werkhonden hier? IPO/KNPV

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Seven

werkhonden hier? IPO/KNPV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 17:01

Omdat ik gek ben op t trainen/werken met de hond vroeg ik me af zijn er hier nog meer mensen die hier een passie voor hebben.

Ik heb een 5 maand oude dobermann waarmee ik binnenkort wat licht appel werk wil gaan doen ik twijfel nu waar ik me op wil vestigen IPO of KNPV.
Ik heb eerder met verschillende rassen beide gedaan en zie voordelen inbeiden

Brand maar los. :D

Mlies

Re: werkhonden hier? IPO/KNPV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:24

Mijn huidige Duitser is de eerste waar ik mee IPO. :) Bevalt prima, hond is er voor gemaakt en heeft vooral in het pakwerk erg veel lol en aanleg.
Moet bekennen dat mijn hart meer bij search&rescue en mantrailing ligt. Maar goed, hier hebben we ook wel lol in. :)
Appél heb ik meeste moeite mee, vooral het volgen. *zucht. :D
Het moet allemaal zo strak etc, daar moet ik erg aan wennen. Maar ach, samen komen we er wel. :D

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 19:59

vind je de ipo strak kwa training? o dat heb ik veel minder er zijn natuurlijk regels maar das met alles.

speuren en rescue training vind ik ook leuk maar heb daar met deze pup nog niet veel aangedaan wel wat gespeurd nouja geprobeerd en hij lijkt het leuk te vinden.

waarom ben jij met ipo gestart?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 20:30

IPO leuk, KNPV...... mja. Ben niet zo een fan van de manier waarop sommigen trainen zeg maar, en dat komt in de KNPV ff meer voor als bij de IPO.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 21:13

Wij hebben twee Duitse herders waarmee we IPO doen. Mijn man wil straks graag een mechelaar en eventueel KNPV.

Verder doe ik met mijn hond Speuren.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 21:33

je traind zelf yamcha dus als je het niet met een bepaalde wijze eens bent hoef je dat niet te doen. Voor de knpv heb je gewoon een betere werker nodig ipo zitten minder onderdelen in dus vergt ook een andere training.

Hebben jou honden al certifikaten ww of ben je net bezig?

Ik heb nu met 4 clubs contact gemaakt 2 x knpv 2 x ipo, de volgende stap is bezoeken en kijken waar we thuis horen :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 21:38

Nah, ben met Raph net met een basiscursus gehoorzaamheid begonnen, wil er GG1 en VZH opzetten, en dan kijken we verder :j

Hmmm de manier waarop hier in de buurt KNPV getraind wordt is echt niet grappig, en ze zijn wild van mechels en hollandse herders, maar Duitsers vinden ze maar niks...... te duur denk ik, er gaan nogal wat honden kapot op die club......

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 21:47

De meeste clubs vinden dobers ook niet direct geweldig die nemen toch meer tijd dan een mechelaar. ik heb met mechelaars getraind en de pup die ik nu heb doet er nu niet voor onder dus we zien het wel.

wat versta jij onder echt niet grappig wat doen ze wat jou niet aanstaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 22:14

Honden een dreun met een TT geven omdat ze anders te vrij worden..... nog voor ze iets hebben verkeerd gedaan, prikband er even flink goed aan trekken vlak voor dat je appèl gaat lopen.... en gewoon regelrechte mishandeling, en er zijn echt wel een aantal hondjes die voor het eerste jaar voorgoed afgeschreven konden worden voor de sport ;(

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 22:15

De mijne heeft VZH, IPO I en SP1. We zijn nu druk aan het trainen en wil hem zo ver klaar hebben dat we 2 en 3 in 1 keer kunnen halen. In de herfst willen we Sp2 doen.

Maar mijn mannetje is nogal een driftig baasje en wil met pakwerk zich nog wel eens misdragen met een examen dus.........

De andere heeft VZH en IPO 1 en is door een oogafwijking eigenlijk enigzins met pensioen en draait alleen nog C wedstrijden.

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 22:32

vagolijntje schreef:
vind je de ipo strak kwa training? o dat heb ik veel minder er zijn natuurlijk regels maar das met alles.

speuren en rescue training vind ik ook leuk maar heb daar met deze pup nog niet veel aangedaan wel wat gespeurd nouja geprobeerd en hij lijkt het leuk te vinden.

waarom ben jij met ipo gestart?

Mja het IPO speuren is niet te vergelijken met mantrailing..

