Boze buurman, wat vinden jullie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

hoe moeten we omgaan met het houden van katten

Katten moeten ten alle tijden binnen gehouden worden
9 (3%)
Katten mogen alleen buiten als ze aan de riem in de tuin zitten, maar niet los lopen.
99 (35%)
Katten moeten gewoon los naar buiten kunnen, ondanks dat ze dan soms bij andere mensen op het erf komen.
171 (61%)

Totaal aantal stemmen: 279

Kady1

Boze buurman, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 13:59

Vannochtend begon mijn dag niet zo best,

Ik ging met mijn honden lopen en liep de weg uit. Onze twee katten vinden het erg leuk om mee te gaan wandelen. Ik liep door de straat achter ons huis en een van de achter buren was op zijn oprit bezig, had hem trouwens nog nooit eerder ontmoet en woon hier al drie jaar. Hij komt naar me toe en begint op een niet al te vriendelijke toon tegen mij te praten (lees half schreeuwen) Of ik weet van wie die katten zijn, dus ik geef eerlijk antwoord en zeg die zijn van mij en mijn vriend. Op een zeer onrespectvolle en onvriendelijke manier begint hij mij af te blaffen dat ik mijn katten bij moet houden want dat ze op zijn erf komen en dat hij dat niet wil hebben. Ik zeg rustig, meneer ik kan mijn katten niet trainen niet hier voor te komen, daarbij kan ik u zo nog 5 huizen aanwijzen waarvan de katten ook hier los rondlopen, dus het kan zijn dat het niet mijn katten zijn. Kreeg als antwoord, Heb ik niks mee te maken ik ben nu met jou bezig het is hier geen dierentuin.
Nogmaal werd de vraag herhaald of ik er voor kon zorgen dat de katten niet meer bij hem op het erf komen. Nogmaals herhaalde ik dat ik hem dat niet kon garanderen en dat waar in nederland hij ook zou wonen er altijd katten zijn, waarop ik naar mijn hoofd geslingerd kreeg dat ik Asociaal ben waarna heel dreigend de opmerking kwam, Als jij je katten niet weghoud hier, dan vang ik ze en zorg ik zelf dat ze verdwijnen.

Ik heb mijn rondje met de honden afgemaakt en mijn vriend opgebeld met het verhaal. Daarna heb ik besloten de politie te bellen en een melding te maken van de woorden over mijn katten. Hier hangen namelijk in de buurt overal posters aan de bomen met "onze kat is vermist" .

Een kat kun je niet controleren wat hij doet als ie buiten is, die gaat zijn eigen gang, waar ik woon is bijna geen verkeer dus ik laat mijn katten hier al drie jaar iedere dag buiten. In de winter zitten ze bijna altijd binnen, maar in de zomer zijn ze meer buiten dan binnen.
Wat vinden jullie, moet een kat altijd binnen zitten (de enige manier dat je zeker weet dat ie niet weg loopt).
Ik heb nu zelf bedacht om ze overdag binnen te houden en alleen nog s nachts buiten te laten - want als de buurman ligt te slapen kan die mijn katten niet vangen :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:02

Ik vind dat katten in ieder geval uit andermans tuin horen te blijven ja. Hoe dan ook. Dus ofwel maak je je eigen tuin kat-proof af, of hou je ze inderdaad binnen.
Het zijn jouw dieren, niet van de buurman. Hij kiest er niet voor om katten te houden, waarom zou hij dan toch katten in de tuin moeten hebben? Ik zou er ook niet blij mee zijn.
En ik begrijp ook echt niet waarom iedereen (en dan niet specifiek of alleen de ts) het maar normaal vind dat katten bij iedereen door de tuin mogen banjeren...priveterrein is en blijft priveterrein.

Verder verdient de buurman trouwens absoluut geen schoonheidsprijs voor de manier waarop hij je aansprak...maar evengoed is zijn punt duidelijk...katten uit zijn tuin houden dus.

mikster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:03

$Ik vind dat andere mensen geen last mogen hebben van mijn katten. Ik wil ook niet dat mijn kat bij een ander in de tuin loopt. Het is namelijk mijn kat.

x__Danielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:03

Ik snap dat het erg vervelend is voor je, en de reactie van de buurman is dan ook erg overdreven. Alleen snap ik wel dat hij het vervelend vind dat de katten bij hem op zijn erf komen, ik snap ook heus wel dat jij daar niets aan kunt doen, maar ik irriteer me ook regelmatig aan de katten van de buren, die hebben er 2 en een kat doet het nooit in z'n eigen tuin, die mensen willen graag katten en wij zitten met de troep.

