Jong vogeltje binnengevlogen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Puchje

Jong vogeltje binnengevlogen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 10:43

Mensen,

vanochtend is er een jonge vogel ons huis ingevlogen. Hij knalde tegen het raam aan en lag op zn ruggetje versuft op de grond.
Heb zelf vogels, dus weet hoe ze vast moet pakken en vooral hoe niet. Heb het vogeltje in een theedoek opgepakt. Hij was nog erg moe. Om het hoekje bij de achterdeur zit een pimpelmezennest, maar die zijn nog niet uitgevlogen en hij ziet er heel anders uit.
Heb m nu op de theedoek buiten op de tafel gezet in de hoop dat paps en mams m komen oppikken.
Hij is al wat wakkerder, maar zit nog wel op de theedoek.

Mijn vragen:
Wat is het en wat moet ik doen?

Afbeelding

zonnebloem18

Re: Jong vogeltje binnengevlogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 10:46

Ik denk dat het een lijster is en ik zou hem eerst lekker buiten laten staan.
Laat hem maar even bijkomen deze week zijn er veel nestvlieders en dat gaat niet altijd helemaal vlekkeloos.
Hou het in de gaten, in principe zal hij weer weg vliegen als hij weer helemaal bij krachten is.
Wordt hij zwakker zou ik even de dierenambulance of de dichtstbijzijnde vogelopvang bellen.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 10:47

Hij zit er nog steeds, wel wat alerter dan net, maar kruipt bijna in de theedoek :+ Zo gaat het regenen... Hij lijkt me zwak, zal ik iets van een dakje boven hem zetten? Of klink ik nou erg mutserig :+

Zijn lijsters zó klein? Het heeft meer de grootte van een mees, vink of mus. Er vliegen hier ook jonge merels rond, die zijn echt wat groter.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 10:50

Eventueel een doos op de zijkant met de doek erin werkt meestal wel goed.
Hier zie je ook een lijster: http://oud.verbaljam.com/index.php?itemid=2953
Ik kan de borst niet zo goed zien op jou foto maar daar lijkt hij wel stipjes op te hebben

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 10:56

Afbeelding

Ik zal er even een doos overheen zetten, wat jij zegt Zonnebloem. Dan even snel voeren en hopen dat hij er niet meer zit als ik terug kom.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:00

Dit ziet er uit als een heggenmus. Zeker geen lijster, die hebben een blekere borst, andere snavel en zijn groter.

Dit vogeltje heeft nog bleke en zachte randjes in zijn modnhoeken, hij is dus nog op de leeftijd dat zijn ouders hem voeren en waarschijnlijk is hij op een oefenvlucht tegen je raam gekomen.
Enig idee of je een heg hebt waar een nest kan zitten? Dan zou hij namelijk terug kunnen.

Verder is dit een heel moeilijke vogel om op gang te krijgen met voeren. Hij doet minder makkelijk dan bijvoorbeeld een merel zijn bekje voor je open.
Mocht je hem gaan voeren, kun je als eerste hulp een beschuitje prakken, hard gekookt ei er door, beetje water, bolletje van draaien en dit in zijn bekje zien te krijgen.
Mocht je universieel voer hebben kun je dat er ook door doen.
Dit is eerste-hulp voesel, te eenzijdig om hem op groot te krijgen.

Als je geen nest vindt, is het voor het vogeltje waarschijnlijk het beste als hij naar een opvang gaat. Weet je of er iets bij je in de buurt zit?

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 11:08

Oh Nickeltje, bedankt!!!!
Ik had al gemerkt ja, dat hij niets van me aanneemt. Hij zit nu ongeveer onder het pimpelmezen nest, en af en toe laat moeders een rups vallen. Die heb ik voor m neergelegd, maar no way dat ie zn snavel open doet.
Hij is door de achterdeur naar binnen gevlogen, en na ongeveer een uur (toen kwam ik pas mijn bed uit) is ie tegen een raam aangeknald. Hij zal dus wel uitgeput zijn.
Ik ga eens op zoek naar een heg waar eventueel een nest zit. Lastig, want het zijn allemaal kleine tuintjes, waar ik niet overal bij kan. Heb je een radius voor me in hoeverre deze jonge dieren kunnen vliegen?

Hij zit dus nu al 2u zonder eten.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:09

In de eerste dagen na uitvliegen is dat hooguit een 5-tal meter schat ik...
Maar hij kan na 5 meter vliegen en even zitten wel weer 5 meter verder vliegen in plaats van terug richting nest...
Geen druk twitterende vogeltjes in de struiken?

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 11:16

Toen ik de doos over hem heen wilde zetten, fladderde hij richting de schutting, nu zit hij onder een klimopstruik. Zag meteen twee huismussen die zich gedroegen als ouders.
Kan dat ook, Nickeltje? Laat hem nu daar maar zitten, hoop erop dat het goed komt.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:18

Dat zou kunnen, maar het vogeltje van jouw foto's is geen huismus...
Misschien kun je proberen te kijken of hij van een vogel eten krijgt.
Ze zouden net als bij je pimpelmees nest, min of meer af en aan moeten vliegen, maar hem toch zeker eens per half uur een hap eten moeten brengen.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 11:20

Ik hou nu nauwlettend de vogels buiten in de gaten.
Nee, heb ook gegoogled naar een jong van een huismus, en dat is het duidelijk niet nee :+

RiderLiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:19

Nickeltje schreef:
In de eerste dagen na uitvliegen is dat hooguit een 5-tal meter schat ik...
Maar hij kan na 5 meter vliegen en even zitten wel weer 5 meter verder vliegen in plaats van terug richting nest...
Geen druk twitterende vogeltjes in de struiken?

*ziet vogeltjes achter een laptop in het nest voor zich die zich kostelijk amuseren met Twitter :Y)

Ontopic; tja ehm.. ik wilde eigenlijk alleen even dat zeggen :P hopelijk vind je z'n nestje terug! :)

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 19:00

Guess who's back...
Onze kleine vriend is opgejaagd door onze kippen, die we in de tuin loslieten... Toen is hij wéér ons huis ingerend, onder ons bed. Mijn vriend heeft hem toen helaas wel met blote handen moeten vangen. Hij zit nu in een doos, en we hebben hem wat ruimix (met ei en kleine zaadjes van de parkieten) met water gegeven. Maar die etter wilde inderdaad zijn snavel niet opendoen, dus onder lichte dwang toch wat naar binnen proberen te krijgen. Hij piept en is levendig, maar we maken ons wel zorgen.

http://twitgoo.com/x9hqv
Dieren ambu bellen?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 19:12

Zou ik doen ja.
Als hij de hele dag in zijn uppie gezeten heeft, zijn zijn ouders hem gewoon echt kwijt...