wat allemaal doen met je hond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manegelover

Berichten: 145
Geregistreerd: 20-07-09

wat allemaal doen met je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 16:35

Hee, Ik vroeg me af wat ik allemaal met mijn hond kan doen. Springen heb ik geprobeert. Maar ikzelf vind er niet zo veel aan. En Luna ( Hond ) ook niet. Dus ik vroeg me af wat ik nog meer kon doen.
Het gaat om een Friesestabij × Labrador . Ze is net iets groter dan een zuivere Friese Stabij. Ik zeg dit maar even dan weten jullie dat ze niet veel gewicht kan trekken met een slee ofs. ( heb ik ook geprobeert, niet met mij erop hoor.) Ik vroeg me ook af kun je met lange lijn werken ?

izzy1985

Berichten: 2679
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Kr'dieke

Re: wat allemaal doen met je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:37

jacht training? Of misschien gehoorzaamheid kan ook heel leuk zijn..

Tatiane

Berichten: 3485
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Leopoldsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:37

Google eens op 'hondensport'. Je kan gigantisch veel doen met een hond, maar een hond is geen paard he meid...

manegelover

Berichten: 145
Geregistreerd: 20-07-09

Re: wat allemaal doen met je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 16:44

vent. Ja ik weet 't.

Anoniem

Re: wat allemaal doen met je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:46

Behendigheid, speuren, gehoorzaamheidstrainingen of pakwerken. Genoeg om te doen kijk anders eens bij een plaatselijke hondenvereniging.

Charica

Berichten: 1263
Geregistreerd: 04-01-09
Woonplaats: Sneek

Re: wat allemaal doen met je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:48

Labradors houden toch van zwemmen?

manegelover

Berichten: 145
Geregistreerd: 20-07-09

Re: wat allemaal doen met je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 16:51

Jhaa, maar ze moet t nog ontdekken

Clovertje
Berichten: 833
Geregistreerd: 01-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 14:30

Speuren! dat kan elke hond (ze hebben nl allemaal een neus :D )
Laat je hond thuis, ga zelf het bos in en leg een spoortje: het beginpunt trap je even extra goed met je voeten en dan loop je met kleine pasjes een spoor (in het begin niet te lang (300 meter ofzo) en gewoon rechtuit) om de paar meter kan je iets lekkers leggen of een speeltje en aan het eind iets heeeel erg lekkers of zijn favo-speeltje.
Om je spoor te onthouden kan je lintjes aan de struiken binden ofzo.
Dan ga je naar huis en drink een kop koffie.
Als het spoor een uur oud is, ga je samen met je hond naar het spoor. Bij het beginpunt maak je hem nieuwsgierig door zelf daar een beetje te rommelen enz. Als hij dan komt kijken en snuffelen, stuur je hem het spoor op. Laat hem zoveel mogelijk zelf werken, ga dus niet helpen door te sturen met de lijn of praten tegen hem.
De meeste honden vinden speuren heel erg leuk om te doen. Voordeel is dat ze er ook lekker moe van worden in het koppie!

Veel plezier!

Clovertje
Berichten: 833
Geregistreerd: 01-05-06

Re: wat allemaal doen met je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 14:32

Edit: zie dat je 12 bent, dan drink je vast nog geen koffie, hihi.

Tatiane

Berichten: 3485
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Leopoldsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 14:37

Clovertje schreef:
Speuren! dat kan elke hond (ze hebben nl allemaal een neus :D )
Laat je hond thuis, ga zelf het bos in en leg een spoortje: het beginpunt trap je even extra goed met je voeten en dan loop je met kleine pasjes een spoor (in het begin niet te lang (300 meter ofzo) en gewoon rechtuit) om de paar meter kan je iets lekkers leggen of een speeltje en aan het eind iets heeeel erg lekkers of zijn favo-speeltje.
Om je spoor te onthouden kan je lintjes aan de struiken binden ofzo.
Dan ga je naar huis en drink een kop koffie.
Als het spoor een uur oud is, ga je samen met je hond naar het spoor. Bij het beginpunt maak je hem nieuwsgierig door zelf daar een beetje te rommelen enz. Als hij dan komt kijken en snuffelen, stuur je hem het spoor op. Laat hem zoveel mogelijk zelf werken, ga dus niet helpen door te sturen met de lijn of praten tegen hem.
De meeste honden vinden speuren heel erg leuk om te doen. Voordeel is dat ze er ook lekker moe van worden in het koppie!

Veel plezier!


Een hond die nooit heeft leren speuren snapt hier werkelijk de ballen van als je'm dat laat doen hoor :+.

