Inslapen of schieten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Inslapen of schieten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 11:46

Nee, dit is geen 100-ste discussie over het inslapen of schieten van een paard maar over het inslapen van huisdieren.

Bij topics over slachten lees je vaak dat paarden vechten tegen de spuit en de doodstrijd zo langer duurt. Bij het schieten zijn ze in één keer weg. Nu vroeg ik me af, strijden huisdieren niet ook tegen een spuitje? Heeft iemand hier ervaringen mee?

Ik vroeg me af hoe Bokt hierover denkt. Ik weet eigenlijk niet eens of je een huisdier mag schieten? Is dat niet illegaal?
Houd de discussie vriendelijk. Ik ben benieuwd naar jullie meningen. :)

Oh, enne.. Ik heb hier geen dier lopen wat ingeslapen moet worden hoor. Ben gewoon benieuwd hoe dat bij andere dieren zit.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 11:51

Volgens mij mag je huisdieren niet schieten, schieten wordt alleen bij slachthuizen gedaan en helaas
soms bij de boer (stressvol in mijn ogen voor de andere dieren).
Wel denk ik dat een hond of kat gewend is te gaan liggen en hierbij minder stress ervaart dan een paard.
Hierdoor vechten zij minder tegen een spuitje (denk ik). Voor een paard is het allerergste dat ze neerstorten
en omhoog willen komen, dit is het vechten. Een hond gaat rustig liggen want vindt dit ''normaal''.

Ik blijf dit volgen, ben wel benieuwd naar de preciese regels.

_00_0

Re: Inslapen of schieten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 11:56

Huisdier als in hond en kat bedoel je?
Het vechten tegen de spuit valt imo wel mee, mijn dierenarts gaf mijn paard verdovingsmiddel voor 2000 kilo en daarna nog een grote hoeveelheid van het andere spul ( moet ik wel bijzetten dat ik 15 was en alleen dus hij het zo snel mogelijk gedaan wilde hebben voor mij) Mijn paard storte gelijk neer.
Schieten is imo wel vriendelijker voor het dier denk ik,

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 11:57

was t maar waar dat je je huisdier kon schieten/mocht schieten...dat ik mijn hond liet inslapen heeft hij gewoon een uur liggen vechten op die tafel ze hart was zo sterk...ik hoop dit nooit meer mee t mogen maken maar dit was echt niet fijn...

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 11:59

NathalietjeB schreef:
was t maar waar dat je je huisdier kon schieten/mocht schieten...dat ik mijn hond liet inslapen heeft hij gewoon een uur liggen vechten op die tafel ze hart was zo sterk...ik hoop dit nooit meer mee t mogen maken maar dit was echt niet fijn...

Heel vervelend inderdaad!
Maar heeft de DA dan geen inschattingsfout gemaakt? Ik heb een ''gezonde'' 2jarige Rottweiler in moeten laten slapen (meerdere hersentumoren).
Dus gewoon een sterk hart en die was binnen 5 minuten weg.

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:03

Wij hebben een jachtvergunning en dieren die ernstig ziek zijn worden hier afgeschoten (uiteraard door iemand die kàn en màg schieten). Onze kip bv had haar eizak uitgepoept en lag te creperen. Die is gewoon doodgeschoten. Mijn konijn dat een zware geïnfecteerde wonde had, hebben we ook gewoon op het grasplein gezet en geschoten. Beest wist van niets, geen andere dieren waren getuige en ze zijn steeds op slag dood... Maar een hond of een kat... mmm, daar bellen we toch gewoon de DA voor. We zagen onze kip en konijn ook graag, maar da's toch anders vind ik...

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:08

selka nee die van mij had hart problemen en was al `12 jaar oud hoe meer ze hem gaf hoe harder ze hart weer ging werken terwijl t hart bekant niet meer klopte...de ene spuit na de andere spuit ging erin ze hart stopte pas met kloppen na 3 spuiten..

maja had ik me beestje maar kunnen schieten.....

