Hoe erachter gekomen welk hondenras bij je past?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

Hoe erachter gekomen welk hondenras bij je past?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 09:51

Omdat wij hier een beetje aan het toekomstdromen zijn geslagen en we vinden dat daar een hond bij hoort!
Hoe komt men erachter welk ras er in het gezien/stel past?

Je hebt op internet verschillende tests, daarvan hebben we er al een aantal gedaan
En dan bij fokkers gaan praten. Maar dan moet je dus eerst al een selectie hebben van wat ''waarschijnlijk bij je past''

Ik ben er ondertussen heel erg benieuwd naar ;) Ik neig meer naar een gesprek met een hondenkenner/instructeur zodat hij kan adviseren..

Ik weet zelf al vrij duidelijk wat ik graag wil. Ik wil een middelgrote tot grote hond (oke iets kleiner dan de ierse wolfshond en duitse dog ;) ) met liefst korte vacht of níet verharen ;) Ik wil een reu. Liefst van pup af aan. Ik wil geen volgertje, meer een zelfstandige hond. Dat je daarmee ook uitkomt op een eigenwijzer monster realiseer ik me ;)
Uit de tests komen dieren als amerikaanse stafford, bullmastiff, bordeauxdog, schnauzer etc naar voor.

Van de stafford weet ik het niet, maar de rest zit in de rasgroep van de molossers, zou dat een teken zijn? :)

Mijn ouders hebben heel vroeger cavalier king charles spaniels gehad, daarna 2 dwergschnauzers, en op dit moment hebben ze een dwergschnauzer en een riesenschnauzer.
Door deze ries ben ik ervan overtuigd dat ik zelf ook graag een grote hond wil :) Ik kan het met de schnauz overigens prima vinden, en durf ook te zeggen dat ik hem prima aankan. Alleen vriendlief vindt schnauzers lelijk :+

Vertel bokt, misschien noemen jullie wel een ras waarvan ik na inlezen denk ''ja kan ik ook wel eens wat meer over lezen'' of hoe je zelf achter ''jouw ras'' bent gekomen en denk ik :j dat zou ook kunnen :)

Overigens is dit allemaal toekomstmuziek ;) Al zou ik nu ontzettend graag een hond willen, we hebben er de omgeving niet voor.
Ik ben benieuwd :)

gabyfedde

Re: Hoe erachter gekomen welk hondenras bij je past?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 09:54

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 09:54

Oeh ik lees eventjes mee.
Mijn vriend en ik zijn er ook over aan het denken :). Maar komen er ook nog niet echt uit wat bij ons past..

Esmeevtb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 10:00

ik denk dat het heel erg belangrijk is dat je lijkt naar wat voor soort karakter een hond moet hebben en daarna pas hoe hij eruit ziet.

is het belangrijk dat hij alleen kan zijn? moet hij met kinderen om kunnen gaan? wil je een beetje een waakhond of eentje die gewoon z'n kop houd? hoeveel kan je er mee lopen?( jachthonden hebben erg veel beweging nodig) als je al die dingen op een rijtje zet komt er vanzelf een ras uit rollen.

en niets ten nadele van kruisingen (hebben wij zelf ook) maar als je een 'vol' ras kiest, weet je wel meer wat voor type hond je in huis haalt.

succes!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 10:06

Ik wil zelf geen op en top jachthond. Ik heb namelijk het idee dat die meer afwachten op geleiding van de eigenaar.
Ik wil dus een meer zelfstandige hond. De schnauzer is van oorsprong rattenvanger (de dwerg dan toch) maar die zijn ook zelfstandig. Dat mag ik wel (gisteren een schnauzerwandeling gehad. Alle honden los, en afentoe moest je je eigen hond eens roepen, en dan kwam hij langs gerend, pakte een snoepje aan, en ging weer spelen :wave: Dat vind ik wel prima :) )
Een hond mag waken, hoeft niet persé.
Ik roep wel altijd, ik wil een hond die er zo uitziet dat ik er snachts mee over straat kan en voor niemand om hoef :+ Niet omdat hij lelijk doet, maar omdat hij er imposant uitziet :)
Of hondlief met kinderen moet kunnen omgaan, ja liefst wel, je weet nooit wat de toekomst brengt. Maar als er ooit kinderen komen zullen die zeer zeker ook moeten leren met honden om te gaan ;)

