Wel of niet een konijn erbij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

judith_irene

Wel of niet een konijn erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 23:38

Ik zit momenteel met een aardig dilemma.

Eerst mijn situatie: Ik heb 2 voedsters van 2 en 3 jaar oud. Ze lopen los op mijn balkon van 2 bij 9 meter. Ruimte zat dus. Deze combi gaat al jaren goed en ik had tot vanavond geen plannen de boel te wijzigen.

Een uurtje geleden belde mijn buurman aan met een konijn in zijn armen. Of ik er 1 kwijt was, hij liep bij de buurman op het balkon. Nee, hij was niet van mij maar ik heb wel de ruimte om hem onderdak te bieden tot morgen. Zo gezegd zo gedaan.

Nog even de galerij afgekeken en 5 deuren verder zaten er nog buurtjes buiten en ja het konijn was van hun maar ging voor vrijdag weg. Ze wilde hem naar een kinderboerderij brengen. Dit omdat de kinderen het konijn belagen en ze dat zielig vonden voor het konijn.
Na wat doorvragen zat hij in zijn uppie in een hokje op het balkon en 3 dagen geleden hadden ze hem losgelaten zonder het balkon af te zetten. Sindsdien was het konijn spoorloos tot vanavond.

Ze hebben gevraagd of ik hem wil houden. Alleen zit ik met een paar vragen.

* aangezien het een ram is van ong 10 weken oud kan ik hem niet bij mijn voedsters zetten. Hij is niet gecastreerd. Dit houd in dat ik deze zomer geen stukje balkon voor mezelf ga hebben. Hier kan ik wel overheen komen.

* maar de klik met mijn voedsters..... de ram is heel geïnteresseerd in de dames maar verder dan zijn neus door het gaas steken doet hij niet. 1 dame gaat af en toe snuffelen en daar blijft het bij. De andere(de dominante van de 2) kijkt er niet naar om. Gaat dit goedkomen?

* is 1 ram met 2 voedsters een goede combi? Komt er dan geen strijd tussen de 2 voedsters? Dit wil ik namelijk ook niet.

Ik heb met de buren afgesproken dat hij voor nu even mag blijven en dat ik er over na ga denken of ik hem wil houden of niet. ik was niet opzoek naar een derde maar als ik zie hoe hun ermee omgaan(uit onwetendheid=> optillen aan de oren, door de kinderen achterna gezeten, de kinderen laten er speelgoed op vallen)wil ik niet dat hij terug gaat. Voorlopig even rust voor de ram en gezelschap.
Als ik besluit hem te houden, waar ik naar neig mits het goed gaat met de voedsters, wordt hij zodra het kan gecastreerd en is het de bedoeling dat hij bij de voedsters op het stuk erbij gaat en ik mijn stukje weer terug heb.
Laatst bijgewerkt door judith_irene op 23-06-10 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt

zodiacje

Re: Wel of niet een konijn erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 23:41

Ik zou m zowiezo castreren als je m wilt houden. Ongecastreerd wil de kinderboerderij m vast ook niet hebben.
De beste combi is een ram en een voedster. Of de twee dames gaan vechten voor zn liefde weet ik niet zeker. Ideaal zou ik het niet noemen maar is denk ik wel te proberen.

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 23:44

Voor dat vechten ben ik dus ook een beetje bang en dat is wat mij nog doet twijfelen. En het proberen kan pas over een paar maanden(na de castratie) en mocht het niet gaan ken ik mezelf goed genoeg om te weten dat hij niet meer weg gaat. En qua ruimte indeling heb ik dan wel een probleem.

Verder is het een ontzettend lief konijntje die ik een goed leven gun.
Laatst bijgewerkt door judith_irene op 23-06-10 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 23:46

Een ram met 2 dames is juist perfect :j

Zorg er wel voor dat je ze goed koppelt, anders kan het wel problemen geven. Ik weet niet of je weet hoe je goed moet koppelen?

En idd, even apart houden tot een paar weken (dacht 6 maar pin me er aub niet op vast) na de castratie en dan beginnen met koppelen!

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 23:51

Is dat negeren niet vreemd dan?

