kitten mogelijk een levershunt. Wie heeft ervaring?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

kitten mogelijk een levershunt. Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 23:15

Van het asiel hebben wij nu weer een nestje kittens, nu 8 weken oud. Vier stuks,leuke kittens, niks mee aan de hand. Twee weken geleden vonden ze van de dierenambu een klein katje, erg eenzaam, dus die kwam bij ons spelen. Het poesje is ongeveer een week jonger als de rest. Na een paar dagen hadden we het vermoeden dat ze niet in orde was. Ze groeit niet goed en toont vreemd gedrag: kan door de kamer lopen en dan spontaan rondjes draaien, net of ze de weg kwijt is. Toch maar een bezoekje aan de DA gebracht en die bevestigde onze vermoedens: het katje is inderdaad niet goed. Na wat kleine onderzoekjes zei de DA dat ze niet goed, mogelijk een levershunt, een hersenafwijking of een waterhoofdje. Haar mogelijkheden om in een nieuw gezin geplaatst te kunnen worden zijn nul komma nul helemaal niks. Ze is ziek, zal niet oud worden en behandeling is niet mogelijk. Bij een levershunt kan je opereren, maar dat kost minimaal 1000 euro. Een hersenafwijking kan nog bijtrekken; dat compenseert ze wel. En een waterhoofdje is ook hopeloos. Ik heb gegoogled op een levershunt en die verschijnselen heeft zij ook in meer of mindere mate. Dus wij (dochter en ik) stonden bij de DA en konden niet over onze hart verkrijgen om het katje in te laten slapen. Het katje is nu nog speels, vrolijk, speelt en slaapt met de rest, eet zich drie keer in de rondte (en groeit amper |( ). Dus ze blijft bij ons! Met een levershunt vergiftigen ze heel langzaam hun eigen lichaam en het kan dat ze er uiteindelijk epileptische aanvallen van krijgt. Kijk dan is het voor mij makkelijker om dan te zeggen: oke tot hier en niet verder. Of als ze pijn krijgt of andere nare klachten dan is het voor ons en Piertje (zoals ze nu heet) genoeg geweest.
Maar wie heeft dit ook wel eens meegemaakt bij zijn hond of kat? het kan heel goed zijn dat je op een leeftijd van 9 weken nog niks merkt en dan een paar maanden later dat ze last krijgen van vage klachten. Dat ons ukje er nu al last van heeft is vroeg. Ze is ook erg achter in haar doen en laten. De andere kittens springen en klimmen dat het een lieve lust (of last ;) ) is, zij kan niet springen of klimmen. Sinds een paar dagen kan ze opeens spinnen en kopjes geven. Ik moet er wel bij zeggen dat het gedrag wel is bijgetrokken. De eerste paar dagen liep ze heel vaak doelloos rondjes te draaien, nu al minder. Dus ik heb hoop dat het iets in haar hersenen is (toch een klein mongooltje :o ) en dat ze gewoon groot wordt en wel 16 jaar. Het is echt een superlief katje, maar wel een beetje dom. Zoals een moeder op stal zei; ze hoeft toch geen muizen te vangen, ze krijgt wel eten in haar bakje. Inderdaad. En de DA noemde haar het kneusje van het jaar. Gelukkig snapte ze heel goed waarom wij besloten haar te houden. Ach de gezonde kittens krijgen wel een baasje, deze wacht tzt een spuitje. Dan nog maar een tijdje bij ons en veel liefde en lekker eten krijgen.
Medicatie is bij een levershunt niet mogelijk. Voorlopig genieten we van alle kleine dingetjes van Piertje.

Laika

Re: kitten mogelijk een levershunt. Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 09:30

Wat vreselijk dat een dergelijke operatie zo ontzettend veel geld kost, maar er is in ieder geval wel iets aan te doen dus, in het geval van een levershunt.
Persoonlijk zou ik niet wachten tot het arme diertje zich vergiftigd, ik zou het een weekje helemaal plat verwennen en dan toch een fijn einde geven, als je niet van plan bent te laten opereren.

Hoe dan ook zou ik met zo'n "erop of eronder" diagnose eerst een second opinion laten doen bij een andere dierenarts. Twee weten altijd meer dan één ;)

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 21:38

ik heb vertrouwen in deze DA, dus ik ga niet voor een second opinion. en het is nog steeds een katje van het asiel, dus moet ik naar hun eigen DA EN ze gaan geen extra kosten maken voor dit kitten. Al die dieren in het asiel kosten al handen vol geld. Het wordt nu al bij ons verwend, dus dat zit wel goed. Het is alleen, zolang het beestje hier nog vrolijk rond loopt en speelt en springt en eet, ik nog geen afscheid kan nemen van het katje. Ze heeft het hier nog best naar haar zin met 4 vriendjes waar ze heerlijk mee kan spelen. Een boel mensen die met haar knuffelen. Zodra ze echt ziek wordt, is de stap naar de DA snel genomen hoor (die zit hier om de hoek, 500 m lopen ;) ).

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 09:47

niemand die dit ook heeft meegemaakt?

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 09:53

Laatst bijgewerkt door Laika op 30-06-10 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 09:55

o ja dat is een idee.
Maar het kan ook bij honden voor komen.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 09:55

heb net een editje geplaatst ;)

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:00

2 jaar geleden heb ik ook een kitten gehad met een levershunt. Als ze zich op een gegeven niet goed meer voelen is het echt verschrikkelijk om mee te maken. Die van ons is helaas maar 6 weken geworden.

Het was overigens bij ons ook een vondeling van 5 weken en het was liefde op het eerste gezicht. Heb er alles aan gedaan om het zo aangenaam mogelijk voor der te maken zodat ze een luxe leventje had haar laatste week. Maar op een gegeven moment hebben ze pijn en dan moet je ze laten gaan.

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 10:07

Ja wij proberen haar leventje nu ook nog zo aangenaam mogelijk te maken. lekker eten, veel aandacht en knuffels en dan zien we wel wanneer het einde inzicht komt. het kan 2 weken duren 2 maanden, maar ook nog wel 2 jaar. Zoals ze nu hier rond loopt, heeft ze het wel naar haar zin. Ze heeft nog geen pijn en is (volgens mij) best gelukkig en vrolijk.

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 21:00

Inmiddels is ons kneusje bijna 5 maanden oud. ze is nog steeds te klein, maar ze glimt als een spiegeltje, ze speelt, slaapt, knuffelt met ons en doet alles wat jonge katten doen. Een Da die hier op huisbezoek was voor een ander dier zei dat het hoogst waarschijnlijk geen levershunt is, maar iets in de hersenen. Ze is behoorlijk bijgetrokken en voor haar doen gezond. Ze is nog wel een beetje dom en eten is haar lievelingshobby. Het is een heel lief katje wat soms lekker bij je komt liggen en dan heel lief ligt te snorren. We zijn blij dat we toen niet hebben besloten dat ze een spuitje kreeg. We genieten gewoon elke dag van ons kleine Piertje en we zien wel waar het eindigt. We hopen dat ze nog heellang bij ons blijft!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 21:03

Jeetje wat fijn om te horen zeg. Dat is even goed nieuws! :)
Hou je haar nog wel onder controle bij de DA?

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 11:07

Iris: ja hoor we houden haar goed in de gaten. Als ik denk dat het niet goed gaat, sta ik gelijk bij de DA op de stoep. Tot nu toe is ze alleen maar beter geworden. +:)+ En zeker niet slechter.