Aangeleerd gedrag of verveling bij konijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ifever

Aangeleerd gedrag of verveling bij konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 09:52

Hallo Bokkers :)

Ik heb nu zo'n 1,5 jaar een Konijn genaamd NIJN (ram) :+ Gek, Grappig, Slim, Leuk dier :)

Nu heb ik 9jaar lang een dwerg konijn gehad die altijd los liep in huis, ( had vergroeid mondje waardoor hij nergens aan knaagde) met dit konijn was ik op dat gebied erg verwent en simpel gedacht denk je dat het volgende konijn hetzelfde zal zijn...

Nu dacht ik weer een dwerg konijn gekocht te hebben, oke, oke het is nog steeds een dwerg konijn maar dan een vlaamsereus dwerg! Zijn eigenwijsheid was al snel duidelijk want de verkoper was stellig overtuigd dat zijn oren nog gingen hangen, nou uh ze staan nog steeds rechtop :D

Even de situatie schetsen, ik woon 1ste verdieping appartement (geen tuin dus) wat betekend dat het een binnen nijn is, hij had een hok wat al snel te klein voor hem bleek, nou zoveel mogelijk los laten lopen dan maar, nou dat heb ik geweten, er is al zoveel gesneuveld door dat kleine konijnen mondje, hoe ver ik de draden ook verstop hij komt erbij, dit vind ik erg gevaarlijk en er moest dus een nieuwe oplossingen komen :)

Nu heb ik zo'n hekkensysteem gekocht om buiten een ren uit te zetten, deze staat nu in mijn woonkamer en tegenwoordig heeft hij daar altijd de vrijheid in, daarnaast mag hij onder toezicht regelmatig een paar uurtjes loslopen, en heb ik een tuigje zodat hij buiten kan lopen :)

Maar nu, hij heeft knaag dingen, een snoepbal en verzin het en toch blijft hij veelvuldig aan het hek knagen, hij krijgt het beste en duurste voer wat er is en naar mijn idee genoeg aandacht...

Ik weet zelf dat een konijn liever niet alleen moet zitten maar zijn broertje was al verkocht en ik durfde het niet aan er 1 van een ander nest bij te zetten, daarnaast wordt de mogelijkheid nu om een konijn erbij te doen een tekleine ruimte voor hun 2 samen...

Dat knagen aan het hek begint mij erg te irriteren, het lijkt deels aandacht trekkerij of zal het aangeleerd gedrag zijn....

Hebben konijnen hetzelfde als wat paarden hebben met bijvoorbeeld weven, dat ze een stofje aanmaken waar ze zich goed bij voelen?!

Kan ik dit afleren?! of moet ik er mee leren leven :+

Paar foto's van mijn Nijn zijn leefomgeving :)

Afbeelding
Totaal plaatje..waar hij dus inprincipe 24 uur leeft tenzij hij rond mag lopen :)

http://lh4.ggpht.com/_6GsV_bBJMfM/TFkaG ... C00878.JPG
Genoeg om te knagen zou je zeggen! hij heeft ook een knaagsteen hangen..

http://lh4.ggpht.com/_6GsV_bBJMfM/TFkaG ... C00879.JPG
Continu vers hooi en de voerbal waarmee hij overigens goed overweg kan..

Afbeelding
Zijn knaag gedrag...

PS: hij zal heus niet weg gaan, en als het niet af te leren of te minderen is dan moet ik er maar mee leven :D

Zwerfkei

Re: Aangeleerd gedrag of verveling bij konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 09:56

n maatje....

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 09:59

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar bij mijn konijn werd het stukke minder toen ze een vriendje erbij had. :)) Nou moet ik zeggen dat hij ook wel aan het hekwerk trekt, maar dat betekend bij hem dat hij eten of aandacht wil.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:00

Gooi die knaagsteen eerst maar snel weg..
http://www.konijnen.nl/zijsprong/knaagstenen.htm

Verder is dit vaak verveling, hij wil eruit hij wil ruimte en hij weet dat hij dat zo nu en dan mag... Castratie kan al helpen om sowieso wat rustiger te worden en een vriendinnetje.. een broertje was sowieso niet geschikt geweest... En nooit een konijn in een winkel kopen.

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:03

Wij hadden een cavia en een konijn die samen zaten, misschien dat een idee :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:05

Konijn en cavia hebben niet dezelfde 'taal'. Beter is dus een konijntje erbij te nemen en ze wat meer ruimte geven. :)

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 10:10

@ faniek, ik ga de knaagsteen gelijk weg gooien, gelukkig deed hij er al niet veel mee, gadver wat wordt een mens weer misleid...

