'Discussie' topic. Pup alleen of met z'n 2en?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BE_GENTLE
Berichten: 2905
Geregistreerd: 10-09-06

Re: 'Discussie' topic. Pup alleen of met z'n 2en?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 17:43

Even kort, Jullie willen 2 honden omdat er anders 1 alleen zit ?? Dus jullie zijn veel weg en de honden zitten dus vaak alleen thuis ??

Ik vind, Als je niet voldoende tijd heb voor een hond en dus zeker meer als 5 uur weg bent moet je na mijn mening geen hond aanschaffen..
Wie geeft hem een aai over zijn bol wie speelt er mee wie praat tegen hem wie gaat er mee lopen, Heb namelijk nog nooit 2 hondjes met elkaar zien praten en uitlaten en over elkaars bolletje zien aaien..
Dus een 2e hond erbij nemen omdat je het zielig vind voor hondje 1 dan moet er eingelijk al een lampje gaan branden :D

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 17:47

BE_GENTLE schreef:
Even kort, Jullie willen 2 honden omdat er anders 1 alleen zit ?? Dus jullie zijn veel weg en de honden zitten dus vaak alleen thuis ??

Ik vind, Als je niet voldoende tijd heb voor een hond en dus zeker meer als 5 uur weg bent moet je na mijn mening geen hond aanschaffen..
Wie geeft hem een aai over zijn bol wie speelt er mee wie praat tegen hem wie gaat er mee lopen, Heb namelijk nog nooit 2 hondjes met elkaar zien praten en uitlaten en over elkaars bolletje zien aaien..
Dus een 2e hond erbij nemen omdat je het zielig vind voor hondje 1 dan moet er eingelijk al een lampje gaan branden :D


Dus dan moet men ook geen paard nemen want een ander paard kan hem niet poetsen? Beetje krom. :)
Honden zijn roedeldieren, ik wil 2 honden omdat ik zelf gezien heb dat dat voor de honden fijner is, lekker spelen met elkaar en dan ook nog eens aandacht van menslief.
Bij ons is het de bedoeling dat honden buiten een grote kennel krijgen en zelf kunnen wetenof ze in huis, in de kennel of in de tuin gaan liggen.

Maar daar gaat dit hele topic dus niet over, niet over mij, niet over een ander, het gaat puur over de discussie 2 pups tegelijk of niet.

BE_GENTLE
Berichten: 2905
Geregistreerd: 10-09-06

Re: 'Discussie' topic. Pup alleen of met z'n 2en?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 17:58

Nee paarden hebben andere aandacht nodig dan honden dus dat is niet te vergelijken.. Snap ook niet dat je met een paard aan komt zetten terwijl dit over honden gaat, maar goed..

Maar dan nog vind ik dat als je meer dan 5 uur weg bent op een dag aaneengesloten je geen hond moet nemen, Want deze krijgt dan naar mijn mening te weinig aandacht van een mens., en dat is een andere soort aandacht dan van een andere hond..

Circel

Berichten: 276
Geregistreerd: 16-11-10

Re: 'Discussie' topic. Pup alleen of met z'n 2en?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 17:59

Uhm, nu ben ik het geheel met je eens dat je geen hond moet nemen als je meer afwezig dan aanwezig bent. Maar dat mensenaandacht beter is dan dierenaandacht, daar ben ik het toch echt niet mee eens. Geen gelukkigere hond dan een wilde hond in een roedel hoor. Zoals er waarschijnlijk geen gelukkiger paard dan een wild paard in een kudde is. Maar dat is toch wel een hele andere discussie.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: 'Discussie' topic. Pup alleen of met z'n 2en?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 18:01

Ja, daar loopt al een discussie over op BB ;) Ik ben het wel met je eens over langer dan 5 uur alleen een not done is, maar dat zal ook zeker niet gebeuren

Ik bedoel het zoals Circel, hond-hond is imo altijd nog beter dan hond-mens.

Jenny21
Berichten: 1491
Geregistreerd: 15-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 18:10

Toevallig heb ik laatst een gesprek gehad met iemand die 2 pups tegelijk heeft EN het hetzelfde nest!