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:04

Tja.... eigenlijk vind ik dat je of je dieren geen overlast mogen veroorzaken voor anderen, of iig zo min mogelijk.
Er zijn volgens mij wel meer topics over geweest. Een oplossing kan een kattenren, of het omheinen van je tuin met bijv. kattengaas zijn.
Laatst bijgewerkt door Diva op 13-07-10 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:05

Nou als mijn buurman al op zo'n toon naar me toe zou komen, kon die me meteen mijn rug op, wat een achterlijke manier van reageren zeg?!
Tja en qua katten buiten.. Hier was ook een kat vermist, affiches op de bomen en die mensen hebben een dreigbrief in de bus gehad van iemand die beweerde te weten dat de kat dood was en er zouden nog meer volgen..
Ik denk niet dat je veel meer kan doen dan een melding bij de politie..

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:06

Ik ga mee met Esther. Wij gaan zelf binnenkort aan de slag met een soort van kattenren. Dan kunnen ze toch naar buiten en komen ze niet in adermans tuin.

_Nadia_

Naar mijn idee heeft hij gelijk, en ik heb zelf 8 katten, die stuk voor stuk binnen blijven. Een ander hoeft geen last te hebben van uitwerpselen van mijn katten.

Rumpleteaser

Ik ben het helemaal eens met Esther_87.
En ik vind de buurman ook niet helemaal netjes reageren in je verhaal.

MIJN katten zijn MIJN probleem, niet die van een ander :n
Ik vind het ook niet normaal als ze bij anderen in de tuin/op het balkon/in huis komen.

Oplossing: span een touwtje door je tuin op hoogte .
Bijvoorbeeld van schutting naar schutting.
Of van huis naar achterschutting.
Aan dat touw doe je een ring, zodat-ie heen en weer kan schuiven.
Aan die ring een lange lijn.
En aan die lijn je kat. :)
Dan kan-ie de hele tuin door, maar niet op andersmans terrein.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:07

Ik vind dat dus echt onzin.. Wat voor een last heb je nou van die katten..
Ik vind het niet normaal om katten maar de hele dag binnen te laten omdat iemand het erg zou vinden dat ze door zijn of haar tuin lopen.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:07

ik vind dat een kat gewoon buiten moet kunnen lopen, maar met een buurman als die van jou hield ik die van mij wel binnen.
wat een eikel zeg :(

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:08

Raadt je buurman aan om een grote hond te nemen met een hekel aan katten, ik heb een bulldog die vaak in de tuin is en katten leren snel, buurkatten laten zich hier niet meer zien. :+

Maaikee43

tja, katten horen niet in iemands anders tuin te komen. De katten van me buren kwamen ook weleens bij ons in de tuin, maar mijn hond blafte doen een paar keer, en toen waren bang denk? en nu komen ze nooit meer.. Van dat je katten 's nachts buiten te laten, vind ik opzich niet vekeerd :D best een goed idee.

_Nadia_

zerena schreef:
Ik vind het niet normaal om katten maar de hele dag binnen te laten omdat iemand het erg zou vinden dat ze door zijn of haar tuin lopen.

Uitwerpselen in de zandbak, of op je gazon zijn niet prettig hoor. Wij zijn kattenliefhebbers bij uitstek, zoals gezegd we hebben er 8, maar ik kan die van de buren wel schieten, die graaft mijn hele tuin overhoop, schijt waar het hem uit komt (bij voorkeur onder de schommel of het uiteinde van de glijbaan en dat is gewoon gevaarlijk voor mijn kinderen.

mikster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:09

zerena schreef:

Kattenpis en poep is echt wel ranzig als dat in je tuin ligt, zeker als dat niet eens van je eigen kat is!

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:10

Ja ok kan me voorstellen dat dat niet echt prettig is, wij wonen op een boerderij dus dan heb je daar nie echt last van..
Maar ik vind het niks om ze daarom dan maar de hele dag binnen te laten.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:10

zerena schreef:

Wat dacht je ervan dat er katten zijn die het geweldig vinden om een vijver leeg te vissen of je tuin vol te poepen? Het is echt niet fijn om s'ochtends op te staan en er liggen overblijfselen van een vis in de tuin te rotten of je zit op de bank en je ruikt dat er zojuist een kat je tuin heeft gebruikt als kattenbak. Dus je kunt er weldegelijk last van hebben. De reactie van de buurman vind ik wel heel ver gaan, maar er zijn ook mensen die gewoonweg niet van dieren houden, daar niet voor kiezen en ze dus ook niet in hun tuin/op het erf willen hebben.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:11

Ik snap jouw reactie heel goed, maar die van de buurman ook. Hij kiest er niet voor om andermans katten in zijn tuin te hebben. Heb en zelfde soort situatie meegemaakt, boze buurman etc. Heel vervelend en zat er echt mee in mijn maag. Kreeg toen de tip van een collega om zo'n heel groot waterpistool (supershoker???) te kopen, 5 euro was ik kwijt dacht ik, dat in te pakken en daarmee naar de buurman te gaan.

