Zonet uit een poes haar handen een jong vogeltje gepakt. Heb haar in doekje en nu 3 wormen gegeven. Heb haar nu in vogelhokje waar geen poezen bij kunnen.
Volgens mij was er recent nog zo'n zelfde topic. Misschien kan je die via de zoekfunctie vinden. Succes!
zonnebloem18
Geplaatst: 23-05-10 22:01
Is het gewond?? Zo nee zet het ergens neer waar de katten niet bij kunnen maar de ouders wel. Kijk het eventjes aan over het algemeen zijn de ouders er dan wel om het vogeltje te voeden enz. De meeste vogelsoorten beginnen nu uit te vliegen dus dat zal niet heel lang meer duren. Is het gewond bel dan nogmaals de dierenambulance en dring er dan op aan dat ze verplicht zijn om te komen.
Hmm, ik heb niet gekeken of ze gewond is. Lijkt wel of ze elke keer gaat slapen ofzo.
Ik zal even zoeken, heb niet gezocht eerlijk gezegt.
Thats_Me
Geplaatst: 23-05-10 22:06
Wat voor vogel is het? Dan kan er beter advies gegeven worden ivm voeren etc. Hou er rekening mee dat een vogel een kattenbeet vaak niet overleefd ivm de bacterieen in een kattenbek. Als het dier morgen nog leeft even naar een opvang brengen.
Pluttersput
Geplaatst: 23-05-10 22:06
Je moet hem niet meteen beginnen te voeren, dat als eerste Is het beestje gewond? En bel anders een andere vogelopvang oid, dat ze niets kunnen is onzin, dus ik zou een andere proberen
Je moet ervan uitgaan dat je vogeltje bek af is. Door de kat gepakt, waarschijnlijk de longen uit het lijf gegild, in een bakje bij jou, door jou gevoerd terwijl ze geen mensen gewend zijn, en dan ook nog eens in een vreemde omgeving. Nu iig het vogeltje in een doosje doen, en lekker donker zetten, en met rust laten. Morgenochtend weer gaan kijken, tenzij je dus weet waar de ouders zitten.
Boelles
Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-10 22:07
Ik geloof een spreeuw. Als het de poes is waarvan ik het vogeltje afgepakt heb dan denk ik niet dat zij gebeten heeft. Die speelt er alleen maar mee.
Hier even een post van het zusje van Nickeltje Het vogeltje heeft sowieso antibioticum nodig, of ie nou een wondje heeft of niet! Er zit in kattenslijm een bepaalde stof die eigenlijk giftig is voor zulke kleine diertjes (vogels, muizen, haasjes, konijnen etc) waardoor hij bloedvergiftiging zal krijgen. Als hij dus geen medicijnen krijgt, gaat ie vrijwel 99% zeker dood.
Wat je nu even als eerste hulp voer kan geven is hard gekookt ei in kleine stukjes, kattenvlees, of opgeweekte kattenbrok. Je zegt dat je een kat hebt, dus je zal sowieso wel vlees of brokjes in huis hebben Geef het vogeltje nooit water in zn snavel. Grote kans dat het in z'n longen komt, waardoor hij longontsteking kan krijgen. Meestal krijgen deze kleine diertjes genoeg vocht via het voer binnen. Eventueel kan je een klein stukje voer nog vochtig maken en het hem dan voeren.
Je kan het stukje voer het beste aan een satépen doen. Zo hoef je niet onhandig te doen met grote vingers tegenover een klein snaveltje en is zal het vogeltje sneller geneigd zijn om zijn snavel open te doen.
Zit er bij jou in de buurt geen vogelopvang waar je hem desnoods zelf heen kan brengen? Soms doen dierenartsen in de buurt er ook nog wel wat mee!
Ik sluit me alleen maar aan bij de melding van mn zusje.
De dierenambulance zegt niks te kunnen doen, maar met enig zoeken op Google kun je hopelijk een adres vinden van een vogelopvang bij de in de buurt, wellicht is het dichtbij genoeg om hem daar morgen te brengen?
SecretLin hier op Bokt heeft ook een opvang bovenin Nl, misschien zit zij in de buurt?
Ze/hij ligt nu volgens mij te slapen.. Kan dat? Ik wil haar/hem eigenlijk niet te veel storen ivm gewend aan mensen etc.. Zal even zien hoe dat met vogelopvang hier in de buurt zit, iig bedankt voor antwoord!
Zal straks proberen met kattenvoer, moet dat ook aan prikker? Lijkt me zo lastig met zo'n prutje. Ghehe..
Als hij zijn bekje open doet, kun je een bolletje voer aan het prikkertje doen en in zijn bekje stoppen. Een pincet mag ook maar meestal zijn je vingers met daar tussen een bolletje eten te groot en onhandig om precies en diep genoeg in zijn bekje te stoppen.
Kattenspeeksel is vreselijk. Daar zitten heel hardnekkige bacterien in. En als hij in een kattenbek gezeten heeft zonder er uit te glijden, hebben tanden toch grip op hem gehad en ergens die huid een beetje beschadigd, maar vaak vind je die puntjes niet en gaan die vogeltjes toch na een dag of 5 dood aan bloedvergiftiging als ze geen antibiotica krijgen.
Zolang het licht is, kan je hem voeren, met donker zal hij slapen. Aanraken ofzo om hem eten te geven moet je gewoon doen hoor, te lang geen eten overdag als hij wel actief is, geeft darmverklevingen.
Hier vandaag een ekster die uit zou vliegen maar niet lukte. Mijn vader en de buren hebben het jong (die dus al in de veren zat) in een doos op zijn kant in een kar gezet vlak bij de boom waar het nest zit, de moeder zat er overdag steeds bij en jaagde de katten weg, dus hopelijk komt het goed... Succes met het jong TS... Heb je de fugelhelling al geprobeerd?
Mooi dat het vogeltje naar een opvang is. Daar zal hij toch de beste kansen hebben, ook al doe jij natuurlijk ook je best.
Een slotje plaatsen in een informatief topic dat nog goed loopt doen we eigenlijk niet zomaar en voor anderen die ook een jong vogeltje vinden, kan dit zeker nog nuttig zijn. Daarom plaats ik er nu (nog) geen slotje op.