Een dove hond opvoeden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Een dove hond opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-10 00:15

Wij hebben een hele leuke pup gekocht die eigenlijk best wel stokdoof blijkt te zijn.
En dat is lastig met opvoeden, want dan pas merk je hoeveel je daarbij je stem gebruikt.
Ik heb al een gebaar voor 'foei' en 'braaf', en dat snapt hij wel. :D
Maar het is lastig om hem te corrigeren als hij je niet ziet,
omdat je dan eerst contact moet maken.

Mensen met slimme tips?
Vind het best moeilijk....


Shanelle

Berichten: 2337
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 00:19

Ik heb helaas geen tips voor je, maar vind het heel fijn dat je dit doet +:)+ , het is en blijft toch wel een hele uitdaging! Eigenlijk denk ik wat betreft de opvoeding van de pup, dat het best meevalt om enkel voort te gaan met lichaamstaal etc, het moeilijkste lijkt me om hem buiten bij jou te houden eens hij wat ouder is. Veel succes in ieder geval!

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 00:19

Lastig Jeanette. Wist de fokker hier niets van? Toen ik met mijn hond naar puppycursus ging zat er ook een dove pup bij. Eigenaresse probeerde hem met gebarentaal te trainen, maar dat was niet zo'n succes. Succes ermee!

Don't dream your life, live your dreams!

Kitty_luna

Berichten: 268
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Beverwijk

Re: Een dove hond opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 00:27

ik ken mensen uit niewegein die ook een dove hond hebben ook van pups afaan al, hij begrijpt alles netjes en loopt ook los buiten,
hoe ze het hem geleerd hebben weet ik helaas niet,
maar ik weet iig wel dat ze heel veel geduld moesten hebben, en veel dingen keer op keer moesten herhalen, maar ze zijn nu wel gelukkig :)

Een wapen?,
is dat niet een verlengstuk van je eigen angst?!

Nicam

Berichten: 314
Geregistreerd: 19-03-09

Re: Een dove hond opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 00:33

Ik heb ooit iemand gekend met een dove dalmatier. Die vroeg haar aandacht door 2 keer op de grond te stampen, want trilling kunnen ze voelen. Op dat moment kijken ze toch om. Toen mijn vorige hond doof werd van ouderdom heb ik het overgenomen en geloof mij....het lukte en functioneerde prima.
Uiteraard eerst aanleren dat 2 (of hoeveel dan ook) keer stampen, naar jou kijken betekent. Succes en veel plezier met opvoeden. Het is wel een hele uitdaging.

anoushka

Berichten: 379
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Benimeli(Spanje)

Re: Een dove hond opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 00:40

Mijn zus heeft een dove franse bulldog, hij is nu denk ik een half jaar oud, hun vroegen het zich op het begin ook af, maar met gevaaren gaat het super goed, als hij iets fout doet kijken ze hem boos aan en zeggen nee met de finger, en zo gewoon voor ieder iets een gebaar, hij pakt het super op

tiwi1969

Berichten: 7628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 00:41

Dat stampen deed ik ook, ik droeg altijd van die zweedse klompen met uitlaten, stampt lekker stevig. Eén keer stampen was genoeg om haar aandacht te hebben en haar een gebaar te geven.

Dit hondje was waarschijnlijk ook vanaf pup doof, wij hebben heel lang gedacht dat ze super eigenwijs was tot we er achter kwamen dat ze op het gebaar hier, naast je wijzen, wel reageerde. Vaak maak je voor een horende hond ook een gebaar bij je commando.

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-10 08:45

De fokker heeft me er niets over verteld.
Het was ook een gelegenheidsnestje van mensen thuis,
waarschijnlijk hebben ze het zelf ook niet gemerkt.
Wij dachten eerst ook dat hij gewoon super eigenwijs was,
(Franse bulldog) maar weten nu dat hij het gewoon echt niet hoort.

Als we buiten zijn en hij kijkt de andere kant op dan stuur ik mijn herder
achter hem aan. Zodra die in z'n gezichtsveld is roep ik haar weer teug
en dan kijkt hij ook om, dat helpt al wel, :D maar werkt niet altijd.

