Nieuw konijn heeft diaree

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tjaldur

Nieuw konijn heeft diaree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 17:25

Ik heb gisteren een voedster (Janne) uit de opvang meegenomen als maatje voor mijn ram (Joep). De eerste ontmoeting ging gisteren helemaal top. Ze zagen elkaar wel zitten en hebben elkaars oortjes gelikt. Niet gevochten ofzo. Ik heb nu een heel koppelschema waar ik me braaf aan hou. Vandaag mochten ze 1 minuut bij elkaar, maar op eigen terrein voelt Joep zich toch een stuk heldhaftiger en sprong meteen bovenop Janne :roll:. Sindsdien zit Janne heel stil in een hoekje en heeft diaree. Zou de diaree van de schrik kunnen komen? Ze eet wel gewoon hooi en brokken. Ze drinkt ook goed.
Joep zit trouwens als een gek ergens onder een stoel te stampen. Arme beesten!

Anoniem

Re: Nieuw konijn heeft diaree

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:21

Wat zielig, zulke konijnen heb ik ook gehad, ben met koppelen gestopt lekker alleen in hun hokje gelaten waren ze veel gelukkiger. Zelf pak ik diarree aan door geen groenvoer meer te geven, alleen hooi en brokken, en een uurtje op een dag water.
Alleen heb ik nooit diarree maar zo is het mij verteld door de fokkers.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:23

ontwormen!!

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:31

Zet haar voorlopig even op alleen hooi en water. Geen bix of groenvoer. Eerst moet die ontlasting weer normaal worden.
Is het plakpoep of echt een plas diaree?

Tammii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:33

Geef je nog steeds dezelfde voeding als op de opvang? Vaak kan het teveel voeren zijn, of mischien dat jij ander voer geeft dan kan dat er ook goed mee te maken. dat in combinatie met stress.. Zou gewoon minder voer geven en geen groente/fruit en verder alleen maar hooi onbeperkt.

Succes en veel plezier met de 2 :D

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:38

Chiqa schreef:
Wat zielig, zulke konijnen heb ik ook gehad, ben met koppelen gestopt lekker alleen in hun hokje gelaten waren ze veel gelukkiger. Zelf pak ik diarree aan door geen groenvoer meer te geven, alleen hooi en brokken, en een uurtje op een dag water.
Alleen heb ik nooit diarree maar zo is het mij verteld door de fokkers.

Ik mag hopen dat je dit als grap bedoelt :?

Het kan door de voerwisseling komen, is het echt vloeibare diarree of gewoon zachtere keutels?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:50

Nee X_mar dat is geen grap natuurlijk dat zou belachelijk zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 20:32

Alleen op hooi en water, tot dat je weer droge keutels ziet. Let ook op het kontje en maak die eventueel schoon. Begin dan langzaam de brok weer op te bouwen.
Ik denk dat de diarree eerder komt door een nieuwe omgeving en dergelijke.
Je kan haar even apart houden tot ze is gewend en de ontlasting weer goed is en daarna je koppelschema weer oppakken op neutraal terrein.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 20:36

Inderdaad voorlopig even geen groenten geven, maar wel onbeperkt hooi. Daarnaast niet teveel brokken. Is er sprake van plakpoep ('diaree' afgewisseld met normale keutels?) Of heeft ze alleen maar dunne ontlasting? Niet het water weghalen hoor, bij diarree is het belangrijk om uitdroging te voorkomen.

Chiqa, het is heel normaal bij een koppeling dat het niet direct goed gaat. Hier heb ik al heel wat koppelingen begeleid en het is echt niet zo dat bange konijntjes beter de rest van hun leventje alleen kunnen blijven. Als ik TS was zou ik ook gewoon verder gaan met koppelen, met wat geduld komt het zeer waarschijnlijk wel goed! Zou wel voorlopig op neutraal terrein blijven, pas als het daar goed gaat terug naar het terrein van Joep.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:34

Even een vraagje tussendoor TS: is de ram gecastreerd of is het de bedoeling dat er een nestje komt?

Wat de diarree betreft, dat is waarschijnlijk stress (zou ik ook hebben als ik direct besprongen werd :D ). Hoe oud is de ram en hoe oud is het voedstertje? En in wat voor ruimte heb je ze bij elkaar gezet?