Nee serieus, dit zijn geen dingen om 'zomaar' eventjes zelf aan te leren, hond gaat er niets van begrijpen. Dit kan je enkel onder deftige begeleiding (of met deftige kennis van zaken) aanleren. Misschien eens naar de hondenschool in je buurt gaan TS?

myssy_88

Berichten: 136
Geregistreerd: 10-01-10
Woonplaats: zutphen

Re: wat allemaal doen met je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 14:39

ringtraining....flyball....dogfrisbee....doggydancing

floorsil

Berichten: 2643
Geregistreerd: 22-10-04

Re: wat allemaal doen met je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 14:46

thuis doe ik veel zoek spelletjes. dan moet hij in de keuken blijven zitten en dan verstop ik door de woonkamer allemaal koekjes. als ik weer bij hem in de keuken ben dan mag hij gaan zoeken. vind hij helemaal leuk. dit doe ik buiten ook wel. dan gooi ik in het gras een aantal koekjes (wel ervoor zorgen dat hij ze niet ziet vallen) en dan moet hij ze gaan zoeken.

ook gebruik ik een tennisbal met een klein gaatje er in gemaakt en vul deze met koekjes en dan moet hij deze er uit halen. daar is hij ook wel even mee bezig. of koekjes onder een bakje verstoppen en dat hij ze onder het goede bakje moet halen.

mij leek behendigheid ook heel leuk maar daarvoor moet je wel een cursus doen dus dat lukt niet altijd, anders een parkourtje opzetten in de tuin, of waar dan ook. evt met slalom. (dit kan je ook leuk door je benen heen doen.

verder gewoon kunstjes aanleren is ook leuk of lekker een eind gaan rennen met je hond.
veel plezier!

_Aurora_

Berichten: 3396
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Vlaardingen

Re: wat allemaal doen met je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 14:49

Ik zou zeggen google eens of kijk eens in het boekje Hondensport, daar worden alle sporten op een rijtje gezet met informatie. Is via internet gemakkelijk te bestellen.

Clovertje
Berichten: 833
Geregistreerd: 01-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 15:00

tantjeuh schreef:
Clovertje schreef:
Speuren! dat kan elke hond (ze hebben nl allemaal een neus :D )
Laat je hond thuis, ga zelf het bos in en leg een spoortje: het beginpunt trap je even extra goed met je voeten en dan loop je met kleine pasjes een spoor (in het begin niet te lang (300 meter ofzo) en gewoon rechtuit) om de paar meter kan je iets lekkers leggen of een speeltje en aan het eind iets heeeel erg lekkers of zijn favo-speeltje.
Om je spoor te onthouden kan je lintjes aan de struiken binden ofzo.
Dan ga je naar huis en drink een kop koffie.
Als het spoor een uur oud is, ga je samen met je hond naar het spoor. Bij het beginpunt maak je hem nieuwsgierig door zelf daar een beetje te rommelen enz. Als hij dan komt kijken en snuffelen, stuur je hem het spoor op. Laat hem zoveel mogelijk zelf werken, ga dus niet helpen door te sturen met de lijn of praten tegen hem.
De meeste honden vinden speuren heel erg leuk om te doen. Voordeel is dat ze er ook lekker moe van worden in het koppie!

Veel plezier!


Een hond die nooit heeft leren speuren snapt hier werkelijk de ballen van als je'm dat laat doen hoor :+.

Nee serieus, dit zijn geen dingen om 'zomaar' eventjes zelf aan te leren, hond gaat er niets van begrijpen. Dit kan je enkel onder deftige begeleiding (of met deftige kennis van zaken) aanleren. Misschien eens naar de hondenschool in je buurt gaan TS?


Zo heb ik het mijn hond, een Basset, zelf aangeleerd. Daarvoor had ze nog nooit gespeurd (als je zoekspelletjes thuis niet meerekend) Ze snaptte het van af het allereerste begin prima. Als je het niet te moeilijk maakt en niet te lang spoor legt, kan het best.
Als je verder door in speuren wilt, is begeleiding van een hondenschool wel aan te raden. Zo volgen wij inmiddels een cursus wildspoor. De eerste les begonnen alle honden trouwens op deze manier en snaptte het prima, van chihauhau tot aan rotweiler.
Maar voor een jongen van 12 die gewoon af en toe iets leuks wilt doen met zijn hond, kan zo'n spoortje zelf leggen best, daar heb je helemaal geen ''deftige'' begeleiding voor nodig imo.

Toen ik 12 was deden mijn zus en ik ook ook vaak spoortje leggen, of verstoppertje spelen met de hond.

MerelxG_R
Berichten: 2060
Geregistreerd: 05-09-07

Re: wat allemaal doen met je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 15:05

Verstoppertje spelen; hond in de keuken opsluiten, of daar iig laten blijven, jezelf verstoppen en dan je hond roepen zodat ie je moet gaan zoeken

Koekjes verstoppen zodat je hond ze moet gaan zoeken

Parcourtje in de tuin uitzetten met bijvoorbeeld bezemstokken en hem erover heen laten springen

Spelen met de bal, ander speelgoed

Samen met vriendin en haar hond af gaan spreken om een groot eind te wandelen. Kan je hond lekker spelen.

Zou genoeg dingen kunnen verzinnen hoor :)