Hond vegetarisch voeden, asociaal?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Hond vegetarisch voeden, asociaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 16:40

:wave:

Ik hoor wel eens van mensen dat ze hun hond vegetarisch voeden, omdat ze bijvoorbeeld zelf vegetarisch zijn, of omdat de hond dan niet zo uit zijn mond stinkt.
Ik ben er tegen, ik vind niet dat wij het recht hebben om een carnivoor zijn eigenlijke behoefte te ontzeggen.
Daarom de stelling:
Je hond alleen maar vegetarisch voeden(dus echt nooit vlees) is acosiaal.
Zijn jullie voor of tegen? En waarom?

:evaw:

MosselJarig

Re: Hond vegetarisch voeden, asociaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:43

Ik ben er ook tegen, een hond is een vleeseter, die kan je niet verplichten alleen maar groente te eten, dat is nog ongezond voor een vleeseter ook.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:44

asociaal zou ik niet kiezen
onverantwoord wel
een hond zijn spijsverterings mechanisme is nu een maal gebouwd om vlees te verteren
het verterings stelsel van een hond kan nu eenmaal geen groenvoer afbreken
dus wanneer je een hond vega gaat voeren denk ik dat ie heel snel veel voedingstoffen te kort komt
wat uiteindelijk ten koste gaat van het lichaam van het dier

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:44

ja dat vind ik asociaal, puur om de reden dat een hond een vleeseter is.
Laatst bijgewerkt door barbar op 25-06-11 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:45

Absoluut tegen.
Asociaal vind ik niet het juiste woord, ik vind het wel het ultieme ontkennen van wat je hond ís, namelijk een carnivoor. Voor mij valt het onder dierenmishandeling, het is het verwaarlozen van de natuurlijke behoeftes van je dier.
Het is imo net zoiets als je hond gezelschap ontzeggen van soortgenoten, je hond geen beweging en aandacht geven........ Een carnivoor hoort vlees te eten. Dat jij vegetariër bent moet je zelf weten, een mens kan ook zonder vlees. Jouw hond heeft die keuze niet gemaakt, en je hebt als eigenaar de plicht om hem te voorzien in wat hij nodig heeft. Je hebt het recht niet om hem iets te weigeren wat hij gewoon nodig heeft. Vlees is voor een hond geen luxe, maar een eerste levensbehoefte.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:45

Absoluut tegen, 't moet niet gekker worden.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:46

speedfiets_2 schreef:
asociaal zou ik niet kiezen
onverantwoord wel
een hond zijn spijsverterings mechanisme is nu een maal gebouwd om vlees te verteren
het verterings stelsel van een hond kan nu eenmaal geen groenvoer afbreken
dus wanneer je een hond vega gaat voeren denk ik dat ie heel snel veel voedingstoffen te kort komt
wat uiteindelijk ten koste gaat van het lichaam van het dier

:j

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:49

dan hadden die mensen geen dier moeten nemen die op vlees horen te leven :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 16:55

Bedankt voor jullie mening.

asociaal in de zin van, dat ze de hond geen vlees geven om er zelf van te profiteren

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 17:37

Asociaal vind ik ook niet het juiste woord, wel onverantwoord en zeer zeker onnatuurlijk.
Het komt op het zelfde neer dat je je konijn biefstuk laat eten of iets in die trant.

Ik ken iemand, ook vegetariër die haar hond vers vlees voert. Ze staat werkelijk kokhalzend de hond te voeren. Maar hij krijgt wel wat goed voor hem is.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 17:40

Asociaal is een groot woord, egoistisch en ondoordacht vind ik het wel :j De hond kan er weinig aan doen dat hij een carnivoor is en het is bovendien erg slecht voor hem. Neem dan geen hond, maar een konijn.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 17:44

Ik vind het nogal vreemd om een dier niet in zijn natuurlijke behoefte te voorzien. Ik ben zelf vegetariër (ivm milieuoverwegingen), maar het is nog geen moment in mij opgekomen mijn honden op vegetarisch voer te zetten. De mens is een omnivoor, en kan zonder vlees leven. Een hond is een carnivoor, en daarvoor is het dus niet gezond om enkel plantaardig te eten. Nee hoor, mijn honden krijgen gewoon wat goed voor ze is, vegetarisch of niet. (In dit geval dus niet.)

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 17:45

Om eerlijk te zijn heb ik er nog nooit van gehoord dat een vegetarier zijn hond of kat geen vlees geeft.
Ik kan me ook niet voorstellen dat iemand die weloverwogen een keuze maakt om vegetarier te zijn, zo onoverwogen een hond of kat zijn natuurlijke noodzaak ontneemt...
Waar heb je dit vandaan gehaald?
Hoe kom je tot dit onderwerp?
Laatst bijgewerkt door Trennie op 25-06-11 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 17:46

Net als dat echtpaar dat hun baby'tje alleen maar veganistische voeding gaven :roll: Kind overleed natuurlijk.

nee ik vind het ook echt belachelijk. Ik zou niet weten waarom iemand dat een goed idee zou vinden.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 17:47

Trennie schreef:
Om eerlijk te zijn heb ik er nog nooit van gehoord dat een vegetarier zijn hond geen vlees geeft.