Mijn vorige konijn kwam uit dezelfde winkel en deze staat goed aangeschreven, de man had gelijk toen ik vroeg of het een echt dwerg was, ja alleen dus van een groter soort :+ ach hij is er niet minder lief om...

Oke, jullie zeggen een maatje, (een dier moet eigenlijk ook niet alleen) maar hoe weet ik zeker dat ze elkaar niet de tent uit zouden vechten?! straks heb ik er 2 allebei apart zitten...

Overige tips en ideeën zijn natuurlijk nog steeds welkom... een 2de konijn is namelijk nog niet helemaal handig... (en heus welzijn van het dier staat zoveel mogelijk voorop)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:11

Je kunt naar een konijnenopvang gaan en daar een maatje vandaan halen, daar kun je ze dan gelijk koppelen op neutraal terrein en kun je kijken welke het beste bij jou nijn past. :j

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:13

Knagen is natuurlijk gedrag van een konijn, als ze dit niet met enige regelmaat doen krijgen ze ernstige tandproblemen omdat de tanden en kiezen door blijven groeien. Afleren? Zou het niet doen je krijgt onherroepelijk hoge dierenarts kosten als je konijn niet meer knaagt. Leg ook vooral geen knaagsteen in het hok, hier schijnen ze ziek van te kunnen worden beter is een bepaald soort hout. Bij de dierenarts weten ze wel welk hout een konijn wel kan gebruiken en welke niet.

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:14

H_Nalanta schreef:
Je kunt naar een konijnenopvang gaan en daar een maatje vandaan halen, daar kun je ze dan gelijk koppelen op neutraal terrein en kun je kijken welke het beste bij jou nijn past. :j

Dit is een heel goed idee op de site van stichting konijnen belangen kun je een hele rits asielen vinden ff googlene dus.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:16

Paar verse wilgen takken in zijn hok gooien om aan te knagen.
Knaagsteen naar de afvalbak verwijzen.

Vriendje erbij....

En ja ook konijnen kunnen stereotypisch gedrag vertonen....

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 10:21

Knagen is natuurlijk gedrag ja, maar aan het hok knagen heeft ie "weinig"aan voor zijn tanden omdat hij het vaker in zijn mond heeft achter zijn tanden dus waar weinig tot niks zit... en dan gaat hij trekken aan het hek...

Hij heeft vrij veel wilgenhout liggen en een heel hout kistje waar hij aan kan knagen daarnaast krijgt hij regelmatig een vers stukje...

Maar meneer vind het niet genoeg :+

Via een konijnen opvang ga ik is kijken, help ik ook nog een "nood"diertje....

Maar dan zal dus wel mijn hok groter moeten, en dat is eigenlijk niet geheel mogelijk in mijn appartement (in verhouding heeft hij bijna meer ruimte :) )

en elkaar leren kennen op vreemd terrein oke, maar dan komen ze terug in Nijn zijn huis, zal het dan ook nog goed gaan?!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:24

De ruimte is groot genoeg voor 2 konijnen als ze ook geregeld even los mogen rennen, je moet rekenen minimaal 1 vierkante meter per konijn en als ik dat zo zie is dat het wel ongeveer.
Het is overigens geen dwergkonijn, maar ook niet groot, valt meer onder de kleine rassen..
Ik zou hem eerst is castreren, haalt vaak ook veel uit.

Wat betreft kennis maken inderdaad op neutraal terrein en ook doorkoppelen op neutraal terrein dus ergens waar Nijn nog niet is geweest in huis (of een tijd niet is geweest).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:24

Ehm...tja, heb 2 konijnen en een van de 2 doet t ook áltijd...grote drang tot ontsnappen blijkbaar. :D Hoe groot de ren ook is, hij moet groterderderderder... ;)

Overigens kun je bij de konijnenopvang hele leuke nijntjes vinden die je wellicht bij de jouwe kunt zetten. Ze helpen je daar ook vaak bij t introduceren!

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 10:28

Nijn heeft op dit moment 24uur per dag zo'n 2,5 m2 ruimte, en daarnaast mag hij onder toezicht regelmatig rondhuppelen, naar mijn idee komt hij daar niets te kort... oke tuurlijk kan het altijd meer :)

Castreren ga ik is even over nadenken misschien help ik hem daar al een stuk mee...

