Hond heeft iemand gegrepen, en nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liezel1

Hond heeft iemand gegrepen, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 10:20

Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen:

Mijn hond heeft gister mijn vriend gegrepen......

Ik heb mijn hond sinds 2 jaar, hij is nu 6. Het is een ongecastreerde reu, omdat wij er nooit echt last mee hebben gehad. Nooit vreemde dingen gevonden in huis, hij rijdt niet etc. Thuis perfect onder appèl, buiten meestal ook, afgezien van de incidentele bananen in zijn oren ;)
Het is een onwijs schatje, sliep wel eens bij mij in bed, doet echt geen vlieg kwaad.
1,5 jaar geleden is er een incident geweest waarbij hij gegrepen is door een Cane Corso, zonder hij ook maar de kans had om te "neuzen" met de andere hond. Sindsdien is hij huiverig voor andere reuen, die groter zijn dan hij. Als hij in het losloopgebied loopt, kan hij wel eens een andere hond "knauwen" als dat ook en reu is. Hij is dan even een keer blaffen en grommen, maar hij pakt niet door en ik grijp ook áltijd meteen in.
Dit gebeurd vooral met grotere honden, Newfoundlanders, collies, forse rottweilers etc.
Onze overbuurman heeft een rottweilers, een flinke jongen. Daar kan hij dus ook absoluut NIET mee door 1 deur. Als ze elkaar vanaf de overkant van de straat zien, beginnen ze beiden al te grommen.
Een aantal maanden geleden kwam ik de overbuurman tegen zónder zijn hond tijdens het uitlaten. Mijn hond begin meteen te grommen, en dat heb ik meteen afgestraft. Ik ben daar heel duidelijk in, ik accepteer geen aggressie tegen mensen van mijn hond. Hij keerde zich daarbij min of meer tegen mij, hij was het er duidelijk NIET mee eens dat ik hem afstrafte. Gevolg: hij begon tegen mij te grommen,
Mijn reactie: Bij het nekvel pakken en af laten gaan en op zn rug draaien. Dit soort gedrag tollereer ik absoluut niet!

Daarna is er nooit meer wat gebeurd, tot gister......
Mijn vriend was de honden aan het uitlaten en ze kwamen een collie tegen. Mijn hond begon al zachtjes te grommen en mijn vriend heeft hem bij de halsband gepakt terwijl hij een praatje stond te maken met de eigenaar van de andere hond. Toen ze uitgepraat waren liet hij los en liep hij door. Mijn hond echter, bleef staan, de collie observeren, ook na roepen. Daarom heeft mijn vriend hem bij de halsband gepakt om hem mee te krijgen.
En daar...... vanuit het niets..... draait hij zijn kop en grijpt hem in zijn hand. Liet ook niet meteen los.
De eerste reactie van mijn vriend was hem een trap te verkopen, van de schrik, maar ook om los te komen.
Hij is daarop meteen naar huis gelopen, met een hand bloedend als een rund. Bij thuiskomst de honden naar binnen gestuurd en de betreffende hond wilde niet komen.... Na een paar minuten was hij toch binnen en heeft mijn vriend hem zijn plek gewezen, waarop hij tegen hem begon te grommen.....

Vannacht tot 3 uur op de eerste hulp gezeten, voor hechtingen in zijn hand. 4x per dag spoelen etc. De beet is op een haar na langs een belangrijk bloedvat gegaan.....

Maar nu????? Die hond is een schatje tegen de katten, luistert (meestal) erg goed en ik ben gewoon gek op hem. Mijn vriend riep meteen "Hij gaat eruit!!!". Hij vertrouwt hem niet meer, mede omdat hij greep zonder te waarschuwen (grommen) en later nog tegen hem gromde.
Ik heb een castratie geopperd, maar weer dondersgoed dat dat bij een 6 jarige hond niet altijd het gewenste effect heeft. Ik zoek het meer in een dominantieprobleem/angstbijten en ik wil gewoon weten waarom dit gebeurd is, voordat ik beslissingen ga nemen. Een schrikreactie kan de beste loebas overkomen.
Zometeen ga ik hem uitlaten, doen alsof er niets gebeurd is (is was er nl ook niet bij) en dan zijn gedrag observeren. Mijn vriend is er heel duidelijk in: het vetrouwen is weg, hij durft hem niet meer vast te pakken. Wat nu als er over een paar jaar kinderen komen?
Is hij dan wel met de kinderen te vertrouwen? Ik laat hem voorlopig eerst niet zonder toezicht bij de katten, hoe grote vriendjes het ook zijn......

Wat vinden jullie: een hond die eenmaal gegrepen heeft meteen in laten slapen?
Ik zit met mn handen in mn haar.... Ben er écht goed ziek van en heb er ook behoorlijk natte ogen van.....

timokyana

Re: Hond heeft iemand gegrepen, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:24

op zoek naar een goede gedragstherapeut.
Veel sterkte, lijkt me echt vreselijk als mijn hond dit zou doen, ik zou hem echter niet in laten slapen.
je zegt dat je je hond zo'n 2 jaar hebt, weet je iets meer van zijn verleden?

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:24

Zo, dat is ook niet niks.
Ik heb niet zo veel verstand van dat soort gedrag bij honden, maar kun je hem niet op cursus doen? samen met je vriend, zo dat hij het vertrouwen weer kan terug krijgen?

marianne18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:27

sorry dat ik het zeg maar als een hond 1 maal bloed heeft geproefd dan zal hij het blijven doen.
ja ik weet dat je dit niet wilt horen maar het is wel zo.

je kunt nog poberen om hem te laten castreren of naar een hondengedragtherapeut this wel een duur geintje maar het proberen waard.

oh ja heb nog een site gevonden voor je met informatie weet niet of je er wat aan hebt maar zie maar even.
http://www.dogweb.nl/gedrag/bijten.html

gr

AngelofLove

ik denk persoonlijk dat de hond schrok van jouw vriend... Ik ben dan wel geen gedragsdeskundige maar als ik mijn hond onverwachts aai of iets terwijl hij heel druk bezig is met het observeren van de kat dan schrikt ie zich ook rot. Nu heeft de mijne wel geen bijtreactie daarop maar sommige hebben dit wel.
Verder is het denk een klein dominantieprobleempje.

Ik zou er een gedragsdeskunidge bij halen. Die kan zowel jouw vriend als de hond weer vertrouwen in elkaar geven.

kohtje

Dat castreren heeft echt niets hier mee te maken.
Eigenlijk heeft je vriend een fout gemaakt (in mijn ogen) om de grommende hond vast te houden en te blijven praten met de eigenaar van de collie. Het is volgens mij omdat de hond al opgefokt was en hij op een moment de halsband pakt toen de hond stond te staren naar die collie.
Denk dat dit niets te maken heeft met vals.

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:28

Meid, als je kinderen wilt, zorg dan dat die hond heel snel uit de buurt is.. Voor nu zou ik een gedragstherapeut inschakelen...
Maar als je vriend het niet vertrouwd en hij word echt bang om hem in de buurt te hebben.. Tja, dan zal je de keus moeten maken om hem weg te doen of je vriend belangrijker is dan je hond...

Wij hebben dit gehad met een mechelaar, Die heeft mijn man toen ook in de hand gepakt.. Die hebben wij meteen de volgende dag de deur uitgedaan, vanwege ons dochtertje.. Als zo'n hond een kind pakt, is het leed niet te overzien..

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:28

Dat is een behoorlijk lastig probleem....

Wij hebben zelf 3 honden waarvan 2 reuen en 1 teef.
De 2e reu is een nakomeling van de andere 2 honden. Het is 4 jaar lang goed gegaan tussen de 2 reuen tot vorige zomer.
De oudste greep de jongste..niet uit het niets maar toch..
De jongste werd bang van de oudste..na een paar dagen gebeurde het nog een keer.
Ik heb toen advies ingewonnen en de oudste laten castreren. Dit is nu een jaar geleden en hij heeft de jongste nooit meer wat aangedaan en kunnen weer samen door één deur.

