Herplaatshonden uit Spanje - ervaringen gevraagd *update*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ann

Herplaatshonden uit Spanje - ervaringen gevraagd *update*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 10:59

Op 3 januari jl. is een van onze Keeshonden wegens ernstige ziekte ingeslapen. Nu is onze andere Kees van bijna 13 jaar 'overgebleven'. Ze is onze 1e hond en heeft in de loop der jaren een Duitse Herder en bovenstaande hondje als maatjes gehad. Ze is een gemakkelijke hond. Niet onderdanig, maar ook niet overmatig dominant. Rustig & zelfverzekerd qua karakter. Nu loop ik eraan te denken om er een herplaats hondje (gecastreerd reutje van 2 jaar, onderdanig & onzeker qua karakter) bij te nemen. Ik heb best veel ervaring met honden, alleen niet met herplaatsers vanuit het buitenland. Vandaar de vraag of iemand hier er ervaring mee heeft. Ik begrijp dat zo'n hondje extra aandacht en begeleiding nodig heeft. Dat is geen punt. Maar misschien zijn er dingen die handig zijn om vooraf te weten.

Marchador

Re: Herplaatshonden uit Spanje - ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:51

Ja hier ervaring.
Ik zou het zo weer doen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:57

wij hebben 1 uit Spanje en 1 uit Griekenland (via dierenhulpzondergrenzen en adelandehonden) en ze zijn helemaal geweldig :D
Bij deze stichtingen worden de honden eerst naar NL gehaald en in een opvanggezin geplaatst, waar ze geobserveerd en beoordeeld worden (hoe zijn ze qua karakter, met andere honden/katten en kinderen, wat voor tehuis hebben ze nodig?) en dan kom je op kennismaking langs. Bij DHZG kwam er voorafgaand nog iemand op gesprek bij ons thuis (vrijwilliger bij de stichting).
Bij DHZG kon je als het niet klikte (wat we met 1 hond hadden) de hond weer terug omdat ze gewoon echt een juist en blijvend tehuis zoeken voor de honden, die vaak al genoeg mee hebben gemaakt.
Onze volgende honden worden in elk geval ook opvanghondjes!
Zie de foto's van de honden in mijn profiel :)

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:58

Mijn buren hebben ook een hondje laten overplaatsen vanuit Spanje. Was een zwerfhondje en toch wel heel erg mensenschuw en eenkennig. Het is echt een super lief hondje maar heeft toch al het nodige meegemaakt ook sinds het jaar dat hij nu in Nederland is.

Het zwerfinstinct van het hondje blijft er gewoon inzitten. Zo moesten wij deze zomer een keer op het beestje passen, heftige onweer, beestje nergens te bekennen in huis niet in de tuin niet. Bleek even later dat hij onder de vloer van de veranda was gekropen... Puur vluchtinstinct dus..

Ook heeft het beestje zich eens losgerukt uit zn riem en is dr vandoor gegaan, aangereden door een auto en daarna in paniek weg gerend. 2 dagen vermist geweest, waarschijnlijk heeft ze in de bosjes gezeten en zichzelf en de verwondingen verzorgd..

Als je meer wilt weten kan je me altijd een PB sturen :)

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:01

Wij hebben een puppy uit Spanje gehaalt via dierenhulp zonder grenzen. Ze heeft daar in een gezin gezeten en is met het vliegtuig naar Nederland gekomen toen ze 14 weken was. Alle papieren zater erbij, en we kregen nog extra vlooienspul mee. Waar je wel rekening mee moet houden dat ze buitenlandse ziektes mee kunnen nemen, maar mocht je hond dit hebben kan je via dierenhulp zonder grenzen aan goedkopere medicatie komen. Ik vind het echt een aanrader, er zitten ontzettend veel leuke hondjes! (Hiermee wil ik niet zeggen dat die honden in Nederland niet zitten, maar wij hadden op dat moment geen hond in Nederland zitten waarvan we dachten "Dat is een hond voor ons!")

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:02

Mijn ouders hebben er een uit Spanje. We kregen hem direct van Belinda Meuldijk (via m'n moeders werk). In m'n profiel is een foto van Pippa. Het is een super leuke en onwijs slimme hond. We kregen haar toen ze 7 weken oud was.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:03

Wij hebben een herplaatser uit Gran Canaria (ook Spanje dus eigenlijk), was al een tijdje op zoek naar een hond en toen ik zijn foto en was op slag verliefd. Ik zou het zo weer doen. De hond die we nu hebben is vermoedelijk een kruising met een windhondachtige en/of een jager. En dat merken we wel aan zijn gedrag. Hij heeft binnen no-time een hertenspoor gevonden en als we hem dan volgen komen we inderdaad ook op een groep herten uit. Heel apart. Maar daardoor zou ik hem nooit los durven te laten.

