Kat na beroerte- hoe nu verder?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MarvanTom

Berichten: 4253
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Rotterdam

Kat na beroerte- hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-10 16:14

Onze poezel Pebbles (18) blijkt een beroerte gehad te hebben.
Vrijdag troffen we haar zwaar zwalkend aan, duidelijk last van haar evenwicht en heeft een afwijking naar links en naar rechts.
Haar ogen staan anders, kan ook niet meer focussen, maar inmiddels heeft ze zich toch enigszins hersteld.
Ze loopt, niet vragen hoe en eet en drinkt, gaat op de kattenbak, doet haar dagelijkse dingetje, zeg maar.
Ze zoekt ons op voor aandacht, slaapt opeens wel weer op bed, heeft ook geen pijn.

Alleen dat (om)vallen vindt ik echt verschrikkelijk.
Als ze zelf spontaan naar beneden komt, valt ze half van de trap; ze valt van de stoel, uit de kattenbak...
Tja...

Iemand ervaring hiermee?

Vooruit is niet altijd rechtdoor


Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Re: Kat na beroerte- hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 16:24

Niet echt met een duidelijke geconstateerde beroerte wel een kat die plotseling om onduidelijke redenen evenwichtsstoornis had..
In het begin kon ze geen 2 passen normaal lopen maar dat werd langzamerhand beter en beter.
Het was net alsof haar kont haar kop voorbij wilde om het zo te beschrijven. En dan viel ze dus weer om.

Haar koppie is altijd enigszins scheef blijven staan en hoe hoger ze haar koppie draaide hoe schever hield ze het maar na een tijdje kon ze weer normaal lopen en zelfs kleine sprongetjes maken. Ze speelde zelfs weer en heeft nog jaren lol gehad.

Moet ik er wel bij vermelden dat ze hier niet totaal in vrijheid buiten kunnen. We hebben een afgeschermde veranda waar ze op kunnen omdat we opvangers hebben die veelal iets mankeren.

Ik kan me voorstellen als je haar vrij buiten hebt lopen, ze in de problemen kan komen.

Sterkte met haar.

Suzanne_J

Berichten: 1460
Geregistreerd: 29-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 16:30

Onze vorige kat heeft ook een beroerte gehad op 19-jarige leeftijd. Hij deed precies hetzelfde als jouw kat, ook omvallen, scheef lopen, maar nog wel gewoon eten, drinken en slapen. Wij hebben het een paar dagen aangekeken en het ging wel iets de betere kant op. Totdat 5 dagen later hij weer een beroerte kreeg, en alleen nog maar kon liggen. We hebben toen besloten om hem te laten inslapen.
Ik zou dus als ik jou was, het gewoon nog een tijdje aankijken. Het kan dus zijn dat het beter wordt en ze gewoon nog jaren gelukkig kan leven. Maar ik zou er ook rekening mee houden dat het misschien tijd kan worden om stilletjes afscheid te nemen.

L'est en faisant n'importe quoi, qu'on devient n'importe qui

8nnemiek

Berichten: 43379
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Kat na beroerte- hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 16:49

Geen kat, maar wel een konijntje met een beroerte of iets dergelijks hier..
Ongeveer een half jaar geleden deed ik t hok van de konijntjes open en kwam eentje er struikelend en zwabberend uit. We hebben het gewoon aangekeken. Ze heeft een aantal dagen stil in een hoekje gezeten (wat nogal logisch is, want na een beroerte hebben mensen meestal vreselijke hoofdpijn, dus dat zal voor een dier niet anders zijn), en na een dikke week was het eigenlijk bijna helemaal bijgetrokken. Nu huppelt het konijn weer lekker rond en trekt ook weer af en toe een sprintje. Ze heeft nog steeds af en toe een beetje problemen met t evenwicht, bijvoorbeeld als ze rechtop wil staan en zich uit wil strekken en het kopje staat niet perfect recht. Maar verder gaat t prima. Ik zou het dus gewoon aankijken.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Laika

Berichten: 3208
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Heerde

Re: Kat na beroerte- hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 19:27

Ben ik dan zo'n muts dat ik met dergelijke dingen direct een dierenarts raadpleeg? Hier zijn namelijk bloeddrukverlagende medicijnen voor. Dit om hoofdpijn te verminderen, en een volgende infarct te voorkomen. Niets aankijken dus, naar de dierenarts ermee!

If your feet smell and your nose runs - you're built upside down.

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:21

Laika schreef:
Ben ik dan zo'n muts dat ik met dergelijke dingen direct een dierenarts raadpleeg? Hier zijn namelijk bloeddrukverlagende medicijnen voor. Dit om hoofdpijn te verminderen, en een volgende infarct te voorkomen. Niets aankijken dus, naar de dierenarts ermee!


helemaal mee eens...en als je bij de DA bent, zou je ook kunnen vragen naar vit. B supplementen, die in dit soort omstandigheden ook veel goeds kunnen verrichten.

