Hond allergisch, en nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Hond allergisch, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 15:36

Sinds dik 3 weken heb ik een hond. Ergens in de loop van de eerste week is hij begonnen met wat te krabben, maar niks ernstigs. Wel begonnen zijn ogen te ontsteken, dus langs de dierenarts. Voor zijn ogen heeft hij druppels gekregen, de jeuk zouden we even aankijken, mede omdat hij een week later getrimd zou worden. Al dat losse haar kon tenslotte ook voor jeuk zorgen.
Maar inmiddels zijn we bijna 3 weken verder en is de jeuk alleen maar verergert. De jeuk zit op zijn hele lichaam en hij doet er alles aan om er af te komen: krabben met de voorpoten, krabben met de achterpoten, likken, bijten, langs de muur schuren, echt álles.
Vandaag had ik dus een afspraak bij de DA en eigenlijk net te laat, want gisteravond heeft hij zijn eigen snoet kapot gekrabd. Al met al kan de dierenarts maar tot 1 conclusie komen: Allergie.
Ik heb contact gehad met de vorige eigenaren, maar daar heeft hij nooit zoiets gehad. Ik heb zijn eigen kleden meegekregen, zijn eigen voer, zelfs zijn eigen pipetjes tegen vlooien en teken. Eigenlijk alle allergiepunten kunnen we op die manier een voor een wegstrepen. Het enige wat er overblijft, zijn mijn katten......
Er kan bloedonderzoek gedaan worden, maar dat kost meer dan 600 euro en dan weet je alleen nog maar waar hij allergisch voor is. De DA zou wel voor mij navragen of het ook mogelijk is specifiek onderzoek te doen, dus naar 1 of twee allergenen, maar daar hoor ik begin volgende week meer van. Voor nu heeft hij een injectie tegen de jeuk gegeven en heb ik dexamethason en een kap meegekregen. Zo kan de neus genezen en heb ik een klein beetje tijd gekregen over hoe nu verder.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Kunnen het ook nog andere dingen dan mijn katten zijn? Iets waar zowel de DA als ik nog niet bij stilgestaan heb?

Ik ben in elk geval de kluts helemaal kwijt. Mijn kattten heb ik 10 jaar, die doe je niet zomaar weg. Daarnaast is het ook niet zeker dat de katten de oorzaak zijn. Maar dit is verder de perfecte hond voor mij, wat nbiet onbelangrijk is aangezien hij dienst gaat doen als hulphond.
Op dit moment weet ik het allemaal even niet, vandaar dat ik hoop dat hier mensen zijn die me meer kunnen vertellen.

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:45

Mijn hondje heeft zichzelf ook helemaal kapot gekrabd. DA 1 kwam niet verder dan pilletjes tegen de jeuk geven 8)7 . Da 2 heeft bloedonderzoek gedaan, en dat. koste echt geen 600 euro :oo . Ik weet alleen niet of dat echt een algemene screening was :o . het manneke bleek heel erg huisstofmijt en huisstofschimmel allergie te hebben. Hij heeft hier een desensibilisatie kuur voor gehad, en is 2 jaar jeukvrij geweest. Dit najaar begon de ellende overnieuw, en ben ik met hem naar een holistische DA geweest. Daar kwam uit dat hij de ziekte van lyme had, en dat daardoor zijn imuumsysteem niet goed wertke. Hij is behandeld, en sindsdien weer helemaal jeukvrij *\o/* .

mellamoshan

Berichten: 4256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Re: Hond allergisch, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:53

Heb je hem al eens op een speciaal hypoallergeen dieet gezet? Dit kan je bij de dierenarts krijgen en moet je in ieder geval 6 weken proberen. Slaat dit aan, dan zit het hem in de voeding. Het kan natuurlijk dat er in de voeding bepaalde stoffen zijn toegevoegd of gewijzigd als hij bijv brokken oid krijgt.

Heeft hij dit eerder gehad? Bijvoorbeeld een bepaalde periode van het jaar? Dan kan het natuurlijk nog in bepaalde groeistadia van planten of bloemen zitten. Das ook nog een optie.

