Happy bijna dood: helemaal verzwakt konijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

silvericathy

Happy bijna dood: helemaal verzwakt konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 08:42

Hallo,

ik heb een van mijn nijnen(Happy) op mijn moeder haar werk zitten, het is een bejaardetehuis met op die afdeling demente oudere.
het is de afspraak daarzo dat ik 1 keer per week het hok kom schoonmaken en dat de mensen die dus op de afdeling werken zorgen dat Happy eten en drinken krijgt.
blijkbaar is ze een paar dagen geleden gestopt met eten en drinken...
omdat mensen die toen dienst hadden zagen dat Happy eten in de voerbak had liggen werdt er dus vanuit gegaan dat de vorige dienst haar nog wat extra's had gegeven aangezien de voederlijst van Happy ook was afgetekend.
Alleen het was dus niet zo dat Happy nog extra eten had gekregen, ze at gewoon niet.
nu kwam ik gisteren dus op moeder haar werk om Happy's kooi schoon te maken, komt meteen een colega naar mij toe van kijk eens naar je konijn...
dus ik naar Happy toe gegaan, doe het hok open en schrik me kapot: de altijd vrolijke Happy zat helemaal verzwakt, uitgedroogd, mager, te beven in haar hokje...ook was ze echt mega koud, ik had het idee dat ze zo zou omvallen. ook zat haar hele achterwerk vol met diaree, dus dat heeft een colege met mij helemaal schoongemaakt.
gauw naar mijn moeder toegelopen die ook dienst had en gezegt dat Happy zo snel mogenlijk naar de dierenarts moest, ondertussen geprobeerd wat vocht toe te brengen via een spuitje met water in de mond en dan steeds kleine beetjes om half uur.
wat had het arme beestje een dorst zeg |(
iedereen die op het moment dienst had dacht echt van die haalt de avond niet meer...

omdat de dierenarts bij ons pas spreekuur had om 18:30 hebben we Happy maar mee naar huis genomen, zodat we haar goed in de gaten konden houden....
om 18:00 uur naar de dierenarts gegaan waar we dus uiteraard te vroeg aankwamen om 18:15 maar gelukkig mochten we al naar binnen toe. Eventjes gewacht en toen kwam de arts al, we mochten naar binnen en hij vroeg wat er aan de hand was.
nadat we het verhaal hadden uitgelegt moest ik Happy uit de reismand halen, de docktor schrok beetje van wat hij zag.
hij is vrijwel meteen vocht gaan toedienen (schrok van de hoeveelheid arm beestje) nadat het vocht erin zat heeft hij nog wat poep van der kont afgehaald om dat te onderzoeken..
we kregen te horen dat we haar op een wat warmere plaats moesten zetten waar het lekker rustig is, omdat Happy buiten nijn is zit ze nu dus met dekentje in reiskooi en bakje drinken en lekker veel hooi in de garage.

vanmorgen vroeg opgestaan om meteen eventjes naar Happy te gaan kijken en gelukkig ze leeft nog :D
bakje met water had ze omgegooit, en voer had ze niet veel van gegeten.
dus haar maar mee naar de keuken genomen en haar achterwerk schoongemaakt want dat zat weer vol met poep, gelukkig wel al stukje minder plats maar wat meer keutel vorm.
daarna op de grond gezet en haar bakje water gegeven en voor het eerst in 24 uur zowat begon ze zelf met drinken :D kreeg de tranen in mijn ogen toen ik dat zag..hoe zeer ze aan het vechten was, want ondanks dat ze nog steeds erg zwak is deed ze zo ontsettend haar best om te drinken arme Happy.
daarna eventjes nieuw dekentje in haar hokje gelegt, waarin ik haar lekker heb ingestopt...en toen weer terug gebracht na de garage.

nu maar hopen dat ze er bovenop komt...ow wat hoop ik dat zo zo zo zo erg
srry voor lange verhaal maar moest het eventjes kwijt.

