[Info] Discussietopic over fokken van huisdieren

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 08:56

Helaas is dat te positief gedacht. Een heel duidelijk voorbeeld dat ik recent kreeg waren auto-immuunziekten bij de Saluki.

Citaat:
Van het nest waar mijn saluki uit kwam is 1 nestgenoot op 2,5 jaar overleden nav een auto immuun ziekte en mijn hond is ook lijder. Helaas weet ik dat er met minimaal 2 nestbroers en 1 nestzus gefokt wordt en ben ik bedreigd omdat ik het verhaal van mijn hond openbaar maakte.


Ook bij DCM wordt bij de saluki's lang niet altijd getest terwijl het wel voor komt (hoewel dat door de ene rasvereniging wel verplicht wordt, maar door de andere niet). Aangeboren doofheid of blindheid, hazenlip of gespleten gehemelte, wezenlijke gebitsfouten of kaakafwijkingen, epilepsie zijn de andere afwijkingen die voor de fok uitsluitend zijn. Maar zeker met epilepsie wordt nog een hoop gesjoemeld (niet gemeld als de hond het heeft, weggemoffeld als een nakomeling het blijkt te hebben).

http://www.mariacoyote.se/salukins_sjukdomar.htm

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.


KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 09:19

HD is wel verplicht.
ED en oogtest niet, maar wordt aangeraden

Kahlua:Ster D-OC M2~Feel Good x Elite D-OC Jetset D
Opium: Elite D-OC Z dr~Jetset D x Ster Sport Dr Record

Ramazzotti~Ferguson x Feel Good
:verkocht aan een Inter II ruiter.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 19:03

amaze schreef:
Ja hoor ik ben lid van De NL Vizsla vereniging .


Alexia wordt in maart 3 .We hebben haar bij een fokker gekocht die al 35 jaar Vizslas fokt . Haar moeder was bv NL en Europees jeugd kampioen .
Zelf heeft ze 2x U behaald en daarbij reserve CAC ( Ze heeft aan de verplichting voldaan van min iig 2x ZG , dus geen shows meer ;) )
Ze heeft ook HD A
Verder heeft de Vizsla geen verplichtingen tav gezondheid.Het is dan ook een relatief gezond ras.
Wel moet een van de beide ouders aan bepaalde eisen voldoen wat betreft Jacht diploma's
De reu is uitgezocht (Belgie) en een dekaanvraag is ingediend.

Zorg in ieder geval dat je de pupkopers goed screent. Of ze wel voldoen voor zo´n hond.

De hond is de betere mens

Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:35

amaze schreef:
Neej schreef:
Hoe weet je dat het een gezond ras is als je niet test?

Bij ons zeggen ze ook dat ED niet voorkomt. Geen idee, we testen niet. Het komt in de US wel voor, dus wie weet...

Als bepaalde gezondheidsproblemen vaak voorkomen,dan zal een rasvereniging het besluit nemen om zijn fok dieren verplicht te laten testen ....toch ?

Ik weet dat als een Vizsla ,of een van zijn of haar nakomelingen een epileptische aanval krijgt ,mag er ook niet meer me gefokt worden (en de nakomelingen )


Ik denk dat je de rv iets te optimistisch inschat :') verplicht testen is we wijziging in het fokreglement. Een wijziging in het reglement moet door de leden (BV op een ALV) goedgekeurd worden. 99% van wat er op de ALV komt zijn "de fokkers" en gek genoeg zijn niet alle fokkers even "in" voor openheid en gezondheid en verplicht testen en dektax en wat niet al :+

Testen is niet heilig hoor, alles maar uitsluiten helemaal niet.. Neem BV een Gonioscopie. Heeft nul zin om te laten doen want vrije honden ontwikkelen later net zo goed glaucoom en honden met een occlusio hebben nergens last van. Maar als je niet test kun je eigenlijk geen gegronde uitspraken doen.

always bring a banana to a party. bananas are good!
Neej fotografeert! rckfotografie.nl
Ned Lux Int Bel Dk Hr Ch. Forever Texas from ChurchKnights NJK'11 BelW'12 BNLW'14 BNLW'16 AmW'16 NVK'18 VWW'18 DVV'18 AmVW'18 BelVW'18Ollie heeft er een broertje bij: Highclare Rob Roy NJK'17 BNLJCh'17 JW'17 BJWNL'17 BJWBE'17 BEJW'17 Jamie

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Re: [Centraal] Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 08:29

Je hebt gedeeltelijk gelijk ...
Wanneer een ras niet getest wordt op een bepaalde erfelijke afwijking, wordt het vanzelf een steeds vaker voorkomend probleem,omdat het wordt toegestaan met dieren te fokken die erfelijk belast zijn ..
Dus als je er niets aan doet, is het einde zoek.

