Hond kan niet van zijn poten afblijven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jennifuur

Hond kan niet van zijn poten afblijven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 11:31

Onze Zwitserse witter herder reu, genaamd Wolf,

Kan al een tijdje niet van zijn poten afblijven. Wanneer hij iets te doen heeft, gaat alles goed, maar als zijn kluif saai is geworden,
en er niks te koekeloeren valt, begint hij aan zijn poten. Het lijkt alsof hij ze gewoon poetst, maar hij blijft dit maar de hele tijd doen,
voornamelijk aan zijn kussentjes. Nu is het al zo erg dat bij een van zijn voorpoten de huid van het kussentje eraf ligt.

Ook loopt hij vaak mank. We hebben bij de DA een allergieëntest laten doen, maar hij was nergens allergisch voor.

Wie-o-wie heeft hetzelfde meegemaakt, of weet hier iets van?

We 2 weken terug al met hem naar de DA geweest voor de reguliere spuiten, maar ik denk dat er nog maar een bezokje in het verschiet bij zit.

Bedankt!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 11:33

Tja, kan vanalles zijn.
Kan psygisch zijn maar ook (toch) een allergie/overgevoeligheid oid.

Maar hij kreupelt ook zeg je, heeft dat verband met het buiten of heeft hij dan ergens anders last van.

Jennifuur

Re: Hond kan niet van zijn poten afblijven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 11:35

Ja we dachten inderdaad ook aan iets psychisch, het lijkt echt op een soort 'verslaving',
nu zijn kussentje openligt komt het waarschijnlijk daardoor dat hij kreupelt, maar hij heeft het laatste tijd vaker gehad, maar op röntgenfoto's werd niks aangetoond.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 11:36

Veel bewegen!!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 11:37

Beweging is heel goed (kan ie zijn ei kwijt) maar niet als hij kreupelt natuurlijk.

Maar ik ben er wel voor om eerst tot de bodem uit te zoeken waarom hij dit doet.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 11:39

onze hond heeft hetzelde, wij hebben hem op lam en rijst voer staan dit helpt al een heel stuk, merk ook dat in het voorjaar het erger word ivm de voorjaarsbloeiers...
Ook hier geen echte allergie gevonden, hoogstwaarschijnlijk gewoon erg gevoelig, hoor het vaker bij witte honden....

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 11:40

ja, hij wordt ongeveer 4 á 5 keer uitgelaten, en daarnaast wordt er ook minstens 2x per dag met hem in de achtertuin gespeeld. Dit gaat nu naturlijk even niet zo lekker wegens zijn mankheid.

Het is inderdaad misschien wel een slim idee om echt uit te vogelen waarom hij dit doet, het is voor hem echt een soort afleiding, terwijl hij ook altijd de beschikking heeft over balletjes en een kluif..

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 11:40

Heel vaak is dit toch terug te vinden in de voeding. Toen ik mijn herplaatser kreeg had zij aan beide voorpoten hele rode pootjes tussen de kussentjes. Ook zij was er constant aan het likken. Ik heb het een paar maal per dag ingesmeerd met sudocrem en ze is uiteraard op mijn hondenvoeding gezet. Na een paar dagen waren de klachten weg en ze heeft niet meer aan haar poten gekloven en gelikt. Ze is nu 11 maanden bij mij.

Dat ze erop kreupelen is heel logisch hoor, het is toch gevoelig, zeker op straat.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 11:43

ja sinds een paar maanden geven we onze hond nu NaturCroq, dit is al vrij natuurlijk voer, en dit wisselden we af met Carnibest, dit is gewoon rauw vlees. Je zou denken dat dit geen extra overgevoeligheid zou opleveren. Misschien is insmeren zoals jij, Laika, doet ook een goed idee ja!

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:59

hey dat is apart onze canadese witte herder doet dat ook
hij is bijna 8 en we laten het maar
bij hem ligt het niet open verder
maar vervelend is het wel dat gesmak

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:03

onze border collie zit ook wel eens zachtjes te bijten of likken aan zijn achterpoot.

maar voornamelijk als de stress wat hoger is in huis.

kan het daar aan liggen?
veel stress in huis? of voor de hond zelf?
ze voelen dat namelijk snel aan

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:06

Onze duitse staande draadhaar likte ook heel veel aan met name de randen van zijn nagels en dan kreeg hij helemaal opgezette "vingers" en ook wel kussens. Het leek bij hem beter te gaan als ik de haren daar kort knipte, dan bleven zijn poten heel en niet helemaal roze en dik opgezet.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:09

ja aan de ene kant denk je knippen maar, dan smet het ook niet zo.
maar het kan ook gaan jeuken die geknipte prikhaartjes.

kelly007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:55

onze malthezer deed dit ook.
En we zijn met hem eens naar de DA geweest en bleek dat hij een soort van schimmel had op zijn pootjes.
Nu moeten we elke dag zijn pootjes in een bad met speciale shampoo doen + een speciale spray eens de pootjes weer droog zijn en het gaat al stukken beter met zijn pootjes.
Hij heeft sinds dien er niet meer aan gelikt.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 20:26

Is het niet een mogelijkheid om een spul te zoeken dat niet schadelijk is voor een hond maar wel vies is?
Mits het door verveling komt, ik zal eerst een oorzaak zoeken.
Net zoals nagelbijten, smeert er een vies spul op, dan doe je het niet meer, net zoals crib-box (ofzoiets) voor paarden :)

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 20:28

Berkenteerolie! Stinkt enorrmmm maar werkt genezend en ze blijven er vanaf.

