Dierenambulance

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

berdien85

Dierenambulance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 21:00

Vandaag reed ik met trailer richting huis.
Onderweg zag ik iets verschrikkelijks (tenminste dat vond ik)..
Namelijk een moeder-eend die was aangereden en allemaal piekjes die er om heen liepen, midden op de snelweg.
Snel moeders gebeld om te vragen of zij het nr van de dierenambu kon vinden en hun kon bellen. Prima.
Zij belt er heen met mijn info: Snelweg A32 Hectometerpaaltje 55,8.
Belt ze even later terug: Ze wilden weten welke snelweg dat dan niet was? Dus ik zeg die en die..
Belt ze weer terug (mijn moeder dus he): de dierenambu wilde weten of het voor Akkrum of erna was, want als het erna was dan moesten zij (ambu van drachten) niet komen, maar die van heerenveen..
Oftewel inmiddels zijn we 20 min. verder, en er is nog niets gebeurd.
Wij hadden de hoop inmiddels opgegeven en de ambu is dus niet uitgerukt.

Dat is toch absurd? Of zie ik dat verkeerd??

gohya

Re: Dierenambulance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:05

Naja vreemd hoor hoe het gaat.Die jonge eendjes moeten ze toch komen redden?ook al zijn het "maar" eendjes.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 21:06

Ja, dat is ook mijn gedachte. Maar zij maken zich liever druk over of ambu A of ambu B moet komen...

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:07

Nee hoor, dit is hoe veel dierenambulances doen helaas.

Voor wilde dieren krijgen ze van veel gemeentes geen vergoeding en daar willen ze dan niet voor uitrukken. Of de lokatie is op de grens van een gebied waar de ene of de andere dierenambulance moet rijden en dan proberen ze het vaak af te schuiven.
Wat is een clubje jonge eendjes nou waard?

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:07

Dierenambulances hebben een aangewezen gebied en mogen niet buiten die gebieden komen ;)

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 21:09

Nja dat begrijp ik dan ergens nog wel hoor, maar dan kunnen ze toch elkaar op de hoogte brengen ofzoiets??

Ik snap wel dat eendjes niets waard zijn, maar toch.. daar zijn zij toch voor?

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:09

Ik had pas ook zoiets, liep een aangereden kat in de straat, die had ik meegenomen naar huis, en toen de dierenambulance gebeld, die wilde m gewoon niet komen halen.. ze hadden het te druk en het zou nog wel drie dagen duren voor ze konden komen.
Nou heb ik alle respect voor die mensen, maar hij hing gewoon op :(

Ben uiteindelijk maar naar de kliniek gereden een eindje verderop en de kat daar gebracht..

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 21:09

Dat is helemaal grof ja!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:11

Mijn opmerking over wat eendjes nou waard zijn was sarcastisch bedoeld hoor. We hebben op dit moment ongeveer 50 eendjes zitten van allerlei verschillende leeftijden en daarom in 8 verschillende hokken en onder warmtelampen.

Maar ik herken de frustratie, we worden vaak opgebeld door mensen met een beestje die de dierenambulance niet op wil halen of waarvan gezegd is dat ze die maar terug onder de struiken moeten gooien en wat ze er dan weer mee moeten...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:13

Betje vreemd dan dat ze niet komen omdat het 'maar' eendjes zijn.
Hier komen ze zelfs nog voor een gewonde vogel.
Het kan toch niet zo zijn dat ze die kleine eendjes maar gewoon op de snelweg laten zitten totdat ze overreden zijn?
TS had jij ze niet kunnen mee nemen?alhoewel ik wel begrijp dat het link is natuurlijk om de beestjes te vangen op de snelweg.En het zal zeker ook wel verboden zijn?

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 21:13

Ohw ja dat dacht ik ook al wel hoor Nickeltje ;)
Maar ergens is het ook wel een beetje waar, dat snap ik ook.
Het is idd de frustratie... Want je ziet het eigenlijk bijna voor je ogen gebeuren.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 21:15

gohya schreef:
Betje vreemd dan dat ze niet komen omdat het 'maar' eendjes zijn.
Hier komen ze zelfs nog voor een gewonde vogel.
Het kan toch niet zo zijn dat ze die kleine eendjes maar gewoon op de snelweg laten zitten totdat ze overreden zijn?
TS had jij ze niet kunnen mee nemen?alhoewel ik wel begrijp dat het link is natuurlijk om de beestjes te vangen op de snelweg.En het zal zeker ook wel verboden zijn?

Dat had ik graag gedaan, maar A: er stond een paard in de trailer. B: ze liepen over de linkerbaan, dus daar loopt ik niet zo even heen.. En C: ik was er al voorbij toen ik zag dat het eendjes waren. Ik dacht eerst dat het gewoon afval of zoiets was.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:16

Het klinkt allemaal makkelijker dan dat het is. Niet elke ambulanceteam werkt hetzelfde.En het contact onderling is niet zo geweldig.
Ze zijn afhankelijk van vrijwilligers en 1 auto ( bij ons dan he) en dan kan het net zijn dat de auto weg is...

toch is het belachelijk dat er niet iets gedaan werd, vraag mij af of je de politie dan niet kan bereiken?