Ik wil een stoere hond die best moet luisteren, maar daar ook afentoe eens over mag nadenken :)

De bovengenoemde site kan ik niet echt wijs uit waar je dat advies kunt vragen?
Overigens, ik ken een érg goede hondentrainer/leraar, als het uitdraait op persoonlijk advies in een gesprek ga ik denk ik eens met hem overleggen :)

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 10:08

Al eens gedacht aan de Dobermann?
Voldoet voor een groot deel aan je beschrijving.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 10:11

JPS schreef:
Al eens gedacht aan de Dobermann?
Voldoet voor een groot deel aan je beschrijving.

meer richting de rottweiler dat wel.. Dobermann vind ik qua uiterlijk niet zo aantrekkelijk (val meer op dat brede groffe denk ik? :o ) en de dobers die ik ooit gezien/gekend heb waren van die neuroten :o Ik besef dat ze dat niet allemaal zijn, maar dat zit er dan in he als gedachte..

Ook de rottweiler zit onder de molossers trouwens.. toeval >;)

Esmeevtb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 10:15

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 10:15

Zijn echt niet allemaal neuroten hoor!
Maar de Rottweiler heeft inderdaad een heel ander karakter en uiterlijk.
Als je van brede/grove honden houdt, dan kan ik me voorstellen dat je de Dober niet mooi vindt :-)

eva1969Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 10:18

Vergeet niet dat een rasbeschrijving erg algemeen is (okee, je moet ergens beginnen, dat snap ik). Zo heb ik 4 boxers waarvan er 2 enorm zelfstandig zijn en 2 mij het liefste als een soort van schaduw overal volgen. Overigens zijn mijn boxers geen van allen zenuwpezende stuiterballen, terwijl je ook dat soort boxers helaas tegenkomt.
Binnen een ras heb je best veel verschillende karakters en dat is erg belangrijk te overleggen als je bij een fokker gaat praten.
Toen wij destijds op zoek gingen naar een ras dat bij ons zou passen hebben we heel veel tijd met de hondenencyclopedie op schoot doorgebracht ook alle karakterbeschrijvingen doorgespit. Toen ons lijstje nog maar heel kort was, zijn we in onze omgeving gaan kijken of we honden kenden van de rassen van ons lijstje en uiteindelijk is het een boxer geworden ... eh ... uiteindelijk zijn het 4 boxers geworden LOL

Veel succes met jullie zoektocht!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 10:24

Toen wij een hondje zochten heb ik een hele tijd rassenomschrijvingen zitten lezen op internet, op één of andere hondenpagina (ik weet helaas niet meer welke, maar er zijn er vast zát!). Zo heb ik me een beetje een beeld gevormd van welk ras bij ons zou passen. Wij wilden graag een klein hondje dat graag bij je in de buurt blijft, geen jachtinstinct en niet moeilijk op te voeden (niet eigengereid zeg maar, ik snap zelf ook best dat je een klein hondje ook op moet voeden, maar een mopshond is daarin nu eenmaal anders dan een Jack Russel).

Uiteindelijk kwam ik in de rasgroep van de Malthezers terecht en bij de Coton de Tulear. Hoewel ik nog nooit van dat ras gehoord had, heb ik daarna een fokker opgezocht op internet en informatie gevraagd (hoe is zo'n hondje, zwakke punten/sterke punten, bijzonderheden) en kwam tot de conclusie dat dit een goed typetje voor ons zou zijn.

Bij die fokker hebben wij uiteindelijk een pup gekocht.

En Roos (zie profiel) was idd alles wat we ons konden wensen, dus helemaal goed!

Hond nummer 2 is een wegens-omstandigheden.

NB als ik meer tijd zou hebben zou ik wel een heel andere hond willen (bijvoorbeeld een Dobermann) maar gezien onze omstandigheden is een makkelijk klein hondje voor ons nu het beste. En makkelijk is ze!
Laatst bijgewerkt door HannahFrouk op 14-06-11 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 10:26

Hmm moeilijk..
Een vriend van me heeft een Amstaff x Engelse Staff, das iig een geweldig beest (en gevaaaarlijk joh! Laat zich gebruiken als kussentje, met veel plezier :') ) maar verder heb ik weinig ervaring met de rassen die je noemt.