Verder heb ik in het verleden herplaatsers uit Gran Canaria opgevangen, nooit echt probleemhonden tegen gekomen maar dat waren dan ook voornamelijk jonge honden. Mijn moeder vangt inmiddels zo'n 3 jaar honden op uit Gran Canaria en daar zitten soms hele mensschuwe honden bij, maar als ze je eenmaal vertrouwen heb je een vriend voor het leven. Als je meer informatie wilt over de stichting waarmee ik heb gewerkt of over ervaringen etc, pb me gerust!

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:16

Ook wij hebben een hondje uit Spanje. Hij heeft daar gedurende enkele maanden gezworven, liet zich niet pakken. Uiteindelijk in een kennel terecht gekomen en kon daar niet aarden. Omdat hij nog jong was ( 2 jaar) via Animal In Need naar Nederland gekomen. Meerdere malen geplaatst, steeds weer teruggebracht. Hij werd steeds schuwer en liet zich absoluut niet meer pakken. Toen ging bij mij de telefoon: of ik nog een hond kon opvangen. Het was liefde op het eerste gezicht van beide kanten. De mensen zijn hem komen brengen en raad eens: hij liep meteen weg. We hebben met 5 man 45 minuten achter hem aan lopen rennen. Inmiddels is hij nu 2 jaar bij ons en een schat van een hond. Weglopen doet hij nauwelijks meer . Wel heeft hij in Spanje ergens een opdonder op zijn achterhand gehad. Een blessure die hem regelmatig veel pijn bezorgt. Daarnaast heeft hij in Spanje erge honger gehad. Nu nog ( al is het beduidend minder), ondanks dat hij altijd voer heeft, is hij gefixeerd op eten en alles wat maar enigszins de geur van iets eetbaars heeft. Nu nog gaan alle vuilnisbakken om en worden kasten opgemaakt. Om dit geobsedeerde gedrag heb ik in het begin veel verdriet gehad.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:26

Wij hebben een puppy ( inmiddels alweer bijna 13) opgehaald op Schiphol, een echt adoptiekind dus. Was puppy van een zwerfhond. Helaas ook wat pech mee gehad. Zo kreeg hij toen hij bijna 3 was Glaucoom aan zijn oog en is zijn oog geamputeerd. Daarna is het lang goed gegaan, maar heeft hij sins 1,5 jaar Glaucoom aan zijn andere oog en is hij volledig blind. Opereren doen we niet meer, het is een heftige operatie met een heftige hersteltijd, nu met medicijnen is het redelijk onder controle te houden, maar vraag is natuurlijk hoe lang nog. Qua karakter is het een heerlijk hondje!

Ook hebben we een Belgische zwerver ( chihuahua kruising) geadopteerd. Die was al ouder toen we hem kregen, men zei een jaar of 3, maar hij was toen ws al rond de 8-9 jaar.
Hier hebben we de nodige opvoeding aan moeten geven. Hij was vrij schuw, enorm angstig, vreselijk beschermend naar alles wat op eten leek en een Pittbul naar andere honden...
Inmiddels hebben we hem alweer een jaar of 10 en is het ergste gedrag eruit. In het begin heeft ie ons regelmatig gebeten, het is nu echt de liefste hond die je je kan wensen. Naar andere honden toe blijft hij een kronkel houden en laten hem dan ook niet los.. Met onze andere honden( bovenstaande en een Duiste Dog) kan hij prima overweg al moet soms wel even onderling duidelijk gemaakt worden wie de baas is.

Beiden zijn ze via een Stichting geadopteerd

ARhythmical

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:39

Ik heb een hond uit Portugal via DUTCHANIMALFOUNDATION geadopteerd een toen jonge hond van 3 maanden. Het gaat super, hij moest heel veel leren, maar is niet getraumatiseerd of id.
De begeleiding van deze kleinsschalige stichting ( twee enthousiaste mannen, die met allerlei spullen - dekens, voer ed- daar terplaatse helpen is echt heel goed, de dieren worden daar al goed opgevangen en ze kennen de karakters , zo weet je ook of het passend zou kunnen zijn. Bovendien blijft de stichting altijd in beeld ( ze doen ook meerdere controles) en mocht het niet goed gaan - om wat voor reden dan ook , gaat de hond terug naar de stichting en zij zoeken een herplaatsing, je mag hem niet doorverhandelen of mee fokken. Je tekent daar ook voor.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 13:49

dat geldt denk ik voor de meeste stichtingen, dat hij "hun eigendom"blijft en je er niet mee mag fokken (wat beide natuurlijk wettelijk gezien niet kan maar gaat voor het idee natuurlijk ;) ).
Die van ons waren 3maanden en 2,5 jaar oud toen we ze adopteerden, we hebben ze nu alweer bijna 4jaar.
Die van 2,5 was een zwerver en dat is wel merkbaar, die is als hij losloopt echt Oost-Indisch doof en gaat zn eigen weg en kan dus alleen los waar hij niet dichtbij een weg kan komen.
Hij komt wel altijd weer terug, maar gewoon niet op het moment dat jij het wil :D

