cavia vraag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ship
Berichten: 1753
Geregistreerd: 19-07-08
Woonplaats: assen

cavia vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 23:50

hallo

ik vraag hier om een tip er is gister 1 cavia vrouwtje bij mij overleden door de vrieskou denk ik nu is lucky over en vind het zo sneu z'n beestje van 2 jaar alleen in z'n groot hok...

wat raden jullie aan kwa leeftijd en wat kan ik bij haar zetten wil der niet alleen houden ik ben ook niet graag alleen en heb graag gezeldschap.

wie kent dit en heeft ervaring om er een andere caaf bij te zetten..tevens heb ik al in de buurt een cavia opvang gemaild voor eventueel adoptie maar nog geen reactie helaas.

of iemand met tip en in de buurt die haar caaf kwijd wil wel moet ie een beetje knuffelbaar zijn ivbm dochter van 3 jaar.

doom

Berichten: 5148
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:53

Wat vreselijk dat je diertje dood is door de vrieskou! Geen mogelijkheid gehad tot tijdelijk binnen zetten of in de schuur?

Je zou een adv kunnen plaatsen op marktplaats of hier in het caviatopic kunnen informeren!

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Re: cavia vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:59

Zitten ze buiten? Tja niet zo slim een cavia kan daar helemaal niet tegen ik geef je één tip snel die andere binnenzetten!

ship
Berichten: 1753
Geregistreerd: 19-07-08
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 23:59

die was inmiddels bijna 3 jaar en eingelijk altijd buiten geweest wel goed afgeschermt hoor en veel hooi en zaagsel enz voor de warmte morgen maken we ruimte in de andere schuur met kachel aangezien mijn mam alergies is is dat dus een probleem voor binnen maar als het echt te koud word wil ze ff overwegen om luckie binnen te zetten in de gang..ik hoop gewoon zo snel mogelijk een maatje voor luc te vinden en tips hoe ik dit moet doe aleen is maar zo alleen en die gene die dus is overleden was de knuffel caaf luc verstopt zich onder je oksels niet erg gezellig voor dochter lieff..

ship
Berichten: 1753
Geregistreerd: 19-07-08
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 00:01

Tooske schreef:
Zitten ze buiten? Tja niet zo slim een cavia kan daar helemaal niet tegen ik geef je één tip snel die andere binnenzetten!


nou niet echt buiten maar ze hebben een mega hok in de schuur tochtvrij enz maar goed gaat al dik 2, jaar goed en ze waren daarvoor niks anders gewend ze kunnen best tegen een beetje kou maar dit jaar ist wel heel vroeg en jah hier wel erg koud luc komt morgen miss binnen mits ik morgen een geschikt hok kan vinden.

Sneeuw88

Berichten: 1161
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Groningen/Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:04

Kan je haar niet laten dekken en dan 1 kleintje houden? Neem aan dat ze die wel accepteert. Ik heb dat met de mijne ook gedaan toendertijd.. Die was een jaar en ik hield één van de 4 kleintjes. Is prima gegaan.

ship
Berichten: 1753
Geregistreerd: 19-07-08
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 00:07

Sneeuw88 schreef:
Kan je haar niet laten dekken en dan 1 kleintje houden? Neem aan dat ze die wel accepteert. Ik heb dat met de mijne ook gedaan toendertijd.. Die was een jaar en ik hield één van de 4 kleintjes. Is prima gegaan.


oke das idd een optie om overna te denken maar dan zit je wel met het punt wat als er 4 kleintjes komen en ik ze niet kwijd kan dan word mijn hok wel erg klein..

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:14

Vind ik een erg onnadenkende tip. Eerst een beer zoeken, dekken, dragen enz. En wat moet de TS doen met de andere jonkies???
Er zijn genoeg cavia's die een plekje zoeken, dat idee van de TS vind ik een stuk beter. Ik heb nog nooit een probleem gehad als ik een nieuwe cavia bij de ander plaatste.

Succes, gewoon morgen even bellen naar de opvang of zoeken op MP.

ship
Berichten: 1753
Geregistreerd: 19-07-08
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 00:18

Grit schreef:
Vind ik een erg onnadenkende tip. Eerst een beer zoeken, dekken, dragen enz. En wat moet de TS doen met de andere jonkies???
Er zijn genoeg cavia's die een plekje zoeken, dat idee van de TS vind ik een stuk beter. Ik heb nog nooit een probleem gehad als ik een nieuwe cavia bij de ander plaatste.

Succes, gewoon morgen even bellen naar de opvang of zoeken op MP.


ja was ook niet van plan om te dekken hihi zie mij al zitten met 5 caaf's en mijn pap maar bouwen nee hoor 2 is leuk vind het ook heel erg dat er 1 niet meer is en vang liever een caaf op die niet gewenst is en toch liefde zoekt leeftijd maakt niet uit als ze maar lief zijn gezien mijn dochter...

dit zijn andwoorden die ik zoek de geen problemen met bij plaatsen van en andere caaf daar ben ik bang voor dat ze mekaar aanvallen..

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Re: cavia vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:22

Er zijn altijd uitzonderingen, maar over het algemeen zijn caviaas erg tolerant. Misschien even wat piepen, ratelen en op hoge poten rondlopen, maar aanvallen doen ze niet snel.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:25

Sneeuw88 schreef:
Kan je haar niet laten dekken en dan 1 kleintje houden? Neem aan dat ze die wel accepteert. Ik heb dat met de mijne ook gedaan toendertijd.. Die was een jaar en ik hield één van de 4 kleintjes. Is prima gegaan.