Faniek

Re: Happy bijna dood: helemaal verzwakt konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 09:46

Wat een zielig verhaal, arm diertje.
Ik wil je nog wat tips mee geven, haal haar juist naar binnen, ja het is een buitenkonijn, maar zieke konijnen mogen van buiten naar binnen die kunnen zichzelf niet warm houden. Kijk of je een grote kooi kan krijgen, voor de darmen is beweging erg belangrijk dus een reiskooitje is te klein. Binnenkooien staan goedkoop of marktplaats of plaats een oproep op BunnyBunch om te lenen.
Daarnaast heel belangrijk dwangvoeren!! Een konijn dat 24 uur niet eet gaan de darmen van stil liggen, een konijn MOET altijd eten dus zorg voor dwangvoer en bied haar zacht groenvoer aan dat kunnen ze meestal beter aan. Ik hoop dat je ook cisaral drops van de dierenarts hebt mee gekregen?
Begin er zo snel mogelijk mee, als ze nog ontlasting heeft is het misschien niet te laat.

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 10:17

ze is nu gelukkig al iets warmer, en moet haar om het uur toch even wat te drinken geven en dwangvoeren...dan laat ik haar ook wat lopen, alleen ze blijft meer zitten dan dat ze stapjes zet.
ze heeft wel veel dorst, geef haar steeds bakje met water en ze drinkt goed.
heb haar toenet nog wat zacht gemaakt voer gegeven omdat ze nog geen normaal voer wil.
ze heeft veel hooi tot haar beschikking alleen heb niet het idee dat ze ervan eet.
doe ook elke keer haar kontje schoonmaken, zodat er zoveel mogenlijk ontlasting weg kan want het blijft nog steeds beetje plakken..begint gelukkig wel al beetje op zachte keutels te lijken ipv echte diaree.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 10:23

Dwangvoeren is heel goed, heb je Science Selective geplet en gegeven? Haal dat anders of haal Critical Care of ander dwangvoer bij de dierenarts, dat is vezelrijk.
In haar water zou ik pre of probiotica doen dat is om haar darmflora te herstellen, probiotica zin de goede bacteren en prebiotica is de voeding voor de goede bacterien.
Geef haar daarnaast is wat peterselie of selderij, kruiden zijn erg gezond voor de darmflora.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 10:24

Gelukkig gaat al steeds wat beter met Happy!
Hoop dat hij snel weer helemaal de oude is, veel beterschap!

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 10:25

je kunt ook wat hooi weken in lauw warm water en koud laten worden dat als drinkwater aanbieden, krijgt ze toch iets binnen. Of brokjes in water weken.
beterschap voor je nijn.

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 10:38

owja die van dat hooi is idd een goed idee...
ga zo snel mogenlijk effe regelen, dan kan het nog eventjes staan voordat het opnieuw tijd is om te voeren.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:41

Ze staat nu binnen ?
Sterkte met je nijn hoop dat het snel beter gaat
Zorg er wel voor dat het konijn elke dag eet,

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:57

Sorry maar wat belachelijk dat niemand dat eerder ontdekt heeft. Leuk een konijntje voor de mensen. Maar zijn de mensen er ook voor het konijntje? Echt hier kan ik niet bij. Sorry hoor maar zoiets mag gewoon niet gebeuren. Ik hoop van harte dat het dier gered kan worden.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:03

Ik begrijp iets niet: je geeft veel om je konijn toch laat je het op je moeders werk en komt maar 1 x per week de kooi verschonen.

Haal het toch definitief naar huis.

beetje vreemd dit?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:06

Ik denk dat je het konijn daar in elk geval weg moet halen, of andere eisen stellen voor de verzorging.
Het beest heeft er uiteindelijk niet om gevraagd om bij demente bejaarden ergens in een hok te worden geplaatst.
Sorrie, klinkt erg bot, maar zo is het wel!
Juist omdat te veel mensen denken dat alles is gegeven loopt het fout!
Als je 1 persoon hebt die hem verzorgt, dan zal het al een stuk beter gaan denk ik.
Dan wel iemand van de leiding natuurlijk, de bejaarde mensen met dementie kunnen dat niet aan, of met begeleiding van!
Ik duim voor je dat hij het gaat halen!

lesleygjof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:08

oej, die symptomen had mijn konijn ook. Bij mijn konijn ging het van de een op andere dag in een keer mis. Verder niets aan gemerkt. S'ochtends verzwakt, en s'avonds overleden.
Ik hoop dat je konijn het red, wij hadden haar binnen op de bank gelegd, met flessen warm water tegen haar aan, dat was een tip van de dierenarts. maar helaas tevergeefs

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:44

Eens met Mindfields en Ragdollcat.

