vrijwilligers dierenambulance

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

__danielle__

vrijwilligers dierenambulance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 00:31

Hallo allemaal,

ik vroeg mij iets af. Helaas heb ik vanmorgen afscheid moeten nemen van mijn allerliefste vriend, mijn kater Sky.

Hij is blijkbaar maandag al opgehaald door de dierenambulance en er was wel iemand die dat gezien had maar die heeft ons tot vandaag niet gebeld(Sky was niet gechipt)
nou wil ik hier mijn verhaal daarover niet vertellen maar ik heb mij vanmorgen wel verbaasd!

we mochten bij toeval in het weekend komen kijken omdat er iemand aan het klussen was, normaal zijn ze gesloten. Nu wist ik wel dat de dierenambulance leefde van vrijwilligers maar zelfs het pand opknappen e.d. gebeurt dus in de vrije uurtjes van de vrijwilligers en verf e.d. wordt betaald uit eigen zak! Ze krijgen wel een kleine subsidie van de gemeente maar daar moeten ze de huur van het pand en hun wagens van betalen. deze jongen heeft dus ook zijn zaterdag opgeofferd om de muren van het pand wat op te leuken en de noodzakelijke onderhoudswerkzaamheden te doen. en de verf moest betaald worden uit eigen portemonnee...

Mijn vraag is dus.. wat vinden jullie hiervan? vinden jullie dat dit soort instanties meer subsidie horen te krijgen? of zijn jullie toevallig zelf donateur?

Persoonlijk had ik zoiets van.. waarom wordt er niet meer moeite gedaan om dit in stand te houden? Omdat ik niet zou weten of ik Sky ook nog zou hebben teruggevonden zonder de dierenambulance...

Vjestagirl

Re: vrijwilligers dierenambulance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 00:36

Ik ben zelf bezig vrijwilliger te worden bij de dierenambulance. Het zou dan gaan om nachtdiensten, van 5 uur 's avonds tot 10 uur 's morgens.

Ik weet dat het in Breda wel gesubsidiëert is, en dat vrijwilligers een hele kleine bijdrage krijgen voor iedere nacht dat ze draaien.

Ik wil dit dus ook gaan doen omdat ik graag wil dat als mijn kat aangereden wordt, hij opgehaald en geholpen wordt.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 00:44

Mijn moeder en haar vriend zijn vrijwilliger bij de dierenambulance(als oproepkracht voor als er een oproep binnenkomt), ik vind het eigenlijk wel nuttig, maar het is wel heel moeilijk werk of zwaar. De vriend van mijn moeder werd laatst gebeld over een verdronken kat, na veel zoeken gevonden maar in verre staat van ontbinding. Hondjes ondervoed die vast worden gebonden aan het hek van de post van de dierenambulance of over het hek heengezet(deze zijn vaak niet na te trekken vanwege ontbreken chip). Dat soort dingen lijken me best wel zwaar, hoe nuttig het ook is.

Dit soort instanties zouden wel wat subsidie moeten krijgen, maar zoals je al aangeeft voor een pandje en er zijn veel stichtingen die geld vrij maken voor nieuwe ambulances, al met al krijgen ze wel van meerdere kanten geld. Een bijdrage uit eigen zak voor verf, misschien had er ook bij mensen geinformeerd kunnen worden voor restanten verf of bij een winkel die korting wil geven voor het goede doel, ik vind de vrijwillger zoals jij hem schetst iemand met het hart op de goede plaats.

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 00:50

ja volgens mij is dat zeker iemand met het hart op de goede plaats.
maar deze mensen doen (naar mijn mening) heel nuttig en vrij zwaar werk. het pand bestond in leeuwarden eigenlijk alleen maar uit een kantine, het kamertje waarin je afscheid kunt nemen van jouw dier en vriezers... nou hebben ze misschien niet veel meer nodig maar ze zaten gewoon onderin een flatgebouw, op een niet makkelijk bereikbare locatie. Ik bedoel, wat zou er met al die doodgereden dieren gebeuren als de dierenambulance er niet zou zijn? dan zou het gros direct naar de destructie gaan denk ik en ik (en ik denk velen met mij) zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om mijn maatje naar de destructie te laten gaan... mja je moet maar genoeg vrijwilligers hebben om zoiets in stand te houden.....

