Dringens hulp gezocht! Konijn wordt afgemaakt maar jong?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Dringens hulp gezocht! Konijn wordt afgemaakt maar jong?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 00:07

Mensen ik heb dringend jullie hulp nodig.

Mijn konijnen zijn ontsnapt vandaag en ik zag direct dat er iets mis was met een van de moeders, ik heb haar net pas kunnen vangen met 't net en kwam tot de vreselijke ontdekking dat ze een open botbreuk heeft. :( Nu wordt ze morgenvroeg afgemaakt, maar er is een probleem ze een één jong die morgen precies 1 week wordt, wat moet ik met dit stakkertje doen?

Kan ik die ene zelf voeren met een of andere substantie en een spuitje (zonder naald) zorgen dat ie het overleefd?

AUB mensen help mij verder! Anders ben ik bang dat het kleine hummeltje 't niet gaat redden! |(

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 00:10

pootje amputeren? nog een optie.

(is uiteraard duurder dan in laten slapen.
Waarom mag konijn overigens niet nu ingeslapen worden en moet die arme ziel met open botbreuk wachten tot morgen???)

Of jong met de hand opvoeden of ook in laten slapen...
Wil je er tijd en energie in steken?
(gezien behandelplan moeder (dood...), zou ik in jullie geval voor inslapen gaan...motivatie allicht niet toereikend..)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 00:18

Sjolvir schreef:
pootje amputeren? nog een optie.

(is uiteraard duurder dan in laten slapen.
Waarom mag konijn overigens niet nu ingeslapen worden en moet die arme ziel met open botbreuk wachten tot morgen???)

Of jong met de hand opvoeden of ook in laten slapen...
Wil je er tijd en energie in steken?
(gezien behandelplan moeder (dood...), zou ik in jullie geval voor inslapen gaan...motivatie allicht niet toereikend..)

Een amputatie is gewoonweg te duur voor mij ;) Morgenvroeg wordt ze dus afgemaakt. Het jong wil ik wel gewoon proberen te redden, ik weet dat ze om de 3 uur moeten worden gevoed met een hoeveelheid van 1 ML, op de rug liggend, warm houden etc! Maar ik weet niet wat voor spul zo'n diertje moet krijgen. Als niemand mij dit kan vertellen voor morgenochtend (10 / 11 uur) dan moet het jong inderdaad ook worden afgemaakt, want het dier laten verhongeren zie ik zeker niet zitten.

Dus weet iemand wat voor 'voer' je een jonge lamprei geeft ?

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 00:22

Oke:

Tip! ga naar de eekhoorn opvang en ga daar voeding halen.
Dan hoef je niet om de 3 uur te voeden en de voeding bevat genoeg eiwitten e.d.
Het spul dat je bij de DA krijgt, bevat te weinig voedingsmiddelen.
Dat van de eekhoorn opvang is behoorlijk duur, maar de overlevingskansen van het jong daarentegen veel groter....
Het wordt niet makkelijk, maar is wel te doen.
Helaas heeft mijn nestje het niet gered, ik had ook alleen het spul van de dierenarts. Tot dat iemand mij wees op de eekhoornopvang.. Toen was het helaas te laat.

Maar ik zou niet wachten tot morgen met inslapen. Het beestje heeft ontzettend veel pijn met als kans dat ze het jong vanavond en morgenvroeg ook niet voed en dat het dan dus al te laat kan zijn...

Heb je nog andere zogende konijnen zitten? Probeer het jong anders daar bij aan te leggen.
Laatst bijgewerkt door Waventy op 14-07-10 00:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 00:23

Ik ga er even vanuit dat je je konijn naar de DA brengt om haar af te laten maken. Daar kun je info en volgens mij ook voeding kopen voor de baby.

EDIT: eigenlijk ben ik wel nieuwsgierig waarom je het konijn morgenochtend pas laat inslapen en niet direct. Lijkt me uiterst pijnlijk, een open botbreuk.
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 14-07-10 00:26, in het totaal 1 keer bewerkt

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 00:24

Ik zou het pootje laten amputeren
en als ik geen geld heb op afbetaling doen of lenen bij een familie lid
Had je niet aan je dieren arts kunnen vragen wat voor voor je zoon jonkie kan geven ?

chocobroodje

Re: Dringens hulp gezocht! Konijn wordt afgemaakt maar jong?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 00:28

Ga aub nu naar de DA, ik vind het echt niet kunnen dat je tot morgen wacht :n
Het jong kun je met de hand opvoeden........ Is het de voorpoot of achterpoot?