Kahlua:Ster D-OC M2~Feel Good x Elite D-OC Jetset D
Opium: Elite D-OC Z dr~Jetset D x Ster Sport Dr Record

Ramazzotti~Ferguson x Feel Good
:verkocht aan een Inter II ruiter.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 09:06

Hm, de testen blijven doekjes voor het bloeden zolang de werkelijke oorzaak te weinig wordt aangepakt.

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 09:16

Een erfelijke afwijking wordt niet per definitie een vaker voorkomend probleem als er niet op getest wordt. Maar de kans erop is wel aanwezig doordat er maar één populaire dekreu of lijn hoeft te zijn die lijder is om het door vrijwel de gehele populatie sterk verankerd te krijgen. Door te testen kan je dit zo veel mogelijk voorkomen.

@kuggur: ook in de werklijnen komt soms serieuze problemen voor. Zeker recessieve problemen blijven zeer hardnekkig hangen als het goede werkers zijn. Dan moet je namelijk niet alleen de hond zelf van de fok uitsluiten maar ook i.i.g. ma en pa.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: [Centraal] Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 09:27

Ik geloof dat je dingen leest die er niet staan Mizora.

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [Centraal] Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 09:36

Wat is dan volgens jou de werkelijke oorzaak, gesloten stamboeken? Want ook dat is bij lang niet alle werklijnen het geval en toch komen ook daar nog altijd serieuze erfelijke gebreken voor waarop getest had kunnen worden.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: [Centraal] Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 09:49

Gesloten stamboeken, popular sire syndroom, genetische bottlenecks, lijnteelt, etc alles leidend tot hoge inteeltfactoren. Daar draait het om.
Het is geen werk versus show zaak, dat maak jij er van. Als je fanatiek ljinteelt bedrijft met een werklijn ben je net zo fout bezig.
Het werkende ras waar ik me mee bezig houdt heeft relatief weinig problemen, en een écht open stamboek, maar dat heeft op zich niets met deze discussie temaken.

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [Centraal] Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 10:07

Je zit al langer dan vandaag in dezelfde topics als ik Kuggur, en 9 van de 10 keer herken ik jouw berichten voordat ik je naam gezien heb. En het superieure aan werklijnen is over het algemeen de toon die je zet.

Hoewel ik absoluut voor open stamboeken ben, denk ik alsnog niet dat dit betekent dat testen niet meer nodig is. Erger nog, ik weet dat testen dan nog steeds nodig is en dat kan je goed zien in de gemiddelde Jack Hussel en Boomer populaties. Ongetest en met regelmaat kreupel, met oogproblemen en andere medische problemen, dat terwijl het toch echt voldoet aan het open stamboekenidee. Alleen echt rasspecifieke afwijkingen die voor de rest zeer zeldzaam zijn kan je ermee verdoezelen, want uiteindelijk is het toch niet meer dan dat. Je zorgt ervoor dat de dragers niet bij elkaar komen, je sluit geen dragers uit.

Er komt bij mij binnen een jaar waarschijnlijk een kruisingsnest mits de teef door de gezondheidsonderzoeken heen komt. Puli x Poedel. De reu is oud, heeft zich bewezen en is op latere leeftijd nog getest (dat de onderzoeken onderzoeken verlopen zijn interesseert me niet. Alles wat met 6+ jaar getest is, is voor mij persoonlijk levenslang geldig).

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 10:18

Kuggur schreef:
Hm, de testen blijven doekjes voor het bloeden zolang de werkelijke oorzaak te weinig wordt aangepakt.

Wat bedoel je hiermee ?

Kuggur schreef:
Gesloten stamboeken, popular sire syndroom, genetische bottlenecks, lijnteelt, etc alles leidend tot hoge inteeltfactoren. Daar draait het om.
Het is geen werk versus show zaak, dat maak jij er van. Als je fanatiek ljinteelt bedrijft met een werklijn ben je net zo fout bezig.
Het werkende ras waar ik me mee bezig houdt heeft relatief weinig problemen, en een écht open stamboek, maar dat heeft op zich niets met deze discussie temaken.

Wat bedoel je precies met''open'' stb ?

