De moeizame sfeer op BB

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nickeltje

De moeizame sfeer op BB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 21:34

Beste BB-posters,

Zoals sommigen van jullie hopelijk ook opgevallen is, is de sfeer op BB de laatste tijd op zijn zachtst gezegd moeizaam.

Als iemand een topic opent over een jonge kat, een kat die jongen heeft gekregen of zwanger is, over een konijn dat alleen zit, noem maar op; springt er een massa van jullie bovenop met niet alleen adviezen, maar vooral ook zeer uitgesproken meningen.

Dat iedereen een eigen mening heeft is natuurlijk prima, maar in een aantal topics wordt door verschillende gebruikers hier die mening in eenzelfde topic keer op keer herhaald en op die manier de lezer door de strot geduwd.
Dit komt niet alleen het topic niet ten goede omdat TS niet een antwoord op een vraag krijgt maar een lading predikersberichten; De gehele sfeer op BB gaat naar een vriespunt omdat dit soort topics steeds eindigen in een rel en op slot moeten.
Nieuwere gebruikers durven soms niet eens een topic hier te openen omdat ze al verwachten pagina's vol preekberichten te krijgen.

Enkele voorbeelden van de laatste dagen:
Even voor alle duidelijkheid, dit zijn gewoon voorbeelden van topics die de laatste week gesloten zijn door de algemene manier van reageren hier.
Dat ze hier aangehaald worden betekent niet dat wij TS voortrekken of anderen veroordelen of wat voor associatie dan ook. Dit zijn objectieve voorbeelden van discussies die door jullie toedoen gesloten zijn.

[BB] Boze buurman, wat vinden jullie?
[BB] Dringens hulp gezocht! Konijn wordt afgemaakt maar jong?
XxLiEsJuHhxX @ [BB] Jong musje opvoeden.. hulp.. ??
[BB] dekken van mijn chihuahua zonder stres

Dat er adviezen langs komen, prima! Alleen maar prettig, vooral omdat op die manier vaak dingen boven water komen waar TS mogelijk nog niet aan gedacht heeft.
Maar als iemand dat soort dingen al genoemd heeft, is het dan nodig om dat pagina na pagina te herhalen en er allerlei offtopic zaken bij te halen?
Op die manier komt de boodschap die je probeert te brengen juist nog minder aan dan wanneer het gewoon door iemand genoemd wordt en TS er op reageert.

Wat wij als moderatorteam met dit Sticky topic willen bereiken is om de mensen die op deze manier op topics springen, te bereiken en na te laten denken over wat hun bedoelingen nou zijn met dat soort berichten.
Want wat je er uiteindelijk mee bereikt is dat wij genoodzaakt zijn zo'n topic te sluiten en dan heeft er niemand meer een boodschap aan...

Hopelijk kunnen we met zijn allen de sfeer hier op BB verbeteren.
Nuttige adviezen, kritische posts, volwassen discussies.
Maar liefst geen prekidersdrang meer hier.

In elk geval bedankt voor het lezen van dit bericht.
Wij staan natuurlijk open voor suggesties de sfeer hier beter te maken.

Namens het moderatorteam,
Nickeltje, Amanda en Leonoor.

Moosje

Re: De moeizame sfeer op BB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 22:14

Amen!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 22:18

Ik denk dat mensen berichten gaan herhalen als ze het gevoel hebben dat een TS het nog niet begrepen heeft. Maar zo'n TS voelt zich dan misschien juist aangevallen en gaat dan in de verdediging. Ik denk wel dat de adviezen goed bedoeld zijn, al mogen ze vaak wel wat vriendelijker geformuleerd....

Als ik zelf een advies vaker zie terugkomen, dan denk ik juist van 'dan zal het wel zo zijn'. Dus ik vind herhaalde adviezen juist niet erg. Mits het geen rel wordt tenminste..

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 22:31

Bedankt voor dit sticky.

De sfeer is hier de laatste tijd inderdaad ver te zoeken. Natuurlijk mag iedereen zijn eigen mening hebben maar dit kan ook gewoon onderbouwd en zonder een rel te schoppen. Ik hoop dat de mensen die dit veroorzaken dit sticky ook lezen.. want je kan zoveel van elkaar leren hier!

Maaikee43

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 22:34

Goed, dat je zo'n topic heb aangemaakt.

Inderdaad, er zijn soms dingen waar ik van denk. Je kunt aardiger reageren. Of anders houd je maar je mond.

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 22:37

Inderdaad Amen. Is volledig de waarheid! :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 22:42

Die dringend hulp gezocht.... is van mij! En ik kon helaas geen update topic openen dus doe ik het maar via deze weg.

