Help, ze wil een nestje!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Van

Berichten: 6525
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 18:31

vergeet de bloedgroepbepaling niet, belangrijk bij een brit.

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 18:44

Hier in de randstad zijn de testen aanzienlijk duurder!
En stel dat je een keizersnede krijgt op zondagavond...dan ben je wel ff zuur hoor.
En let op met de keuze van de kater.
De bloedgroep van de poes en kater moeten matchen.
Is dit niet zo, kunnen je kittens overlijden als ze binnen 24 uur bij de moeder drinken.
Dit moet je dus écht uitzoeken van te voren.
Bij een niet matchende doelgroep moet je de kittens de eerste 24 uur bij moeders weghouden en flessen, geen optie dus, zeker niet voor een eerste nestje.
Ik had verleden jaar een Britje met flat Chested Syndroom.
Dit betekende iedere 2,5 uur met een spuitje eten geven, flessen ging niet.
6 weken twijfel of ze het ging redden of niet, extra dierenarts kosten en een kitten wat niet verkoopbaar is.
Geeft niet, voor mij is het hobby en ik ben superblij dat mijn kneusje hier nu dagelijks de boel op stelte zet. :D
Maar "even "een nestje om geld te verdienen...echt niet!
Verleden jaar had ik een nest van 3 en dit nest heeft mij veel geld gekost.
Nu heb ik een nestje van 4 en mag blij zijn als ik quite speel, dus dat jij het niet zo rooskleurig ziet, is zeker terecht.
Maar als je al het gedoe er voor over hebt, dan is het wel geweldig om mee te maken! ;)

Laika

Berichten: 3208
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 20:43

foxy80 schreef:
Ze heeft het volste recht ja. Maar dankzij haar recht, verliezen moederloze dakloze kittens hun recht op een warm mandje. Ik voel me haast beschaamd!


Toch ben ik dit niet met je eens. Bij de kattenbezitters zitten volgens mij gewoon 2 soorten mensen, de raskathouders en de HTKhouders. Deze laatsten gaan op zoek naar een gratis af te halen kitten, en mocht die niet voorhanden zijn, dan heel misschien naar het asiel.
Iemand die een specifiek ras zoekt zal niet naar het asiel gaan om een htk kitten te halen :n
Zou zij dus een pretnestje fokken zonder stamboom dan zou je bovenstaande bezwaar wel gelden natuurlijk.

Je kan haar ook vertellen dat ze eigenlijk als ze het helemaal goed wilt doen, eerst een paar shows moet lopen met haar poes. Als de poes namelijk voldoet aan de rasstandaard, en goede keurrapporten heeft, is de verkoop van kittens veel makkelijker omdat je ze beter kan aanprijzen.

Geef haar een goed boek kado! ;)
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html

zonnebloem18

Berichten: 24836
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Help, ze wil een nestje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:50


foxy80

Berichten: 7871
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 00:11

LindyH schreef:
Denk je dat je schoonmoeder de kosten niet kan betalen?
Ben je bang dat ze de katjes niet kwijt raakt?
Vind je überhaupt dat 'leken' geen nestjes zouden moeten fokken?
Ben je bang voor complicaties/horrorscenario's?
Vind je je schoonmoeder geestelijk niet in staat om het allemaal in goede banen te leiden?
Ben je bang dat er nog vele nestjes zullen volgen als het hek eenmaal van de dam is?

Ik denk dat je alleen de argumenten moet gebruiken die ook daadwerkelijk opgaan. Dat geld bijvoorbeeld, als zij dat wil en kan betalen dan kun je daar verder niks van zeggen. Horrorscenario's vind ik ook geen argument. Dat geldt voor alle geboortes.

Ik ga dus ook niet helpen met tegenargumenten 'verzinnen'. Ze zijn er of ze zijn er niet. Gebruik gewoon de argumenten die er zijn. Je hoeft het ook niet erger te maken dan het is.


- qua kosten denk ik dat ze geen idee heeft hoe duur het is en dat brengt inderdaad financiële gevaren met zich mee.
- ja, als het er meer dan 3 zijn, ze er 300 euro voor gaat vragen zoals ze van plan is en als er gefokt is zonder kennis van zaken met de eerste de beste leuke dekkater van op het internet
- elke fokker start als leek, maar zij is geen leek die fokker wil worden, verre van, en dan vind ik het inderdaad niet kunnen. Maar nogmaals, het is haar recht dus ik kan op mijn tong bijten
- ja ik ben bang voor rampscenario' s, dode kittens, zieke kattin, onverwachte zware kosten etc. Zij niet want ze weet echt nergens van, die zit op een roze wolk
- schoonma is heel lief, is dat geestelijk gezond genoeg?
- ja, angst is groot voor een tweede nest (het eerste ging zo makkelijk, het was zo leuk etc)

Ik wil geen argumenten, want die dienen om te overtuigen en dat kan ik niet. Ik wil alleen alle mogelijke objectieve info geven zodat ze zelf een doordachte keuze maakt. En bij objectieve info horen ook alle mogelijkheden van horrorbevallingen en zware kosten.