Denk dat je op de goeie weg bent iig.. Misschien gewoon met een aantal rasfokkers gaan praten inderdaad? T is wat uitgebreid zoeken maar ja, je moet wat natuurlijk en zij kunnen je waarschijnlijk wel heel goed inlichten over het ras en het karakter dat ze fokken..

Encyclopedie op schoot is ook geen slecht idee :)

Wel leuk, succes met zoeken :D

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 10:32

@esmee vtb; ik vind een ridgeback érg mooi, een krachtige hond. maar ik twijfel of die niet te energiek zijn voor ons. Kijk ik doe niets liever dan een hond lekker uitlaten, keer fietsen, en het dier misbruiken als excuus om naar het bos te gaan ;) Mijn ervaring met de honden bij mijn ouders is dat ze niet ontzettend energiek zijn, en het op 3keer in de week écht uitleven (fietsen/bos) prima doen en verder rustig en in balans zijn.
Mijn gevoel bij een ridgeback is dat ze dat veel meer hebben? :)

@eva; praten met fokkers gaan we tegen de tijd dat het kan zeker doen :) Voorlopig zitten we nog op een appartement, geen hond hier dus ;)
mag ik vragen welke honden er nog meer waren overgebleven op jullie lijstje behalve de boxer? :)

@hannahfrouk; je had voor jezelf toen echt al duidelijk ''ja dit wil ik!'' of was het lijstje tot het gesprek met de fokker nog wat langer? :)

@amyz; die honden zijn inderdaad érg leuk, al verlangt iets in mij naar een grotere hond..
Het gemak van die riesenschnauz tijdens het uitlaten joh, gewoon zo *klopklop* kun je hem aanraken, niet door je knietjes of hurken :P

http://i1209.photobucket.com/albums/cc3 ... gela/2.png
hier een foto van onze riesenschnauz bij mijn paard en mij.
http://i1209.photobucket.com/albums/cc3 ... ela/17.png

Voor de beeldvorming van ''riesenschnauzer'' :)

Voor ik overigens met fokkers wil gaan praten wil ik een beperkt lijstje hebben van gegadigde rassen :D

eva1969Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 10:43

Naaltje schreef:
@eva; praten met fokkers gaan we tegen de tijd dat het kan zeker doen :) Voorlopig zitten we nog op een appartement, geen hond hier dus ;)
mag ik vragen welke honden er nog meer waren overgebleven op jullie lijstje behalve de boxer? :)

Toen we er uiteindelijk nog maar 2 overhadden (wij hebben voornamelijk op kindvriendelijkheid gezocht en uiterlijk uiteraard, ik bedoel het oog wil ook wat), was het andere ras een newfoundlander :+ . Vind ik nog steeds een geweldig leuk ras maar aangezien ik mezelf niet heel veel zag borstelen toch voor de boxer gegaan en nooit spijt gekregen.

Esmeevtb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 10:44

de ridgeback die ik ken woond in Australie (daar woonde ik bij die mensen) daar worden honden nooit uitgelaten en doen alles gewoon in de achtertuin (echt supersmerig maar goed) die tuinen waren ook niet veel groter dan de tuinen hier in nederland dus dat ik het verschil ook niet.
hier deed hij het prima op, hij was wel wakker maar niet vervelend met te veel energie.

denk dus dat het mee valt in hoeveel een ridge back nodig heeft, maar ben geen expert.
weet wel dat ze niet zoveel energie hebben als een border collie bijvoorbeeld.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 10:46

hehe, een border zou ook niks voor mij zijn, zou er helemaal gestresst van worden denk ik :))
Zowel vriendlief als ik vinden ze erg mooi hoor, ridgeback. Maar je ziet ze niet zo vaak, dus het blijft iets onbekends. Zal hem bij op het ''verdiepingslijstje'' zetten :j

Een newfoundlander is inderdaad wel erg harig :P En voor mijn idee is een newfoundlander of een boxer wel heel iets anders? Of is mijn idee daarin fout? :)

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 10:48

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 10:48

Ga eens op een hondenshow kijken bij de rasgroepen die je leuk vind. Je ziet er dan veel en in het echt.
Veel fokkers bij elkaar waar je mee kan praten.