Verder qua bloedafname om te kijken waar hij allergisch voor is, dat hoeft echt geen 600 euro te kosten. Nee het is niet goedkoop, maar het moet ook onder de 200 te doen zijn. Er is geen 100% garantie op resultaat maar zo te horen heeft jouw hond het erg dus lijkt me wel de moeite waard. Ze gaan dan bijvoorbeeld kijken op huisstofmijt, bepaalde pollen enz.
Als hij hier allergisch voor is dan moet je je hond gaan injecteren eens per maand (onderhouds dosering) zodat de allergie klachten verdwijnen. Op zich is zo'n pakketje met naaldjes e.d. in verhouding niet heel duur want je doet er 10 maanden mee. Het onderzoek zelf is het duurste.

Hoop dat je er snel wat mee kan... :)

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Re: Hond allergisch, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:06

Het kan zelfs nog goedkoper, probeer eens vers voer of voer dat bestaat uit 100% zoals carnibest of farmfood.
Waarom? De meeste hondenvoer bestaat uit granen e.d. granen bestaat voor het grootste gedeelte uit koolhydraten en net zo als met paarden kunnen ze daar erg slecht tegen. Ik heb zo al tientallen honden van hun allergien af zien komen.

Rennie89
Berichten: 37250
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:11

Mijn poes heeft dit gehad en kreeg hierdoor een granuloom zweer aan haar lip en kreeg toen moderin ingespoten bij de DA. een granulome zweer ontstaat door oa een allergische reactie ofzo... Bijv vlooien of voedsel
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 19-05-11 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

saroanda

Berichten: 4129
Geregistreerd: 01-01-07
Woonplaats: Oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:13

Heeft de hond geen stress? Dit kan zich ook uiten in krabben, bijten etc.. Een bloedonderzoek kost rond de 60-100 euro.

XxDiandraxX

Berichten: 3996
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:13

een allergie kan altijd opkomen dus het kan alsnog zijn dat het van het voer of iets dergelijks komt.. verder zou ik bij een andere da eens kijken naar de kosten van het onderzoek want ik vind dit wel absurd hoog.

eridinges

Berichten: 2270
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:16

Probeer is een consult bij de dermatoloog in Oisterwijk.
Zij hebben ons enorm goed geholpen. Zonder hun hadden wij onze hond in laten slapen, dat weet ik zeker. Hij zag er toen zo enorm slecht uit. Het gaat om Diesel uit mijn profiel.

Probeer aub geen lam en rijst voer want hier gaan ze vaak nog meer van krabben en hypallergeen voer is meestal ook flauwekul. Onze hond reageerde overal op, behalve op versvlees en daar wordt hij nu oud mee.

En hij is allergisch voor alles dat onder zijn voeten groeit zoals onkruiden en hij heeft een voedselallergie voor voedermijten(zitten in brokken) en bijvoorbeeld rund.

Als je nog meer vragen hebt kan je even een pbtje sturen want zo'n consult kan je geld schelen.
Bij de meeste DA"s krijg je antibiotica en andere dingen, maar de oorzaak wordt amper gevonden.

Tezzy
Berichten: 4585
Geregistreerd: 23-09-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:17

Onze lease hond is allergisch voor een bepaald soort gras, misschien dat je daar wat aan hebt?

eridinges

Berichten: 2270
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:18

yarrah schreef:
Het kan zelfs nog goedkoper, probeer eens vers voer of voer dat bestaat uit 100% zoals carnibest of farmfood.
Waarom? De meeste hondenvoer bestaat uit granen e.d. granen bestaat voor het grootste gedeelte uit koolhydraten en net zo als met paarden kunnen ze daar erg slecht tegen. Ik heb zo al tientallen honden van hun allergien af zien komen.