Hij vertelde me dat iedereen het hem afraadde, hij ging voor 1 pup maar de ander bleef dan alleen achter en heeft eigenlijk onnagedacht een 2e meegenomen! Iedereen verklaarde hem voor gek :D

Honden zijn ondertussen het 1e levensjaar gepasseerd en hij zegt nu zelf dat hij NOOIT meer anders zou willen! Hij geeft aan dat mochten ze beide (over vele jaren sterven) hij er zeker weer 2 zal nemen!! (hij heeft overigens een reu en teef)!
Ze schijnen onderling ook een super band te hebben!

Bassenqua

Berichten: 4854
Geregistreerd: 18-06-10
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 18:13

Animal_ABC schreef:
Pas een tweede pup nemen als je eerste hond 1,5 a 2 jaar is.

Dan kan je volwassen hond een stabiele basis bieden voor je nieuwe pup, hem grenzen, respect en volwassen hondentaal leren.
Twee pups "voeden elkaar op" tot honden die weinig zelfbeheersing kennen, omdat ze elkaar niet stoppen in spel, en dit kan best verkeerd uitpakken, ook naar andere honden toe. Ofwel wordt eentje heel bazig en de ander onzeker/ onderdanig, ook een situatie die je wil voorkomen.
Als je kiest voor twee pups, zou je ze eigenlijk vrij vaak (ook bij afwezigheid) gescheiden moeten houden, zodat ze meer aan jou hechten ipv aan elkaar en het spelen niet uit de hand loopt. Dat is praktisch een heel gedoe, heb je dat er voor over?

Andere optie is uiteraard een volwassen hond adopteren en dan, als de volwassen hond gewend en stabiel is, een pup erbij nemen.


Helemaal mee eens !!!!

toptoys

Berichten: 1274
Geregistreerd: 15-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 18:17

Ik heb het gedaan, 2 pups tegelijk. Niet uit het zelfde nest, wel bij 1 fokker vandaan, ze schelen 2 dagen.
We gingen er voor 1 en konden niet kiezen :o We hadden ook 2 volwassen honden al. Maar leuk, dachten we :+
Ze zijn nu 2,5 en alles gaat goed onderling. Maar 2 puppen tegelijk is niet handig. Ze zijn meer op elkaar gericht dan op jou. M'n andere honden liepen als pup blind achter me aan, volgde me op de voet zonder riem. Deze dus gewoon niet :D
Ik ben gek van m'n honden, maar ik zou het nooit meer zo doen. Het zijn trouwens Deense Doggen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 18:19

BE_GENTLE schreef:
Even kort, Jullie willen 2 honden omdat er anders 1 alleen zit ?? Dus jullie zijn veel weg en de honden zitten dus vaak alleen thuis ??

Ik vind, Als je niet voldoende tijd heb voor een hond en dus zeker meer als 5 uur weg bent moet je na mijn mening geen hond aanschaffen..
Wie geeft hem een aai over zijn bol wie speelt er mee wie praat tegen hem wie gaat er mee lopen, Heb namelijk nog nooit 2 hondjes met elkaar zien praten en uitlaten en over elkaars bolletje zien aaien..
Dus een 2e hond erbij nemen omdat je het zielig vind voor hondje 1 dan moet er eingelijk al een lampje gaan branden :D

Niet? Ik heb ze al heel vaak met elkaar zien praten hier thuis... Welliswaar niet in onze taal maar ze communiceren zeker.
Dat ze het nodig hebben om over het bolleke geaaid te worden is iets wat wij mensen hen toekennen.

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 18:20

Merel, ik heb het ook gedaan twee pups tegelijk terwijl we al een tienjarig en een 7 jarige in huis hebben. Maar goed, ik tart alle negatievelingen want ik heb ook een reutje gehouden uit het nest wat ik met de eerste gehad heb. Dus ik heb een ouder teefje, een reu van 8 en nu twee teefjes van 1,5.