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:16

Ach hier was het juist andersom, poes was niet verdwaald, zat paar huizen verder, dierenambulance poes opgehaald, of wij even 30,- willen neer tellen omdat de poes is ''gered''....
Wij hebben er niet om gevraagd of ze poes mee wouden nemen, haar eigen straat uit, om vervolgens weer terug te komen en wij 30 euries armer te zijn voor je poes terug krijgt :\

Verder wel eens gebeld voor een vogeltje, ze zouden er direct aan komen, meer dan een uur moeten wachten :+

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:17

We hebben vorige week gehad dat mijn vriend, de buurman en nog een vriend van ons gingen wandelen met de honden. Ze liepen toen door een wij heen waar allemaal schapen staan. Lag daar 1 lammetje kon niet opstaan had een gebroken poot en etc. Hebben we de politie gebeld, die zouden de dierenbescherming bellen. Na een uur nog niemand daar. Zijn ze met hun 3en naar huis gelopen en hebben we daar de dierenambulance gebeld van Heerlen. Nee die kwamen niet want het viel onder Maastricht. Ondertussen 3 uur verder kwam eindelijk een ambulance aan. En wat denk je het waren die van Heerlen.

Schaap is ondertussen gestorven.

Hebben ze de eendjes ondertussen wel al opgehaald?

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 21:18

Pelryo schreef:
Het klinkt allemaal makkelijker dan dat het is. Niet elke ambulanceteam werkt hetzelfde.En het contact onderling is niet zo geweldig.
Ze zijn afhankelijk van vrijwilligers en 1 auto ( bij ons dan he) en dan kan het net zijn dat de auto weg is...

toch is het belachelijk dat er niet iets gedaan werd, vraag mij af of je de politie dan niet kan bereiken?

Daar heb ik ook even aan gedacht, maar ik ging er eigenlijk vanuit dat ze me dan nog net niet uit zouden lachen..
Ik vind gewoon dat die bedrijven onderling contact moeten opnemen. Dat is toch niet zoveel moeite?

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 21:18

Nee de eendjes zijn niet opgehaald...

llindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:19

Dit is echt vreemd, dat het zo lang moet duren? Als het om de brandweer of de 'mensen'ambulance ging was dit zeker in het nieuws gekomen. Maar alleen omdat het 'maar' eendjes zijn, wordt er eerst gekeken welke er dan moest komen...

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 21:19

Ja inderdaad llindaaa..

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:30

Ik heb op de dierenambulance gewerkt. En ik wil wel zeggen dat een dierenambulance niet altijd op het zelfde moment ergens heen kunnen. Komt er ook nog eens bij dat hun ook met regels verbonden zijn.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 21:32

Nou ja deze konden wel, want hij zei letterlijk tegen m'n moeder dat ze niet gingen uitrukken als de eendjes op de weg na Akkrum zouden lopen. Dus als dat wel zo was hadden ze wel gegaan..

Ik snap wel dat er allemaal regeltjes zijn enzo, maar dan nog kunnen ze de andere dierenambulance toch opbellen???

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:36

Als dat allemaal zo erg makkelijk zo werken, dan zouden ze er wel geweest zijn. Ik weet nog heel goed dat ik daar vaak een oogje dicht voor deed. Maar helaas weet jij niet waar die man was op dat moment en wat hij aan het doen is.

Ben het er wel mee eens dat hij minstens het nummer van de andere dierenambulance had kunnen geven.

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:37

Ik heb een keer gehad dat de dierenambu niet wilde komen omdat ze geen subsidie kregen van de gemeente waar ik destijds woonde en ik moest de politie maar bellen. Zat ik daar met die kauw..

En gister reed mijn vriend op de N31 en daar zag hij wilde ganzen met jongen langs de weg.

Hij belt mij en ik denk dit is voor de politie. Ik bellen, geef de info door, opeens leek die miep heel anders eind van het gesprek. Alsof het niks meer interesseerde.

Ik ook dierenambulance gebeld in Drachten en hij zei dat ze niet naar N31 mochten zonder afzetting van de politie.

Hij zou wel ff bellen met de politie, maar hij dacht(net als ik) dat er niet veel zou gebeuren.

Mijn vriend is omgedraaid en teruggegaan naar de ganzen en heeft ze richting weiland gejaagd. Was een parkeerplek in de buurt gelukkig.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:38

maar wat ik ook niet snap, als jij het nummer van het hectometerpaaltje hebt doorgegeven, dan kan de DA toch na gaan of het voor of na Akkrum was...
tjonge, is wel even een fikse tegenvalleer imo, mensen die dieren behoren te redden hebben zulke regeltjes en nauwelijks contact onderling.
belachelijk.
hier in de buurt is ook een keer een groepje zwanen met jongen de snelweg over gestoken, mooi dat de politie er was om af te zetten.
het kan dus ook anders, maar in jouw geval is het wel een beetje sneu.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:47

De dierenambulance is helaas gebonden aan veel bureaucratie.
Gebied is gebied als je van te voren al weet dat je er uit moet mag het niet.
Gebieden zijn heel groot, van de uiterste hoeken zijn wij een uur onderweg ben je in Roden zit je niet zo 123 in Westerbork dat duurt nou eenmaal eventjes.
Snelwegen zijn sowieso al moeilijk, de politie heeft bij voorkeur al liever niet dat we hier stoppen.
We zijn dus vaak afhankelijk van rijkswaterstaat om gewonde of dode dieren aan de snelweg op te halen.
Die zijn niet makkelijk bereikbaar en niet altijd beschikbaar.

Verder de kosten tja die zijn vervelend maar de bus rijdt niet op lucht, het kost veel geld om te onderhouden en verder blijft het vrijwilligerswerk.
Als je kat een straat verder wordt ingeladen had je er voor moeten zorgen dat je kat duidelijk een baas heeft, d.m.v. een bandje bijvoorbeeld.

Gelukkig zijn er ook veel mensen blij met ons, mensen die door ons weten dat hun kat helaas is doodgereden maar wel kunnen begraven en mensen die na 2 jaar hun kat weer in hun armen kunnen sluiten.

Er is altijd veel kritiek maar loopt eens een tijdje mee het is allemaal zo makkelijk nog niet.