Gelukkig nog iemand die dit zegt :D

Ik zou nooit meer een hond op brokken zetten, zitten zoveel slechte stoffen in..
Het helpt tandsteen voorkomen en het is veel natuurlijker.
De meeste mensen weten niet dat er in de goedkope brokken vaak maar 4 % vlees zit.

Bloedonderzoek is inderdaad rond de 200 euro. Je kan ook een prikkentest laten doen.
Deze was bij ons 170 euro.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Hond allergisch, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 16:33

Bedankt voor alle (gelukkig positieve!) berichten. Mijn eigen DA zou in elk geval achter dat allergieonderzoek aan, dus dat wacht ik even af. Mochten die prijzen echt zo absurd hoog zijn, dan weet ik nu in elk geval dat ik even verder moet zoeken!

Overstappen op vers voer zal ik me in verdiepen, maar ik vrees dat dat qua opslag problematisch gaat worden. Maar dat zou dan van later zorg zijn. Het zou dan wel opmerkelijk zijn dat het net nu ontstaat, maar wat niet kan is nog nooit gebeurt!

Eridingens, heb jij een naam van die dermatoloog voor mij? Mag uiteraard per pb!

Dank jullie wel in elk geval, geeft even weer een klein beetje rust!

mellamoshan

Berichten: 4256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:40

eridinges schreef:
Probeer aub geen lam en rijst voer want hier gaan ze vaak nog meer van krabben en hypallergeen voer is meestal ook flauwekul. Onze hond reageerde overal op, behalve op versvlees en daar wordt hij nu oud mee.


Ben ik het niet helemaal mee eens met dat hypoallergeen dieet onzin is. Heb er heel veel honden van zien opknappen in alle soorten, maten en rassen.
Vers vlees ben ik zelf niet heel bekend mee maar om voedingsallergieen uit te sluiten kan er ook bijvoorbeeld paardenvlees met gekookte aardappel gegeven worden aangezien paardenvlees over het algemeen niet in hondenvoer zit. Het moet natuurlijk niet tegen de principes in zijn want dit is natuurlijk wel bokt :P

eridinges

Berichten: 2270
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:39

Juist van paard en eendenvlees knappen de meeste honden snel op.
Dit moet eerst ook een aantal weken gegeven worden.

Op barfplaats staat heel veel informatie.
En ja over hypoallergeen voer, wij en veel bekenden hebben hier slechte ervaringen mee.
Maar ik ben eigenlijk helemaal niet meer te spreken over brokken, dit is natuurlijk eigen keuze :o

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:52

Ik post hier ook even met een beetje hetzelfde verhaal, ik heb een poedel die constant aan zn voeten likt en soms zelfs bijt. Hij likt soms zo erg dat hij wonden tussen zijn tegen krijgt, ik heb het ook 's een hele tijd niet geschoren maar dat werkt ook niet. Van de DA kreeg ik zalf mee en hij vertelde inderdaad ook dat ze wel testen kunnen doen maar misschien komt er wel niks uit en is het gewoon zo dat hij er ooit een sneetje heeft gehad en sinds dien gewoon altijd is blijven likken(lijkt me alleen wat sterk aangezien het om beide voorvoetjes gaat).
Ik ga tot nog toe altijd droogvoer aangezien ze het daar tot nog toe gewoon prima op deden(heb meerdere honden gehad) maar in dit geval twijfel ik toch of ik niet over zou stappen. Ik heb niet altijd tijd om een volledige vers vlees maaltijd in elkaar te zetten maar dacht aan iets van carnibest? Welke is bijvoorbeeld een goede om mee te beginnen als het om voedselallergie zou gaan?