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 11:34

LZP -> BB

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 11:41

Ik vind dat dit soort instanties zeker meer subsidie mogen krijgen. Wil zelf vrijwilliger worden bij de dierenambulance regio eindhoven maar ik krijg daar gewoon geen contact. Heb al meerdere malen gebeld en gemaild maar of er wordt niet opgenomen of de desbetreffende persoon is er telkens niet etc etc. Dat vind ik dan wel weer jammer. Ik neem aan dat ze elke vrijwilliger wel kunnen gebruiken en ik ben erg ruim inzetbaar maar het moet ook wel een beetje van hun kant komen...

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 17:33

De dierenambulance hier ontvangt best veel subsidie hoor.
Ook zij hebben net een nieuw pand kunnen kopen van paar honderd duizend euro :)
Ook krijgen ze vaak legaten en donaties etc.

Wij krijgen als dierenopvang ook subsidie alleen is dat helaas al meer dan de helft minder dan de dierenambulance terwijl wij als opvang er meer werk en kosten aan hebben als hun (alleen vervoer van dieren naar onze opvang etc)

Neem natuurlijk niet weg dat ze bij de dierenambulance ook super goed werk doen :D maar meeste mensen zijn er wel betaald bezig dus niet vrijwillig.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 14:14

Onze ambulance ontvangt een subsidie van de gemeente, maar dat is echt een schijntje. Als wij dus iets aan onze opvang willen veranderen ofzo, dan moet dat ook uit eigen zak worden betaald. Van de gemeente bijdrage alleen zou de ambu zeker niet 24/7 op de weg kunnen zijn... Het verschilt natuurlijk per gemeente.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 14:53

Nou, als ik dit soort verhalen lees, geweldig! Dat verdient een pluim.

Ik heb een half jaar vrijwillig meegelopen bij een dierenambulance, maar dat heb ik toch maar opgegeven. Misselijke dingen deden ze daar. Mensen kwamen met jonge vogeltjes binnen, die nog gevoerd moesten worden. Kwamen smorgens binnen, en bleven dan de hele dag binnen, en werden niet gevoerd. Tenzij ik ervan wist, dan voerde ik ze. Terwijl die beestjes ieder uur gevoerd moeten worden, minstens. Dan gingen ze savonds, als ze mazzel hadden, door naar het wilde dierenopvang centrum. Maar alleen als er genoeg dieren waren. Anders bleven ze daar, en lagen ze de volgende morgen dood in het hok. Mooi toch? Hoefden ze daar niet mee te gaan. Afschuwelijk!

Een marter die op vrijdag binnen werd gebracht, in een doos gezet, zonder water of eten. Maandags kwam er iemand aan: er zit een beest in de tunnel (plaats op de dierenambulance waar de uil woonde), en die valt de hond aan. Wij gaan kijken, was het die jonge marter. Echt nog een baby. Niemand wist waar hij vandaan kwam, behalve 1 man. Beest heeft het hele weekend geen eten of drinken gehad, en heeft toen nog een hele dag moeten staan eer hij weg gebracht werd.

En zo gebeurde er nog veel meer dingen waar ik dus echt misselijk van werd.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 15:08

Jammer dat er dierenambulances zijn die zo omgaan met (wilde) dieren.
In veel gemeenten krijgen dierenambulances een vergoeding per dier. En dat geldt dan vaak alleen maar voor honden en katten of in elk geval voor huisdieren. Wilde dieren vallen er heel vaak buiten.
En als er geen vergoeding voor gegeven wordt, loont het vaak niet om voor die wilde dieren toch moeite te doen. Dat merken wij ook vaak in ons vogelasiel (dat net als de dierenambulances weinig subsidie krijgt en dus draait op eigen inbreng en donaties). Veel mensen komen van ver met een jong vogeltje of zoiets omdat de dierenambulance er niet voor wilde rijden en tegen die mensen zei dat ze het beestje maar terug moesten zetten in de struiken want dat is de natuur...

Tja, zo gaat het kennelijk in Nederland. We noemen het natuur maar zijn het met zijn allen aan het verkloten.
We proberen met onze opvang in onze regio een klein verschil te maken maar soms hebben wij ook het wanhopige gevoel dat het dweilen is met alle kranen open...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 15:10

Daarom stem ik ook PVV, die heeft nog de meest vooruitstrevende plannen omtrent dit onderwerp... Vind dit geen stijl namelijk, die mensen zijn hard nodig, en worden vervolgens afgedaan met het feit dat ze alles zelf mogen betalen...

