wanneer afscheid nemen van een 17 jarige hond?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lin4Life

wanneer afscheid nemen van een 17 jarige hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 21:07

Jongens.. ik zit met een dillemma...

Ik heb een malthezer van ondertussen 17 jaar oud...
Nu wordt die de laatste tijd echt oud, doof, ziet slecht enz..
Nu met de kou is het natuurlijk helemaal niet fijn voor hem aangezien die al moeilijk aan wil komen door zijn leeftijd. veel spek heeft hij dus niet.
Alleen hij heeft geen pijn of iets dergelijks, soms alleen dat die ergens tegen aanloopt door het slechte zien, of een keer met zijn evenwicht in de problemen zit en dan staat te wiebelen.
Verder slaapt die 90% van de dag. Soms is die echt diep in slaap en reageert hij ook niet als je hem wakker wilt maken.. Dan denk ik soms wel ohoh het is gebeurd.. maar dan komt er daarna wel weer een reactie.
Toch rent die soms buiten nog wel en geeft hij geen ongelukkige indruk of dat hij ergens pijn aan heeft.
2 jaar geleden zaten we al van hoelang gaat hij het nog redden en ondertussen heeft hij weer bijna een kerst overleefd.

Nu zit ik alleen van tot hoeveer laat je het zo doorgaan en wanner moet je zeggen van nu kan het niet meer.
Aan de ene kant zeggen mensen wel van jah hij is echt oud en misschien wel op.
maar aan de andere kant, hij heeft geen pijn of ergens last van..
Wanneer zou je dan zeggen van ik ga met hem naar de dierenarts en laat hem inslapen?
Ik heb hem natuurlijk al mijn hele leven van wat ik mij kan herrinneren en daarom misschien niet helemala een frisse kijk erop.

Dus ben erg benieuwd naar jullie meningen.

Joanne1987

Re: wanneer afscheid nemen van een 17 jarige hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:09

ik zou zeggen zolang ie geen pijn heeft en geen gevaar is voor zn eigen, lekker laten leven en kijken hoe lang ie het nog vol houd

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:09

LZP --> BB

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:10

ik heb hier ook zo n hond zitten is wel pas 12 maar wel een groot formaat herder,
maar ik laat de mijne nog echt niet gaan, zolang zij niet aangeeft dat het genoeg is,

ze slaapt idd veel maar kijkt nog altijd trouw en zuiver uit haar ogen, ze zit nog goed in haar velletje,

laat je hond nog lekker bij je zijn, uit je verhaal kan ik opmaken dat ze het verder nog super naar haar zin heeft.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:10

Ik zou het overleggen met je dierenarts! Die weten het vaak het beste.. De kruising Boerenfox van mijn broertje is nu 12 jaar, en kreeg uitvalsverschijnselen.. Gelijk naar de dierenarts gegaan, tabletjes gehad. De dag erna naar onze eigen dierenarts gegaan, en bleek het een hernia te zijn.. We dachten het is over met dat beestje, maar hij zei dat ze ondanks haar hernia nog jaren mee kan! Dus ik denk dat een dierenarts het je beter kan vertellen..

Ik krijg ook niet de indruk dat ze het leven echt al beu is hoor, zoals jij dat beschrijft.. Ze heeft wat ouderdoms gebreken, maar mag dat ook als je 17 bent?
Laatst bijgewerkt door Wietsje92 op 02-12-10 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:11

Volgens mij als je een hond al zo lang hebt en kent kun je als je gewoon eerlijk bent naar de hond en naar jezelf heel duidelijk zien wanneer het genoeg is.

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:14

Ik denk dat je zelf het beter weet dan wie dan ook! Jij kent de hond en je merkt echt wel wanneer het genoeg is. Als het beestje maar geen pijn heeft, als je dat zeker weet gewoon nog lekker verwennen en laten genieten van het leven.

Ups

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:16

Hier hetzelfde dilemma. Mijn kleine man is 16 en wordt ook echt oud nu. Ook ik denk vaak, tot hoever laat ik het gaan?
Maar zolang het licht in zijn ogen nog aanwezig is, hij eten nog steeds fantastisch vind en mij elke keer nog het gevoel geeft dat hij erbij wil horen, laat ik hem lopen. Ondanks al zijn ouderdomskwalen (vergroot hart, artrose, staar en slecht gebit). Hij heeft er duidelijk nog lol genoeg in :-)

calypsoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:17

wij hadden ook een maltezertje ( nouja, uit de kluiten gewassen) en is heel snel achteruit gegaan en kreeg veel pijn.
Als ze geen pijn heeft en verder nog redelijk functioneert dan zou ik er nog even mee wachten, maar het moet niet zo zijn dat je het moment afwacht dat ze echt ziek wordt.