foxy80

Berichten: 7871
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 00:12


foxy80

Berichten: 7871
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 13:32

Ik weet dat het een oud topic is, maar voor de mensen die vonden dat het allemaal wel zou loslopen:
Ondertussen zijn er al 2 slipnesten geweest.
Eerste nest 6 kittens
- 4 weggegeven viavia (waarbij schoonmama heel verontwaardigd was dat de koopjeskrant aan de telefoon vertelde geen zoekertje te willen plaatsen, alhoewel ik haar had gezegd dat dat bij wet verboden is)
- 1 kattin die niet werd opgehaald laten steriliseren, die verdween spoorloos
- 1 kater die ze wilden houden gecastreerd, die kreeg opeens een darmobstructie van een ingeslikt stuk speelgoed (van de fokker, schoonma kwaad op fokker, die heeft haar niet voldoende info gegeven). Na een dure operatie werd het dier aangereden en moest ingeslapen worden. Ze vonden het arme ding pas dagen later in de tuin van de buren onder een struik.
Tweede nest 3 kittens
- raskat moeder verdween een paar weken na de geboorte. Poesjes hebben dus een stuk opvoeding gemist en zijn soms niet zindelijk zo blijkt nu. Uiteindelijk via chip terug gevonden na 2 weken bij mensen in de buurt. (verrassing: kat had chip, dat wist schoonmoeder niet eens). Kat gaf geen melk meer toen ze terug kwam en we vrezen dat ze alweer een pakje bij zich draagt.
- hoera, eindelijk één grijs kitten. Die mag dus blijven.
- 1 kitten heeft al een nieuwe thuis
- 1 moet nog een baasje vinden

Wat ik vreesde is dus volop gebeurd. Het kattenbestand is alleen vergroot. En er is nog steeds geen sprake van dat moeders gesteriliseerd wordt.

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:43

Je voorgevoel was dus terecht.
Helaas kan je er niet zoveel aan doen, des te meer jij haar probeert te overtuigen van jouw standpunten, des te koppiger ze zal worden denk ik.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Help, ze wil een nestje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:54

Jammer dat je voorgevoel beantwoord is. Ik hoop dat ze toch nog een keer contact gaat opnemen met de fokker van de poes, voor hulp bij het kiezen van de kater.

foxy80

Berichten: 7871
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 14:17

Het blijft een verbazingwekkend parcours hoor. Langs de ene kant geeft ze wel om de dieren, de kittens worden geënt, en de kittens van het eerste nest die ze uiteindelijk zouden bijhouden zijn ook geholpen. Geld wordt mits enig gemopper wel eraan gespendeerd. Maar ze heeft na die dure operatie dus wel aangegeven al naar een andere, goedkopere da te trekken. Ook heeft ze ondertussen een stel kippen, daar wordt zelfs speciaal voor gekookt. De kittens die weggegeven zijn, daar fietst ze regelmatig langs om te kijken of ze ze niet ziet.

Maar tegelijkertijd gebeuren er enorm stupide dingen. Ze hebben al altijd honden gehad, regelmatig liepen die op straat omdat ze de deuren niet sluit. En toch koopt ze een kat die niet buiten mag, en je raadt het al: nadat kat eens 24 u spoorloos was, mocht ze alleen nog buiten aan een leiband. Halsband bleek echter elastisch dus kat weer foetsie. Daarna andere leiband, schoonvader zit in de tuin te zonnen. Wil drinken halen, staat recht en ziet een kater op de kat zitten (jaja, geweldig die leiband!). Vandaar dus die nestjes. Telkens hoopt schoonmoeder trouwens op een grijs kitten. Grote ontgoocheling bij nest 1 dus, en ik maar zeggen dat stratier door fokt. Geloven, ho maar!

Zo zijn ze laatst een week naar zee geweest, hond, moeder poes en 2 kittens zijn gewoon mee gegaan. De kittens in een cavia kooi (zo staan ze ook bij hun in de tuin). Ik heb niet durven vragen of ze in de flat los mochten en zo ja waar, en of de verhuurder dit wist.

Moeder kat heeft ook alle behang afgekrabd in de woonkamer. Ging zelfs op de tv zitten om op 1,5 m hoogte haar ding te doen. Binnen no time zaten 6 kittens op een rij onder het dressoir haar te imiteren. Katten mogen nu dus alleen nog in de keuken en bijkeuken, vaak samen met de hond, en dan vinden ze het ook vervelend dat moeders telkens op tafel wipt. Waar vindt dat arme beest anders een beetje rust? Ondertussen heeft de kat haar ook in het gezicht gekrabd, maar daar worden geen conclusies uit getrokken. Ook is moeders totaal niet aanhankelijk, je kan haar optillen maar that' s it. Dier is volgens mij niet gelukkig. Vind het bijna jammer dat de da haar herkend heeft via haar chip. Want bij die mensen was ze dus doodbraaf, lag ze aan hun voeten of op schoot, niet krabben of op tafel springen, mocht ze elke dag buiten en ze wilden haar steriliseren (waardoor ze dus bij de da kwamen).

foxy80

Berichten: 7871
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 14:23

Cassidy schreef:
Jammer dat je voorgevoel beantwoord is. Ik hoop dat ze toch nog een keer contact gaat opnemen met de fokker van de poes, voor hulp bij het kiezen van de kater.


Als moeder kat geen leuke soa heeft opgelopen van haar vrijages...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Help, ze wil een nestje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 14:25

Daar zou dan idd voor die tijd op getest moeten worden.