8nnemiek

Berichten: 43379
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Kat na beroerte- hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 22:02

Bloeddrukverlagende medicijnen kunnen ook levensgevaarlijk zijn als het geen bloeding maar een propje blijkt te zijn, en dat is van buitenaf niet te zien, ook niet door een DA. En bloedverdunners (dus pijnstillers) zijn weer gevaarlijk bij een bloeding.
Ik kies dus inderdaad voor geen pijnstilling en vind het veiliger om gewoon aan te kijken. Liever een paar dagen hoofdpijn dan dat het misschien erger wordt door medicijnen.
Wel schijnt het goed te zijn om magnesium te geven.
Vitamine B zit heel veel in vlees en groente en noten, dus dat zouden katten enzo al genoeg moeten binnen krijgen als je goede kwaliteit voer geeft :)

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

MarvanTom

Berichten: 4253
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-10 09:19

Laika schreef:
Ben ik dan zo'n muts dat ik met dergelijke dingen direct een dierenarts raadpleeg? Hier zijn namelijk bloeddrukverlagende medicijnen voor. Dit om hoofdpijn te verminderen, en een volgende infarct te voorkomen. Niets aankijken dus, naar de dierenarts ermee!


Waar staat er dat er geen contact is geweest met de da? >;)
Eindconclusie was: zelf aankijken en verslechtert de situatie, direct komen.
Aan zo'n oude kat kan haast niet 'geknutseld' worden, haar gevoelige nieren maken het er ook niet makkelijker op.

Ik heb er alleen zo'n moeite mee om dat 'geworstel' aan te moeten zien.
Als ze valt, heeft ze geen reflexen meer dus valt dan op haar zij of rug.
Het lijkt een kwestie van wachten totdat ze ook nog wat breekt...

Dit is eerder een vraag hoe lang je zoiets aan moet kijken?
Kwaliteit van leven is zo natuurlijk niet al te best...

Vooruit is niet altijd rechtdoor

Anoniem

Re: Kat na beroerte- hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 09:23

Geef je diertje rust als ze vandaag niet beter word, laat haar gaan hoe moeilijk het op dit moment ook is, maar een kat is een heel zelfstandig dier, en lijd op dit moment geestelijk vreselijk.

Heel veels sterkte .

MarvanTom

Berichten: 4253
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-10 13:48

Poezel heeft zich lekker rustig teruggetrokken in de slaapkamer van dochterlief, hoera voor de verduisterende rolgordijnen.
Vannacht heeft ze weer als vanouds tussenin geslapen, alsof ze echt steun bij ons zoekt.
Je merkt duidelijk dat ook zij deze situatie vreemd vindt, maar zolang ze eet/drinkt, poept/piest en aandacht vraagt (lees: opeist), gaat het redelijk gezien de omstandigheden...

@ 8nnemiek: magnesium zit toevallig al voldoende in haar brokjes, net zoals koper en zink en een hele reeks aan vitaminen, blijkt.
Heb ik gelijk nagekeken en nagevraagd nav je tip, thanks! ;)

Vooruit is niet altijd rechtdoor

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Kat na beroerte- hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 21:54

klopt dat vitamines e.d. tegenwoordig in voldoende mate in goed voer zitten...maar net zoals bij paarden, katten en mensen vermindert de opname van die goede stoffen naar mate ze ouder worden. Supplement kan dus wel helpen.

Los daarvan ben ik blij dat het beter gaat !

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Re: Kat na beroerte- hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 10:41

Hoe gaat het nu met poezellief?

MarvanTom

Berichten: 4253
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-10 12:09

Poezel is begonnen aan haar 4e kattenleven: het gaat eigenlijk verbazingwekkend goed met Pebbles!
Ze valt nog wel om en van mijn/haar stoel af, maar ze komt zelf naar beneden voor haar eten.
Ik hoef dus niet meer te voeren of water te geven.
Ze lijkt ook veel beter te kunnen focussen: ze zwabbert niet meer met d'r koppie.
In overleg met de da nog ff geen extra's, omdat dat ook weer wat zwaarder voor haar nieren wordt.
Is wel een opluchting dat het veel beter gaat, hoor...
Als het hetzelfde was gebleven of verslechterd, dan hadden we haar laten inslapen.

Vooruit is niet altijd rechtdoor

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Re: Kat na beroerte- hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 13:07

O joh, das fijn om te horen.
Ze kan nog wel verder opknappen hoor. Fijn dat je haar die kans geeft.
Ik ben altijd voor eerlijk zijn als het op inslapen aankomt maar daar tegenover staat dat ik ook eerlijk wil zijn om ze een goede kans op herstel te geven en jij ook zo te lezen. Hartstikke mooi!
Geef Poezel een dikke knuffel van moi :j


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 145 bezoekers