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 13:52

mijn schoonouders ebben een herplaatser uit spanje,

lieve hond maar loopt weg en is erg bejaagd
ook verdedigd ze de voerbak heel erg.
Deze hhond heeft hhelaas ook een kronkel..
soms word ze ineens agressief zonder aanleiding.
Nu zijn ze bezig met gedragsterapie..

ikkemartina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 14:10

wij hebben ook 2 honden uit spanje, heerlijke beesten, zodra ze je vertrouwen gaan ze door het vuur voor je, eentje heeft nog moeite met luisteren zodra zij wat ruikt (konijn of andere hond) is ze weg, uit eindelijk komt ze wel weer terug maar duurt even. zodra je een goede band met ze heb zijn het goud eerlijke beesten, tenminste dat is mijn ervaring

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:05

opisop_shop schreef:
dat geldt denk ik voor de meeste stichtingen, dat hij "hun eigendom"blijft en je er niet mee mag fokken (wat beide natuurlijk wettelijk gezien niet kan maar gaat voor het idee natuurlijk ;) ).

Bij de stichting waar ik mijn hond vandaan heb is dit inderdaad ook het geval. Het is al een aantal keren voorgekomen dat ze honden bij mensen thuis hebben weggehaald omdat ze op marktplaats etc werden aangeboden....

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:10

Ik heb ooit ook een Galgo uit Spanje gehad, en als ik later genoeg tijd heb neem ik er meteen weer een ;)

Het spijtige bij mij was dat deze niet met de hond overweg kon die we al van pups af aan hadden, dus 1 van de 2 moest gaan voor het eens verkeerd zou aflopen... Heb er nog altijd wat spijt van dat het niets geworden is, was echt een superhond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 19:48

Neem even contact op met Rockwitch hier op Bokt. Die heeft soms honden uit Turkije, en als ze van haar vandaan komen, krijg je ook een eerlijk verhaal. Ik hoor te vaak verhalen over stichtingen die toch niet helemaal eerlijk bleken te zijn, en haar heb ik zelf ontmoet, en ik geloof 100% dat zij je een eerlijk verhaal vertelt over de honden :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:01

greyhoundsinnood is een zeer correcte stichting, maar je moet natuurlijk dan wel vallen voor een windhond

als je houdt van een intelligente hond met katse trekjes kan ik je die erg aanbevelen

wij hebben 3 honden uit het buitenland en ééntje uit het asiel van Belgie
dat hondje(whippet) is de moeilijkste van allemaal, zit een gebruikshandleiding bij

één galgo , pipa, is inmiddels overleden maar is 10 jaar geworden
ze was een erg gemakkelijke hond, schat van een dier, zo lief

javier is een reu, was erg bang maar nu totaal niet meer maar wel heel bescheiden
denkt dat hij een schoothondje is
beide komen bij greyhoundsinnood vandaan

alma is een spaanse mastin en komt van sosstrays , die halen vaker honden van dit ras naar hier
geweldige hond, heerlijk van karakter

mijn ervaring is dat honden uit het buitenland vooral echt honds zijn
met wat geduld en liefde passen ze zich goed aan en zijn zo dankbaar

let wel op dat als je een bastaard neemt je veel minder kan beoordelen hoe ze zijn van karakter
dan zou ik zeker gaan voor een hond die in de opvang zit zodat de hond goed gekend is

wij hebben één keer een hondje opgevangen voor een stichting en die was best lastig van karakter
paste hier totaal niet in de groep en ik was blij toen het vertrok

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:04

hier ook iemand met een spanjaard,inmiddels al zo'n 7 jaar in ons bezit.
Mijn herplaatser bleek wel leishmania te hebben, zou je dus even verdiepen in buitenlandse ziektes,uit voorzorg.
het is hier in het begin niet makkelijk geweest,maar uiteindelijk met bloed zweet en tranen goed gekomen :-)
En geen moment spijt gehad,ze was het zeker waard.