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 00:30

ik heb een nestje grootgebracht met de 'spuit'. zijn grote gezonde konijnen geworden. maar wat gaf ik ze ook alweer..was melkpoeder is elk geval.
mijn cavia was pleegmoeder, en ze verzorgde ze ook heel erg goed.
ik zou de DA even vragen, of een konijnkundige bellen (kijk eens op http://www.bunnybunch.nl ) om advies!
succes iig! (geen gewone koemelk geven hoor!)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 00:31

Even voor de duidelijkheid, ze wordt niet bij de dierenarts ingeslapen. ;)

Heb inderdaad nog ene met zogende jongen, deze zijn wel 2 weken ouder maar proberen kan natuurlijk geen kwaad. :)

Verder ga ik opzoek naar een eekhoornopvang, dat ga ik zeker proberen.

Het is trouwens een achterpoot, en ik kan mededelen dat ik nu nog naar de wei ga en dat het dier wordt afgemaakt. Uit het lijden verlost dus.

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 00:33

Sterkte er mee.....

Probeer eerst de voeding te halen bij de eekhoornopvang, en laat het jong lekker in het warme nest.
Mocht je morgen niet aan voeding kunnen komen van de eekhoornopvang, neem dat de voeding mee die de DA geeft.
Dit kun je een misschien 2 dagen geven maar dan moet er toch echt de voeding van de eekhoornopvang aan te pas komen.
Mocht dit niet lukken leg het jong dan pas bij de andere moeder...
Kans bestaat namelijk dat ze het doodbijt.

Oei ik zie dat je in Simpelveld woont.... De eekhoorn opvang is in het midden van het land... Misschien via de dierenbescherming dat je er aan kan komen of de dierenarmbulance.. ook kun je daar het jong aan mee geven, zij brengen het dan naar someren waar een konijnenopvang zit.
Laatst bijgewerkt door Waventy op 14-07-10 00:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 00:34

DIT MEEN JE TOCH NIET ECHT HE ???
ik hoop dat dit 1 of andere misselijke grap is..

kom dat jong maar brengen....

konijn laten wachten tot morgen met een open bot breuk..
en dus ook het konijnen jong vermoedelijk geen drinken omdat moeders zoveel pijn heeft.

waarom zit je niet al bij een dierenarts.
en geen geld voor amputatie.. waar was je gedachten toen je aan dieren begon ? nooit over na gedacht dat ze misschien ook wel eens een hoop geld kunnen gaan kosten.. ?

ik zie net dat je het zo nog gaat doen, alleen op de manier hoe je het zegt vraag ik me af of het wel humaan gaat, of dat er gewoon een baksteen op zn koppie gegooid wordt aangezien een dierenarts niet bij je aan de wei komt nu nog...

succes.
Laatst bijgewerkt door Tat_jana op 14-07-10 00:37, in het totaal 2 keer bewerkt

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 00:35

KBTP schreef:

Heb inderdaad nog ene met zogende jongen, deze zijn wel 2 weken ouder maar proberen kan natuurlijk geen kwaad. :)

Het is trouwens een achterpoot, en ik kan mededelen dat ik nu nog naar de wei ga en dat het dier wordt afgemaakt. Uit het lijden verlost dus.

Wie of wat maakt niet uit maar inderdaad help het dier hoe dan ook! Naar voor jou maar niet voor het dier sterkte!

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 00:35

:n :n :n ..
Vind dit echt heel oneerlijk t.o.v. mama konijn!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 00:36

Tat_jana schreef:
DIT MEEN JE TOCH NIET ECHT HE ???
ik hoop dat dit 1 of andere misselijke grap is..

kom dat jong maar brengen....

konijn laten wachten tot morgen met een open bot breuk..
en dus ook het konijnen jong vermoedelijk geen drinken omdat moeders zoveel pijn heeft.

waarom zit je niet al bij een dierenarts.
en geen geld voor amputatie.. waar was je gedachten toen je aan dieren begon ? nooit over na gedacht dat ze misschien ook welleens een hoop geld kunnen gaan kosten.. ?

LUISTER EENS GOED, IK VRAAG NU NIET OM ROTOPMERKINGEN OVER DE DIERENARTS! IK HEB HAAR AL GEADOPTEERD EN VERDER WORDEN MIJN KONIJNEN GOED BEHANDELD EN HEBBEN HET BETER DAT MENIG ANDER DIER. IK KAN MEDEDELEN DAT ZE OVERLEDEN IS.

Nu nogmaals, een amputatie is gewoonweg te duur en aangezien ze ouder is. ;) Het jong ga ik dus wel mijn best voor doen :)

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 00:37

Jongens zullen we niet compleet en hard gaan afgeven op de TS.
De Ts heeft het er al moeilijk genoeg mee.
Kan goed begrijpen dat jullie zo reageren hoor, maar de TS heeft nu al een aantal keren gehoord dat ze er wat aan moet doen.
En als ik me niet vergis, gaat ze nu dus nog naar de wei om het beestje uit haar lijden te laten verlossen...