Het koppelen dan de dames heb ik als volgt aangepakt: eerst apart met gaas ertussen, zoals de ram nu ook apart zit. wel snuffelen maar verder niets. Daarna losgelaten en er een poos bijgebleven. Dit was liefde op het eerste gezicht en ging meteen goed, vandaar dat dat heel snel gegaan was. Maar de dames vlogen op elkaar af toen ze elkaar voor het eerst zagen, echt liefde op het eerste gezicht.

Dit is vast niet de manier zoals het hoort...

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 23:55

Met z'n drieën kan het inderdaad wel goed gaan, maar hij is nog maar 10 weken zeg je? Ze kunnen bij ongeveer 6 maanden gecastreerd worden (sommige eerder), maar dan moet je hem dus nog wel 3,5 maand apart houden, heb je daar wel plek voor en zin in?
Na de castratie mogen ze na 3 weken sowieso bij de dames, ik weet een grote konijnenopvang die ze er na 2 weken bij zet en dat is altijd goed gegaan.
Wel op neutraal terrein koppelen, maar misschien weet je dat al. :) Met z'n 3en houd je wel de kans dat er één buiten de boot valt, maar het kan ook heel goed gaan. Dat ze elkaar wat negeren is gunstig! Agressie zou niet goed zijn, maar verder kan alles tot een goede koppeling leiden. Veel informatie over koppelen staat ook op http://www.konijnen.nl, weet niet of je deze site wel eens hebt doorgenomen? Erg informatief!

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 23:56

Een groepje van een gecastreerde ram met twee voedsters kan wel , hoewel sommige mensen van mening zijn dat een even aantal stabieler is. Het nadeel van drie dieren kan zijn dat er een beetje buiten valt. Maar ik ken ook voorbeelden van groepjes van drie die wel goed gaan.

Waar je aan moet denken als je het wilt proberen is dat het af te raden is om een konijn jonger dan 4 maanden te koppelen met oudere dieren, zo'n dier is dan nog te jong om zich goed te verweren. En zeker als hij hier in een keer met twee dames te maken krijgt vraagt dat nogal wat.

Er zijn ook steeds meer dierenartsen die met 3 a 4 maanden castreren, als de balletjes dan maar ingedaald zijn.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 23:57

Negeren is juist heel positief! Dat is gewoon acceptatie en dat zie ik het liefst bij koppelingen dat het op begin negeren is... als er nu al gebeten werd door het gaas of de dames agressief naar elkaar werden door de aanwezigheid van hem was het anders, maar ik denk dat je hier best een goede combinatie kan hebben.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 00:01

Mijn gecastreerde ram zit ook bij twee voedsters! Gaat prima juist! Moesten even aan elkaar wennen maar nu gaat het super! Dat ze elkaar negeren is vaak juist een goed teken! Bovendien vind een voedster een ram volgens mij altijd wel enigzins interessant (bij de konijnen af _O- ).

Goed dat je hem niet daar gelaten heb, ik zou dat ook niet kunnen :n Lekker castreren en na twee week kennis laten maken met je dames! Volgens mij kan je al castreren op het moment dat de ballen allebei ingedaald zijn :)) Dat verschilt natuurlijk wel iets per konijn maar makkelijk te controleren! Twee week na de castratie kan hij erbij (of nee, op onbekend gebied gekoppeld worden :)) ) De mijne hebben twee weken bij mijn schoonouders in de garage gebivakeerd _O- Hihi

Edit: Zie al meerdere reacties nu dus sorry voor het dubbele!

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 00:04

Plek: ja
zin: hangt van zijn gedrag af. Als hij lief is en niet mijn hordeur-gaas opknabbelt, anders moet ik de hele zomer met mijn deur dicht zitten, tenzij hij binnen van de meubels afblijft.

Agressie was er absoluut niet. Als hij blijft zal hij de komende maanden door gaas gescheiden zitten waardoor ze wel kunnen snuffelen en elkaar kunnen leren kennen. Ook bij de dames onderling was er geen agressie. De ene bleef gewoon liggen en negeerde hem totaal, de andere kwam af en toe even snuffelen en ging tussendoor steeds weer weg.

