Zilvervisjes uitroeien

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Zilvervisjes uitroeien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 13:10

Hoi,

Al sinds ik bij mijn vriend ben ingetrokken erger ik me enorm aan de zilvervisjes die ik tegenkom.
Nu heb ik al een paar keer aangegeven dat we ier echt iets aan moeten doen, dus wat gegoogled en het één en ander geprobeerd. Maar die krengen blijven in huis.. kennelijk vinden ze het wel lekker hier!!
Gisteren was voor mij echt de druppel, ik wilde naar bed en zag er één in het bed lopen. Snel er vanaf gehaald, kamer doorzocht, bed ondersteboven gekeerd maar niets meer te bekennen.
Een ongediertebestrijder geeft aan niet veel te kunnen doen als we niet weten waar die beesten hun huis hebben gevestigd.
Ik wilde alle open gaatjes in de muren dichten, zodat ze daar niet meer in of uit kunnen komen.

Het geeft me op het moment zo enorm veel last, voor ik ga slapen check ik het hele huis nog even en 's nachts als ik naar de wc ga moeten de lampen aan voor er zo'n beest tegen mij op klimt.

Hebben jullie er last van gehad en hoe zijn jullie er vanaf gekomen?

_Marinke_

Re: Zilvervisjes uitroeien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:23

Ja hier ook veel last ervan, als ik ze in de badkuip ofzo tegen kom spoel ik ze doodleuk weg.. Maar goed het komt natuurlijk net zo hard weer terug.. ;)

Ik kom ze hier tegen van klein naar groot, op zolder en in de badkamer. Soms ook in de slaapkamers.. Een keer zelfs in de waterbak van de hond en in de woonkamer tegen de muur. In het daglicht gewoon he.. M'n broertje heeft er keen een boven op de magnetron/oven gezien.. ;(

M'n ouders doen er niet veel aan, maar ik vind ze dus echt 3x niks. Toch proberen te vinden waar ze broeden (kartonnen dozen, papierwerk etc.). Op internet staat ook dat je alles uit die kartonnen dozen moet/kan halen, goed uitkloppen en dan in plastic dozen stoppen (kunnen ze niet door komen).

Je kunt ze telkens vangen met een plastic zakje die je op de grond legt en dan de helft van een opengesneden aardappel erin. Ik vind ze zelf ook erg vies, en zit nu niet echt lekker boven op zolder achter de laptop bang inderdaad dat er eentje tegen m'n been op klimt o.i.d. :oo

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:25

Wat je kunt doen is zorgen dat je huis zo stofvrij mogelijk is, Vooral met tapijt heb je er meer last van..
En idd dingen in plastic bakken bewaren enzo..

Tal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:54

Hygiëne is erg belangrijk maar niet volledig effectief in het reduceren van de populatie omdat de insecten vaak tussen de muren, in isolatiemateriaal, boeken en andere beschermde plaatsen verblijven. Geef extra aandacht aan stapels kranten, tijdschriften en bedorven voedsel. Door te minderen met water en de luchtvochtigheid omlaag te brengen, bijvoorbeeld door ventilatie en vochtvreters te gebruiken, wordt de woning minder aantrekkelijk voor deze insecten. Door lekkende kranen te dichten en donkere plekken beter te verlichten kan men ervoor zorgen dat de insecten zich op een beter bestrijdbare plaats gaan vestigen. Of bestrijding nodig is bij een populatiegrootte die tot een incidentele waarneming leidt is overigens maar zeer de vraag - afgezien van de stoffige substantie die ze achterlaten veroorzaken ze meestal geen waarneembare schade.

Dit stukje heb ik van Wikipedia. Misschien wat meer luchten of of op plaatsen waar ze veel zitten een ventilator (op koud) een periode aanzetten zodat de lucht droger wordt?
Vochtvreters en de navulzakjes zijn bij de Action heel goedkoop. Misschien helpt het om een aantal van die dingen in de ruimtes te zetten waar je deze vieze beestjes regelmatig tegenkomt.

Succes en sterkte.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:56

Wat een rot beesten zijn dat he :(
Mijn vader had ze in huis ook heel veel, ik sloeg ze steeds plat.
Nu heeft hij Roxasect in alle hoeken en gaatjes gespoten, en overal van die soort plakdingen waar ze in gaan zitten.
En zijn huis is eindelijk zilvervis vrij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:57

Ah dus zo heten die beesten.. Zie ze bij mijn vriend ook wel eens.. Had ze bij mij in huis nooit!