Kahlua:Ster D-OC M2~Feel Good x Elite D-OC Jetset D
Opium: Elite D-OC Z dr~Jetset D x Ster Sport Dr Record

Ramazzotti~Ferguson x Feel Good
:verkocht aan een Inter II ruiter.

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [Centraal] Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 10:27

Een open stamboek is een stamboek waarbij ook honden aangekeurd mogen worden en honden gebruikt mogen worden van andere rassen.

Ik heb zelf een voorkeur om het kruisen van rassen te doen binnen het papierwerk, zodat er geen voorouderdieren verloren gaan. Maar het aankeuren van 2e of 3e generatie kruisingsproducten (dus bijvoorbeeld labrador x poedel x poedel) is voor een hoop fokkers minder bedreigend omdat daarmee het type grotendeels al weer teruggefokt is/kan zijn (hangt er uiteraard vanaf hoe tactisch er geselecteerd is op de fokdieren).

Om deze reden vraag ik bij mijn honden en hun pups een ARFE-stamboek aan. Hierdoor blijft het duidelijk welke lijnen er achter de door mij gefokte dieren zitten (mijn honden hebben geen stamboom, maar ik heb wel kopiën van de stambomen van de ouderdieren).

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 10:33

Mizora, het is meer een kwestie van het zwaar inferieur zijn van conformatiefok, en de methoden die gebruikt worden die conformatie (het tegenovergestelde van variatie) te bereiken. In het ras waar ik me mee bezig houdt is die variatie gewoon toegestaan.
Maar ik begrijp wat je bedoeld.

Amaze, een open stamboek is een stamboek waarin individuen ( die aan bepaalde criteria voldoen) aan toegevoegd kunnen worden zonder dat deouderdieren niet in het betreffende stamboek staan.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 10:37

Kuggur schreef:
Amaze, een open stamboek is een stamboek waarin individuen ( die aan bepaalde criteria voldoen) aan toegevoegd kunnen worden zonder dat deouderdieren niet in het betreffende stamboek staan.

Ok , dat idee had ik al wel,maar kon het me niet voorstellen omdat het hebben van een stamboek imo dan geen nut meer heeft . Dan gaat het ras uiteindelijk (deels) verloren. Wat voor sommige rassen helemaal niet erg zou zijn ... :P

Kahlua:Ster D-OC M2~Feel Good x Elite D-OC Jetset D
Opium: Elite D-OC Z dr~Jetset D x Ster Sport Dr Record

Ramazzotti~Ferguson x Feel Good
:verkocht aan een Inter II ruiter.

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:16

Het hebben van een stamboek gaat dan niet verloren, je blijft toch grotendeels overzicht hebben in wat voor bloed erin zit. Bij de KWPN zijn we al niet anders gewend, bij minipaarden trouwens ook niet. Er is bewezen dat je met 3 generaties (de F3) al weer een hond terug hebt op showkwaliteit mits er correct geselecteerd wordt in de nakomelingen en opgelet wordt bij het andere ouderdier.

De bobtail boxer bijvoorbeeld. Dit is ontstaan uit een kruising boxer x corgi. http://bobtailboxers.com/

Afbeelding
F1

Afbeelding
F2

Afbeelding
F3

Lijkt mij toch een echte boxer.

De eis om maximaal 1 dier met onbekende ouders te hebben in de eerste 3 generaties voorkomt typeverlies.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 12:13

Die Bobtailboxers zijn gaaf he, de wetten van Mendel in de praktijk. Hele interessante materie om te lezen en te zien, ook voor iedereen die zegt dat met kruisen een ras verloren gaat. na 3 generaties zijn het gewoon écht boxers, fenotypisch. Genetisch zijn ze dan weer anders en "vreemd bloed" voor een deel. Bij de Wetter loopt een pilot met het inkruisen van andere rassen en aankeuren van "lookalikes". Bij die laatsten is ook DNA afgenomen om bij het maken van combinaties relatieve zekerheid te geven dat ze geen inteelt veroorzaken. Ik vind het enorm interessant, en voor de diversiteit binnen een ras echt veel beter dan maar testen-en-uitsluiten volgens mij.

always bring a banana to a party. bananas are good!
Neej fotografeert! rckfotografie.nl
Ned Lux Int Bel Dk Hr Ch. Forever Texas from ChurchKnights NJK'11 BelW'12 BNLW'14 BNLW'16 AmW'16 NVK'18 VWW'18 DVV'18 AmVW'18 BelVW'18Ollie heeft er een broertje bij: Highclare Rob Roy NJK'17 BNLJCh'17 JW'17 BJWNL'17 BJWBE'17 BEJW'17 Jamie

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 12:45

Als het zo goed werkt ;waarom passen ze het bij he Friese paard niet toe ?