En wat de poster boven mij ook al aangaf, een konijn moet altijd water tot zijn/haar beschikking hebben.
Zo te lezen heb je geen groenvoer gevoerd, je hebt het over hooi en brokjes. Een gedroogd stukje oud brood kun je ook eens proberen.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 22:43

Ik neem aan dat als ze een konijn uit de opvang heeft gehaald dat haar mannetje gecastreerd is.
Ik zou de konijnen juist niet uit elkaar houden, tenzij je echt merkt dat het vrouwtje alsmaar in een hoekje zit en ook niet wilt eten. Dan is het echt mis.
Verder is de diarree begrijpelijk, het is een verandering ineens bij een mannetje gezet te worden in een vreemde omgeving. Stress hoort bij koppelen, daar moeten ze doorheen bijten. Vaak zijn de mannetjes ook pittiger op hun eigen terrein dan op vreemd gebied.
Hou ze gewoon goed in de gaten of ze normaal blijven eten en niet lusteloos worden en dan komt het goed!

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 00:09

Joep is inderdaad gecastreerd. Hij is 10 maanden oud, waarvan hij er 8 bij mij is.

Van Janne weet ik de leeftijd niet, ze is op straat gevonden. Ik heb onbeperkt hooi voor haar, wel net iets andere brokken dan dat ze gewend is. Water heeft ze ook gewoon. De ontlasting is niet echt heel dun, echt van die plakpoep.

Ik zet ze in de hal bij elkaar, eerst met een hekje ertussen en dan echt bij elkaar. Heb Janne nu in een andere kamer staan en laat haar af en toe in de hal, zodat ze elkaar door het glas kunnen zien. Janne gaat dan heel braaf voor het glas liggen, Joep sluipt er elke keer naartoe, kijkt even en rent dan weg om onder de tafel te gaan zitten stampen := Ik ga het iig 3 weken proberen met koppelen en krijg daarbij advies vd opvang, als het echt niet gaat kunnen we het gaan proberen met een andere voedster.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 07:48

Dan zal het denk ik door de brokjes komen. Heb je eventueel Science Selective in huis? Als ze bij ons namelijk plakpoep hebben door ander voer geven we ze meestal die brokjes, ze zijn wat duurder maar het helpt wel altijd.
Persoonlijk ben ik van de snellere koppeling door ze bij gelijk bij elkaar te zetten, maar in dit geval gewoon het advies van de opvang opvolgen.
Joep moet er gewoon nog even aan wennen. Succes met het koppelen!

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 13:16

Science Selective? Kun je dat gewoon bij de BoerenBond oid kopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:33

Is inderdaad ook bij de welkoop of boerenbond, het is een groene zak met een hollandertje voorop. Maar het is ook in de reguliere dierenspeciaalzaak verkrijgbaar.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 17:49

Konden ze bij de opvang niet koppelen dan ?

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 18:35

Heb het bij de dierenwinkel gehaald, ze vindt het wel heel lekker zo te zien.

Dat koppelen is bij de opvang wel gebeurd. Daar hebben ze bij elkaar gezeten en dan kijken ze hoe ze op elkaar reageren. Dat deden ze prima. Nu mogen ze maar een bepaalde tijd bij elkaar om aan elkaar te wennen en te kijken hoe ze op elkaar reageren als ze langer samen zitten.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 21:35

Zijn het blinde darm keutels? Of echt ontlasting? Wat ik ook niet zo slim vind, is dat je zodra je de voedster gekocht hebt, gelijk bent gaan koppelen. Laat haar eerst een paar daagjes wennen aan de nieuwe omgeving en aan jou :) Dus het kan ook nog stress zijn. Ik zou hetzelfde geven als wat ze in de opvang kreeg en even wachten met koppelen ;)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 21:37

Als je konijnen bij de opvang gekoppeld zijn en dat ging goed
Kunnen ze gelijk bij elkaar hoor, scheelt een hoop stress

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:40

Als je maar zorgt dat ze voldoende ruimte hebben, een grote ren bijvoorbeeld. Dan hebben ze ook de ruimte om zich terug te trekken.

Ik denk dat de plakpoep met een paar dagen wel over is, konijnen zijn gewoon gevoelig voor stress.