Maar goed, zo sporadisch als ik die dingen zie vind ik het wel best, heb er geen last van en zoals wiki zegt, ze doen niks en maken geen schade.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:58

Vochtvreters helpen. Bij ons reizen ze overigens door de luchtkanalen (ontwasseming en hete lucht verwarming). Daardoor kom ik ze ook in bad tegen en in het wasbakje op het toilet: daarboven hangt een luchtverversingsrooster, ze vallen in bad en kunnen er niet meer uit. Rot voor ze (KILL KILL!! _-:( ). We sproeien regelmatig gif in de openingen van de hete luchtverwarming. Helpt wel. Het is de laatste tijd erg 'stil aan de overkant'.
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 31-08-10 13:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:59

ook mijn vriend heeft er last van, bij hem komen ze onder de vloer vandaan, daar ligt een issolatie iets wat ze erg lekker vinden.... Vriendlief heeft de vloer overgenomen van de vorige bewoner dus waarschijnlijk zitten ze er al een hele poos....

Wat eraan te doen? Tja, ook ik kan je denk ik weinig helpen....Alleen idd zien te vinden waar ze zich vestigen en die bron aanpakken (als dat kan, bij ons dus een moeilijker verhaal aangezien we voorlopig geen nieuwe vloer willen)

Sterkte!

manonxxlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 14:01

ik heb er eerlijk gezegt nog nooit op gelet haha.
Ze zien er eng uit dat wel!
Volgens mij zitten ze hiet niet, maar kan het altijd eens in de gaten houden!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 14:07

Volgens mij luchten we wel goed door.
We wonen trouwens in een flat.
Ik weet dat ze uit een gaatje in de muur komen op de wc, maar die is gedicht een tijdje terug.
Verder is het ook zo lastig om alle gaatjes in de woning te vinden...
Ze zullen vast niets doen, maar ik vind het gewoon smerig.
We hebben het hier wel schoon en netjes. Etensresten hebben we nooit staan, kartonnen dozen of andere bakken/dozen ook niet.
We stofzuigen regelmatig en nemen alles af met een natte doek (vervolgens een droge). En dweilen doen we zo'n 4 keer in de week ongeveer. (Vanwege de dieren in huis).
Ik ga eens kijken voor dat Roxasect

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 14:08

LZP > BB

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 14:11

Waarom gaat dit naar BB? Dat vind ik nou weer zo raar :?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 14:19

De mods zijn heel vaag bezig merk ik al.. :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 14:35

Omdat het om beestjes gaat :P

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 14:38

Ja maar goed dit is een huishoudelijk probleem, betreft ongedierte.

Beestenboel gaat voornamelijk over huisdieren die je in huis hebt gehaald en verzorgt, met lief en leed en alles. Oftewel de dieren die je liefhebt, en niet behoren tot een van de paardenrassen. Daarnaast worden zo'n beetje alle huishoudelijke problemen (en dit is er toch wel zeker 1 van waar iedereen mee te maken heeft) op LZP gepost en besproken. Dus snap echt niet waarom deze stevast naar BB moet, het past en hoort er gewoon niet... :?

En dan even de quote uit het Sticky: Welkom op: Beestenboel
Citaat:
Motivatie en toelichting op het forum
Op dit forum kun je al je vragen kwijt over de gezondheid van je huisdier. Hoe je je poes het beste kunt laten wennen na een verhuizing. Wat het beste voer voor je gerbils is en wat voor behuizing je cavia het leukst vind. Dit forum is dus bedoeld voor alle serieuze vragen rondom je huisdier.

----------------------------

[LZP] Met kamer bezig, maar nu -> VISJES

Sorry TS, ik heb geen zin om alles weer uit te typen dus even met een linkje naar mijn verhaal. Ik zit er dus ook erg mee, zakjes liggen hier in elk geval al op de grond. :)

Volgens Nadia moet ik in jou toppic zijn met mijn verhaal (?), had al aangegeven / gevraagd waarom er niet een centraal zilver/papier/oven-visjes toppic komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:04

Ik ben het ook wel met jullie eens hoor ;) Vind ook niet dat het hier hoort.. :n

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:06

Heb al een temmetje gedaan.

En om even ontopic te blijven:

Preventief = Zilvervisjes houden van een vochtige omgeving, door de cv wat hoger op te stoken en veel te ventileren met droog zonnig weer. Ze gaan namelijk dood als de luchtvochtigheid minder is als 50 % dus hoe lager de luchtvochtigheid hoe sneller je ervan verlost word en de vermenigvuldiging steeds minder wordt.

Ze zijn ook lichtschuw houden zich vooral op in naden en kieren maar ook achter wanden en vloertegels die niet goed zijn afgevoegd of afgekit. Ze eten oa suiker, zetmeel en stijfsel zorg dat deze produkten en de resten niet in de directe buurt zijn bestrijding.