Weet je ook de oorzaak? dat is wel belangrijk om te achterhalen, naast dat onbeperkt brokjes al slecht is.
Inderdaad SS geven en heb je niks van de dierenarts gekregen? Banaan kan je ook geven, dat zorgt voor hardere ontlasting en kunnen ze makkelijk eten.

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 08:35

het konijn zat eerst op school, alleen daar stonke de hokken verschrikkelijk en werden amper schoongemaakt.
omdat het toen nog jong diertje was heb ik ervoor gezorgd dat ze daar weg kon.
alleen heb hier thuis al konijnen zitten het ik mag er niet meer van mijn vader, mijn moeder en ik hebben het er al over gehad alleen hij wil het echt niet doen.
ze blijft nu week of 2 om volledig aan te sterken en ondertussen wordt op werk moeder gekeken voor een goede oplossing wat betreft voeren enzo.
ik ken haar al van toen ze nog geen week oud was, dus ik ga haar niet zo maar ergens naar toe brengen ofzo...dus vandaar dat werk moeder oplossing was, de mensen daar vinden het wel leuk
ze kijken elke dag via de ruit erna, en sommige mensen halen ze ermee uit bed.

@ragdollcat: ik maak 1 keer per week de hele kooi schoon, ik probeer wel zo vaak mogenlijk erheen te gaan om te knuffelen en eventueel kooi beetje bij te werken..
alleen ik had het dus echt heel heel heel erg druk gehad afgelopen week, en toen ik dus weer even tijd had ben ik zo snel mogenlijk naar konijn toe gegaan en toen trof ik haar dus zo aan.

maar eventjes dat het duidelijk is, ik kan haar niet naar huis halen want dat wil mijn vader absolut niet hebben, hij brengt haar nog liever naar een asiel ofzo
en dat wil ik dus echt niet...ken Happy al vanaf toen ze nog geen week oud was en wil haar niet zomaar aan vreemde meegeven.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 09:05

Beetje flauw van je ouders, dat je die ene dan niet thuis mag hebben. Maar toen je hem kocht, mocht het toen wel?

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 11:41

we hebben haar niet gekocht, heb haar van school meegenomen nadat we hadden geregeld dat ze dan bij de bejaarden kon komen wonen. Als dat namelijk niet had gemogen was ze op school gebleven.
alleen daar werden de dieren best slecht verzorgd vind ik..
hokken stonken, veel te veel voer...iedereen die de dieren gewoon in de handen pakt, gelukkig veel mensen die voorzichtig ermee doen maar ook hoop mensen die er gekke dingen mee gingen doen zoals glijden over de grond of als konijntje beetje spartelde gewoon uit de handen lieten vallen.
een ander konijn heeft daardoor eens een bloedende teen gehad maar had erger kunnen aflopen.
ook werden er voor de lol konijnen bij elkaar gezet, gelukkig waren de meeste konijnen daar mannetjes dus er kwamen geen kleintjes bij maar Happy is dus wel vrouwtje..
en weet bijna zeker dat sommige leerlingen haar voor de grap zouden laten "knuffelen" met een ander konijn.

gelukkig waren er ook + punten hoor: als je leerlingen had die er goed voor zorgde dan waren de hokken goed schoon gemaakt en werden de dieren lekker geknuffelt en eventueel geborsteld en kregen ook kwa eten de hoeveelheid die bij hun lichaamsgewicht ect paste.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 23:10

Ik denk persoonlijk dat ze beter af is in een konijnenopvang zelfs.. want nu zit ze ook nog is alleen. Een goede konijnenopvanger herplaatst samen en vraagt eisen aan de woonruimte. Ik zou daarom de keus konijnenopvang niet helemaal wegdenken... Daarnaast zou ik is proberen een vriendje te regelen, want de mensen vinden het leuk vanuit het raam kijken, maar voor konijntje is dit niet leuk..

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 08:55

Ze zit buiten en word soms naar binnen gehaald om daarna weer naar buiten te gaan ?