Ach ze slopen samen wel eens wat ja, zeker in het begin maar om nou te zeggen nee nooit aan beginnen? Ik zou niet weten waarom niet. Ze zijn enorm sociaal maar zeker ook op ons gericht. Ik merk er echt weinig van hoor, behalve dan dat ze graag samen donderjagen....

Sanne25

Berichten: 452
Geregistreerd: 07-08-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 18:25

Nee geen 2 pups tegelijk. dan krijg je dubbele Puppy Power }> . Maar zoals meerdere hier al aangeven als de hond een jaar of anderhalf is de 2e nemen. Nou heb je natuurlijk wel een paar succesverhalen. Maar dat risico zou ik niet nemen.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 20:05

MyWishMax schreef:
Maar als je hond anderhalf is en je neemt er een 2e pup bij, dan spelen ze toch ook nog? Dat was bij schoonouders wel zo, die speelden totdat de pup echt als een blok in slaap viel. Maakt dat verder niet uit dan?

Het gaat er mij meer om dat ik sowieso 2 of 3 honden wil, omdat ze niet (hun hele leven) alleen horen te zijn, tenminste dat is mijn mening. Dus ik vroeg me af waarom niet tegelijk ;) Maar je legt het heel fijn uit zo :j


Ze spelen idd erg goed samen, ze zijn samen actief en op hun oudere dag heb je niet ééntje die de ander de oren van de kop zeurt om als maar door te spelen. Onze oudste hond hebben we eerst heel duidelijk opgevoed tov mensen, ook erg vaak naar de hondenwei mee geweest zodat hij met zowat iedere andere hond overweg kan. Nu hij nog zo jong is heeft hij ook geen moeite met een andere hond te accepteren. Af en toe moeten we de pup in de bench zetten omdat hij anders niet kan slapen, ze laten spelen tot ze uitgeput zijn raadde iedere fokker af. 2 honden vind ik een beter idee dan 3, een oneven aantal kan ervoor zorgen dat ééntje wat wordt buitengesloten.

Anoniem

Re: 'Discussie' topic. Pup alleen of met z'n 2en?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 21:59

En toch hè..... mijn Raphael is anderhalf, maar die is nog bij lange na niet stabiel en volwassen genoeg om een pup op te voeden hoor, hij is zelf nog een pup soms :') Verder is hij onvermoeibaar, ik denk dat Raphi het geweldig leuk zou vinden als ik zo een beebje in huis zou halen, maar ik twijfel of het voor het pupke wel zo wijs is.
Ik zie liever puppen met puppen spelen, dan een pup met zo een hond als Raphael van mij, Raphi is veel te groot en te lomp voor een puppewup.

Goed, 2 puppen. Ik vind het kunnen.
Als je zelf handig bent met honden, de tijd hebt en neemt om apart aan ze te spenderen (2 honden tegelijk dingen aanleren is echt erg lastig) en ook echt quality-time voor ze gaat nemen. Laat ze ook apart uit, anders socializen ze vooral met elkaar, en niet met andere honden.
Het verhaal dat 2 honden meer aan elkaar gaan hechten dan aan jou, heb ik ook gehoord toen ze mij afraadden om 2 honden te nemen. Ik vind het een argument vanuit de baas. Neem de tijd met ze apart, en dan valt dat echt wel mee. Verder is het met 2 honden juist heel leuk dat ze zich aan elkaar hechten. Wij kunnen als mensen nooit zo met ze communiceren als een andere hond dat kan.
Zorg wel met 2 puppen dat je slaapplekjes hebt, en dat je ze echt af en toe ook stopt in het spelen, desnoods met een bench. Het handigst is het om vaste tijden te hanteren, daar went een hond makkelijk aan. Niet laten spelen tot ze dood- en doodmoe zijn.

2 puppen raad ik af als je geen ervaring/handigheid hebt, dan is 2x puppiepower iets te heftig denk ik. Ik vind het niet persé een slecht idee. Maar neem de posts van Animal ABC wel mee, de valkuilen die zij beschrijft zijn heel reëel in mijn opinie.