Alle bokkers die mij goede adviezen en tips hebben gegeven zowel in het topic als via PB SUPER maar dan ook SUPER bedankt. Het jong heeft de nacht gered en ligt nou ook in zijn nestwolletje. :)

Ik vond het ook zeer heftig hoe sommige mensen reageren helaas :( Het was misschien niet het beste gehandeld maar heb het wel opgelost. ;) Ik ben in dat topic uitgemaakt dat ik konijnonwaardig, dieronvriendelijk etc etc ben. Dit wil ik wél even tegen spreken. Mijn konijnen hebben een super leven en daar is niks op aan te merken, wel zit een ongeluk in een klein hoekje jammer genoeg :(

Nogmaals álle bokker die geholpen hebben DANKJULLIEWEL, DANKJULLIEWEL, DANKJULLIEWEL! <3

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 22:43

Helaas is dit niet alleen op BB aan de gang, maar wel goed dat er iets aan gedaan wordt! :j

annelindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 22:47

Super topic, helemaal mee eens! :)

Helaas begrijpen niet alle bokkers dat, hopen dat ze er toch over na willen denken :j

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 23:17

Bedankt voor de reacties hier.
Ik hoop dat het iets bijdraagt. Suggesties van jullie kant zijn ook van harte welkom.

Moderatoropmerking:
Wel even een klein puntje voordat het op grote schaal gebeurt, heb is niet de bedoeling om hier de topics die ik als voorbeeld neem, te bespreken.
Dit sticky is echt bedoeld voor de sfeer in zijn algemeenheid op BB.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 23:31

Dus eigenlijk is het nu de bedoeling geen mening meer te geven en ja en amen te roepen.Ik vraag me af waar een discussie forum dan nog voor nodig is?

Ik erger me al lang groen en geel hoe er hier op bokt met dieren omgesprongen word,dus meestal sla ik BB al over.En nu mag je eigenlijk alleen nog maar goed en fantastisch roepen >;) .Geweldig.

Maaikee43

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 23:33

AMEN.

Ik heb respect voor andere.
Zal mensen niet beledigen.
Ik houd mij hier aan.

annelindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 23:34

Bianca41 schreef:
Dus eigenlijk is het nu de bedoeling geen mening meer te geven en ja en amen te roepen.Ik vraag me af waar een discussie forum dan nog voor nodig is?

Ik erger me al lang groen en geel hoe er hier op bokt met dieren omgesprongen word,dus meestal sla ik BB al over.En nu mag je eigenlijk alleen nog maar goed en fantastisch roepen >;) .Geweldig.

Daar ben ik het niet mee eens, zo wordt het ook helemaal niet bedoelt :) Het is alleen maar goed als bokkers elkaar willen helpen en adviezen geven, maar er zijn ook bokkers die helaas standvast lange preken gaan houden over zaken waar de TS helemaal niet om vraagt, en dit lijdt weer tot veel negativiteit op bokt, wat helemaal niet hoeft! Dus advies geven mag toch zeker! :j Als het maar gericht is op het onderwerp van het topic en als er niet van te voren teveel conclusies getrokken worden...
Of begrijp ik het nou helemaal verkeerd? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 23:42

Die standvastige lange preken worden vooral gehouden omdat mensen vaak nogal verblind zijn door hun eigen ding,advies vragen en ze vervolgens niet aannemen.
Soms is het nodig dat het zelfde advies door meerdere mensen aangehaald word.Zodat een ts kan zien dat het advies mischiens niet zo gek is.

Ik ben zelf niet zo'n hardbekkige poster,maar ben blij dat hier toch een kliek mensen zit die het hart voor dieren op de juiste plaats hebben en er voor opkomen.
Dat kan idd ook op een nette manier gebeuren.
Maar mischiens helemaal niks meer over dieren behalve paarden op bokt zetten lijkt me nog beter.Ik vind het nog altijd belachelijk dat hier poezenesten en dieren verhandelt mogen worden.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 07:08

Ik post met grote regelmaat op BB, en ik vind dus dat sommige adviezen niet vaak genoeg herhaald en gepredikt kunnen worden.
Ik ben het dus helemaal niet eens met de OP. Integendeel, er wordt naar mijn idee te veel betutteld door het boktteam.
Op andere fora, zouden bovenstaande topics geen ander verloop hebben gehad namelijk.

Dus als er een topic geopend word met de titel: hond heeft ernstige wond, blijft bloeden, wat nu?
Dan mag nog maar 1 bokker zeggen dat die met spoed naar de dierenarts moet en de rest mag alleen maar zeggen dat het zielig is en dat TS de hond maar goed moet knuffelen?