IPO ja.. Omdat ik met m'n eigenwijsheid een africhtingshond wilde. :D Helaas is er in Nederland geen goede mantrailgroep, dus dan kijk je verder. En de vereniging waar ik train sprak me gewoon erg aan, prettige mensen, prettige manier van trainen.

Ben ook eens op een KNPV club geweest en dat was niet mijn ding. Prikbanden, stroombanden, gesjor en geschreeuw. Leuk die hondensport... :n

En strak, tja het is wat je gewend bent. :D
Ik vind mantrailen met bloedhonden heerlijk, dat is gewoon heel anders. :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 22:33

Maar dat zie je ook in de IPO wel en mits eerlijk en goed gebruik is er ook niks mis mee. Maar daar scheelt het helaas vaak aan.

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 22:36

Ik ben ook maar bij een vereniging wezen kijken hoor, wil niet zeggen dat het overal zo is!
Ik ben gewoon een beetje meer van lang leve de lol. Ik hoor vaak zat dat ik een hele goede hond heb, en daar kan ik nog heel veel uithalen.. Maar ik heb liever dat ik een jaar langer met plezier train, dan dat het een moetje wordt.. :) En past dus ook lang niet elke vereniging bij me.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 22:49

Mlies schreef:
Ik ben ook maar bij een vereniging wezen kijken hoor, wil niet zeggen dat het overal zo is!
Ik ben gewoon een beetje meer van lang leve de lol. Ik hoor vaak zat dat ik een hele goede hond heb, en daar kan ik nog heel veel uithalen.. Maar ik heb liever dat ik een jaar langer met plezier train, dan dat het een moetje wordt.. :) En past dus ook lang niet elke vereniging bij me.

Klopt maar zo is het hier ook. Ik train voor de lol en niet voor de moet. We zijn inmiddels 5 keer van club gewisseld om nu eindelijk de club te vinden waar we thuis horen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 23:13

Wilawander schreef:
Maar dat zie je ook in de IPO wel en mits eerlijk en goed gebruik is er ook niks mis mee. Maar daar scheelt het helaas vaak aan.

Ik heb niks tegen een TT. En over eerlijk gebruik zul je mij ook niet horen.

Als jouw hond achter een boef aan zit, en er komt een voorbijganger, en je hond gaat niet meer naar de boef, maar naar de voorbijganger, zal je wel iets moeten als de hond niet reageert op "hier!". En een flesje met steentjes werkt dan echt niet, hoor.

Maar ik heb er wél bezwaar tegen als de hond neit komt, uiteindelijk toch komt en hij krijgt alsnog op zijn donder met dat ding, dan gaan mijn handen écht jeuken...... dat vind ik niet fair. Ik heb er wel bezwaar tegen als een hond een ruk in zijn nek krijgt met een prikker voordat je appèl gaat lopen, om alvast te dreigen..... als je het niet goed doet, dan......

Honden die lens getrapt worden omdat ze hun appèl niet 100% lopen.......

KNPV wil graag lijken op politiehonden training, maar wat wij deden met de honden, heeft met die manier van trainen níets te maken...... en ik wil daar ook niet mee geassocieerd worden. Wij maken een spelletje van het trainen, alles is vooral heel erg leuk en cool...... ik wil een hond die met plezier zijn werk doet, die leeft voor de sport..... geen hond die trillend en gedrukt zijn appèlwerk doet, zonder een greintje plezier.

Dat vind ik met met de IPO anders, IPO kan ook zwaar zijn, zeker weten, maar IPO is leuk...... veel leuker dan het KNPV werk. Er zijn natuurlijk IPO clubs waar ze ook niet trainen zo je wilt, maar er zijn veel leuke clubs...... gezellig, vrolijke honden, vrolijke bazen.....

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 23:16

Ik train met mijn malthezer cihuahua kruisingkje, doe ook een opleiding trainen dus madam mag wekelijks haar favoriete ding met mij doen :D .
Kan er zelf ook erg van genieten, we zijn nu sinds een jaartje beetje sirieus bezig met de agility en dit bevalt erg goed voor ons beide, flyball vonden we beide weer niets aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 23:18

Ehhh..... dit topic gaat over een ander soort training, en die wordt meestal niet met chihuahua/malthezers gedaan ;)

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 23:20

Lijkt me best een uitdaging. B-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 23:23

:')

Ja mij ook :')

Iig is een pakwerker niet moeilijk te vinden denk (of juist wel) :')

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 23:46

Op de knieeen :D

Bij ons loopt trouwens een Westy een perfect appel maar pakwerk nee :z

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 23:59

hoi iedereen
mag ik komen mee lezen en vragen wat appel enz betekend?
mn burvroyw/vriendin heeft nu een nestje pups liggen en doet dit soort dingen dus ook met de honden en ben afgelopen zaterdag mee geweest naar een oefendag in barneveld maar wil nu oook wel weten uit pure intresse (in alle dieren) wat het allemaal betekend.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 09:58

Yamcha schreef:
Wilawander schreef:

Ik heb niks tegen een TT. En over eerlijk gebruik zul je mij ook niet horen.