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:11

Hele interessante discussie. Ik heb al veel dieren ingeslapen zien worden (heb jaren bij de dierenambulance gewerkt) en naar mijn mening is het sterk afhankelijk van een aantal factoren:
- wat voor dier het betreft
- welke manier gebruikt wordt

Er zijn meerdere manieren om ze in te laten slapen, mbt hond/kat/knaagdier:
- je kunt ze in 1x prikken: ofwel in een ader, in het hart ofwel in de lever
- je kunt ze van te voren onder narcose brengen: ofwel met een prik in de spier ofwel met gasnarcose. Als we pitbulls in lieten slapen kregen die eerst een hoge dosis slaappillen bij hun ochtendmaal.

Combinatie met narcose heb ik de fijnste ervaringen mee. Sommige dieren blijven inderdaad vechten tegen de narcose, maar dat uitte zich enkel in 'niet gaan slapen' en niet in 'in de stress schieten'.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:13

Ik heb meerdere paarden zien vechten en ik ken verhalen van huisdieren die gevochten hebben. In alle gevallen (is me verteld door DA) is er simpelweg te weinig narcose/euthanasie middel gebruikt. Spul schijnt nogal duur te zijn, dus tja....

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:16

Ik zou willen dat je ook andere dieren mocht schieten, een kitten van 2 dagen oud heeft een half uur lopen vechten terwijl de dosis behoorlijk hoog was :(:)
Ik moet er echt niet aan denken dat mijn hond over een x aantal jaar zo er tegen zal vechten, ik wil haar dat niet aan doen, het zou gewoon veel prettiger zijn dat ze niets vermoedend om valt :j

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:16

heb mijn kat in laten slapen helaas was hij erg ziek en was binnen 5 minuten naar de andere kant..
wel eerst onder narcose en toen de spuit in het hart, hij had er vrede mee en sliep rustig in in mijn armen |(

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:18

Nijn schreef:
Ik zou willen dat je ook andere dieren mocht schieten, een kitten van 2 dagen oud heeft een half uur lopen vechten terwijl de dosis behoorlijk hoog was :(:)

Wat hebben ze gebruikt dan? Eerst een verdoving?
Of direct de euthenasievloeistof?

Eva_Arno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:19

2 van onze honden zijn ingeslapen.
De 1e hond was pas na de 3e spuit weg. Heeft uren geduurd. Hij wou gewoon niet gaan...hartje bleef maar kloppen.
De 2e hond was na het slaapmiddeltje eigenlijk al weg.. ging echt super snel en pijnloos.
Ik weet wel dat ik mijn paard zou laten schieten als dit mogelijk is. Weet alleen niet of ik er dan zelf bij zou willen blijven.
Kon het voor huisdieren ook maar idd, zijn ze in 1 keer van alle ellende af.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:19

Ik heb als DA assistente veel ervaring met het inslapen.

Het inslapen gaat heel rustig mits er genoeg gespoten wordt. Op mijn werk heb ik daardoor nog nooit een dier zien vechten. Is misschien iets duurder maar dat is het toch zeker waard. Ken ook genoeg dierenartsen die goedkoper zijn en besparen en het is gewoon een feit dat als je bij moet gaan spuiten gewoon een fout hebt gemaakt. Heb het helaas zelf met een weekend arrts en een mechelaar gehad. De staan zo hoog in de adrenaline daar moet je als arts rekening mee houden. Ik was toen ca. 12 jaar oud maar het staat nog steeds op mijn netvlies alsof het gisteren was.

Edit: een goede arts hgeeft eerst een licht kalmeringsmiddel. Dit voorkomt dat het dier in de narcose gaat jammeren (wat heel normaal is maar voor de baasjes niet echt leuk is), dan krijgen ze de narcose waardoor ze langzaam aan in slaap vallen. Pas als ze goed weg zijn krijgen ze de laatste dodelijke injectie. Deze wordt in het bloed gespoten (in het hart kan ook maar vindt ik voor de baasjes niet echt fijn) en dan zijn ze binnen een minuut geheel weg en je ziet er niks van, behalve de spiertrillingen die normaal zijn. Het dier is dan al dood.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:25

Iris82 schreef:
Nijn schreef:

Wat hebben ze gebruikt dan? Eerst een verdoving?
Of direct de euthenasievloeistof?