eridinges

Berichten: 2270
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 22:03

moonsparkle schreef:
Ik post hier ook even met een beetje hetzelfde verhaal, ik heb een poedel die constant aan zn voeten likt en soms zelfs bijt. Hij likt soms zo erg dat hij wonden tussen zijn tegen krijgt, ik heb het ook 's een hele tijd niet geschoren maar dat werkt ook niet. Van de DA kreeg ik zalf mee en hij vertelde inderdaad ook dat ze wel testen kunnen doen maar misschien komt er wel niks uit en is het gewoon zo dat hij er ooit een sneetje heeft gehad en sinds dien gewoon altijd is blijven likken(lijkt me alleen wat sterk aangezien het om beide voorvoetjes gaat).
Ik ga tot nog toe altijd droogvoer aangezien ze het daar tot nog toe gewoon prima op deden(heb meerdere honden gehad) maar in dit geval twijfel ik toch of ik niet over zou stappen. Ik heb niet altijd tijd om een volledige vers vlees maaltijd in elkaar te zetten maar dacht aan iets van carnibest? Welke is bijvoorbeeld een goede om mee te beginnen als het om voedselallergie zou gaan?


Hoi, je kan heel veel informatie vinden op barfplaats.nl.

Hier kunnen hele menu's samengesteld worden. Er staat ook bij hoeveel spier/orgaan en botvlees er gebruikt moet worden. Wij bestellen maandelijks bij Lupa diervoeding. Erg tevreden, maar wij hebben dan ook bulkverpakkingen nodig.

Het kan best zijn dat de hond ook allergisch is voor mijten. Deze zitten ook in voordroog.

mellamoshan

Berichten: 4256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 22:26

Of als als aanvulling op eridinges; je kan het voer proberen, kan absoluut weer een oplossing zijn en zeker het proberen waard. Maar zoals de dierenarts aangeeft kan het ook aangeleerd gedrag zijn. Hij is er immers mee gestart toen hij een sneetje had. Dat hij dan ook aan z'n andere poot begint is niet heel vreemd, het is een soort tik geworden dan.
Wat ook kan is dat hij bijvoorbeeld een allergie heeft voor bepaalde grassoorten waar hij in het park oid doorheen wandelt, maar dat neem ik niet aan, aangezien je aangeeft dat hij het alleen aan de voorvoetjes heeft.

Lastig verhaal, ik neig naar de dierenarts z'n versie gezien het maar 2 poten zijn, maar dat is mijn idee he :)

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Hond allergisch, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 23:21

Vers voeren.
Luca was als pup continu aan de dunne.. Bleek ook granen allergie te zijn.

Ik voer nu smuldier (te koop per 400 gram voor 66 cnt bij de c1000) en niks meer aan het handje! Mooiere vacht, minder ontlasting, stralend gebit enz enz... Echt, voer eens 2 maanden vers en kijk dan nog eens naar je hond ;)

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 08:52

mellamoshan schreef:
Of als als aanvulling op eridinges; je kan het voer proberen, kan absoluut weer een oplossing zijn en zeker het proberen waard. Maar zoals de dierenarts aangeeft kan het ook aangeleerd gedrag zijn. Hij is er immers mee gestart toen hij een sneetje had. Dat hij dan ook aan z'n andere poot begint is niet heel vreemd, het is een soort tik geworden dan.
Wat ook kan is dat hij bijvoorbeeld een allergie heeft voor bepaalde grassoorten waar hij in het park oid doorheen wandelt, maar dat neem ik niet aan, aangezien je aangeeft dat hij het alleen aan de voorvoetjes heeft.

Lastig verhaal, ik neig naar de dierenarts z'n versie gezien het maar 2 poten zijn, maar dat is mijn idee he :)


Maar ja het vervelende is, hoe kom je er dan weer van af? Als het een tik is dan is het ook natuurlijk geen echte jeuk dus anti-jeuk spul zal dan niet helpen denk ik. Heb wel eens geprobeerd sokjes om te doen, dan kan het wel helen maar daarna begint hij weer. Ben bang dat als hij zo door gaat dat hij over een paar jaar ontzettend dikke ontstoken voeten gaat krijgen ofzo.

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 08:59

Kan je smuldier gewoon 2x per dag als compleet voer aanbieden?

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Re: Hond allergisch, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 11:37

Ja hoor dat kan. Het is immers compleet.

