Cavia Elmo wordt geopereerd morgen :(

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

itsmi

Cavia Elmo wordt geopereerd morgen :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 20:11

Mijn lieve cavia moet morgen onder het mes. Gister ontdekte ik een gapend gat vlak boven haar kontje. Schrok me dood! Het is eerst een gewone bult geweest, maar doordat het een borstelcavia is, viel het niet echt op. Dacht dat het haar heupbotje was! Dat was het dus duidelijk niet.. Heb gister meteen het spoednummer van de DA gebeld, en deze zei dat ik vanavond langs moest komen. (Hoefde niet gister, aangezien ze nog gewoon at en geen tekenen van pijn vertoonde). Ze heeft dus een hele grote bult op haar lichaam zitten, die opengebarsten is. De DA dacht dat het waarschijnlijk een tumor is. En aangezien het open gebarsten is, het kwaadaardig is. Hij weet dit niet allemaal zeker. Het is iig niet met medicijnen op te lossen. Ze heeft op dit moment nog geen pijn. Ik kan het volledig ontsmetten, aanraken, vanalles doen, zonder dat ze een krimp geeft. Ze blijft gewoon lief zitten. Alleen de DA vond ze niet zo leuk, maar dat is te begrijpen ;)

Ze heeft dus nu nog geen pijn. Ik had 2 opties:

1. Niks laten doen, haar haar leventje laten leiden zoals ze dat zelf wil, maar dan wordt wel de bult steeds groter en dan gaat ze er uiteindelijk wel pijn aan krijgen. Ze zal er dan wel aan dood gaan.
2. Haar laten opereren. Ze snijden de bult en de rest van het slechte weefsel weg en dan naaien ze alles weer aan elkaar. Daarna kan ze bij mij thuis herstellen en moet ik haar dagelijks pijnstilling geven met een spuitje.

Het arme beestje.. Ze is pas 3, dus de operatie moet ze lichamelijk geowon aan kunnen. Alleen de stress en vreemde lucht, vreemde mensen die haar vasthouden, alles veroorzaakt zoveel stress, waar zij zo slecht tegen kan..

Dus ik hoop dat ze het geestelijk ook aan kan..
Wil m'n lieverdje nog niet kwijt!

Morgenochtend om 9 uur moet ik haar brengen. Woensdag ochtend om 9 uur mag ik haar weer halen...

Lieve Elmo; zorg alsjeblieft dat je er weer levend bovenop komt! Y;(

Afbeelding

Afbeelding

http://94.100.116.7/373700001-373750000 ... _-r9Y.jpeg
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 03-05-10 21:00, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's ter illustratie, overige in link geplaatst.

xMazzel

Re: Cavia Elmo wordt geopereerd morgen :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:14

Sterkte!
Van zo'n klein beestje kan je toch heel veel houden!
Mooie cavia trouwens :o

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:19

Wat een leukerd!
Goed van je dat je voor de operatie kiest, veel mensen zouden dat niet doen "gezien de aanschafprijs van zo'n ding" :roll:
Ik hoop dat ze er goed doorkomt en goed herstelt!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:24

Jeetje wat rot zeg! Hopelijk gaat alles goed en is het gauw woensdag zodat je haar weer kunt ophalen. Het is inderdaad een schatje :+:

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:28

Erg goed van je! Erg veel succes morgen

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 21:06

Laatst bijgewerkt door itsmi op 03-05-10 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 21:07

Bedankt voor alle lieve reacties!

opisop_shop schreef:
Wat een leukerd!
Goed van je dat je voor de operatie kiest, veel mensen zouden dat niet doen "gezien de aanschafprijs van zo'n ding" :roll:
Ik hoop dat ze er goed doorkomt en goed herstelt!

Ze betekent alles voor me! Het is een dure ingreep. Maar ja. Als ze er beter van wordt en zo weer een normaal leven kan leiden, dan moet het maar!

Heb haar trouwens gekregen van mijn zus, dus de aanschafprijs weet ik niet eens.. ;)

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:01

Jeetje. Wat een vervelende wond zeg! Ik vind het ook echt goed van je dat je er werk van maakt! Het is een super leuk beestje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:03

Ach, wat sneu! Altijd spannend, als je diertje onder het mes moet. Heel veel sterkte, ik hoop dat alles goedkomt. :)

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 22:12

Bedankt!

Het is zeker spannend, en wil haar echt nog niet kwijt, dus ik hoop zo dat het allemaal goed gaat! Hoop zo lang mogelijk bij haar te blijven totdat ze geopereerd moet worden...

Maf beest: ze eet nog steeds gewoon alles, nog steeds vrolijk, kruipt helemaal tegen me aan..
Terwijl je zou zeggen dat zo'n gapend gat zeer moet doen.. DA zei van niet.. Snap dr niks van....

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 09:14

Nou, Elmo is weg. Heb haar net weggebracht. Ze bellen me als ze weer wakker is..

