Hersenbloeding bij een kat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Equira

Hersenbloeding bij een kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 15:37

Dag bokkers,

Begin augustus heeft één van mijn katten, Jojo (3,5 jarige kater), waarschijnlijk een hersenbloeding gehad. Even het verhaal.
Op zaterdagavond kwam ik thuis en hij wilde niet eten. Het is sowieso geen goede eter, dus ik heb er niet meteen wat achter gezocht. Ook de zondag was hij niet zo lekker. Ik heb een collega gebeld om te vragen of ik met haar kon ruilen, zodat ik op maandagavond even met hem naar de dierenarts kon gaan, als hij maandag niet opgeknapt was.

Op maandagochtend kwam ik uit bed en tot mijn verbazing stond er maar één kat op me te wachten voor de slaapkamerdeur. Jojo vond ik halverwege de trap schuimbekkend... Ik heb meteen de dierenarts gebeld en kon daar direct terecht. Die constateerde wat verlammingsverschijnselen en na wat onderzoek dacht hij dat Jojo een hersenbloeding gehad had. Jojo heeft een injectie gekregen en ik kreeg medicijnen mee die hij 8 dagen moest hebben, wat zwelling van de hersenen zou doen afnemen. Jojo knapte snel weer op en maandagavond heeft hij ook weer gegeten. Binnen een week was hij weer de oude!

Gisterochtend kwam ik uit bed en weer stond er maar één kat voor mn slaapkamerdeur. Ik had meteen weer door dat er iets niet goed was en de schuimvlokken die ik op de trap vond bevestigden dat. Jojo vond ik in de huiskamer op de stoel, in hele diepe slaap, ik moest hem echt wakker schudden (dacht eerst zelfs dat hij niet meer leefde). Hij at en dronk wel meteen weer goed en vertoonde ook geen verlammingsverschijnselen. Hij is bij mij op schoot gaan liggen en heeft bijna de hele dag geslapen. Vanmorgen stond ie weer niet voor mn deur en lag hij weer op de stoel in diepe slaap (geen schuimvlokken gevonden). Als ik hem wakker maak is er echter verder niets te merken, hij eet goed, drinkt goed, geen verlammingsverschijnselen en is goed alert.

Ik bel morgenochtend sowieso even de dierenarts omdat er blijkbaar iets niet helemaal goed met hem is. Maar ik vraag me ook af of er hier iemand zit die ervaring heeft met terugkerende hersenbloedingen bij katten. Of wellicht epilepsie? Kunnen katten daar een onderhoudsdosering medicijnen voor krijgen? En hoe zit het met het diepe slapen? Etc. etc.

picobello

Re: Hersenbloeding bij een kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 15:49

Ik heb wel eens gehoord dat het bij katten inderdaad een terugkerend verschijnsel kan zijn. En dat al naar gelang hoe ernstig de bloeding is ze ook weer kunnen herstellen. Ik zou niet weten of je hier iets preventiefs aan medicatie voor kunt geven. In elk geval beterschap voor je kat!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 15:54

Wij hadden ook een al wat oudere poes die aantal keren dit is overkomen, we vonden haar dan heel diep in slaap en kregen haar amper wakker. Daarna sliep ze vaker heel diep en zij had ook minder zicht gekregen en een van haar pupillen was ook van vorm veranderd. Op een gegeven moment werd ze weer veel gewoner en sliep dan weer normaal. Ze zijn tijdens die diepe slaap heel ver weg en horen je niet echt lijkt het. Zoals gezegd was zij al ouder (ongeveer 15 jaar) en zij heeft hier geen speciale medicijnen voor gehad, zij heeft hiermee nog zo'n 3/4 jaar zonder veel problemen geleefd.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 17:13

Drie van mijn katten hebben ook een hersenbloeding gehad. Door vergiftiging :(
Maar de symptomen waren wel iets anders dan wat jouw kat heeft gehad.

De oogjes van onze katten tolden in het rond. De katten vielen om en draaiden rondjes.
Echt vreselijk om te zien. Hun hele coordinatie was weg.
Ze hebben een week in de kliniek gelegen.

Uiteindelijk redelijk bovenop gekomen. Behalve een scheef kopje.
Een van de katten kreeg 5 jaar later opnieuw een hersenbloeding en hebben we
besloten om te euthaniseren |(

Een andere kwam onder een auto ;(
De laatste die eigenlijk het ergst er aan toe was, leeft nog ;) Ze is inmiddels tegen de 20 jaar oud.

Ik hoop dat jouw kat met medicijnen nog een fijn leven mag hebben :(:)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 17:40

Die van ons was ook aan het tollen en zag slecht, maar wilde wel zelf naar dingen toelopen zoals water drinken en eten. Wij legden haar op een stoel en zij klom er heel eigenwijs weer van af, deed veel op de geur. Vreemd genoeg stabiliseerde dat wel weer op gegeven moment. Op het laatst heeft ze waarschijnlijk weer een hersenbloeding oid gehad en toen liep ze alleen in rondjes en kon eigenlijk zich niet meer redden, wij hebben haar toen uiteindelijk in laten slapen.

Equira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 18:59

Allemaal verschillende verhalen zie ik al. Bedankt voor jullie reacties. Ik heb vanmorgen de dierenarts gebeld en die zei dat als ik t niet vertrouwde dat ik toch maar even langs moet komen. Over een uurtje zit ik in de wachtkamer. Ik post wel even hoe het afgelopen is. Opzich gaat het nu prima met de kat, maar hij doet wel "anders dan anders". Zo zit hij altijd voor t raam als ik thuis kom en weet niet hoe snel hij beneden moet komen als ie mij uit mn auto ziet stappen. Vandaag bleef ie me aankijken en bleef hij gewoon zitten. Dat diepe slapen heeft ie nogsteeds. Hij lijkt wat afwezig en "zn stem" is anders. Hij mauwde altijd erg schattig, nu heel hard en ongecontroleerd. Qua eten, drinken, poepen en plassen doet ie t wel goed. We zullen t zo wel horen bij de dierenarts....

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:42

met deze verschijnselen had ik allang bij een DA gezeten, maar ben blij dat j en nu toch gegaan bent!
Klinken mij niet in de oren als verschijnselen als hersenbloeding, ben benieuwd wat de DA heeft gezegd.

Equira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 23:26

Ben ik weer. Kerngezonde kat waar zo niets aan te zien is. De dierenarts had er niets aan gemerkt als ie mijn verhaal niet had gehoord zei hij. Het kan wederom een hersenbloeding zijn, maar ook epilepsie. Maar hij vindt het zonde om zo gezond als ie is verder preventief medicijnen te gaan geven. Eerst nog niets aan te doen in ieder geval. Als hij het binnen afzienbare tijd weer krijgt wordt het wel aannemelijker dat het epilepsie aanvallen zijn en dan kunnen we altijd nog besluiten preventief medicijnen te gaan geven. Het diep slapen hoefde ik me absoluut geen zorgen over te maken, is logisch dat hij na een hersenbloeding of epilepsie aanval ontzettend moe is en het is juist goed voor het herstel om dan veel en diep te slapen.

Vanavond is hij ook alweer een stuk alerter en zn vertrouwde schattige mauwtje komt ook al soms weer tevoorschijn.

Dank voor jullie meeleven/-denken.

Lena01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 16:43

Onze kat heeft het waarschijnlijk ook gehad.

Hij valt op het moment heel veel om, everwicht is dus slecht, zijn ogen staan er slecht bij, etc.
Hij is een kat van 13 jaar.