A_man

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 12:28

allergie,

door de allergie krijgt de hond jeuk, ( meestal eiwit allergie, set de hond is op voedsel voor senioren als die niet nog heel jong is... of voedsel met vis erin. )
de hond begint aan zn poten te kauwen, dit wordt een verslaving en je krijgt het er niet meer uit..
veel doen, lopen, voer in een speelbal hou de hond bezig.

ik weet dat het heel moeilijk is we hebben zelf thuis ook een hond die precies hetzelfde probleem heeft, niet vanaf te komen.

wat wij wel is deden omdat hij zn poten helemaal kapot vrat is kleine babysokjes eromheen,
onze hond liep er ook echt mank door.

groet amanda

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 12:45

) Onze Kazuo heeft het een hele tijd gedaan, maar zo plotseling als hij begon, is hij ook weer opgehouden...
Hij nam dan ook af en toe z'n poot in z'n bek, tong er helemaal uit (echt, dat moet je zien voor een geweldig beeld :+ en maakte daar hele rare geluiden bij... :P En maar 'soppen' op dat pootje...

Betreft allergieen, krijgt ie brood en of smeerworst?? Die van ons zijn daar allebei allergisch voor!! (ze krabben (niet na 1 stukje) zichzelf echt helemaal kapot daarvan!)

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 08:01

Onze hond heeft inderdaad een eiwit allergie, precies zoals A_man beschrijft.
Alleen moet zij echt hypoallergeen voer of vers vlees hebben. Je merkt ook gelijk als ze buiten stiekem wat opgegeten heeft, dan zit haar kin helemaal onder de bulten, oren ontstoken en begint ze weer aan der poten. Zoals A_man zegt het word echt een verslaving aan die poten. Ze zijn nu rood ipv wit..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 15:08

Mijn hond heeft een gluten allergie, hij heeft een plek op zijn staart waar hij op bijt. Nu met een glutenvrij dieet en een speciale spray gaat het goed.

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 18:46

Mijn hond heeft ook van die periodes, dan likt en bijt hij zijn poten tot bloedens toe. Dit doet hij als hij nerveus is, geen allergie ofzo..

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 18:51

medische oorzaken daargelaten, ik neem aan dat die allemaal dan zijn uitgezocht en behandeld,
wil het ook regelmatig gewoon een "tik" zijn...

verveling of pure gewoonte.
smeer dan de plek die het dier kiest om nonstop te likken, knabbelen en sabbelen heel goed in met citroensap :)
weekje volhouden en daarna maandje elke paar dagen....

veelal word de gewoonte doorbroken, uiteraard moet er dan wel altyd een alternatief zijn voor de uitgekozen en dan ingesmeerde plek.

(citroensap is smerig dus ene dier stopt er meestal graag mee, ook is het ene natuurproduct en in principe niet schadelijk)
bij twijfel, overleg met je DA :)

edit,
niet op wondjes natuurlijk, dat is erg pijnlijk.
evt ruim eromheen zodat de tong er wel mee in aanraking komt is wel optie.
Laatst bijgewerkt door bicci op 13-03-11 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 18:56

Wij hebben een duits herder teefje en die doet het ook laatst lag zelfs haar nagel eruit deze worden echt wel geknipt maar het is volgens mij een gewoonte want als ik haar aan kijk en zeg ophouden dan is het ook klaar.
Hebben haar ook op lam en rijst staan anders dan krijgt ze overal kale plekken ook rond haar ogen en lippen...

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 19:00

Citroensap is een goeie tip, mijn hond heeft ook een liktik, erg irritant.
Hij likt dan ook steeds op een bepaalde plek, deze gaat dan tot bloedens toe open en dan is het helemaal een feestje voor haar om er steeds aan te likken.
Ik tape dan dagelijks haar poot in zodat ze er niet bijkan en het geneest dan weer, daar zit ze dan wel aan te peuteren en voor s'nachts doe ik er een sok overheen die ik ook vast tape.
Beweging krijgt ze meer dan genoeg en stress heeft ze niet, is meer een gewoonte lijkt me.
Op dit moment heeft ze er een wondje dus zal ik ff wachten met de citroensap.

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 19:01

owjah, vergeten erbij te zeggen...niet op wondjes doen nee
oeps....das pijnlijk...

je kan evt wel al ruim eromheen doen...

(heb mijn post bijgewerkt)