Uitgelegd dat ik heel erg met de situatie in mijn maag zat, dat mijn katten bang voor water zijn en als hij ze zag lopen dat hij dan op ze mocht "schieten". Buurman heeft 3x moeten schieten en daarna zijn de katten nooit meer teruggekomen. Later hebben we er gezamenlijk nog erg om kunnen lachen ook :D

Wat zei de politie eigenlijk?

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:12

Ik vind ook dat katten gewoon buiten moeten kunnen lopen, al snap ik wel dat sommige mensen dat niet prettig kunnen vinden. En helemaal neit als jouw tuin als bak gebruikt wordt.
Maar het binnen houden van katten, wanneer er wel de mogelijkheid is om ze buiten te laten, vind ik erger ;)
Zijn manier van reageren is ook wel erg asociaal, hij had best rustig aan je kunnen vragen of je er iets aan kon doen.
Vastmaken in de tuin zou ik dus ook niet zo snel doen, misschien een hogere schutting oid naar zijn tuin toe? Al doe je er weinig aan, katten gaan toch wel hun eigen weg :D

Edit: Met onze hond hebben wij idd geen last van katten in de tuin (totdat we er straks zelf een hebben, maar daarvoor moet ik bf nog overhalen :+ )
En ze zijn idd meestal bang voor water, dus als hij een keer een emmer water oid erover heen gooit, heb je best kans dat ze de ander veld uitzoeken :)
Laatst bijgewerkt door Blackje op 13-07-10 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:12

Een kat hoort buiten te lopen maar dan wel op eigen grond.
Ik zou er niet blij mee wezen als er katten in mijn tuin lopen.
En zou ook naar meerdere keren gezegt te hebben de katten vangen en naar het asiel brengen dan moet je ze maar bij houden. Zou een rotzooi worden katten mogen het wel maar honden moet je bijhouden. Nee katten hoor je ook bij te houden.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 14:13

ik ben zelf eigenlijk ook van mening dat een kat buiten moet kunnen lopen,
zeker in het buitengebied waar ik woon. Midden in de stad op een flat zou ik het gevaarlijk vinden en iedereen zit dan zo dicht op elkaar met de woningen dan komen ze automatisch vaak bij een ander.

daarbij heb ik wel een tuin probleem, omdat ik in een groen gebied woon, mag ik alleen een groene afrastering om mijn tuin, dus hoge schutting van hout mag al niet. We hebben nu gaas met klimop, maar dit mag maar tot ong. 1m hoog, verder mogen coniferen bvb wel, en die mogen wel hoog, maar mijn vriend is daar allergisch voor.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:13

zerena schreef:
Ja ok kan me voorstellen dat dat niet echt prettig is, wij wonen op een boerderij dus dan heb je daar nie echt last van..
Maar ik vind het niks om ze daarom dan maar de hele dag binnen te laten.

Kattenren is er ook nog. ;) Of je tuin zo maken dat ze er niet uit kunnen. Ik mis die optie trouwens ook in de poll, ik heb daarom ook niet gestemd.

monsterina

Re: Boze buurman, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:14

Wat dacht je van de kattenpoep die ze achterlaten? Ik vind het zelf ook bloedirritant dat ik overlast heb van een kat van een ander. Bedoel we laten onze paarden/honden/kanaries/fretten/krokodillen toch ook niet loslopen? Ik vind dat als je voor een dier kiest dat het jouw verantwoording is.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:14

ja ik vind dat de buurman wel gelijk heeft alleen op de manier hoe die het meld vind ik wel grof wij hebben 2 katten en die blijven ook binnen maar die zijn dat van kleins af aan geleerd dus die weten nie beter.Die komen wel buiten maar dan zijn we er zelf bij en we hebben stroom op de muren maar dat kan niet overal dus ik vind de oplossing van Rumpleteaser wel een goeie

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:15

zerena schreef:

Ja maar, die 'iemand' het is toch zijn/haar tuin?? Jij kan toch niet bepalen dat jouw kat in iemands anders tuin mag komen?

Als ik nou een paard neem en die bij jullie thuis in de wei zet, omdat hij anders niet buiten komt? Dat kan toch ook niet? Als ik een paard neem moet ik zorgen dat die op mijn eigen terrein (of tegen betaling op iemands anders terrein) gehouden wordt. Evenzo voor een kat, als ik een kat wil moet ik zorgen dat het of een binnenkat is, of dat ik zelf een ruimte heb waar de kat kan buitenspelen, zonder overlast voor anderen.

Sorry als ik fel reageer, dat is niet persoonlijk naar jou bedoeld hoor!
Maar ik vind het echt van de zotte dan mensen denken zomaar te kunnen bepalen dat hun katten op andermans priveterrein mogen komen, compleet omgekeerde wereld wat mij betreft.