Manou: Als hij erbij gaat is dat pas na de castratie dus dan zal hij +- 6 maanden zijn

Zo te horen is dus de eerste reactie tussen deze 3 wel goed.

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 00:09

Ik ben juist blij met de vele reacties. Geeft me hoop.
Aan elkaar wennen kunnen ze de komende maanden doen door het gaas heen.

Daar laten was echt geen optie. Ze waren niet bewust gemeen maar toen ze hem op wilde tillen pakt ze hem zo bij zijn oren(het is een staande oor). Toen ik er wat van zei: ja maar zo deed de fokker het ook :r

Nu alleen hopen dat mijn klimgrage dame aan de goede kant van het gaas blijft. Ze heeft het al een tijdje niet meer gedaan maar een schutting van 1.80 m hoog was appeltje eitje voor haar. Het gaas is een stuk lager.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:02

Ik zou stoppen met het laten snuffelen door het gaas heen. Misschien gaat het nu oke, maar als hij straks last krijgt van zijn hormonen is het een beetje sneu, zoals kat op het spek binden zeg maar.

En verder zou je als volgt moeten koppelen:

Op neutraal terrein (dus daar waar ze nog nooit zijn geweest, of wel zijn geweest maar wat niet zou kunnen ruiken naar een van de konijnen) bij elkaar zetten. Gaat dit goed dan het beste ze zo een paar uur laten zitten, in de tussentijd het huidige verblijf helemaal "steriel" maken zodat er zo min mogelijk geur blijft hangen, en ze dan daarheen verplaatsen.

Je kan, als er toch "calamiteiten" ontstaan bij het koppelen, even kijken welke voedster problemen veroorzaakt. En deze er even tussen uit halen en ze niet allemaal in 1x koppelen maar even apart.

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 14:22

Hem niet laten snuffelen gaat niet lukken. Ik heb niet de ruimte om hem helemaal af te zonderen. Tenzij ik hem naar binnen haal in een hokje. Maar dat vind ik ook weer zo sneu, issie weer alleen in een hokje terwijl hij nu de ruimte en gezelschap heeft.

Ik heb vanmorgen de DA gebeld en hij zou met 3 maanden gecastreerd kunnen worden maar liever met 4 maanden. Dat is dus nog 2 of 6 weken. ook kan hij dan gelijk ingeënt worden. 1 a 2 weken na de castratie mag hij bij de dames. Dit is goed te overzien.

Ik heb dan ook besloten dat hij mag blijven. Voorlopig zolang hij geen last heeft van zijn hormonen laat ik hem zitten waar hij nu zit(of is dat dom?), krijgt hij last van de hormonen dan haal ik hem naar binnen of laat ik hem eerder castreren( ik wil het liefste wachten tot 4 maanden).

Het koppelen, ervan uit gegaan dat ze de komende weken kunnen snuffelen, is dan een paar uur op een ander terrein goed genoeg of moet het meerdere dagen? Ik zou ze namelijk wel een aantal uur in mijn keuken kunnen zetten maar verder ben ik behoorlijk beperkt. Als alles snel gaat (weideseizoen) zou ik nog mijn stal bij de paarden kunnen proberen maar die is ook niet neutraal, mijn dames hebben daar van feb tot april gebivakeerd.

Met wat voor schoonmaakmiddel kan ik het beste alle geurtjes veilig neutraliseren?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 14:25

Kun je ook geen "dubbele" omheining maken op je balkon? Dus zeg maar 2 keer gaas doen, zodat ze niet kunnen neuzen?
Je hebt kans dat als je te laat bent hij er door/over heen gaat en dan zit je straks met 1 of miss wel met 2 zwangere dames.