Ik zou voor de rest de hele bubs bij het koppelen wel op een andere plek in de kamer kunnen zetten, maar dan blijven zijn spullen nog steeds van hem... (zoals je leest geen ervaring met koppelen.. en als hier eenmaal een dier binnen is komen ze er alleen nog maar binnen 6 plankjes uit en wil niet straks met 2 aparte nijnen zitten)

Zwerfkei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:50

Lees eens op bunnybin, konijnenbelangen, konijnenberg of opvang binkies over koppelen!! Dat is echt niet zo vijandig hoor! En hij is strax allang vlij dat hij een vriendinnetje heeft.. Dat is het grootste wat hij tekort komt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:02

Afgezien van de aangedragen oplossingen wil ik je even attent maken op draden beschermers. Ik had voorheen ook konijnen die zich tot goed fatsoen lieten opvoeden en de boel heel lieten, maar sinds ik een paar jaar geleden een onopvoedbaar en hyperactief konijn verloren ben aan het opeten van een tv draad (koper vergiftiging) heb ik overal van die plastic beschermers omheen. Het is een soort spiraalvormige slang die je met een klein instumentje om je snoeren wikkelt. Heel simpel en super effectief.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 14:54

Toch wil een maatje niet meteen zeggen dat ze hierna minder gaat knagen. Een van mijn voedsters knaagt ook het hele gaas kapot, het hout laat ze overigens heel. Ze is gezond en heeft 5 andere konijnen vriendjes, maar dit gedrag blijft. Neemt niet weg dat dit konijn bij de vorige eigenaar wel 2 jaar alleen heeft gezeten. Allicht dat ze deze neurose heeft ontwikkeld gedurende deze periode. Ze is wel vriendelijker geworden sinds ze samen zit met andere konijnen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 13:49

oei, bij mij is het erger geworden sinds ze een maatje erbij heeft, dus dat zegt niet alles. ;) Maar het is natuurlijk wel leuker voor hem. Tja blijft een vervelend probleem die drang altijd om te ontsnappen.

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 13:57

Daar ben ik zelf dus ook bang voor, tuurlijk is een maatje erbij fijn, maar als het dit probleem niet oplost houd ik het liever zo, omdat een 2 de erbij ook niet alleen maar voordelen heeft bij mij..

Nog even goed overnadenken!

De tip van de kabel"hoezen"zal ik onthouden :)

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 14:34

Ja, maar is het voor jouw belang dat je er geen konijn bij wilt of in het belang van het konijn? Ik vind serieus dat konijnen zoveel opknappen van een maatje er bij. Hier liggen ze altijd op elkaar te slapen, geweldig om te zien!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 14:42

Of het gedrag nu door eenzaamheid komt, of door iets anders; het is sowieso een bar slecht idee om een konijn alleen te houden. Een konijn kan zelfs sterven aan eenzaamheid. Zo jammer dat het overgrote deel van de konijnen in NL nog steeds moederziel alleen gehouden wordt...

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 14:46

Bij mij binnen heb ik ook een mannetje alleen zitten en hij knaagt aan de tralies omdat hij uit zijn hok wil. Hij loopt altijd als ik er ben los, dus als ik de kamer inloop begint hij te knagen. Bij mijn ouders doet hij dat trouwens meestal niet, haha. Die van mij gaat of op den duur naar buiten bij de rest van de konijnen of hij krijgt een vriendinnetje, maar ik heb er dus eigenlijk niet zoveel last van omdat hij toch gelijk los mag als ik er ben. :) Hij heeft ook al een paar kabels te pakken gehad en sinds eergister hebben wij ook van die 'cable organizers' eromheen zitten. Maar hij weet inmiddels ook al heel goed wat 'NEE' betekend. ;)
Je kan de jouwe niet gewoon altijd los laten lopen als jij er bent? Als de kabels beschermd zijn dan. Anders zou ik het zo snel ook niet weten.

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 15:02

Hij loopt als ik thuis ben ook veel los, maar als hij losloopt knaagt hij dus gerust ook aan de buitenkant van het hok :+

Het belang van mijn dieren staat zoveel mogelijk voorop! Maar een 2de erbij zie ik nog niet helemaal zitten eerlijk gezegd..

Ik snap echt wel dat een dier liever met een maatje zit, maar ik denk zelf ook wel of het schilt of een konijn moederziel alleen buiten zit weg te kwijnen in een klein hokje, of zo met veel ruimte en dingen om hem actief/bezig te houden...

Ik ben nu iets meer thuis dus hij loopt al iets meer onder toezicht los ( ja hij sloopt echt alles, net liep hij zelfs met een schoen van mij te sjouwen :+ ) dus nu is ie al wat meer tevreden..

Diane, hij heeft ook een periode bij mijn ouders gezeten op dezelfde manier, en daar deed hij het ook bijna niet...daarom vind ik het een beetje apart....

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 15:33