valkparkiet man steelt eieren ander koppel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eilinora

valkparkiet man steelt eieren ander koppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 21:47

even een vraag waar mijn moeder mee kwam,ze wist zich er geen raad mee

ze heeft 2 koppels valkparkieten die geregeld broeden.
1 koppel doet het super en brengt de jongen helemaal zelf groot zonder enige hulp.
ander koppel broed de eieren uit en na een paar dagen zijn de jongen ineens dood?

ik heb voor haar bij een kennis die er veel verstand van heeft navraag gedaan en die vertelde dat de koppel misschien niet tegen de ''drukte'' kan...er zitten namelijk nog broedende grasparkieten bij en op de grond kwartels.

advies was om de valkparkieten eens in een andere voliere te doen en dan te kijken wat er gebeurd met de eieren.
ze hebben speciaal daarvoor een 2de voliere aangeschaft en daar zitten ze nu in met zijn 4.

beide koppels hebben daar eieren gelegd en die kunnen elk moment uitkomen.

maar nu het probleem,het goede koppel die de jongen steeds helemaal groot brengt heeft 4 eieren
het andere koppel waarvan de jongen steeds doodgaan heeft er 3

nu zit het vrouwtje van het ''goede'' koppel op haar eigen eieren maar het mannetje heeft het andere koppel van het nest verjaagd en broed nu op hun eieren.

mijn moeder had mij dus gebeld wat nu te doen want wanneer ze hem weg wilde jagen werd hij erg agressief naar haar en bleef maar op de eieren zitten.
hij komt er echt niet af.

ik heb haar gezegt,gezien het feit dat de eieren elk moment uit kunnen komen,dat ze hem beter kan laten zitten en bij zowel broedende man en vrouw voer in het nestblok kon doen omdat ze nu geen van beiden voer gaan halen.
ze komen er gewoon niet uit.
dacht zelf dat wegjagen van het nest niet zo goed zou zijn,stress en zo.

heb haar geadviseerd om het zo nu en dan in de gaten te houden en vooral wanneer het goed blijft gaan en de jongen allemaal groot worden om het ''slechte'' koppel geen jongen meer te laten krijgen,ze kunnen het duidelijk niet aan naar mijn gevoel.

het mannetje is echt duidelijk aan het broeden op het andere nest en verdedigt de eieren heel goed.

maar nu de vraag aan de echte kenners,heb ik wel het goede advies gegeven?
niet dat hij de jongen dood maakt als ze uitgekomen zijn?
wil dat niet op mijn geweten hebben

Wilawander

Re: valkparkiet man steelt eieren ander koppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 09:59

In principe zijn valken geen vogels die jongen doden zo te horen zijn het echt zijn eieren nu. Ik denk dat het slechte koppel gewoon geen koppel is maar geen andere keus hebben omdat er geen ander is waarmee ze samen kunnen zijn.

Ik zou denk ik of er twee nieuwe bijnemen of 1 proberen te ruilen. Valken zijn namelijk super trouw en zo te horen is de magie bij deze twee niet echt ideaal.

Ik zou nu gewoon de boel met rust laten, stress kunnen valken slecht tegen en ze laten dan ook zo de boel in de steek.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 10:10

ja ik dacht ook al zoiets,heb mijn moeder ook aangeraden om als ze echt verder wil met kweken ze een ander koppel moet halen.
en deze dus niet meer gebruiken

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 15:27

Of de koppels van elkaar scheiden. Ieder koppel tijdens de broedperiode hun eigen hok, zeg maar. Na de broedperiode kunnen ze dan weer samen.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 15:38

net mijn moeder gebelt,
eigen eieren van het goede koppel bleken niet bevrucht,vrouwtje heeft het nest verlaten en zit nu samen met het mannetje in het nest van het slechte koppel.
1 dood geboren jong daarbij,de rest van de eieren vertonen scheurtjes en barstjes.

beslissing is gemaakt,beide koppels gaan weg en komen 1 of 2 jonge nieuwe voor terug...om tam te maken,niet meer voor de kweek.

dus ze gaan enkel met de grasparkieten verder in de kweek.