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 00:38

net zeg je nog dat je naar de wei gaat, en nu is het dier al overleden ?
heb je in een rap tempo gedaan dan :=

je snapt toch zelf ook wel dat je zulke reactie kunt krijgen als je zo een belachelijk topic opent he ?

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 00:39

Overleden? Je bedoelt gewoon een klap met een schep op haar nek? Hoe moet je anders een konijn in het weiland vermoorden?

Babykonijn ook al een klap gegeven? Ben je daar ook vanaf

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 00:39

chocobroodje schreef:
KBTP schreef:

Wie of wat maakt niet uit maar inderdaad help het dier hoe dan ook! Naar voor jou maar niet voor het dier sterkte!

Dankjwel dit is een fijne reactie, het is inderdaad erg naar het was een mooi konijn :( Jammer genoeg was ze ook erg dominant, ben bang dat ze de breuk heeft opgelopen door een gevecht met een wild konijn, maarja dat weet je natuurlijk nooit zeker. Ze heeft een mooi leventje achter de rug. Morgen krijgt ze haar welverdiende rustplekje. :) |(

melissa_b

melissa_b schreef:
Overleden? Je bedoelt gewoon een klap met een schep op haar nek?
Hoe moet je anders een konijn in het weiland vermoorden?

Tat_jana

melissa_b schreef:
Overleden? Je bedoelt gewoon een klap met een schep op haar nek? Hoe moet je anders een konijn in het weiland vermoorden?

you read my mind ;(

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 00:40

Ik vind dit ook zeker niet kunnen, ik snap niet dat je het over je hart kan verkrijgen...

Betreft het jong het beste is KMR + Multimelk te vinden op http://www.konijnenbelangen.nl en is ook nog wel een prijzig iets!
Of Farmfood Melk, op basis van volle geitenmelk, maar dan alsnog met de speciale speentjes! Een jong moet zeker niet op de rug liggen overigens met voeden!
Ik heb ook een jong aan de fles, vanaf enkele dagen oud en hij is nu bijna 3 weken, deze zit op Farmfood, omdat die geen KMR+Multimelk dronk, het is intensief werk en ook niet gratis... mijn jong gaat overal mee heen naar mijn werk etc.

Ik snap alleen niet waarom je dieren houd als je het geld er niet voor hebt?!

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 00:41

melissa_b schreef:

Beter een goede klap dan pijn hebben....

Het is niet mijn manier, maar wel het meest diervriendelijke op dit moment..
De rit naar de DA en wachten op de DA is ook geen pretje..Geloof mij.....
Hoewel ik het binnen 5 minuten ook erg snel vind..

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 00:42

oeioei... ik zit op mn handen...

ts, ik vind het een moedig besluit! ik wens je alle succes om het konijnen jong te redden.
als het al een ouder konijn was, had ze waarschijnlijk een mogelijke operatie niet eens overleefd.
dat is het enige wat ik er over zeg.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 00:42

Waventy schreef:
melissa_b schreef:

Beter een goede klap dan pijn hebben....

Het is niet mijn manier, maar wel het meest diervriendelijke op dit moment..
De rit naar de DA en wachten op de DA is ook geen pretje..Geloof mij.....
Hoewel ik het binnen 5 minuten ook erg snel vind..

de rit is idd niet prettig nee, ben ik het mee eens.
maar als je een dier al kan laten wachten om eerst op bokt je verhaal te doen.
had je in die tijd ook je konijntje naar de dienstdoende arts kunnen brengen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 00:42

Waventy schreef:
Jongens zullen we niet compleet en hard gaan afgeven op de TS.
De Ts heeft het er al moeilijk genoeg mee.
Kan goed begrijpen dat jullie zo reageren hoor, maar de TS heeft nu al een aantal keren gehoord dat ze er wat aan moet doen.
En als ik me niet vergis, gaat ze nu dus nog naar de wei om het beestje uit haar lijden te laten verlossen...

Konijn is inderdaad al uit haar lijden verlost, is ook beter. En inderdaad dat gaat rap want de wei ligt naast 't huis hier en inderdaad een slag in de nek en ze is weg. ;) (mijn vader heeft dit trouwens gedaan, ik kan dat niet)

Maarja van de andere kant als ik de DA nog had moeten bellen en erheen had moeten rijden 20 min en haar ook nog in een doos had moeten duwen etc etc. Vind ik dát ook dieronvriendelijk. :)

Maargoed, ik heb mijn oplossing gevonden en zal alleen hier nog kijken voor nuttige tips of een oplossing voor de jonge lamprei.