Hope for the best.. Y;(

TiffanyJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 09:17

Veel sterkte met het wachten!
Zal voor je duimen dat alles goed gaat.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 09:22

TS: Ik heb mijn cavia een aantal jaren geleden ook laten opereren aan een gezwel. Ze konden niet met zekerheid zeggen dat het echt kwaadaardig was, maar het beste was om het te laten verwijderen en dan zou het weer goed moeten komen. Beestje is inmiddels door ouderdom overleden (we praten nu over een jaar of vijf geleden), maar heeft de operatie goed doorstaan en heeft daarna nog een aantal jaar vrolijk en gezond geleefd :j Je kunt van het geld dat je kwijt bent idd een aantal nieuwe caven kopen, maar zo werkt het (bij mij iig) nou eenmaal niet. Dit was relatief goedkoop en mijn kleine vriendje heeft erna nog een mooi leventje gehad, dus het kan zeker de moeite en het geld waard zijn :j Veel sterkte TS, hopelijk gaat alles goed.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 09:27

@ Rijerijerije: Het geld is ook zeker het probleem niet hoor! Laat dat duidelijk zijn! Het is een aardig bedrag, maar ze is het 100x waard. Ik eet wel een boterhammetje minder.. Inderdaad voor dit bedrag kan je heel wat nieuwe caafjes kopen, maar geeneen zal hetzelfde zijn als Elmo...
Ik kan haar nog niet dood laten gaan.

De operatie zal ze lichamelijk ook wel goed aankunnen, alleen de stress ben ik bang voor. Ze weet al precies als ze in een hokje in de auto gaat dat ze naar iets "niet leuks" moet, zit ze te piepen onderweg en zie je het wit van d'r oogjes.

Ik hoop dat ze het overleefd en dat ze daarna weer een paar jaar in goede gezondheid bij mij kan blijven...

Zij moet uiteindelijk ook pas sterven aan ouderdom nadat ze een gelukkig en lang en happy cavia leven gehad heeft.. Dan weet ik dat ik alles eraan gedaan heb om haar gelukkig te maken..

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 09:33

ik heb ook 2 jaar geleden een cavia laten opereren aan een bult
bleek gelukkig geen kwaadaardig gezwel
kosten........ 80 euro
maar dat was het me dubbel en dwars waard

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 09:37

Mijn kosten vallen nog iets hoger uit... Maar daar gaat het niet om. Ik wil dat ze er weer levend uit komt en weer thuis kan komen morgenochtend!

Moet werken vanavond, avonddienst. Zal een zware avond worden ben ik bang..

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 10:54

Wat een rare bult zeg, zoiets kom je bij ratjes wel tegen maar bij cavia's toch een heel stuk minder. Hopelijk kan de DA overal goed bij en is het na deze operatie weer helemaal goed!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 10:57

Ook bij caven schijnt het vrij regelmatig voor te komen, mijn DA had het iig vaker gezien en als de basisconditie van het dier goed is, heb je een redelijk kans op het slagen van de operatie...Maar ja, het zijn gevoelige beestjes voor narcose en stress, en geen enkele operatie is zonder risico's....Maar het gaat vast goed TS! Ja ik duim nog steeds :)

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 11:46

Mijn DA heeft niks gezegd over of het vaker voor komt of niet.. Maar hij zei dat het wel krapjes werd. Het gat wat je ziet, is niet het enige probleem, daaronder namelijk zit nog een bult/schijf (de rest van de tumor) wat ook weggesneden moet worden, dat is nog een grotere plek dan het gat zelf. Maar dat kun je niet zien door al het haar... Dus al met al hoop ik dat ze genoeg huid overhebben om het weer dicht te kunnen naaien. Het zal een fikse wond worden!

Bedankt dat jullie meeduimen voor Elmo! Doet me goed al die lieve reacties!

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 12:45

Ben net gebeld!!!!!!!!!

*\o/* *\o/*

Ze leeft en ze is wakker!!!!!!!!

Operatie is goed gegaan, en de DA heeft ondervonden dat het geen tumor was!!!

*\o/* *\o/*

Het was waarschijnlijk een opgezwollen klier ofzo, aangezien er heel veel talg vrij kwam tijdens de operatie!

Toch was dit de beste keuze geweest, want het was niet vanzelf over gegaan! Anders had ze er alsnog pijn aan gekregen!

Maar ze leeft nog en het was gelukkig geen tumor!

Ik ben happy! Nu nog werken en dan morgenochtend haar weer ophalen! Ze krijgt een warm welkom thuis :D

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:54

Ik hoopte er al op! Dat komt vaker voor bij die borstels die hebben zulk stug haar. Wat fijn zeg :j Duimen heeft dus geholpen :)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:06

Oh dat is fijn, ga haar maar lekker verwennen als ze weer thuiskomt :j

CKR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:14

Wat een nare wond! 3 jaar is inderdaad nog niet erg oud, ik had de kans denk ik ook wel gewaagd. Gelukkig is alles goed gegaan! Gelukkig dat het geen tumor was.

Zit ze trouwens alleen of heeft ze nog een vriendje?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:16

Super dat het weer goed gaat komen! +:)+
Jij mag je caafje wel lekker gaan verwennen als hij thuis komt! :D

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 13:22

Bedankt voor alle lieve reacties en voor alle duimen die mee geduimd hebben !!!!!!!

Zou het komen door dat stugge haar?

Weet wel dat ik haar nu elke dag grondig ga onderzoeken op bulten! :P

@ CKR, ze zit alleen. Ze heeft wel een vriendje gehad, maar ze is te dominant naar andere cavia's. Ze bijt ze weg en wil niks van ze weten.. Dus toen hebben we ze maar gescheiden, en heb ik de ene cavia, en mn zus de andere.
Laatst bijgewerkt door itsmi op 04-05-10 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt