Kaal katten buikje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Barroco

Kaal katten buikje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 16:14

Een tijdje terug bedacht ik me dat onze kat toch wel een gek buikje heeft, het is daar namelijk helemaal kaal.
Hierbij een foto zodat jullie het snappen:
Afbeelding

Onze andere kat heeft daar juist best wat pluishaar.
Ze hebben alletwee een mooie glanzende zachte vacht, zonder schilfertjes of wat dan ook,
en volgens mij heeft Barrel altijd al deze kale plek gehad. *Gaat gelijk foto's van vorig jaar kijken.
Afbeelding

Hmm nee, hij is dus níet daar altijd kaal geweest. Volgens mij wel al vrij lang, en kan me niet herinneren dat er "ineens" een kale plek was.

Hij jeukt er ook niet veel, wast het wel maar gewoon net als de rest van het lichaam, en de huid daar voelt lekker zacht aan.

Dus ik ben wel benieuwd wat jullie hiervan denken. Is dit echt iets vreemds, kennen jullie een kat die dit ook heeft?
Hij is gecastreerd, kan het daar van komen? Ik heb echt zelf geen idee eigenlijk..

Ben benieuwd!

Rennie89

Re: Kaal katten buikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 16:15

hmmm appart haha, en hij zit er ook niet charmant bij :P geen idee hoe het komt, maar het ziet er niet ziekelijk uit ofzo,... alleen vreemd

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 16:17

Haha ja charmante foto he, vind t een echte Al Bundy pose :+.
Maar inderdaad, daarom maak ik me niet echt zorgen, maar vreemd is het wel.

magicunicorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 16:19

hmm, soort gelijk iets heeft mijn kat gehad.
Die bleek, lach niet...gestoord wasgedrag te hebben. Of te wel, ze likte zichzelf zo veel dat de haren 'opgelikt' waren en nieuwe niet konden groeien. Bij de dierenarts pilletjes gekregen en hierna is ze gestopt met het overmatig schoonlikken, en kwam het haar weer terug.

groetjes, :D

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 16:21

Zat ik ook aan te denken, maar voor zover ik het altijd zie likt hij daar niet meer dan bijv dat ie zijn pootjes likt.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:00

:') wat een schitterende foto :')
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar dacht ook gelijk aan wat Magicunicorn al aangaf. Misschien te veelvuldig wassen (kan ook uit verveling zijn als jij er niet bent?) voor een kale plek zorgt.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:39

Al Bundy zit er erg charmant bij :j :))
't Is wel een makkelijke kat om even foto's van te maken, zo zie je ze niet vaak.

Wij hebben vroeger ook een kat gehad die een soort van kale plek op zijn buik had. Bij hem zat de plek ook precies op de overgang van donker naar wit haar, het witte haar voelde bij hem ook heel anders (dunner?) aan dan het donkere haar, dat was veel stugger/dikker.
Tijdens de jaarlijkse controle/enting heb ik weleens aan de DA gevraagd of het erg was, maar er was eigenlijk niets bijzonders te vinden en we hebben er ook verder niets aan gedaan. 't Beestje is er 19 jaar oud mee geworden, dus maak je borst maar nat ;) :))

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 21:46

Laika, dank je ;) ja, daar denk ik dus ook aan, maarja lijkt me dan dat het me wel wat op zou vallen.

Oscar, ja hij is zo makkelijk joh :D je kan hem echt op zijn kop houden, omdraaien en dan op de vloer leggen en dan blijft ie gewoon in die houding liggen :+. Gek beest is het, maar wel superlief.

Hij heeft daar inderdaad ook van die witte plukken haar, wat dunner en langer! Dus dat herken ik wel. Gelukkig maar dat die van jou zo oud is geworden! Ik hoop dat die twee van ons ook zo lang meegaan. Denk dat ik idd eens de DA een belletje geef of als we er de volgende keer zijn het even vragen ;)

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 22:13

Handig hoor, zo'n kneedbaar exemplaar :))
Wij hebben ook 3 katten waarvan je er eentje (het rode gevaar :D) zo kunt boetseren zoals je wilt. Hij heeft als bijnaam 'de buxus', die kun je ook in allerlei vormen maken :D

Uiteraard is het jouw eigen keuze en als je denkt dat je er goed aan doet om naar de DA te gaan dan moet je dat zeker doen, maar persoonlijk zou ik het gerust uit durven stellen tot het controlebezoek.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 22:37

Tja, wij hadden een poes en ik kan me even niet heugen hoe het ook weer was. Volgens mij ook gewoon behaard. Heeft Romeo daar geen kale plek? Je zou het eens kunnen navragen op een kattenforum?

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 22:39

Onze poes heeft het sinds ze gesteriliseerd is :j.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 17:38

Een van mijn katten heeft het ook. Volgens de DA kwam het door stress, op het moment dat het begon waren we hier net de hele keuken aan het verbouwen. Ze kan dus slecht tegen veranderingen. Nu met het voorjaar krijgt ze het weer, en tegen de herfst krijgt groeit het allemaal weer aan. Ik merk ook aan d'r dat ze een stuk alerter en meer gespannen is.

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 17:44

Mijn kat heeft het ook een hele tijd gehad, die had echt een hele kale buik.
Volgens de dierenarts was het stress, het is ook wel een stresskatje. Nu is het *afkloppen* helemaal weg en heeft ze weer een heerlijk harig buikje :P

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 17:46

Het kan misschien stress zijn? In ieder geval andere katten die ik ken, die gaan de hele dag likken door de stress... Tsja, dan worden ze kaal :P

lidaju

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 17:47

Mijn kat is net terug van de dierenarts, heeft een echo gehad en nu dus een kale buik! Hebben ze het niet voor de castratie kaal geschoren? Als ze alleen al bloedprikken bij je kat scheren ze eerst al, zo heeft mijn kat nu een kale buik, borst en een kaal pootje, arm beest!