Ik ken mensen waarbij de konijnen op neutraal terrein (bij een iemand was het de badkamer := ) ongeveer 5 uur hebben samen gezeten, en daarna ging alles gewoon goed.
Met bleek of azijn denk ik, maar daar weet ik het zekere niet van. Misschien moet je bokker Faniek even PBen, zij weet er erg veel vanaf.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 19:56

ik heb hier ook de combi, gaat goed! Helaas is een van mijn voedsters buiten de groep gevallen, die werd echt belaagd, dus die zit nu apart. Daardoor heeft mijn man nog 2 vrouwen over. Wat er al gezegd is: liever op een neutrale plek laten wennen, dat is vaak beter. Neuzen en dan op terrein van de voedsters zetten kan verkeerd uitpakken. Wel goed dat je m houdt. Sommige mensen moeten echt eens nadenken voordat ze aan dieren beginnen....

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 20:21

Ze zijn net het hok komen brengen en het is maar goed dat hij daar weg is. Ze hadden een klein binnenkooi maar hielden hem hierin buiten. Dus geen beschutting of schaduw.
Nu willen ze een hamster. Ik heb ze alvast verteld dat ik geen blijvend opvangadres ben.

Zolang het goed gaat laat ik ze snuffelen en tegen de tijd dat het kan laat ik ze in mijn keuken bij elkaar. Deze is groter dan mijn badkamer. En hopen dat het goed gaat.

Hij doet het verder goed. Ik voer selective en dat eet hij goed. mooie keutels. Wel vind hij zijn nieuwe omgeving nog erg spannend. Nog steeds heb ik geen agressie gezien, niet bij hem en niet bij de dames onderling.

@lonnie: dat er 1 buiten de groep gaat vallen, dat is waar ik ook bang voor ben maar ik ga de gok wagen. Ik ga er alles aan doen om het goed te laten verlopen.

Alle tips en adviezen zijn welkom. Ik ben erg blij met de reacties.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 21:08

maar bij mij waren het 3 voedsters en één ram, nu zitten er nog 2 voedsters met één ram en dat gaat prima :)

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 21:27

Ik had ook 2 voedsters en 1 gecastreerde ram,ging ook prima.
Alleen heb ik er nu 6 jongen bij omdat er een wild konijn bij is gekomen.
Ook dit gaat prima,jonkies groeien gewoon binnen de groep op,zijn nu 6 weken oud.
Ik vind het ontzettend leuk om te zien hoe de volwassen dieren met de jonkies om gaan.

Als je gaat koppelen wil het ook heel goed lukken als je de konijnen een paar keer van hok wisselt,dus de voedsters aan de kant van de ram en de ram aan de kant van de voedster.
Dit dan een paar dagen achter elkaar herhalen,ze nemen dan elkaars geur aan.
Na een week kan je het gaas er tussen uit halen en kijken hoe het gaat.

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 23:13

Dat wisselen is misschien ook wel een goed idee. Ik heb er nog nooit van gehoord maar het klinkt logisch.

Vanavond was de voedster die wel interesse heeft als huppelend aan het plassen. Is denk ik haar territorium aan het afbakenen. De andere voedster negeert hem nog steeds. Ze zitten nu 24 uur naast elkaar.

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 19:22

Update:

Inmiddels zijn we 8 weken verder.
2 weken geleden is de ram gecastreerd en omdat hij nog zo jong is mocht ik hem na 1 a 2 weken bij de dames laten. Afgelopen maandag zijn de hechtingen eruit gehaald.

Vanaf het begin is er geen agressie geweest, ze lagen al tegen elkaar aan met het gaas ertussen. Ze aten uit hetzelfde hooiruif en alles zonder problemen.
De afgelopen 2 weken ben ik ze steeds van plek gaan wisselen, zoals colunder omschreef. Vandaag heb ik het gaas er tussen uit gehaald en vanaf minuut 1 gaat het goed. Ze gingen gelijk samen eten en tegen elkaar aan liggen <3 . Ze huppelen rond en komen elkaar tegen zonder problemen. Ook wassen ze elkaar.
Inmiddels zitten ze al een paar uur met z'n drieën. Ik heb er alle vertrouwen in!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 20:55

Top!
En snel even wat foto's plaatsen hoor van het trio :))

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 21:19

Hier dan de foto's, net nog even snel gemaakt. De zwart-witte is de ram

Het trio aan het eten
Afbeelding

Hun verblijf
Afbeelding

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 23:19

Ziet er gezellig uit! Gefeliciteerd met de geslaagde koppeling!