Mijn hond heeft gister mijn vriend gegrepen......
Ik heb mijn hond sinds 2 jaar, hij is nu 6. Het is een ongecastreerde reu, omdat wij er nooit echt last mee hebben gehad. Nooit vreemde dingen gevonden in huis, hij rijdt niet etc. Thuis perfect onder appèl, buiten meestal ook, afgezien van de incidentele bananen in zijn oren

Het is een onwijs schatje, sliep wel eens bij mij in bed, doet echt geen vlieg kwaad.
1,5 jaar geleden is er een incident geweest waarbij hij gegrepen is door een Cane Corso, zonder hij ook maar de kans had om te "neuzen" met de andere hond. Sindsdien is hij huiverig voor andere reuen, die groter zijn dan hij. Als hij in het losloopgebied loopt, kan hij wel eens een andere hond "knauwen" als dat ook en reu is. Hij is dan even een keer blaffen en grommen, maar hij pakt niet door en ik grijp ook áltijd meteen in.
Dit gebeurd vooral met grotere honden, Newfoundlanders, collies, forse rottweilers etc.
Onze overbuurman heeft een rottweilers, een flinke jongen. Daar kan hij dus ook absoluut NIET mee door 1 deur. Als ze elkaar vanaf de overkant van de straat zien, beginnen ze beiden al te grommen.
Een aantal maanden geleden kwam ik de overbuurman tegen zónder zijn hond tijdens het uitlaten. Mijn hond begin meteen te grommen, en dat heb ik meteen afgestraft. Ik ben daar heel duidelijk in, ik accepteer geen aggressie tegen mensen van mijn hond. Hij keerde zich daarbij min of meer tegen mij, hij was het er duidelijk NIET mee eens dat ik hem afstrafte. Gevolg: hij begon tegen mij te grommen,
Mijn reactie: Bij het nekvel pakken en af laten gaan en op zn rug draaien. Dit soort gedrag tollereer ik absoluut niet!
Daarna is er nooit meer wat gebeurd, tot gister......
Mijn vriend was de honden aan het uitlaten en ze kwamen een collie tegen. Mijn hond begon al zachtjes te grommen en mijn vriend heeft hem bij de halsband gepakt terwijl hij een praatje stond te maken met de eigenaar van de andere hond. Toen ze uitgepraat waren liet hij los en liep hij door. Mijn hond echter, bleef staan, de collie observeren, ook na roepen. Daarom heeft mijn vriend hem bij de halsband gepakt om hem mee te krijgen.
En daar...... vanuit het niets..... draait hij zijn kop en grijpt hem in zijn hand. Liet ook niet meteen los.
De eerste reactie van mijn vriend was hem een trap te verkopen, van de schrik, maar ook om los te komen.
Hij is daarop meteen naar huis gelopen, met een hand bloedend als een rund. Bij thuiskomst de honden naar binnen gestuurd en de betreffende hond wilde niet komen.... Na een paar minuten was hij toch binnen en heeft mijn vriend hem zijn plek gewezen, waarop hij tegen hem begon te grommen.....
Vannacht tot 3 uur op de eerste hulp gezeten, voor hechtingen in zijn hand. 4x per dag spoelen etc. De beet is op een haar na langs een belangrijk bloedvat gegaan.....
Maar nu????? Die hond is een schatje tegen de katten, luistert (meestal) erg goed en ik ben gewoon gek op hem. Mijn vriend riep meteen "Hij gaat eruit!!!". Hij vertrouwt hem niet meer, mede omdat hij greep zonder te waarschuwen (grommen) en later nog tegen hem gromde.
Ik heb een castratie geopperd, maar weer dondersgoed dat dat bij een 6 jarige hond niet altijd het gewenste effect heeft. Ik zoek het meer in een dominantieprobleem/angstbijten en ik wil gewoon weten waarom dit gebeurd is, voordat ik beslissingen ga nemen. Een schrikreactie kan de beste loebas overkomen.
Zometeen ga ik hem uitlaten, doen alsof er niets gebeurd is (is was er nl ook niet bij) en dan zijn gedrag observeren. Mijn vriend is er heel duidelijk in: het vetrouwen is weg, hij durft hem niet meer vast te pakken. Wat nu als er over een paar jaar kinderen komen?
Is hij dan wel met de kinderen te vertrouwen? Ik laat hem voorlopig eerst niet zonder toezicht bij de katten, hoe grote vriendjes het ook zijn......
Wat vinden jullie: een hond die eenmaal gegrepen heeft meteen in laten slapen?
Ik zit met mn handen in mn haar.... Ben er écht goed ziek van en heb er ook behoorlijk natte ogen van.....