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 17:50

Ik weet dat honden een kale buik krijgen als ze puppy's moeten krijgen. Zodat ze pups beter de spenen kunnen vinden... Maar bij een kat?

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 18:45

Veel reactie's al ;)

Oscar, haha leuk is dat he ;) Lekker in de knoop leggen. Nee, ik wacht ook wel een beetje af hoor, en miss bellen om te informeren maar ik ga er niet heen denk ik. Maar eerst even kijken wat andere mensen ervan denken, wat de ervaringen zijn.

Anouk, nee Romeo heeft t niet. Ik zal t eens daar ook gaan vragen, misschien inderdaad dat ze het daar weten.

Ezummi, ja het zou ook best goed kunnen dat die van ons het heeft sinds ie gecastreerd is... Maar dat weet ik dus niet precies, maar het zou heel goed kunnen!

Karlijn, Antoontje, Charica, tsja stress kan ik me niet voorstellen bij hem. Het is echt de meeste layed-back kat die ik me voor kan stellen. Stel je zo'n surferdude voor, alleen dan in kattenvorm, dan heb je Barrel. Ik zie hem ook nooit gespannen, hij ligt lekker, loert lekker op beestjes, slaapt veel, krabt aan de kattenpaal, is gek op zijn eten, knuffelt heerlijk met zijn maatje en met ons. Ik zie echt geen één teken van stress, anders had ik inderdaad daaraan gedacht.. Er zijn hier ook geen veranderingen of drukte, alleen ik en mn vriend dus.

Lidaju, het is al een tijdje terug dat ie gecastreerd is, al een paar maandjes. En toen hebben ze alleen zn balletjes geschoren (ik ben erbij gebleven). Dus dat is idd wel kaal geweest maar niet deze hele plek.

Barvrouwke, haha en dan ook nog bij een kater, zou toch briljant zijn :Y) (en ja hij heeft echt balletjes haha). Dus nee dat kan ook vrij lastig..

Hmm ik vraag het me af, wat het nou is?

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:03

Dit staat op internet:
Citaat:
Er zijn verschillende oorzaken voor kaalheid bij een kat. De plaats, enkel op de buik, zonder jeuk of korsten, zien we niet zo vaak. Misschien zijn er op andere plaatsen nog een aantal verborgen huidaandoeningen. Er zijn een aantal ziektes mogelijk bij het door U beschreven beeld. Er zijn mijten die kaalheid veroorzaken, en ook kan haaruitval optreden bij schimmelinfecties. Een derde mogelijkheid is, dat ze (uit stress of verveling) veel aan die plaats likt als U er niet bij bent. Ook hormonale kaalheid komt voor.

Het is in elk geval aan te raden om er mee naar de dierenarts te gaan. Deze kan een eventuele mijten- of schimmelinfectie behandelen. Ook kan hij of zij de kat verder bekijken om te zien of er misschien ergens anders nog meer aan de hand is.

Misschien dat je er eens op kunt letten of hij zich veel wast op zijn buik.. En anders zou je voor de zekerheid gewoon je DA kunnen bellen, misschien dat hij/zij een goede tip heeft of zegt dat je beter even langs kunt komen :)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 02:40

Briljant, een mediterende kat _O-

De enige reden die ik ken voor een kale buik is stress. Maar als ik zo naar Ted op de foto kijk, dan zie ik weinig stress. Is er onlangs misschien iets veranderd in z'n omgeving?

Ik vind het er overigens niet zorgwekkend uitzien ofzo :)

Editje;
Eh, misschien had ik eerst moeten lezen, maar ik was zo verblind door je foto!

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 09:20

Ik moet eerlijk zeggen, ik ken deze kat (TS is mn zusje, heb m zelfs geboren zien worden), en als er eentje geen last van stress heeft, is het deze wel :')

Hij is gigantisch relaxt, maar goed aan de andere kant weet je nooit wat er in dit koppie omgaat.
En na sterilisatie is logisch, poezen worden daar dan nl geschoren. Maar katers niet, die van mij en de andere poes van de TS zijn door dezelfde DA gecastreerd en hebben het beide niet.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 09:23

Hahahaha wat een geweldige kat! _O-

Maar wel apart dat hij daar kaal is. Nouja, niet druk om maken idd..

Chiron_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 09:24

die eerste foto!!! wahhahaha

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 09:26

magicunicorn schreef:
hmm, soort gelijk iets heeft mijn kat gehad.
Die bleek, lach niet...gestoord wasgedrag te hebben. Of te wel, ze likte zichzelf zo veel dat de haren 'opgelikt' waren en nieuwe niet konden groeien. Bij de dierenarts pilletjes gekregen en hierna is ze gestopt met het overmatig schoonlikken, en kwam het haar weer terug.

groetjes, :D

Dit klopt! heeft die van mij ook gehad onder zijn oksel :j

Boyzone

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 09:31

MIjn kattendame heeft een hele kale buik, daar is dat van jou kat nog weinig bij.
Mijn dierenarts vertelde mij dat het door de hormonen kwam, ze is geholpen en daardoor zijn haar hormonen veranderd. Ik kon er wel wat aan doen, nog meer hormonen erin stoppen. Ze is al dik en zou dan nog veel dikker worden.
Ze heeft geen pijn/jeuk dus ik heb het zo gewoon gelaten.