Framfood is een brok en verkrijgbaar bij de betere dierenspeciaalzaak. Enne, schrik niet van de prijs.... het is een van de goedkoopste :-).
http://www.farmfood.nl/hondenvoeding/ho ... mfood.html

Ik heb een tijdje helemaal vers geprobeerd. Maar het was niet te doen. Framfood is een hele goede alternatief. En mijn Cainterrier (je weet wel zo eentje met geitenhaar) glimt zelfs, heeft nooit vlooien prachtige ontlasting. En knalt van energie..... (cairnenergie :-))

Succes!

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:42

Een stukje van mijn eigen website, bij kopieren graag bron vermelden

www.feronia-online.com schreef:
De functies binnen een lichaam zijn nauw op elkaar afgestemd. Een goed functionerend lichaam heeft een natuurlijk zelfregulerend vermogen, zodat het negatieve invloeden kan afweren. Wanneer een lichaam echter niet meer optimaal functioneert, zullen (soms onvermijdelijke) negatieve invloeden gezondheidsproblemen veroorzaken.

Soms is overduidelijk dat de voeding een negatieve invloed is die problemen veroorzaakt: braken, diarree, over- en ondergewicht, allergieën en dergelijke kunnen wellicht (grotendeels) opgelost worden door het voeren van een menu van vers vlees.

Niet alle problemen worden veroorzaakt door voeding (bijvoorbeeld huid- en gedragsproblemen), echter door het verstrekken van gezonde voeding kan de energie die normaal gebruikt wordt voor het afweren van negatieve invloeden van niet optimale voeding, ingezet worden voor het afweren van een negatieve invloed elders. Daarmee kan het systeem dus indirect geholpen worden.


Het voeren van vers vlees (zelf een menu samenstellen of een goede KVV -gemalen vlees) voeren) kan dus zeker een oplossing bieden, ook als je hond niet rechtstreeks klachten heeft door een voedselallergie. Stress (verhuizing) kan overigens medeoorzaak zijn van het triggeren van dergelijke klachten.

Smuldier is slechts beperkt verkrijgbaar en niet van de allerbeste kwaliteit. Wanneer je echt alles wilt uitsluiten, dan zou je kunnen elimineren. Ik zou dan aanraden op minimaal 4 a 6 weken Tinlo lam te gaan voeren. Dat is een complete KVV zonder andere toevoegingen, echt puur het beestje. Vervolgens kun je langzaam aan andere soorten gaan toevoegen, steeds 4 weken aankijken na elke toevoeging of er geen klachten komen, enzoverder.

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 17:24

moonsparkle schreef:
Kan je smuldier gewoon 2x per dag als compleet voer aanbieden?


Mits je voor de vlees of pens/vlees compleet kiest kan dat prima.

Smuldier is een prima KVV met maar 1 nadeel en dat is dat er een calcium suplement inzit ipv gemalen botten. Wil je een echt goede KVV probeer dan eens lotgering (www.lotgering.nl) ook goed betaalbaar en vreselijk mooi vlees :Y)

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 09:29

Ik ga 's kijken voor smuldier, er zit hier een c1000 dus wellicht verkopen ze het daar. Had bij de makro gekeken daar vond ik alleen de pakketjes van Rodi.

Loiz

Berichten: 5835
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 09:39

Vlees van lotgering idd!
Heel fijn vlees zonder rotzooi ;) en nog goedkoper ook.
Of carnibest, voeren we nu de jongste nog, uiteindelijk gaan ze beide op lotgering.

alcootje
Berichten: 812
Geregistreerd: 06-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 09:42

Een allegrie kan overal van komen, als jij al zegt dat hij hetzelfde voer krijgt als waar hij vandaan komt dan is dat vrij onwaarschijnlijk dat het daar vandaan komt.

Dan ga ik eerder denken aan een contactallergie, en dat kan idd komen van katten maar ook van een bepaalde boom of gras die bij jou in de tuin of omgeving staat.
Het is moeilijk om er precies achter te komen.

Ik zou idd gaan voor een allergietest. Een uitgebreide test is niet echt goedkoop(maar geen 600 euro).