Konijn heeft bulten in zijn oor

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jojoni
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-01-09

Konijn heeft bulten in zijn oor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 21:38

Hallo,

Zoals de titel al zegt, heeft ons konijn bulten in zijn oor. Ik heb al gekeken op het internet maar ik vind eigenlijk nergens zo'n bulten als ik nu bij de onze zie.

We hebben dus een duitse hangoor (iets kleiner dan de franse variant) die buiten in een ren met hok zit. Hij is nog super vrolijk, ontsnapt geregeld en komt ook weer terug. Hij graaft, eet en knuffelt met het paard.. Maar ik zit dus een beetje met die bulten.

Het zijn harde kleine bultjes die gelijkmatig verspeid staan over de binnenkant van zijn oor (4 aan de ene kant en 3 aan de andere kant) en er zit er ook 1 aan de buitenkant van het oor maar die is maar klein.

Toen we het andere konijn ook nog hadden, hebben ze eens gevochten en is er een bult open gegaan maar er is toen alleen een heel klein beetje bloed uit gekomen en het is daarna dichtgegroeit...

Ik mag de bulten trouwens gewoon aanraken dus ze doen niet echt pijn maar ze zijn dus wel heel hard, alsof ze op springen staan.

Weet iemand wat dit is? Is het een gevolg van het vechten? Gaat het vanzelf weg of moet ik naar de veearts?

WinSel

Berichten: 20570
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Konijn heeft bulten in zijn oor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:39

Heb je misschien fotos ?
Als je het niet vertrouwd altijd naar een DA gaan !!

jojoni
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 21:43

Ik zal donderdag foto's kan maken. Want nu is het natuurlijk al donker.. En morgen en overmorgen ben ik niet thuis.
Het baart me NOG niet veel zorgen omdat hij nog heel vrolijk is, maar je kunt er beter op tijd bij zijn he...

WinSel

Berichten: 20570
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:43

Konijn is wel geent ?

Want ik moest gelijk aan Myxomatose denken...
Afbeelding

jojoni
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 21:50

Daar dacht ik eerst ook aan , we wonen namelijk achteraf en er zijn ook wilde konijnen hier.
Maar Myxomatose gaat toch heel snel? En dan zou hij ook een opgezwollen mond en buik moeten hebben.
(en op internet staat ook bulten op de rug)

Hij heeft de bulten al heel lang, en verder is hij niet opgezwollen ofzo en over de rest van zijn lichaam kan ik ook
geen bulten vinden.
De bulten zien er wel ongeveer uit zoals op de foto maar dan hoger (dus boller) zodat ze echt te zien zijn.

Kan het zijn dat er eitjes van insecten ofzo inzitten? Of zouden ze dan ook al snel moeten weggaan?

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Re: Konijn heeft bulten in zijn oor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 23:31

Het zijn geen oude littekens van het vechten met het andere konijn?

jojoni
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 11:24

Aan littekens had ik nog niet eens gedacht, omdat het bultjes zijn.
Ik had vanmorgen nog tijd over en heb even snel een foto gemaakt.

Afbeelding

Het lijkt wel minder te zijn dan vorige week dus misschien zijn het toch littekens.
Oh, en het bloed wat je ziet is niet van een bultje, maar hij heeft gister achter de wilde konijnen
aangerend dus het zal wel op een meningsverschil zijn uitgekomen.

WinSel

Berichten: 20570
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Konijn heeft bulten in zijn oor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 11:25

Ik vind het er toch raar uit zien, dus als ik jou was ging ik even langs de DA

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:04

Mijn konijnen hebben myxomatose gehad en dat begon ook met bulten in het oor,
het gaat wel vrij snel maar die week klopt wel ongeveer.
Mijn konijnen hebben het beide overleefd en was dus blijkbaar een milde vorm zover dat kan.
De DA herkende het in eerste instantie niet, een andere wel.
Ik kreeg medicijnen en een hoop geluk.
Het is al 10 jaar geleden dus ik weet niet meer precies het verloop van de ziekte.

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Re: Konijn heeft bulten in zijn oor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:11

Het kunnen littekens zijn, soms komen hier ook konijnen met dergelijke rare bulten en dat zijn oude wonden vaak, die korstjes op oren zie ik vaker genezen als bulten.. Maar ik zou myxomatose niet uitsluiten en voor de zekerheid altijd laten enten, zeker met wilde konijnen in de buurt.

Cynthiaaapje

Berichten: 1927
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Overschild

Re: Konijn heeft bulten in zijn oor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 19:48

Dierenarts bezoekje lijkt mij het verstandigste. Ik dacht bij bulten op oren ook direct aan myx

ydnew

Berichten: 1156
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Gramundes-Oliveira do Hospital.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 23:00

Bij myxomatose is het wel anders, dat zijn meer blaasjes of tjes...de plekken zijn aardig groot. Die knappen open en er zit aardig wat vocht bij. Ook gaat dit meteen met snotneuzen en opgezette ogen. Over het algemeen begint dit met dikke ogen (de slijmvliezen dan) .... Wat ik van Myxomatose ken is dit heel anders.

Helaas is tot 2 keer toe ons hele konijnen bestand aan myxomatose dood gegaan, ondanks entingen.

jojoni
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 12:53

Hallo!

Ik heb het konijn goed in de gaten gehouden, en volgens mij zijn er niet meer bulten gekomen.
Na de reacties te hebben overlegt hier thuis, denken we dat het gaat om bultjes op littekens of littekens zelf,
maar we gaan toch even de fokker bellen, want volgens mij was hij wel geent.
En anders gaan we even naar de dierenarts!

Heel erg bedankt voor alle reacties