Als jouw hond achter een boef aan zit, en er komt een voorbijganger, en je hond gaat niet meer naar de boef, maar naar de voorbijganger, zal je wel iets moeten als de hond niet reageert op "hier!". En een flesje met steentjes werkt dan echt niet, hoor.

Maar ik heb er wél bezwaar tegen als de hond neit komt, uiteindelijk toch komt en hij krijgt alsnog op zijn donder met dat ding, dan gaan mijn handen écht jeuken...... dat vind ik niet fair. Ik heb er wel bezwaar tegen als een hond een ruk in zijn nek krijgt met een prikker voordat je appèl gaat lopen, om alvast te dreigen..... als je het niet goed doet, dan......

Honden die lens getrapt worden omdat ze hun appèl niet 100% lopen.......

KNPV wil graag lijken op politiehonden training, maar wat wij deden met de honden, heeft met die manier van trainen níets te maken...... en ik wil daar ook niet mee geassocieerd worden. Wij maken een spelletje van het trainen, alles is vooral heel erg leuk en cool...... ik wil een hond die met plezier zijn werk doet, die leeft voor de sport..... geen hond die trillend en gedrukt zijn appèlwerk doet, zonder een greintje plezier.
Dat vind ik met met de IPO anders, IPO kan ook zwaar zijn, zeker weten, maar IPO is leuk...... veel leuker dan het KNPV werk. Er zijn natuurlijk IPO clubs waar ze ook niet trainen zo je wilt, maar er zijn veel leuke clubs...... gezellig, vrolijke honden, vrolijke bazen.....

Nogal veeeeeel vooroordelen richting KNPV, je hebt "goede" africhters en "slechte" africhters ( ook bij de IPO ) en dan praat ik niet alleen over hondensport, dit komt ook in de paardensport voor. Eerlijk straffen en belonen is voor ieder dier duidelijk!!!!
Omdat de KNPV praktijk gericht is, is het leven van een diensthond nu eenmaal geen spelletje ( IPO ). Het zijn daarom vaak hardere honden die zich niet door iedereen laten rondcommanderen. En er moet meer "plicht" op zitten, hij MOET in de praktijk luisteren en terug te roepen zijn!! Een hond in de praktijk kan voor de hondegeleider van levensbelang zijn, en zo`n hond mag zich niet laten afschrikken door agressieve omstanders die schoppen, slaan, barkrukken gebruiken. En er zijn ook hele leuke en gezellige KNPV clubs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 13:18

KNPV is helemaal niet praktijkgericht, zelfde verhaal als IPO hoor, KNPV honden worden echt niet als diensthonden gebruikt..... het lijkt er niet eens op.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 16:08

Geen vooroordele btw, helaas wat ik zelf heb zien gebeuren ;(

Tuurlijk heb je overal rotte appels, maar er is zeg maar een bepaald type die dol is op KNPV, en die mensen zie je nou weer liever niet met een herder......
Oh, wacht even, je traint zelf KNPV zeker :)*

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 16:24

zo dan is de knpv training erg veranderd...daar elke hond zijn certificaat moet halen en vele honden met dat certificaat verkocht worden als diensthond,vraag ik me af wat ze dan wel trainen inmiddels bij KNPV..

ik heb overigens vroeger KNPV getraind met mijn rottweiler,tussen de mechelaars en duitse herders,waar toen der tijd geen vooroordeel over was,alleen zijn er maar weinig werklijnen van DH en rottweiler die het harde stelwerk van KNPV aankunnen...

en áls ik weer zou gaan trainen zou het echt 100% zeker KNPV zijn....nooit IPO,maar dat is dan wel dat ik alleen maar zeer goede ervaringen heb met KNPV en weinig gillende honden over een veld heb zien gaan,wel wauwse melchelaars die op hun plek gezet werden,en das maar goed ook,dingen zijn echt zo gruwelijk scherp...daar is niets mis mee,als een begeleider die honden goed op hun plek zet...