Met verdoving :j
Dierenarts (en assistente) waren verbaasd dat zo'n zwak diertje nog zo kon vechten en hebben wel bijgespoten maar hij vertikte het om te gaan.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 12:26

SofieHavan schreef:
Wij hebben een jachtvergunning en dieren die ernstig ziek zijn worden hier afgeschoten (uiteraard door iemand die kàn en màg schieten). Onze kip bv had haar eizak uitgepoept en lag te creperen. Die is gewoon doodgeschoten. Mijn konijn dat een zware geïnfecteerde wonde had, hebben we ook gewoon op het grasplein gezet en geschoten. Beest wist van niets, geen andere dieren waren getuige en ze zijn steeds op slag dood... Maar een hond of een kat... mmm, daar bellen we toch gewoon de DA voor. We zagen onze kip en konijn ook graag, maar da's toch anders vind ik...

Schieten jullie dan in de kop of gewoon in het lijf (het hart neem ik dan aan)?
Al veel negatieve ervaringen dus met inslapen. Ik heb ook al een aantal dieren moeten laten inslapen maar daar eigenlijk nooit strijd bij gezien (gelukkig!)

Flappie30

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:33

stef schreef:
Ik heb meerdere paarden zien vechten en ik ken verhalen van huisdieren die gevochten hebben. In alle gevallen (is me verteld door DA) is er simpelweg te weinig narcose/euthanasie middel gebruikt. Spul schijnt nogal duur te zijn, dus tja....

hier sluit ik me bij aan... De dieren die vechten hebben in mijn ogen en ervaring gewoon te weinig gekregen. Ik heb in de 5 jaar dat ik practicus was zeker wel 75 paarden in moeten laten slapen, heb nooit bezuinigd op hoeveelheden verdoving en euthasaat en kan mij geen enkel paard herinneren dat gevochten heeft zoals jullie beschrijven. Ik werk nu als toezichthoudend dierenarts en kom ook regelmatig op slachthuis waar paarden geslacht worden. Alles gebeurd hier heel netjes en volgens de regels, maar toch laat ik mijn paard nog steeds inslapen als ik de keuze heb...
Hond/kat schieten ben ik geen voorstander van. De landbopuwhuisdieren die worden geshcoten gebeurd rechtstreeks op de schedel met een slagpin. Ik denk niet dat je zo'n fraai beeld krijgt als je dit op een veel dunnere hersenpan van een hond of een kat doet ?! Of bedoel je schieten van op afstand ? Want daar moet je dan maar zeker zijn dat je ze zo raakt dat ze op slag dood zijn...

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:34

Ik heb zelf hele fijne ervaringen met inslapen. Ik heb nog een dier gehad dat "gevochten" heeft tegen de narcose/fatale middel. Het is altijd heel rustig gegaan.

Ik denk dat je met schieten het probleem gaat krijgen dat mensen op eigen houtje gaan schieten.
Schieten ze op de juiste plek met het juiste kaliber? Was het dier er echt aan toe? Gaan mensen niet uit gemakzucht om van het dier af te zijn schieten?
Daar zitten natuurlijk heel veel haken en ogen aan. Voor elke oprechte goede baas zijn er 10 die niet zo goed zijn. Dat is de grote adder onder het gras.

Verder heb ik geen enkel probleem met het schieten op zich, mits het op de juiste manier gedaan wordt.

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:38

@ H_ Nalanta: Van dichtbij in de kop (met hagel). Geen aangenaam zicht want eigenlijk schiet er van een klein dier zoals een kip of een konijn dan niets meer over... Reken maar eens, als ze met dezelfde hagel een ree of een everzwijn van over de 100kg kunnen neerleggen, wat dat dan doet met een konijn of een kip van max 3kg... Maar zo zijn we wel zéker. We hebben nog nooit iets onaangenaam meegemaakt. De dieren in kwestie waren meteen dood. Liever zo dan te moeten schieten met een kogel en als je niet raak schiet de kans hebt dat het dier nog in leven is. Nee :n dat zouden we noooit willen mee maken, beter beetje overdrijven dat het dier zeker niet moet lijden.