Biologisch = Ze vangen met een doorgesneden beetje uitgeholde aardappel 's nachts in een open plastic zakje op de plaats zetten waar ze zitten 's morgens breng je de aardappel en de zilvervisjes in het dichtgeknoopte zakje naar buiten in de afvalbak.

Informeer ook nog even bij de buren of zij er ook last van hebben want ze gaan door de waterleidingen naar andere plaatsen. Dus als jij het gaat bestrijden en de buren hebben ze ook dan is het dweilen met de kraan open zal ik maar zeggen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:18

Die aardappel ga ik dan ook maar proberen. Wij hebben al mechanische afzuiging en zijn pas net in dit huis komen wonen..
Wij hebben ook massa's van die beesten. Ze kwamen (deels??) onder de oude houten vloer van de vorige bewoners weg. Wij hebben nu plavuizen, en daar kunnen ze niet echt onderweg komen, denk ik??
Ze zitten bij ons veel op de trap, op zolder, in de badkamer.. maar ik vind er ook wel eens 1 in de gootsteen, in de keukenlades.. bleh, vieze ranzige beesten. Onze katten eten ze ook niet op (in tegenstelling tot spinnen en vliegend ongedierte), dus dat schiet ook niet op helaas.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:24

zilvervisjes kunnen wel degelijk schade aanrichten, ze vreten je behang op(zijn dol op behangplak) en vreten ook boeken kapot,vooral de wat luxere ingebonden boeken.(zijn dol op de lijm)

hier hebben we er ook last van , maar lang leve de spuitbussen van het kruitvat voor kruipend ongedierte.
ik spuit alle gaten en kieren ermee in,ook de luchtroosters in huis spuit ik flink in, en de volgende morgen liggen er al dood! vooral op de trap kom ik ze dan tegen.
nu doe ik dat braaf 1x per 6 weken, en zie er nog maar heel sporadisch eentje.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:28

Is dat niet schadelijk voor ons poezelige volk dan?

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:28

Wij hebben er ook last van. Heel de straat eigenlijk. Wat ik doe is met dat spul spuiten. ( 10 euro bij de boerenbond ) en dat werkt wel heel goed. Ik zie ze nu regelmatig dood liggen. }> De buren doen dit ook maar ik ben bang dat we er nooit af komen. Wij hebben hier ons huis gebouwd en de mensen tegenover ons woonden hier al en hadden er toen al last van.
Wat ik gehoord heb , is dat je ze nooit plat moet stampen met je schoen oid omdat er dan eitjes achterblijven maar of dit waar is weet ik niet.Bhooeee aan zilvervisjes -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:00

Wij hebben ze ook, vooral in badkamer en de voorraadkast tussen alle kartonnen doosjes. Vind ze niet eng, dingen stellen weinig voor en tegenwoordig kom ik ze in de badkamer en slaapkamer weinig tegen. Wel tegenwoordig een kitten die al miauwend ergens achteraan kruipt en dan plof poot erop en eten maar. Dag zilvervisjes :=

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 09:02

rachel_j schreef:
zilvervisjes kunnen wel degelijk schade aanrichten, ze vreten je behang op(zijn dol op behangplak) en vreten ook boeken kapot,vooral de wat luxere ingebonden boeken.(zijn dol op de lijm)

hier hebben we er ook last van , maar lang leve de spuitbussen van het kruitvat voor kruipend ongedierte.
ik spuit alle gaten en kieren ermee in,ook de luchtroosters in huis spuit ik flink in, en de volgende morgen liggen er al dood! vooral op de trap kom ik ze dan tegen.
nu doe ik dat braaf 1x per 6 weken, en zie er nog maar heel sporadisch eentje.

Ach jeetje hoe heet die spuitbus nu?
Vako toch?
Ik heb het in mijn handen gehad, maar ben toch even verder gaan kijken.
Maar toch het proberen waard?

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 09:08

Het is zeker het proberen waard. Het spul werkt zo'n 4 tot 6 weken door nadat je gespoten heb. Ik vind nog steeds dode beestjes. Ik heb het bij de boerenbond gehaald voor 10 euro. Wij spuiten altijd als wij een dagje weg gaan en dan echt goed laten luchten.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 12:26

ik spuit gewoon met de bussen van kruitvat eigen merk, de bus is geel met n groene dop.
helemaal geweldig vind ik het(ik ben erg anti-beesjes)
lekker in alle kieren en gaten en luchtroosters en achter de kasten en zo,..dag later stofzuiger erdoor en mn kliko is een massagraf!
overigens wat mn huisdieren betrefd ; die gaan tijdens het spuiten even fijn naar buiten toe, en mogen weer binnen nadat alles open gegooid is.(ramen en deuren)