Kahlua:Ster D-OC M2~Feel Good x Elite D-OC Jetset D
Opium: Elite D-OC Z dr~Jetset D x Ster Sport Dr Record

Ramazzotti~Ferguson x Feel Good
:verkocht aan een Inter II ruiter.

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [Centraal] Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 12:51

Omdat fokkers het niet durven. Ze vinden het een risico, zelfs al is wetenschappelijk bewezen dat het ongegrond is.

Ook is het bij paarden al weer lastiger omdat 3 generaties 10 jaar betekent als je ze met 2 jaar laat dekken. En bij paarden slechts 1 veulen per keer geboren wordt zodat het selecteren van de meest passende veulens ook al weer lastig wordt. Bij honden zie je vaak dat bij kruisingen meer pups geboren worden (inteeltdeprivatie zorgt voor minder en minder levensvatbare jongen) waardoor selectie makkelijker is.
Daarnaast is het houden van paarden ook nog eens veel duurder en veel grootser. 40 honden kan je makkelijk op een terrein van een hectare houden en met 2 of 3 man personeel voldoende beweging geven (enkel voldoende verzorging kan je alleen doen, heb je niet eens personeel voor nodig), 40 paarden is alleen het mesten al werk voor 3-4 man.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 12:55

Bij friezen wordt het trouwens wel gedaan ,alleen hebben ze dan een ook een aparte naam : Arabofries .(1/4 arabier 3/4 Fries)
Het werd in de eerste instantie toegepast om de fries meer uithoudingsvermogen te geven .


Mizora schreef:
(inteeltdeprivatie zorgt voor minder en minder levensvatbare jongen) waardoor selectie makkelijker is.

Mij hond komt uit een nest van 13 ,en haar moeder uit een nest van 12 ! :P

Kahlua:Ster D-OC M2~Feel Good x Elite D-OC Jetset D
Opium: Elite D-OC Z dr~Jetset D x Ster Sport Dr Record

Ramazzotti~Ferguson x Feel Good
:verkocht aan een Inter II ruiter.

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [Centraal] Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 13:01

Hoewel ik niet bekend ben met de exacte lijnen van de arabofries, kan ik me voorstellen dat ze bij het doel van een meer atletische fries met meer uithoudingsvermogen gekozen hebben om friezen van de lichtere types te gebruiken om mee te fokken. Daarmee wijkt het al af van de ouderwetse barokke fries. Voor de rest zie ik bij de 3/4e arabofriezen inderdaad veel gelijkenis met de fries op de hals na. Ze hebben vaak een verbazingwekkend smalle nek. Maar als daar een zware fries tegenover zou worden gezet zou die er waarschijnlijk met 2 generaties ook uit zijn.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 14:52

Neej schreef:
Die Bobtailboxers zijn gaaf he, de wetten van Mendel in de praktijk. Hele interessante materie om te lezen en te zien, ook voor iedereen die zegt dat met kruisen een ras verloren gaat. na 3 generaties zijn het gewoon écht boxers, fenotypisch. Genetisch zijn ze dan weer anders en "vreemd bloed" voor een deel. Bij de Wetter loopt een pilot met het inkruisen van andere rassen en aankeuren van "lookalikes". Bij die laatsten is ook DNA afgenomen om bij het maken van combinaties relatieve zekerheid te geven dat ze geen inteelt veroorzaken. Ik vind het enorm interessant, en voor de diversiteit binnen een ras echt veel beter dan maar testen-en-uitsluiten volgens mij.


Bij typefokkerij kan ik me dit goed voorstellen .(oa Gelders paard)

Door het kruisen van een rashond met een hond van een andere ras, houd je in feite gewoon een ''vuilinsbakkie'' over. (waar ook niets mis mee is ;) )

Anderzijds ,als het nodig is om het ras enigzins gezond te houden , waarom ook niet ..
Ik zou er dan wel voor kiezen om het ras te kruisen met een ras dat kwa type en gebruiksdoel veel overeenkomsten hebben ; om dicht bij mijzelf te blijven , bv :Vizsla x Duitse staande .

Ik vraag me dus in het geval van de corgi en de boxer af;waarom ?