Andere methodes moeten door iemand anders gedaan worden. Bv kop afhakken bij een kip :r er is niemand in de familie die dat kan (over zijn hart krijgen). Schieten is ook moeilijk maar de drempel is kleiner dan wanneer je een dier met eigen kracht moet doden. Maar soms moet het gewoon. Dieren die ernstig lijden moeten verlost worden.... gelijk welke methode, maar wij schieten dus... Maar uiteraard kan niet iedereen dat doen. Al ben ik wel zeker dat als mijn paard op de weide hier een ernstig ongeval zou hebben (stel het springt over een hek met pinnen op en raakt gespietst en heel de ingewanden liggen eruit...(we hebben zo wel geen onveilige afsluitingen, maar 't is maar een voorbeeld), dan zou ik toch ook familie gaan halen om het beest te laten afschieten. Toegelaten of niet, op zo'n momenten kan je geen kwartier meer wachten op een DA...

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 12:41

Schieten op eigen houtje moet inderdaad niet de bedoeling worden! :n
Toch lijkt het me een mooi doel dat de dierenarts ook kan schieten. Niet met een geweer maar met zo'n schietmasker, die zou vast wel aangepast kunnen worden voor kleinere dieren..
Maar als het inderdaad aan de hoeveelheid euthanesievloeistof ligt is het probleem van 'vechten tegen de spuit' natuurlijk simpel op te lossen. :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 13:07

maar zou dat technisch wel mogelijk zijn? Kan je zo'n pin klein genoeg maken maar dat wel nog steeds voldoende druk achter kan?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 13:12

SofieHavan schreef:

Ik weet net of er een belgië andere regels voor zijn maar hier in NL kun je daar volgens mij je vergunning voor kwijt raken.

Een GOEDE DA weet echt wel hoe die een dier diervriendelijk laat inslapen. Ik heb dan ook nooit problemen gehad met het inslapen van geen enkel dier zolang je een goede DA hebt. En dat het spul duur is. Bedoel als eigenaar zul je toch gewoon moeten betalen. Als een DA daar nog een slaatje uit wil slaan is die eigenlijk niet eens waard om zichzelf DA te noemen.

Schieten opzich is misschien niet verkeerd op locatie. Ik heb het weleens gezien bij Animal Planet dierenbescherming van schotland die zo'n schietpistool bij hebben maar volgens mij gebruiken hun het ook alleen voor vee.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 16:04

Dat was ook mijn gedachte...De eigenaren betalen toch gewoon...Schandalig
als daar dan nog op bezuinigd wordt in de zin van...te weinig euthanesievloeistof/
overdosis narcosemiddel?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 18:50

Vechten in de zin van spartelen, janken en weer willen opstaan heb ik nog nooit meegemaakt.
Vechten in de zin van een hart dat het vertikt om te stoppen (terwijl het dier verder wel volledig bewusteloos is) heb ik wel al gehad en dat zijn idd soms juist die zwaar zieke dieren die eruit zien alsof ze aan het einde van hun latijn zijn.
Bij honden en katten gebruik ik altijd eventjes een inductie, geef dier rustig de tijd om in te slapen en dien dan de euthanasievloeistof toe. Zowel voor de inductie als voor het euthanasiemiddel verdubbel ik gerust de dosis. En ja, het is idd al gebeurt dat het dier niet onmiddellijk weg was. Dier had van in het begin dubbele dosis van alles gekregen (euthanasievloeistof rechtstreeks in het hart) plus een extra spierverslapper ivm epilepsieverleden. Hond was volledig van de wereld maar dat hart bleef maar kloppen.
Zijn uitzonderingen, meestal zijn ze binnen de 5sec weg.
Alleen bij koeien/schapen gebruik ik geen sedatie vooraf, wel evengoed flinke (over) dosis euthanasiemiddel.

Schieten met een pin lijkt me technisch moeilijk voor kleinere dieren. Schieten met een kogel wordt wel vaker gedaan. Niet alle boeren/jagers bellen om een huisdier te laten inslapen. Als het goed geschoten is, merkt het dier er niets van en is binnen een fractie van een seconde dood. Met de nadruk op 'als'.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 19:02

Zelf denk ik dat schieten 'vriendelijker' is maar minder vriendelijk voor het baasje...