bodembedekking konijnen buitenhok met kou

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Steenbok12

bodembedekking konijnen buitenhok met kou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 23:05

Hoi hoi,

Ik heb mijn 2 konijnen buiten zitten. mijn vorige konijn zat altijd op stro en was redelijk zindelijk. Nu heb ik 2 nieuwe konijnen en poepen ze daadwerkelijk het hele hok onder met stro. Als ik zaagsel heb en in de poepbak stro dan gaat het redelijk, maar deze week had ik stro en was het weer een bende, met 2 konijnen is het binnen een paar dagen zo goor!
Nu had ik ze eigenlijk gewoon op zaagsel staan, maar het wordt nu ook kouder. Is zaagsel dan te koud en zal ik dan toch het hok moeten vullen met stro?

Groetjes Chantal :)

Anoniem

Re: bodembedekking konijnen buitenhok met kou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:07

Zindelijk proberen te maken. En anders wat vaker verschonen?

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 23:10

Nougoed, mijn vraag was of stro noodzakelijk is voor de kou, of dat een berg zaagsel met kranten op de plaat ook warm genoeg is :)
Als het echt te koud is dan verschoon ik uiteraard gewoon het hok vaker, laat ze niet in een gore bende zitten.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:13

Ik leg eerst zaagsel en daarop een dik pak stro voor de warmte :j

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 23:16

en wat is nut van het zaagsel daarin :) ? stro is dus wel een stuk warmer? en iets van een soort kussen/deken als bodem en daarom zaagel. Zie op bokt wel s wat topics van konijnen met kussens. Of mollen ze die standaard? Zit maar ff wat te denken hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:20

Kranten wordt een vieze boel en is niet zo gezond voor knaagdieren.
Ik weet niet beter dat dat stro prima werkt tegen de koude, hier in de winter krijgen ze een extra pak zodat ze dr lekker in weg kunnen kruipen.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:25

ChantalSmook schreef:
en wat is nut van het zaagsel daarin :) ? stro is dus wel een stuk warmer? en iets van een soort kussen/deken als bodem en daarom zaagel. Zie op bokt wel s wat topics van konijnen met kussens. Of mollen ze die standaard? Zit maar ff wat te denken hoor.

Geeft alleen maar rotzooi en problemen. Het zaagsel vangt de urine op en het stro houdt ze dus warm. Het zaagsel voorkomt dat je kooi wordt weg gevreten door de zuren in de urine.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:25

zaagesel neemt veel beter de urine op dan stro
ik heb hier ook eerst een flink pak zaagsel en dan een flinke pluk stro erin
ik doe zowieso iedere week een nieuwe pluk stro erin tegen de kou
maja ze hebben al een flinke dikke vacht en kunnen goed bewegen doordat hun hok 24/7 open staat met een ren ervoor

ze zijn meer buiten dan binnen,

Gewoon zorgen dat het hok (zaagsel ) droogt blijft
is het te nat verschonen
(ik verschoon maar 1x in de 4 weken of zo)

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:26

Stro is idd heerlijk om in weg te kruipen, ik heb ook stro op een laagje zaagsel.
Als er een erg koude wind staat zorg ik dat iig het nachthok goed ingepakt is tegen de wind met een oude deken oid. Wel stukje hok vrijlaten natuurlijk. ;)

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:28

Konijnen zijn geen watjes... Als je het hok uit de wind zet en de bodem droog is krijgen ze het niet snel koud, zeker niet als ze wat te knabbelen hebben

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:31

Ik gooi een heel pak stro in het uitloopje, die strooi ik regelmatig op en krijg zo een heeeele dikke laag voor in de winter.
Zo liggen ze van de grond af en het isoleerd gelijk tegen de vorst.
Het binnengedeelte verschoon ik gewoon wat vaker ( ik heb er 3) er gaat een hele dikke laag stro in zodat ze er ook onder kunnen kruipen :D
Op het stro gooi ik nog een half pak hooi, vinden ze ook heerlijk om op te liggen

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 23:38

Ja, de mijne zitten gaan binnen zitten als het vies weer is. Ben wel benieuwd hoe het straks met sneeuw is. Maar ik begrijp dat sommige van jullie ze dus gewoon dan ook buiten laten?
Tis nog ff aanpoten, ben niet super lang meer thuis en mijn moeder vind de ren er zo alsie nu is al voldoende. liefste zou ik de ren gewoon goed afdekken en groter maken zodat ze veel naar buiten kunnen en lekker kunnen bewegen.
Ga in ieder geval de tip van zaagsel+ stro onthouden :j

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:42

Konijnen kunnen inderdaad prima tegen kou, maar stro is wel noodzakelijk in de winter. De stengels van stro zijn hol waardoor warmte als het ware geïsoleerd wordt. Je hoeft natuurlijk niet door het hele hok stro te gooien, alleen het nachthok is hier voldoende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:45

ChantalSmook schreef:
Ja, de mijne zitten gaan binnen zitten als het vies weer is. Ben wel benieuwd hoe het straks met sneeuw is. Maar ik begrijp dat sommige van jullie ze dus gewoon dan ook buiten laten?