Ik heb rumba via ACE.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:20

ook ervaring mee een schat van een hond gehad aan hem maar zou het NOOIT meer doen. Jaren erover gedaan om hem los te kunnen laten lopen. In de eerste jaren vloog hij weg als hij de kans kreeg en durfde niet meer terug bij mensen te komen maar gelukkig liep hij zich eigenlijk altijd klem (grote logge hond). Hij was doodsbang van mensen. Na een jaar pas echt het vertrouwen gekregen. Eerste jaar ook niet uit de tuin geweest hij durfde gewoon niet (was 2 jaar geschat) met ons mee. Als hij de kans kreeg dan durfde hij alleen wel met noodgang de poort uit. Was enorm opletten!!
na het eerste jaar ging hij steeds meer vooruit en uiteindelijk rond 6 jarige leeftijd kon hij ook los meelopen.
Uiteindelijk is hij maar 7 jaar geworden. Hij zou gecastreerd zijn door de stichting maar dat bleek dus niet zo te zijn toen hij na allerlei klachten open gemaakt werd door de dierenarts en daar bleek verkankerde binnenballen met uitzaaiingen door het hele lijf.

Inmiddels ook zoveel problemen gehoord/gezien en gelezen met buitenlanders qua gedrag (of heel dominant en eigenzinnig of heel angstig) dat ik het zelf niet aan zou durven.

Zeker kan elke hond heel dominant of angstig zijn maar (mijn mening!) ik zou het niet snel opzoeken.

Geen moment spijt gehad van hem en als het weer op mijn pad zou komen zou ik het zo doen maar bewust een buitenlander nemen zal ik nooit doen. Zeker niet zolang er NL honden ook nog dringend een thuis zoeken en daar zitten vele leuke honden tussen.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:24

Mijn ouders hebben vorig jaar een 1 jarige boxer laten overkomen. Heeft gezworven en is gered uit het asiel door de stichting. Een heerlijk ongecompliceerd en lief dier! Wel even mee op cursus geweest ivm loslopen, maar kan nu overal gewoon los. Vreselijk lief dier, zoveel geluk mee gehad! Zou ik zelf ook zo doen! Saffie rules!!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:04

hier kan ook alles los, eigenlijk nooit een probleem geweest
of je moet het storend vinden dat ze aan je vast geplakt meelopen
Afbeelding

bluezarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:48

Ik heb twee hondjes vanuit Spanje en één hondje uit een asiel (van de dierenbescherming) in Nederland.
In mijn geval zijn de beide hondjes uit Spanje hele normale honden. Nesto was 4 toen hij naar Nederland kwam, Chico bijna een jaar. Ik heb ze nu 8 jaar en ze zijn gezond, gezellig, sociaal en echte maatjes!
Het hondje uit het Nederlandse asiel is een wat ander verhaal... Hij was 3 jaar toen we hem kregen 5 jaar geleden. Hij was erg bang en ...mmmm.... bijzonder en speciaal..haha.
Maar ook hij is nu een iets normaler hondje geworden, ook erg gezond en kan het goed vinden met die twee Spanjaarden.
Eén heb ik via PAWS Holland, maar die stichting houd per 1 maart op te bestaan. Wel jammer, want ik vond dat een nette organisatie.
Nesto komt uit Duitsland, Albert Schweitzer Stichting in Kleve. Opvang/asiel zonder kennels met honden uit Spanje. Daar vond ik het vooral fijn dat je er uren bij al die honden (ongeveer 80 honden) kijken en zitten om ze goed te observeren, dat is natuurlijk heel wat anders dan via internet.
Het asiel in IJsselmuiden was op zich ook netjes. Stelde niet zo veel voor, binnen een half uur kregen we dat hondje mee.... Da's wel apart vond ik. Maar via de dierenbescherming wel de meeste controle/na-zorg gehad.
Let inderdaad goed op dat het wel een gerenomeerde stichting betreft, en niet de naam van een stichting heeft maar dit in werkelijkheid geen stichting is, maar het helaas om honden-handel gaat!

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 11:07

Dank jullie wel voor alle ervaringen. :) We zijn er sowieso uit dat een volgende hond er een uit een asiel wordt. Alleen zijn we er nog niet 100% uit of het verstandig is om op dít moment een nieuwe hond in huis te nemen, ons 'oudje' slaapt behoorlijk veel en we willen niet dat de drukte van een nieuwe hond is huis haar teveel gaat worden. Als er een hond bij komt, is dat 'voor het leven'. Afscheid moeten nemen van de herplaatser omdat wij een overhaaste beslissing hebben genomen, heeft het dier geen baat bij. Hun belang gaat voor dat van ons mensen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 11:17

mijn ervaring is dat een oudere hond juist steun kan hebben aan een jongere hond
dan moet de jonge hond wel volwassen zijn, geen springende puber en ook kwa karakter een sociaal typ, geen dominant geval

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 11:26

Dus een rustige, onderdanige hond van een jaar of twee zal wrsl. wel klikken? Ik ben gevallen voor een hondje uit Spanje, maar wil onze witte Kees niet teveel onrust bezorgen gezien haar leeftijd.