Voor een maltezer is dit echt heel erg oud want normaal worden ze rond de 11/12 jaar.
Neem de juiste beslissing en geniet er van.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:18

Dat denk ik ook, volg je gevoel. Als het echt niet meer gaat zie je dat snel genoeg denk ik..
Je kan altijd met je dierenarts overleggen en kijken wat hij er van vind. Als je hond genoegen neemt met een snelle plas en wandeling en verder heerlijk slaapt en zich goed voelt zou ik geen reden zien hem in te laten slapen.

Ik heb ook een malterser gehad die 16 is geworden, het zijn echt sterke hondjes :)

Lin4Life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 21:20

Thnx voor de reacties.

Hij geeft niet de indruk dat hij het leven zat is hoor.
Als ik thuis kom doet die vrolijk en rent die ook nog wel.
natuurlijk wel op zijn iets stijve manier :P
Verder heeft die speciaal eten voor zijn gebit omdat hij ongeveer nog 3 tanden heeft en de rest er al uit gevallen is.

Hij heeft geen pijn en leeft dan soms wel in zijn wereld.. maar hij geeft niet de indruk dat hij het erg vind.
Veel ouderdomskwalen inderdaad.. maar mag ook wel op die leeftijd.

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:25

Wij hebben bij onze oude hond altijd gezegd; ze mag zo lang blijven als ze gelukkig is, maar we gaan niet meer dokteren. Ze was oud, blind, doof en haar lijfje was op, maar ze was gelukkig!
Toen ze op een dag een hele erge tia kreeg en het hele huis onder gekotst en geplast had hebben we haar laten inslapen. Ben nog steeds heel blij hoe we het nu gedaan hebben, ze heeft geen pijn gehad maar ze hoefde ook niet dood te gaan terwijl ze dat nog niet wilde. Ze is 17,5 jaar oud geworden.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:27

ja bij mijn oude hond hetzelfde candace. was een jack russel en is 15 ofzo geworden. had ook vanalles en hebben we niets aan gedaan, op een ochtend ging het echt niet meer en hebben we dr laten gaan. had er zo ook echt vrede mee

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:28

Dan zou ik het nu weer op dezelfde manier doen als ik jou was. :)
Tegen de kou enzo kun je het je hondje natuurlijk wel zo makkelijk mogelijk maken met een dekentje op ofzo. :)

Buggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 18:27

Onze hondje van 14 jaar hebben we vandaag in laten slapen, ze had overal gezwellen en de laatste dagen plaste ze bloed. Vanaf vorige week kon ze bijna niet meer lopen en heeft ze medicijnen gekregen maar het ging nu eigenlijk niet meer, wel was ze nog vrolijk als je bij haar kwam maar toch zag je dat ze geen "sprankeling" meer had in de ogen.
Zelf ken je je hond het beste en weet je wanneer het genoeg is geweest...
Op zo'n leeftijd ga je niet meer allemaal onderzoeken doen en is het een keer genoeg geweest, maar toch is het heel moeilijk!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 18:30

:) zo'n hondje hebben mijn ouders ook :j
die heeft inmiddels al 6x de ''dit is echt de laatste keer'' afspraak bij de trimster gehad.. Maar hij blijft ''het doen''
Hij is nu 13 of 14 geloof ik, en heeft een aangeboren lek in zijn hartklepjes, hij heeft 1x van de dierenarts een of ander vitamineshotje gehad, 4 jaar terug, en verder redelijk medicijnloos (ja tijdje terug glucosamine omdat hij wat stijf was ofzo)

Vanaf het begin is het voornemen geweest > zogauw hij permanente medicijnen nodig heeft is het over (dit zou eraan komen ivm zijn hart) maar die medicijnen heeft hij nooit gehad
Hij is nu blind, doof(?of hij vertikt het te luisteren :P ) en ook hij wiebelt weleens. Maar op straat hangt hij de puppie uit, en tegen de riesenschnauz van mijn ouders snauwt hij alles bij elkaar als dat beest te dichtbij komt

stiekem, heel stiekem, hopen we dat ie er op een nachtje gewoon tussenuit knijpt, gewoon lampje uit. :)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 20:55

Ik heb hier een oudje zitten, stokdoof en slechtziend. Maar hij heeft er nog lol in, slaapt wel meer dat wel. Maar zo lang hij zo is mag hij lekker blijven doorgaan. Is gewoon ouderdom en zolang hij lol heeft is het voor mij goed genoeg.

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 20:59

Lin4Life schreef:
Thnx voor de reacties.

Hij geeft niet de indruk dat hij het leven zat is hoor.
Als ik thuis kom doet die vrolijk en rent die ook nog wel.
natuurlijk wel op zijn iets stijve manier :P
Verder heeft die speciaal eten voor zijn gebit omdat hij ongeveer nog 3 tanden heeft en de rest er al uit gevallen is.