Mijne lopen met min tien gewoon in de buiteren in de bevroren grond te darren hoor, zoals Henkjan al zei ze kunnen wel wat hebben hoor. In het wild leven ze ook in holen diep onder de grond.

Het eerste konijn wat ik heb zien rillen van de kou moet ik echt nog tegenkomen, ze kunnen zichzelf prima redden hoor, als ze maar niet in de viezigheid zitten.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:47

Hier zitten ze in de zomer op beukenhoutsnippers of zand, in de winter op zaagsel vermengd met stro. Een dikke deken deels over het hok gooien zal de nachtvorst buiten houden, en bovendien passen konijntjes zich erg goed aan de koude aan, beter dan aan de hitte van deze zomer. Voldoende hooi voorzien om in weg te kruipen en het kacheltje brandende te houden.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 23:49

Het stomme is dat ze niet in hun nachthok gaat zitten. ze gebruiken die juist het meeste als poepplek. Heb het geprobeerd te veranderen, bij mijn ene konijn lukte het, alleen de ander niet waardoor het nu dus het hele hok een zooitje ismet stro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:51

Je kan ze ook zindelijk maken in een bepaalde hoek zoals ik al eerder zei ;) Dus even het nachthok afbakenen, de poep in een bepaalde hoek of bak gooien (Je heb speciale konijnentoilets) raar konijn als ze dat niet gaan begrijpen.
Mijn jonge konijnen waren ook erg koppig met zindelijk maken, maar na 2 weken ging het kwartje toch vallen en bevuilen ze niet meer hun slaap gedeelte.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:56

ChantalSmook schreef:
Het stomme is dat ze niet in hun nachthok gaat zitten. ze gebruiken die juist het meeste als poepplek. Heb het geprobeerd te veranderen, bij mijn ene konijn lukte het, alleen de ander niet waardoor het nu dus het hele hok een zooitje ismet stro.

Zitten er wel twee uitgangen in het nachthok? Konijnen gaan liever niet ergens zitten waar maar één uitgang is.

Ik gebruik in plaats van zaagsel een laagje stropellets want die nemen naar mijn idee nog veel meer vocht op. Daar doe ik stro en hooi overheen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 01:14

ik gebruik tegenwoordig hennepstrooisel voor de nijnen, blijven ze veel langer schoon en droog op
en met koud weer vul ik af met stro voor het idee

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 01:15

en veel hooi is ook lekker voor de warmte, en als ze er lekker aan zitten te knabbelen houd ze ook nog eens warm! :D

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 01:22

Gewoon lekker stro, maar astjeblieft, doe er niet té enthousiast veel te veel in, want dan kunnen ze er amper over/doorheen huppen, had ik 1x gedaan toen ik jonger was, arm beest _O-

Je kunt eventueel de onderkant van het gaas, met een doek dichtmaken, of 's nachts een zeil voor het hok hangen, houdt ook al een boel kou tegen :j

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 08:49

Joscaa, ligt aan het formaat nijn :D
die twee hier wegen ruim 6 kilo en zijn groter dan mijn katten...die kunnen wel een baaltje hebben ;)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 08:53

die van mij kruipt er het liefst helemaal onder, dus geef ik ook flink wat stro...

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 09:22

Ciqa, ik heb gewoon een standaard vorm konijnen hok in een groter model. Dus links een nachtgedeelte en rechts het gedeelte met gaas. Bij het nachtgedeelte zit ook het deurtje en daar kunnen ze ook door naar buiten. Ik heb een konijnentoilet. het gaat ook redelijk goed als ik daar stro in leg en zaagsel in de rest van het hok, maar met stro doen ze het overal. Je tip van het afzetten van het nachthok vind ik op zich erg goed maar vind dat ze dan te weinig ruimte met ze 2en hebben omdat ze dan ook niet naar buiten kunnen.

hooi leg ik trouwens sowieso niet op de grond, maar in zo'n bal die ik aan het dak heb gemaakt. Die vul ik alsie op is gewoon bij. omdat het hok zo vies was bleefdat tenminste mooi schoon, anders eten ze het niet op en gaan ze er alleenn maar op liggen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 13:40

ChantalSmook schreef:
Je tip van het afzetten van het nachthok vind ik op zich erg goed maar vind dat ze dan te weinig ruimte met ze 2en hebben omdat ze dan ook niet naar buiten kunnen.

Dat is hooguit voor een paar dagen hoor, daarna zullen ze zindelijk zijn :)