje die vaak wel wat ouder worden, dus ze is echt nog in de bloei van haar leven haha. Spelen vindt ze super, is ze het zat dan snauwt ze goed van zichaf en gaat wat anders doen.

Voordeel is ook dat ik nu mee thuis ben, dus daardoor wel meer tijd heb om te investeren in een nieuw hondje. Daarbij is het hondje nu bij een baby opgegroeid, dus dat lijkt me positief.

Nadeel is gewoon, er verandert al veel, en je weet inderdaad niet hoe alles straks gaat met de baby.
Sowieso is het geen optie voor mij om nog voor de bevalling het beestje eventueel te nemen hoor. Dat zou dan echt pas kunnen over 1.5 maand ofzo inderdaad.

Lastig, we tobben verder :P Alvast allemaal erg bedankt voor de reacties trouwens!



Zo is mijn oudere teefje dus ook, en ging prima met andere oudere honden maar met de pup die we sinds 6 maanden hebben niet. Die corrigeert ze zo enorm dat dat dus niet goed gaat en ik ze apart moet houden, is erg lastig en moest er niet aan denken dat ik daarnaast ook nog eens een baby zou krijgen. De mijne (pup) is nu 8 maand en het kost je erg veel tijd.

Yuri

Berichten: 3190
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Zwanger en 2e hond, verstandig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 08:15

Zo dat is wel enorm balen dan zeg!
Ik moet eerlijk zeggen dat ik wat mijn hond betreft echt geen problemen verwachtte, ze kon toen ze bij mij kwam ook absoluut niet met katten, aantal maanden later lagen ze mand aan mand en ging ze er nooit meer achteraan.

Maar we hebben besloten het toch niet te doen. Eerst de kleine maar eens en dan kan ik daarna altijd rustig gaan zoeken voor een hondje erbij. Heb geen haast en vind het niet erg het halve land af te rijden dus ga dan gewoon rustig zoeken.

Bedankt nog allemaal voor de tips.

Thirty

Berichten: 3636
Geregistreerd: 02-11-08
Woonplaats: VS.

Re: Zwanger en 2e hond, verstandig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 04:18

Niet doen. Een hond heeft tijd nodig om te wennen aan een nieuwe omgeving en regels, en dat gaat niet lukken als er ook nog eens een baby komt. Plus een hond heeft aandacht nodig, en ook persoonlijke aandacht, en met een baby is dat lastig.
Er zijn wel meer leuke hondjes die je vast - na verloop van tijd- een goed huis kunt bieden.

Lillian__

Berichten: 3275
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Zwanger en 2e hond, verstandig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 05:25

k zal het uit ''eigen'' ervaring niet doen.
kijk mijn mams heeft drie kinderen en toen de derde kwam (mijn jongere broertje) kregen we een labrador pup (hij was nog helemaal groen) maar goed dat is niet heel goed gegaan zegmaar, mn moeder en mn vader hadden echt te weinig tijd, ik was nog maar 3 of 4 dus weet er nog maar weinig van, de hond is weggegaan naar een oud collega van mn vader en volgens mij leeft hij nog of is hij net overleden.

we hebben inmiddels wel een labrador weer maar mn broer is nu 19 toen 6, ik ben nu 16 toen 3, en mn broertje is 14 toen nog niet geboren

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Zwanger en 2e hond, verstandig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 07:36

Ik zou het zeer zeker niet doen. De nieuwe hond gaat een hoop aandacht vragen, want voor hem is alles nieuw en hij komt ook in vreemde situatie, dat loopt echt niet binnen 2 weken op rolletjes. Daarna komt je kindje, je zegt zelf dat het de eerste is, het gaat al moeilijk worden om dadelijk de eerste hond te laten wennen aan gezinsverandering, laat staan als die nieuwe er ook nog bij is.

Wees eerlijk tegenover jezelf, je ouwe kameraadje, je kindje en de nieuwe. Het gaat je nooit lukken omdat alles in goede banen te laten verlopen, want je kindje gaat een hoop aandacht eisen, en dan heb je echt geen tijd en puf meer om de tweede hond te begeleiden.

alcootje
Berichten: 812
Geregistreerd: 06-01-07

Re: Zwanger en 2e hond, verstandig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 08:13

Hey Carolien, ik zou toch even wachten.
Je weet ook niet hoe jou andere hond reageert.
Dat was natuurlijk al een makkelijk hondje maar wie weet hoe die gaat reageren op de baby.
Jou aandacht is dan al meer bij de baby dus minder aandacht voor de hond en dan nog een andere erbij.
Die gaat echt wel denken : en ik dan???

Ik zou het ook nog even niet doen, jij moet staks ook wennen aan de nieuwe situatie.
(schiet al wel lekker op)

xsenny
Berichten: 756
Geregistreerd: 31-05-11

Re: Zwanger en 2e hond, verstandig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 08:20

Het kan voor en nadelen hebben.
Ik heb er destijds een 2e bijgenomen omdat ik dit leuker vondt voor me andere hond .
Als wij een dagje weg gaan is de hond niet helemaal alleen .
ze vermaken elkaar en de oudere voed de jongere op .
Zwanger en dus een kleine opkomst is wel een nadeel .
ik zou dan nog eve wachten tot de kleine eris .
en een paar maanden ouder is .

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 08:39

jackiejtjj schreef:
ja het is ook heel erg moeilijk want het kan zijn dat als je het hondje eerst neemt dat die het moeilijk vind om de kleine te acepteren hebben die mensen waar het hondje nu verblijft kunnen ze niet het hondje nog langer houden? dat je hem ophaalt als de kleine een maandje is want na de bevalling denk ik niet dat je al binnen een week met je hondje uit gaat:P en als je er dan 2 heb


hoe is het karakter van het hondje, is het een hond die druk is en veel beweging nodig heeft dan zou ik dat op dit moment niet doen. Anders zou ik er voor gaan.

Yuri

Berichten: 3190
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Zwanger en 2e hond, verstandig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 09:57

Bedankt nog voor de reacties, maar zoals hierboven al te lezen is gaan we het ook niet doen ;)
Wachten tot de kleine er is, kijken hoe dat gaat en dan denk ik misschien tzt een 2e.

charlie_x

Berichten: 401
Geregistreerd: 19-09-09

Re: Zwanger en 2e hond, verstandig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 10:04

Allereerst; Gefeliciteerd met je kindje alvast!

Ik zou zowiezo wachten to na je zwangerschap,
Zodat die puppie met je baby opgroeit.
Maar ik zou het eerlijk gezegd niet doen, je bent al veel tijd kwijt aan je kindje,
en als je dan ook nog een puppie erbij neemt, ben ik bang dat je andere hondje er een beetje bij in schiet.
En dat zou ik toch wel erg zielig vinden, omdat hij dan gewoon 'verstoten' wordt, terwijl hij wel eerst was.