Hij heeft geen pijn en leeft dan soms wel in zijn wereld.. maar hij geeft niet de indruk dat hij het erg vind.
Veel ouderdomskwalen inderdaad.. maar mag ook wel op die leeftijd.

Daar heb je je antwoord ! hondje geeft zelf wel aan wanneer het goed geweest is.
Trouwens compliment voor de goede zorg, jouw oudje is niet voor niets zo oud geworden !
Wens je nog veel plezier voor de tijd die jullie nog samen hebben.

Edit: prachtig onderschrift..............

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 21:01

Heb er hier ook 1 zitten van bijna 15. Hij heeft de ziekte van Cushing, maar op de medicatie doet hij het aardig goed. En hij is nog zo enthousiast. Het is wel eens slechter met hem gegaan, toen dachten we echt dat hij de winter niet meer zou halen. Maar hij knapt gewoon weer op. Zolang hij blijft als nu, blijft hij gewoon nog gezellig bij ons.

Volg je gevoel ts, ik denk dat je van binnen wel weet wanneer het genoeg is geweest (ook al is dat pijnlijk). En anders gewoon nog even van elkaar genieten!

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 21:08

Ik heb hetzelfde dilemma gehad, elke winter dacht ik weer, het moet nu haast wel bijna over zijn.
Paar keer de dierenarts gebeld en tóch weer afgebeld omdat ik het kereltje niet kon laten gaan, want wat deed hij nou fout, hij sliep veel maar genoot nog echt van zijn tijd als hij wakker was. Het enige wat niet meer lukte was de trap op komen, maar wat wil je als kleine uk van 17,5 jaar oud waar zowat geen kontbespiering meer aan zit.

Uiteindelijk gaf hij zelf heel duidelijk aan wanneer het genoeg was, dat was afgelopen maart. Hij kwispelde nog net toen ik thuis kwam maar verder ging het gewoon niet meer, hij kon ook gewoon haast niet meer lopen en was helemaal op :j

Ze geven het uiteindelijk écht zelf aan. Ik zou zeggen, zolang je nog gewoon ziet dat hij geniet van zijn leventje, geen pijn heeft en gewoon lekker zijn ding blijft doen en het nog niet zat is, lekker laten leven :j

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 21:10

Heel makkelijk als je twijfeld niet doen dan is de tijd er nog niet. Als het moment echt gekomen is dan twijfel je namelijk niet meer. Wat ik altijd wel aan raad als je hond aan een dodelijk aflopende ziekte lijd (bijv. kanker) neem dan afscheid voor het moment dat de hond gaat lijden. Dat verdiend geen enkel dier.
Helaas is het regelmatig heel moeilijk te zien hoe ziek een hond werkelijk is.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 21:14

Jouw hondje klinkt precies zo als de hond van mijn moeder TS. Beestje is zo goed als blind, helemaal doof, ze loopt stijf, heeft een doorgezakte rug, een doffe rechtopstaande vacht en slaapt bijna alleen maar. Beestje vind het soms erg fijn om te lopen, soms niet. En inderdaad soms zo diep in slaap dat het lijkt alsof ze weg is. Imo is het nog steeds een erg tevreden hond die alle liefde krijgt totdat het echt tijd is om te gaan. Zolang ze geen pijn hebben, lekker slapen en afentoe nog van kleine dingetjes genieten lijkt het me prima.

Gewoon lekker vertroetelen, je merkt vanzelf wanneer het echt tijd is om je dier te laten gaan.

Lin4Life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 21:47

Naaltje schreef:
:) zo'n hondje hebben mijn ouders ook :j
stiekem, heel stiekem, hopen we dat ie er op een nachtje gewoon tussenuit knijpt, gewoon lampje uit. :)

herken ik wel.
Hoop ook gewoon om hem een keer te vinden dat die in zijn slaap er tussen uit is gegaan, geen pijn, gewoon vredig voor altijd gaan slapen.

Maar tot die tijd blijft die gewoon nog lekker lopen.
Hij geeft het vanzelf aan :)

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 21:49

Ik heb precies hetzelfde gehad rond april met mijn bijna 17 jarige chihuahua.
Mijn antwoord is, wanneer jíj er aan toe bent. Je hondje is er waarschijnlijk eerder aan toe dan jij.
Ik zou rustig de tijd nemen totdat je op het punt bent waarbij het voor jou ook goed voelt en dat
moment komt echt.

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 00:13

Wij stonden bij onze dalmatier van 14 jaar ook op zo een punt.
Hij at wel nog enzo, sliep heel veel, deed zijn behoeftes en zo. Maar toch.
Hij was dement, zijn vacht werd heel dof, mager, ... Je zag in zijn ogen dat het leven gedaan was....