Het kan dus wel helpen maar zeker weten doe je het nooit en daarbij heeft die van ons nooit één van ons gebeten.

Ik zou even de dierenarts bellen....die kunnen je wel informatie geven maar garantie geven ze niet.

Onze hond was overigens ook 6 jaar toen hij gecastreerd werd.

Sterkte ermee...

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:29

Ik zou het nog niet doen en de hond de eerste tijd goed in de gaten houden. Als de hond hem als baas ziet kun je er waarschijnlijk niets meer mee beginnen aangezien de hond nu gewonnen heeft.
Ik zou er mee langs de dierenarts gaan en daar overleggen. Wij hebben vroeger ook een hond gehad die steeds agressiever werd naar andere mensen en die bleek uiteindelijk veel pijn te hebben waardoor hij agressief was geworden.....

Veel succes met je beslissing!! Als ik in deze situatie had gezeten had ik de hond niet zomaar laten afmaken.

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:29

kohtje schreef:
Dat castreren heeft echt niets hier mee te maken.
Eigenlijk heeft je vriend een fout gemaakt (in mijn ogen) om de grommende hond vast te houden en te blijven praten met de eigenaar van de collie. Het is volgens mij omdat de hond al opgefokt was en hij op een moment de halsband pakt toen de hond stond te staren naar die collie.
Denk dat dit niets te maken heeft met vals.

En dan nog mag hij niet bijten....

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 10:31

Ik heb de DA inmiddels ook gesproken, die had niet veel bemoedigend nieuws: castratie zou volgens haar niet dit soort incidenten vermijden en volgens haar moest ik hem voortaan altijd vanuit mijn ooghoeken in de gaten houden....

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:31

Misschien eerst een muilkorf en hem opnieuw observeren.
Een keertje naar een gehoorzaamheid training?
Al was het om het vertrouwen te herstellen.

Succes.

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:32

Castratie lijkt mij toch het eerste wat je moet proberen. Hij is te dominant, en daartegen helpt castreren meestal wel.
Verder is er inderdaad een fout gemaakt door te staan praten met iemand die een andere hond vast had. Als je al weet dat je eigen hond agressief is naar andere honden toe, is dat vragen om problemen

Tallie1979

Jeetje Liezel, wat een lastig probleem.. Ik kan je geen advies geven ( behalve een gedrags therapeut ) maar wil je wel sterkte wensen!

tamaramt

dit is geen vorm van een angstbijter
vooral niet omdat hij daarna in huis weer begon te grommen naar je vriend en omdat hij tijdens de aanval niet direct losliet
dat doet een angstbijter namelijk wel; bijt snel en laat direct weer los
ik heb zelf veel ervaring met moeilijke honden en ik weet ook wat een angstbijter is; deze hond heeft waarschijnlijk een dominantie probleem
castratie op deze leeftijd haalt helemaal niks meer uit en zonde van je geld
ik kan niet anders dan je vriend gelijk geven; het vertrouwen is weg en dat weet je hond ook en gaat daar dan ook weer misbruik van maken.
ik bel dol op mijn dieren maar indien een hond mij, mijn vriend of een ander mens zomaar bijt net zoals die van jullie dan liet ik hem dezelfde dag nog inslapen.
heel erg verdrietig maar voor iedereen het beste want als je deze hond naar een asiel zou doen of naar andere mensen heb je de kans dat het daar ook weer gebeurt en dat hij dan misschien nog wel ernstigere schade aanricht.
meid; neem je verantwoording en laat je hond inslapen'; dergelijk gedrag is niet gewenst en zal niet meer afgeleerd kunnen worden
jammer dat je dit verhaal op internet moet zetten om hulp te krijgen bij wat je moet doen; dat heb je niet nodig en waarschijnlijk zul je ook veel reacties krijgen van o.a. training en gedragstherapeut.
luister naar je eigen verstand en niet naar je gevoel
sterkte ermee en ook met je vriend natuurlijk

joyce83

Pfff dat is pittig. Ik zou zelf ook geen vertrouwen meer hebben denk ik of ik moet al weten dat ik iets fout gedaan zou hebben.