Ik ben het er wel mee eens dat het op een beschaafde manier gezegd kan worden, maar vergeet niet dat het ook een manier van lezen kan zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 07:15

Heb hier in Mei al een topic over geopend op FZ
[FZ] Steeds weer terugkerende vervelende reacties op BB(katten)

Werd toen gesloten omdat zelfs in dat topic mensen zich niet konden gedragen.
Ik vind het heel goed dat er eindelijk een sticky komt, het lijkt wel mode om elkaar af te zeiken tegenwoordig, nog maar niet te spreken over de reinste manieren van dierenmishandelingen die gepromoot worden ;(
Hoop dat dit topic de mensen bewust kan maken dat dit echt niet kan!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 07:22

Ik hoop dat er dan ook eens een oor zal zijn voor de mensen die geen hekel aan dieren hebben, maar die de overlast die dieren van anderen geven kotsbeu zijn, maar dat wordt afgedaan door sommige anderen als hysterisch zijn.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 07:45

Amen Breghje, het is idd zo dat de overlast veroorzakers geen hand in eigen boezem steken.
Wat mij ook ergert is hoe minachtend sommige mensen de dieren noemen (ding bv)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 08:00

Hallo,

Helemaal mee eens wat TS in haar beginpost zet.
Zou het niet slimmer zijn om de gene die zich zo "misdragen" persoonlijk aan te spreken? Nou ja... spreken..... PB-en dan ofzo.
Ben bang dat dit soort boodschappen niet bij de personen aankomen voor wie het bedoeld is.

Dat is zovaak met algemene boodschappen. Mensen die zich hier ook aan irriteren reageren dat ze het er helemaal mee eens zijn, degene aan wie mensen zich irriteren hoor je hier niet.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 08:12

Ik denk dat dat een beetje lastig is, aangezien het waarschijnlijk zo is dat degenen die fel en persoonlijk reageren op een ander vinden dat de reactie van die ander op hen weer fel en persoonlijk is. Lastig te zien dan wie je persoonlijk zou moeten aanspreken. Of natuurlijk gewoon beiden. ;)

Ik ben het overigens eens met de OP, maar daarnaast ook met Laika...

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 08:55

Bianca41 schreef:

Waar baseer je dit op?
Dit topic hier is bedoeld om in discussie te gaan over hoe we de sfeer kunnen verbeteren, wat iemand er zelf aan zou kunnen doen en wat wij er als moderators ook aan zouden kunnen doen.
Het is gewoon niet de bedoeling om hier in te gaan op heel specifieke topics of opmerkingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 10:04

Gooya schreef:
Zou het niet slimmer zijn om de gene die zich zo "misdragen" persoonlijk aan te spreken? Nou ja... spreken..... PB-en dan ofzo.

Ik ga dr van uit dat dit ook wel gebeurd, zie vaak genoeg dat er hele filnk wat reacties worden weggehaald (Die met name aanzet geven over dierenmishandeling ja zover gaan sommige bokkers) lijkt mij dat dit wel even gemeld wordt bij de schrijver en er OW's worden utigedeeld als dit te vaak gebeurd?

Ik vind het super dat het nu onder de aandacht wordt gebracht :)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 10:19

Individuen die te ver gaan worden daar inderdaad op aangesproken.
Maar vaak is het 1 iemand die een vervelende post maakt, waar daarna een heleboel mensen over door gaan en zelfs na een moderatoroperking daar op door blijven gaan en wij blijven puin ruimen...
Tja dan gaat op een gegeven moment helaas echt zo'n topic dicht en komt dus de boodschap die iedereen (hoe nobel ook) probeert te brengen, verloren.

Daarom vraag ik me dus af wat men probeert te bereiken met dat herhalen en nog maar eens herhalen, dat werkt eerder averechts denk ik.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 10:25

Wat Nickeltje geeft precies aan waar we momenteel over vallen.
Dat er adviezen en tips worden gegeven die niet direct een antwoord op een vraag zijn, maar wel van belang kunnen zijn, is helemaal het probleem niet.
Maar het continu herhalen van dezelfde opmerking (en dan hebben we het niet over 3/4 keer, maar over 5-10 pagina's lang) is niet de bedoeling. De boodschap komt dan echt niet meer aan, mensen lezen het niet meer, openen geen topics meer of blijven zelfs weg van BB omdat er een aantal mensen zijn die niet kunnen stoppen met 100x hetzelfde te zeggen.

Daar is een forum niet voor bedoeld. Het moet toegankelijk zijn voor iedereen, discussies zijn zeer welkom. Maar gedram niet. Het levert enorm veel werk op, de sfeer keldert en mensen blijven weg. Dat willen we niet en vandaar dit topic.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 10:26

Laat ik het proberen uit te leggen zoals ik dat zie.
Mensen klagen over een buurman die overlast heeft van hun kat, als je dan probeert te vertellen dat het ook lastig is zo een kat en je zelf allerlei dingen doet om ze uit je tuin te weren, krijg je over je heen dat jij een dierenbeul bent.
Daarom gaan veel mensen op hun achterste benen staan en krijg je dit soort discussies..
Het is meer een mentaliteitskwestie dan dat mensen zichzelf achter de oren gaan krabben..

Zou je het op LZP plaatsen en het dier weglaten en de auto ervoor in de plaats zetten is altijd de automobilist schuldig..omdat deze paarden angst aanjagen
Hetzelfde met wielrenners enz.
Misschien kun je gewoon stellen dat mensen overgevoelig zijn wat betreft hun eigen dier en daardoor niet meer zien wat de realiteit is.

En idd sommige mensen zorgen ervoor dat je niet meer op BB komt