Achja... dat overschot aan knaagdieren en konijnen is naturlijk niet erg :n



Heb je Opvang Aa&Hunze in Veendam al geprobeerd? :)
Cavia;s zijn niet al te moeilijk inderdaad met bij elkaar zetten.

ship
Berichten: 1753
Geregistreerd: 19-07-08
Woonplaats: assen

Re: cavia vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 00:30

dankje zal veendam ook ff mailen is idd niet zo ver weg en zoals ik eerder al zij vang liever een beestje op dan dat ik ga vermeerderen daar heb ik niks mee er zijn der al genoeg als ik kijk op de web van bakkeveen 6o vrouwtjes die mogelijk zwanger binnen kwamen nou dan ga ik niet meer fokken maar lekker 1 ophalen uit de opvang...

nu nog de vraag maakt de leeftijd dan nog wat uit? de meine is ruim 2 jaar.

zandvangers

Berichten: 1206
Geregistreerd: 13-08-06
Woonplaats: twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:34

[
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 11-07-22 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:36

Zou dan ook 1 van rond de 2 jaar nemen als die optie er is, dus 1 tot 3 jaar. :)

ship
Berichten: 1753
Geregistreerd: 19-07-08
Woonplaats: assen

Re: cavia vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 13:09

oke dank jullie wel ik zit nog te wachten op berichten van de opvang of er geschikten zijn het moet natuurlijk een vrouwtje zijn wil er geen mannelijke bij hebben...ik hoop dat ze er 1 voor mij hebben...anders word het vandaag miss wel de dieren winkel hier in de buurt...

WinSel

Berichten: 20568
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 13:10

Kheb je ff gepbt :) En ga AUB NIET naar een dierenwinkel !

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Re: cavia vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 10:53

En zet je andere cavia ook niet ineens binnen, dat is een temperatuurverschil van ongeveer 20 graden, dat is te groot in een keer!

ship
Berichten: 1753
Geregistreerd: 19-07-08
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-10 12:28

XoNo schreef:
En zet je andere cavia ook niet ineens binnen, dat is een temperatuurverschil van ongeveer 20 graden, dat is te groot in een keer!


had ik idd gelezen via google we hebben het hok opmoment wat aangepast en tis er nu wel iets warmer de andere doet het goed heb contact gehad met de da en info gevraag en het is waarschijnlijk niet eens de kou geweest maar heb mijn voeding na gekeken en kwa vit c zat er te weinig in dus heb extra vita c gekocht en miss had ze wat onder de leden dit kreeg ik van mijn da te horen..

en miss en andere caaf gevonden via opvang ga maandag kijken..

Anoniem

Re: cavia vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 12:32

Cavia laten dekken als deze ouder dan 1 is is vragen om het overlijden van die cavia tijdens het bevallen.

Cavia tijdelijk binnen zetten (bijv. alleen 's nachts) is ook niet goed, de temperatuursverschillen plus dat de cavia het dan koud heeft als deze weer naar buiten gaat (ook al na een paar uur).

Gewoon de opvang nog eens bellen, of anders op MP zoeken naar een jonkie voor erbij. Dit gaat nagenoeg altijd goed. Wel opletten dat het jonkie oud en groot genoeg is om weg te gaan bij de mama. En 'knuffelheidsfactor' kweek je zelf door vaak te aaien en op te pakken.

Succes!

ship
Berichten: 1753
Geregistreerd: 19-07-08
Woonplaats: assen

Re: cavia vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-10 12:40

jah laten dekken is geen optie er zijn genoeg gedumte caaf's die een warm huisje zoeken daar ga ik maandag heen kijken of er 1 geschikt is voor kinderen aangezien dat geen jonkie's zijn maar tussen de 2 en 4 jaar had ze er opmoment...dus dochter lief gaat mee dus als er 1 zit die lief is voor haar gaat ie mee...

zandvangers

Berichten: 1206
Geregistreerd: 13-08-06
Woonplaats: twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 12:47

c
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 11-07-22 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 12:48

ship schreef:
jah laten dekken is geen optie er zijn genoeg gedumte caaf's die een warm huisje zoeken daar ga ik maandag heen kijken of er 1 geschikt is voor kinderen aangezien dat geen jonkie's zijn maar tussen de 2 en 4 jaar had ze er opmoment...dus dochter lief gaat mee dus als er 1 zit die lief is voor haar gaat ie mee...

Dan je andere caaf ook meenemen! Als je ze als volwassenen bij elkaar zet, gaat dat niet altijd goed. Als je ze op neutraal terrein aan elkaar laat wennen misschien wel. Succes!

ship
Berichten: 1753
Geregistreerd: 19-07-08
Woonplaats: assen

Re: cavia vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-10 13:07

jah andere caaf kan niet echt mee denk ik tis echt een stress dier en niet te vangen ben nu al 2 jaar bezig ze mak te krijgen maar denk dat ze gewoon lekker met rust wil worden gelaten blijf proberen maar goed tis niet anders ik heb de regeling mocht het niet klikken kan ik de caaf terug brengen dit is voor die van mij minder stresvol..

@zandvangers groente en fruit krijgen ze voldoende koop het speciaal voor der..

ship
Berichten: 1753
Geregistreerd: 19-07-08
Woonplaats: assen

Re: cavia vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 00:36

even een update dochterlief meenemen voor uitzoeken caaf kom je dus niet thuis met een 2 tot 4 jarige ze had der zinnen gezet op de laatste 7 week oude caaf zoals zij noemt josje(K3) een erg lief beestje voor haar en lucky de klik is er en liggen gezellig knus in hun blokhutje wij zijn erg blij met onze gezelligheid..