Gedragstherapeut/hulp inschakelen van buitenaf lijkt me wel goed. Hoop dat jullie eruit komen en een oplossing vinden.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:33

Ik zie niet meteen een valse hond maar wel een hond met een dominantie probleem...

Dat hij grijpt omdat hij schrikt kan ik geloven maar vasthouden past niet in dat plaatje lijkt mij. Verder een goede therapeut erbij halen en desnoods de hond tijdelijk extern plaatsen ook i.v.m. je vriend en er dan samen aan verder werken.

Gelijk inslapen ben ik het niet mee eens en dat zou ik in dit geval ook niet doen maar ik zou wel de nodige voorzorgsmaatregelen nemen zoals een muilkorf.

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:33

Daar word je idd niet blij van....moeilijk...heel moeilijk...
Maar ik denk dat het ook niet fijn is om constant je hond in de gaten te moeten houden omdat je bang bent dat hij kan bijten.
Met kinderen zou ik hem helemaal niet vertrouwen.

Sterkte met je beslissing...

marianne18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:34

sorry maar wij hebben ook een hond gehd die beet ook toen zijn wij langs de dierenarts gegaan en die heeft ons toch echt doorverwezen naar een hondengedragstherapeut.
als ik jou was zal ik eens een andere dierenarts bellen in de beurt voor informatie.
je weet nooit waar zij nog mee komen ik heb toen ook 3 verschilende praktijken gebeld maar uit eindelijk toch gekozen om de hond weg te doen i.v.m ons zoontje.

oh ja inslapen doen ze niet zomaar hoor dan denk ik dat je hem eerder naar het asiel moet brengen met de informatie dat hij kan bijten.
zon hond word echt wel weer geplaats bij mensen zonder kinderen mijne was binnen 1 week weer herplaats en heeft nu een goed huisje gevonden waar ik ook zeer blij mee ben

(edit extra informatie toegevoegd)
Laatst bijgewerkt door marianne18 op 26-03-10 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 10:34

amies100 schreef:
Ik zou het nog niet doen en de hond de eerste tijd goed in de gaten houden. Als de hond hem als baas ziet kun je er waarschijnlijk niets meer mee beginnen aangezien de hond nu gewonnen heeft.
Ik zou er mee langs de dierenarts gaan en daar overleggen. Wij hebben vroeger ook een hond gehad die steeds agressiever werd naar andere mensen en die bleek uiteindelijk veel pijn te hebben waardoor hij agressief was geworden.....

Veel succes met je beslissing!! Als ik in deze situatie had gezeten had ik de hond niet zomaar laten afmaken.

Pijn heeft hij niet, is volig jaar nog volledig gecheckt en het is een écht doetje... Als hij een splinter zijn zijn poot heeft, jankt hij de boel bij elkaar en loopt hij op 3 poten.... Het is écht geen "harde".

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:34

Iphi schreef:
Castratie lijkt mij toch het eerste wat je moet proberen. Hij is te dominant, en daartegen helpt castreren meestal wel.
Verder is er inderdaad een fout gemaakt door te staan praten met iemand die een andere hond vast had. Als je al weet dat je eigen hond agressief is naar andere honden toe, is dat vragen om problemen

Casteren bij een oudere hond heeft meestal geen tot nauwelijks effect. Wij hebben ook een hond gehad die heeeeel erg agressief kon zijn naar andere honden toe, laten casteren, maakte niets uit hij bleef andere honden aan proberen te vallen en werdt ook naar ons toe steeds dominanter. Mijn man heeft heel zijn leven honden afgericht, maar wij hebben die hond acuut weggedaan (enkeltje da in dit geval) vóórdat ie iemand kon bijten omdat wij een kind hebben en er ook kinderen achter in de tuin komen.

IneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:35

Mijn vriend zijn hond heeft ook een keer gebeten, is een ongecastreerde reu en normaal zéér braaf.
De moeder van mijn vriend wou de hond zijn eten afnemen (langs achter!) zonder hem te waarschuwen waardoor hij haar dus gebeten heeft.. (Ook in de hand).
Het was volgens mij echt gewoon een verdediging/schrikreactie.
Hij is niet ingeslapen en heeft sindsdien ook niet meer gebeten..
Ook deze hond durfde wel eens ingaan tegen wat mijn vriend zegt, maar wordt dan zeer snel op zijn plaats gezet. Misschien had jou hond zich er ook niet aan verwacht?

Tja, wat je eraan moet doen, weet ik niet..
Met deze hond is verder niets gebeurd. Hij is dus zoals ik zeg heel erg braaf normaal..
Al weet ik ook niet of ik hem zou vertrouwen met eventuele kinderen (zeker niet zonder toezicht).

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Ik zou hem zeker een muilkorf om doen. Dit risico wil je niet nog een keer lopen, en zeker niet bij kinderen. Ook buiten dus een muilkorf om doen en niet los laten lopen zonder een muilkorf.

Mocht hij het nog een keer doen, zou ik toch overwegen hem in te laten slapen. Dit heeft blijkbaar niets met angst te maken, maar wel alles met dominantie. Castreren gaat waarschijnlijk niet helpen maar je kunt het wel overleggen met je da.

Ik zou hem persoonlijk niet meer in huis willen hebben. Je kunt hem nooit meer vertrouwen.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 26-03-10 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Ik ben het met bovenstaande reacties eens, dat het het grijpen in de nekvel is geweest wat de hond deed bijten. Echter, het feit dat de hond nu tegen je vriend gromt als die hem op zijn plek laat liggen, geeft aan dat er (nu) een veel groter probleem is (ontstaan).
Echter, ik ben vrij simpel: een hond die mij een keer gepakt heeft, wil ik niet meer in mijn buurt hebben. Ik zou hem nooit meer vertrouwen en nooit meer zeker van mijn zaak zijn, wat uiteindelijk alleen maar maakt dat de hond boven mij komt te staan en de kans alleen maar groter word dat dit soort dingen weer gebeuren. Als ik jouw vriend was, was het voor mij heel simpel: hond eruit of ik eruit, hoe cru dat ook is om te zeggen. Maar ik zou dus echt niet in 1 huis willen wonen met een hond die mij gegrepen heeft en het waagt naar mij te grommen. En geen enkele cursus die mij van dat idee af zou kunnen brengen.....

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:36

Dit is een heel moeilijke situatie voor jullie.
Ik zou op cursus gaan met je hond.
Onze hond had dit soort gedrag ook tegenover andere honden, grommen, blaffen en als die de kans kreegt dan wou die ze ook echt pakken.
Toen hebben wij besloten om hem te castreren en dat heeft echt heel erg geholpen, nu wilt die zelfs met ze spelen en toont die niet meer zo agressief gedrag, ook is mijn moeder met hem op cursus geweest en daar heeft die heel veel geleerd.
Wij lieten hem toen ook vaak uit met onze andere hond uit(een teefje) en we dachten dat die haar wou beschermen want als er dan ook maar een andere hond in de buurt kwam werd het grommen en blaffen etc.

Ik weet niet of jullie met nog een andere hond uitlaten maar misschien de optie om hem eens alleen uit te laten en gewoon veel met hem bezig zijn buiten.
En jou keuze om te casstreren zou denk ik een hele goede beslissing zijn ondanks dat die al 6 jaar is.

Succes! :)