Stampen is een goed idee! +:)+
Ga ik eens uittesten.

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: Een dove hond opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 11:14

Blijkbaar komt het vaak voor bij Franse Bullen, anoushka noemt er ook al één en degene waar ik het over had was ook een Franse Bull.
Vind het erg vreemd als je als fokker niets merkt. Maar blijkbaar gaan wij anders om met de pups.
Wel fijn dat je inderdaad je Herder in kan zetten als hulp.

Don't dream your life, live your dreams!

Sabin_e

Berichten: 3216
Geregistreerd: 22-01-08
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 12:37

De hond van mijn ouders is ook doof, maar dit is ze geworden op 8 jarige leeftijd. Ze is nu 13 jaar oud.

Gebaren die wij gebruiken zijn:
- Stamp op de grond (aandacht krijgen) en een gestrekte arm naar haar toe houden en wijsvinger naar links en rechts bewegen als straf dat iets niet mag.
- Gebaar dat ze moet komen, door met de arm een beweging van 'kom mee' te maken. Dat is lastig uit te leggen, maar je zwaait dus met je arm een rondje en in de richting waar ze heen moet - meestal naar je toe dus.
- Dat ze in de mand moet is wegwijzen en dan richting de mand. Als ze van straf in de mand moet stampen we één keer met een voet op de grond.
- Dat ze moet blijven op de plaats maken we duidelijk door een vlakke hand richting haar houden.
Ik kan zo niet op meer gebaren komen, maar dit zijn wel de belangrijkste :D


Stamp op de grond is inderdaad een manier om aandacht te krijgen. Hier ben ik achter gekomen toen ik van alles probeerde om haar aandacht te krijgen en van boosheid uiteindelijk op de grond stampte. En toen reageerde ze :+

Ook ik vind het super dat je deze dove pup wil opvoeden en 'm niet aan de kant doet vanwege z'n handicap +:)+ Heel veel plezier en succes met hem! :)

Carline
Berichten: 127
Geregistreerd: 08-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 02:44

Heb ooit op Equistyle Event in België een demo gezien van Eddy Druppel met een dove hond, en dat was schitterend, die hond was heel vergevorderd getraind. Als je even googlet op Eddy Druppel, vind je misschien wel zijn gegevens. Ik weet echter niet waar hij nu woont, is wss nog altijd in België, maar mss kan hij je toch verder helpen.

xyvonnex
Berichten: 318
Geregistreerd: 26-08-09
Woonplaats: terneuzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 03:03

Wij hebben een dove golden retriever,ze is nou 13 en ongeveer een jaar doof.Ik vindt het wel een kwestie van geduld moeten hebben,want ik loop zeg maar kilometers om :+ .Want dan ben ik weer op de terug weg en daisy blijft de andere kant oplopen.Als ik dat niet op tijd in de gaten heb,kan ik dus weer terug lopen.
Een keer met wandelen ,had ze zo iets van wacht op mij vrouwtje waarom loop je zo hard.Alleen het was een ander vrouwtje. :D Ik proberen dat andere vrouwtje in te halen, maar ze liep wel heel hard. :o Toen ben ik maar gaan roepen of ze even wou wachten.Oja en dan is ze altijd zo heerlijk blij dat ze me weer ziet. <3
Tja het is wel lastig af en toe, maar ik denk dat je je hondje gewoon moet trainen met koekjes en zo leert hij het van zelf wel.Misschien kun je er mee naar een hondenschool in de buurt?Voor wat goede tips *D
veel plezier met je hond en het gaat vast helemaal goed komen.
Mijn daisy heeft op 12 jarige leeftijd nog nieuwe dingen moeten aanleren en je pupje weet niet beter als dat hij doof is.iig suces ermee.

nina en corrie zijn de liefst knollies

countrygirl

Berichten: 1493
Geregistreerd: 20-10-05
Woonplaats: Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 03:07

Eddy Druppel woont in Wolfsdonk, België. De dove hond is een border, Blue. De eigenaar heet Bart.

PORTUGAL: Zin in een zonnige vakantie??
Rijden op 'n Tennessee Walker of 'n Lusitano? Het kan!
http://www.sonhocabana.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 125 bezoekers