Had wel eens gehoord dat iemand dat deed...
En ik geloof dat Paul de Leeuw zijn hond ook vegetarisch voert.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 17:48

Trennie schreef:
Om eerlijk te zijn heb ik er nog nooit van gehoord dat een vegetarier zijn hond of kat geen vlees geeft.
Ik kan me ook niet voorstellen dat iemand die weloverwogen een keuze maakt om vegetarier te zijn, zo onoverwogen een hond of kat zijn natuurlijke noodzaak ontneemt...

In bepaalde zaken zijn vegetarische hondenbrokken te koop. Bij mijn weten verkopen die nog best aardig ook. (Mensen kopen het naar mijn idee voornamelijk met het idee dat het juist érg gezond is. Vergetend dat honden geen mensen zijn.) Het gebeurt dus wel!

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 17:49

ik wist niet dat dit bestond?? Idd egoistisch!! Dan denken de mensen niet na over de noden van de honden, maar zijn ze teveel bezig met hun eigen noden..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 17:50

Asociaal vind ik absoluut niet het juiste woord. Onverantwoord, verwaarlozing en dierenmishandeling ook niet.
Enkel tricky. Je moet ontzettend goed weten wat je doet wil je een passend dieet creëren. Overigens kan een hond prima op vegetarisch voedsel overleven, het is alleen niet ontzettend goed in koolhydraten verteren, die trouwens ook in grote hoeveelheden in de meeste brok zitten. Gepureerd en/of gegaard voedsel kunnen ze prima verteren. Voer als pedigree heeft ook maar 4% vlees en dierlijke bijproducten. Ga er maar vanuit dat daarvan nog een groot deel botten, veren en andere slecht verteerbare delen zijn en denk dan nog eens hoe vreselijk slecht de honden er op doen. Voldoende eiwit kan ook vermakkelijkt worden met jawel, eieren. En zo zijn er een heleboel ingrediënten. Maar er moet wel ontzettend goed over het dieet nagedacht worden. Yarrah, wat je in de winkel kan kopen, is bijv. al minder geschikt. Het is onvoldoende in balans.

Een kat vegetarisch voeren is overigens wel dierenmishandeling, een kat is namelijk een echte carnivoor (waar de hond bijna een omnivoor is) en kan dus geen dingen als taurine etc. aanmaken.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 17:51

phormicola schreef:
Net als dat echtpaar dat hun baby'tje alleen maar veganistische voeding gaven :roll: Kind overleed natuurlijk.

Ehmmm, ik kan me hier nou even helemaal niets bij voorstellen :?
Hoe oud was dat babytje?

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 17:51

Crisis, nu gaan ze straks ook nog vegeterrier's fokken zeker. :')
moet nie gekker worden.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 17:52

Er is inderdaad vegetarische voeding voor een hond op de markt..

Ik vind het ook belachelijk als iemand zijn hond geen vlees geeft

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 17:52

dat is wel heel vaag: heb ik eens gehoord.
Ik geloof niet dat er vegetariers zijn die dit doen.
Dat zijn juist mensen die erg over dingen nadenken, weloverwogen keuzes maken en zeker wat betreft het welzijn van dieren.
Oa daarom eten ze geen vlees.

En dat van Paul de Leeuw geloof ik ook niet.
Ik denk niet dat hij zich een publieksschandaal op de nek wil halen, met een hond die verwaarloosd wordt.
Want dat is het dan he?

Ik vind dit maar een raar topic eerlijk gezegd...
Misschien gewoon eerst logisch nadenken?

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 17:53

Een hond heeft vlees nodig, het is een carnivoor en ik vind het pure dierenmishandeling om hem niet te voorzien in deze primair natuurlijke behoefte. Raar verhaal, hoor..
Laatst bijgewerkt door JPS op 25-06-11 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 17:53

dat zou niet kunnen, maar als ze gewoon een goede brok geven wat een normale
hond is gewend, dan zit daar ook vlees in.
Sommige mensen weten niet beter dat een hond brokken eet.
Ik ken iemand, met iets van 10 katten geloof ik en een paar grote honden, en zelf is ze vegatarish, maar al haar katten en honden zitten aan het verse vlees.

Wel rade ik het ook ooit iemand aan vers vlees, maar die kon het idd niet omdat ze zelf vegatarish is moest haar
hond ook alleen maar brokken eten.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 17:53

Trennie schreef:
En dat van Paul de Leeuw geloof ik ook niet.
Ik denk niet dat hij zich een publieksschandaal op de nek wil halen, met een hond die verwaarloosd wordt.
Want dat is het dan he?

Heb het hem toch echt eens op TV horen zeggen.