Kahlua:Ster D-OC M2~Feel Good x Elite D-OC Jetset D
Opium: Elite D-OC Z dr~Jetset D x Ster Sport Dr Record

Ramazzotti~Ferguson x Feel Good
:verkocht aan een Inter II ruiter.

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [Centraal] Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 15:00

Bij de boxer ging het erom dat er niet langer gecoupeerd mocht worden en ze de natuurlijke bobtail van de Corgi erin wilde fokken. Dit is één van de weinige natuurlijke bobtails die geen andere nadelige effecten hebben (zoals een kromme ruggengraat).

Bij de Tamaskan wordt er nu ook van alles ingefokt (is een ras in opbouw waarbij ze een open stamboek willen houden) en daar zie je ook met 2 generaties weer een echte Tamaskan ontstaan.

Bij de Wetterhouns zijn ze nu ook bezig en zijn de resultaten ook hoopvol.

Als je twee rassen kruist krijg je geen vuilnisbak (onbekende mengeling) maar een kruising (bekende mengeling). Ook het gedrag wordt binnen 3 generaties weer gewoon zoals het ras, hoogstens wat gematigder (wat voor de meeste rassen geen probleem is). Juist het gebruik van een verafstaand ras is nuttig omdat je daarmee met zo min mogelijk dieren zoveel mogelijk nieuw dna inbrengt. Veel vergelijkbare rassen zijn namelijk ontstaan uit dezelfde rassen. Dan voegt het wel wat toe, maar heb je meer dieren nodig voor hetzelfde resultaat.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Rennie89
Berichten: 37212
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 08:27

Ik dacht ik ga mij er maar even in mengen. Ik ben tegen ondoordachte pretnestjes.

Ik heb een Noorse boskat dame, helaas is daar nooit een stamboom voor aangevraagd (ouders hebben wel) en een Noorse boskat x Main Coon kater. Beide (nog) niet geholpen. Beide katten hebben een ontzettend goed karakter, poes blijft een dame dus heeft haar rare momenten maar de kater is echt werkelijk waar fantastische. Beide katten zou ik zonder problemen bij kleine drukke kinderen kunnen laten, je kan ze aan hun staart rondslingeren bij wijze van en ze doen niks :+ ze zijn heel makkelijk met bezoek, zeer sociaal en makkelijk met andere dieren. Oftewel een geweldig karakter. Nou wil ik graag 1 nest uit deze combinatie, ik zal de nodige testen laten uitvoeren bij zowel poes als kater en zodra ze dragend is dan gaan de balletjes van kater er meteen af. 1 kitten zal sowieso naar mijn ouders gaan, hun katten worden dit jaar 15 dus die zullen er niet lang meer zijn. Zij hebben een nuchter en makkelijke kat nodig vanwege een gehandicapt kind en mijn katten zijn daar uiterst geschikt voor. Drukte en lawaai maakt voor hen niet zo uit. Natuurlijk blijft fokken gokken, maar ik weet zeker dat als beide ouders zo'n goed karakter hebben dat de kitten er niet ver van zal afwijken :D

Nou zijn er een hoop mensen die hier een probleem mee hebben. Die vinden dat ik niet met een stamboomloze poes en kruising moet fokken, maar in mijn ogen gaat het er om dat je je inzet om het dier te verbeteren. Om er een goed eindproduct uit te krijgen. Een stamboom papiertje is in mijn ogen geen noodzaak. Wel als je echt een cattery wilt worden uiteraard, maar dat ben ik niet van plan :+

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [Centraal] Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 10:28

Op zich eens, hoewel ik wel aanraad iets van een stamboom erbij te doen, heb je kopietjes van de stambomen van de ouderdieren van jouw koppel? Dit kan je doen bij ARFE: http://www.arfe.nl/index.php/stamboom-o ... ieren.html

Op deze manier is voor de kitteneigenaren bekend, mochten ze toch een keer een nestje doen, om welke rasouderdieren er achter hun kitten zitten en zo onbedoelde inteelt voorkomen. Voor de rest zie ik geen enkele reden om het niet te doen (mits ze dus inderdaad door de gezondheidscheck heen komen).

Bij zware katten weet ik in ieder geval dat HD (heupdysplasie) belangrijk is: http://www.mainecooninfo.nl/hd-heup-dys ... id-53.html

En bij de Noorse Boskat zie ik zo snel deze staan: HCM, HD, GSD-IV.
http://www.fokkersnoorseboskatten.info/ ... in-pawpeds

HD is dus bij beide rassen van belang.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Binck8, ComscoreBot, komone en 33 bezoekers