Marleennn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 10:58

Wij hebben zo'n boek met karakterbeschrijving, exterieur enzo. Uiteindelijk hebben m'n ouders op basis daarvan een keuze gemaakt en daarna bij een fokker gekeken en gepraat en uiteindelijk ook een puppy gekocht daar. Een Drentse Patrijshond <3 (toen we een foto van de vader zagen, leek die verdacht veel op een sint bernard, we vermoeden dan ook dat dat er bij onze hond ook in zit.. hij is nogal fors voor een Drent :D )

Wel een typische jachthond, maar absoluut niet afwachtend. Hij gaat het liefst zelf op onderzoek/jacht.
Eigenwijs is hij ook. Typische karaktertrek van de Drent :o Je kunt ze heel veel leren en over het algemeen luisteren ze ook wel, maar als ze niet willen kun je doen wat je wilt, maar dan gaan ze het ook echt niet doen :P

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:04

ik had een lijstej met eisen:
middelslag
goed met kinderen
kortharig

ben me op rassen gaan orienteren in boeken en inete ne bij 2 fokkers langs gegaan van wat me leek en ik mooi vond, de manchester terrier en de duitse pinscher, die laatste is het geworden en heb geen dag spijt gehad is vcoor ons de ideale hond.

misschien ook wle wat voor jullie, is close familie van de schnautser, maar ziet er heel anders uit.

Afbeelding

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:14

Ik ben aan mijn ideale ras per toeval gekomen omdat ik werkte bij de fokker en mee op shows ging. Ik zou een lijstje maken met dingen die je belangrijk vind aan een hond, en dat zelfstandige is niet rasbepaald maar eerder iets wat je in ieder nest wel terug ziet bij een van de pups.
Mijn ouders hebben duitse herders en jack russels en met beiden nesten gehad, je ziet dan goed hoe verschillend de karaters in een nest zijn. Een goeie fokker kiest samen met jou dan de hond die bij jou past. Ik zou wel ook willen weten waarom je een zelfstandige eigenwijze hond wilt hebben, de meeste willen er een die luisterd.
Ik heb 2 poedels gehad van bij dezelfde fokker, maar de kleine die we nu hebben is qua karakter bijna het tegenover gestelde, het is een wildebras en een zelfstandig hondje, terwijl de eerste een volgzame en gehoorzame hond was.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 11:17

zelfstandig en eigenwijs staat niet gelijk aan niet luisteren toch? :)
Ik kan er best mee leven dat ik afentoe eerst aangekeken word met een blik van ''ja als jij op je kop gaat staan denk ik na of ik ook luister''
Ik heb ook een paard wat dat doet. Dier is doodbraaf, en luistert. Tot hij ook soms zoiets heeft van ''he zei je iets dan?'' Ik vind dat wel wat hebben, het ''stront in de oren'' effect ;)

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:24

O zo eigenwijs, maar dan nog zie ik het als niet luisteren, ik hou er ook wel van hoor, maar mijne hebben ook wel eens geen zin om te luisteren als het niet handig is.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:25

Wij zijn gaan kijken naar welke types we leuk vonden en toen hebben we onze eisen op papier gezet, vervolgens zijn we rasbeschrijvingen gaan bekijken en zo kwamen we uit op een rottweiler of een cane corso. het is uiteindelijk een cane corso geworden en hopelijk komt er nog eentje bij.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 11:28

Ik denk dat ik helemaal zou doordraaien als een hond zo volgzaam is dat hij alles meteen zou doen.. Een stalgenote van mij heeft een paard wat zo is. Het dier is gewéldig! opgevoed, braaf. Maar ze wil alleen maar goed doen zegmaar..
Ik ben daar niet zo best mee :o
Het is een vorm van niet luisteren, maar ook een vorm van uitdaging

@suuzepuus; cane corso is ook erg mooi :j