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 15:12

PVDD valt mij juist erg tegen... Mijn stem hebben ze nog niet.
Zoiets als het drama in de Oostvaardersplassen daar had juist deze partij weken geleden al bovenop moeten zitten in de kamer en dat hebben ze laten liggen. Erg teleurstellend...
En PVV is voor vogelopvangen (daar weet ik het van, andere opvangsystemen en asielen heb ik niet uitgezocht) ook niet heel bijzonder hoor, veel dingen vinden ze "dat de natuur de gang moet kunnen gaan" en we er ons niet te veel mee moeten bemoeien.

edit: Ehm... PVV... Ik bedoel eigenlijk PVDD...
PVV heb ik in mijn bericht dus ook veranderen in Partij voor de Dieren.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 16:49

Pluttersput over welke dierenambulance heb jij het?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 16:51

Ik stuur het je even via pb, ik denk als ze erachter komen dat ik dat geschreven heb, dat ze dan hun uiterste best gaan doen om alles te ontkennen, hebben ze tot nu toe ook gedaan.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 16:55

Nickeltje schreef:
PVDD valt mij juist erg tegen... Mijn stem hebben ze nog niet.
Zoiets als het drama in de Oostvaardersplassen daar had juist deze partij weken geleden al bovenop moeten zitten in de kamer en dat hebben ze laten liggen. Erg teleurstellend...
En PVV is voor vogelopvangen (daar weet ik het van, andere opvangsystemen en asielen heb ik niet uitgezocht) ook niet heel bijzonder hoor, veel dingen vinden ze "dat de natuur de gang moet kunnen gaan" en we er ons niet te veel mee moeten bemoeien.

edit: Ehm... PVV... Ik bedoel eigenlijk PVDD...
PVV heb ik in mijn bericht dus ook veranderen in Partij voor de Dieren.

PVVD valt mij ook ont-zet-tend tegen.... Had echt veel meer van zo'n one-issue partij verwacht, zeker omdat dit onderwerp in HUN straatje past...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 16:55

jeetje wat een verhalen zet Pluttersput... Waardoor komt dat? Onderbemanning?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 17:00

De verhalen van Pluttersput staan niet op zichzelf hoor. Helaas zijn er meer dierenambulances die zo omgaan met de wilde dieren, omdat de gemeenten vaak voor wilde dieren geen vergoedingen geven.
Eén van de dierenambulances die bij ons brengt heeft in het begin ook vaak niet gedaan wat ze zouden moeten doen.
Als mensen belde over een jong vogeltje werd hen verteld dat terug te zetten in de struiken.
Of ze haalden het wel op maar brachten dat dan pas s'avonds laat naar ons op weg naar hun eigen huis ofzo. Hier kwamen wij dan weer achter als de mensen die het dier gevonden hadden, naar ons belden over hoe het er mee ging, dan ineens hoor je dat het s'morgens vroeg al opgehaald was. Dan dus een hele dag in een warme bus gezeten heeft en laat in de avond half-dood bij ons aankomt.

Er zijn bij die dierenambulance wat mensen weg gestuurd omdat dat gewoon niet is hoe je met dieren om gaat. Inmiddels is daar ook een heel ander bestuur die ook anders staan tegenover dieren die geen geld opleveren maar wel hulp nodig hebben. De laatste tijd gaat het dus gelukkig beter.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 17:19

Focussed schreef:
jeetje wat een verhalen zet Pluttersput... Waardoor komt dat? Onderbemanning?

Nee hoor, er liep ontzettend veel bemanning, daar lag het niet aan. Het was onkunde, en geen zin om bij te leren. Niets aannemen van mensen die er wel iets vanaf weten, dat soort dingen. Er was maar één vrouw die daar langer werkte die er iets vanaf wist, en die is eruit gestuurd, omdat ze dingen deed die ze daar niet zo grappig vonden. En nu lopen er echt veel mensen weg schijnt het.

Inderdaad, veel dierenambulances doen rare dingen hoor.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 17:23

Jeetje, geen woorden voor :n

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 18:22

Nou, daar zijn inderdaad geen woorden voor.

ik denk dus wel dat een hoop van dit soort dingen zouden verbeteren als de gemeentes scholing zouden betalen en de subsidies omhoog zouden gooien (en dan doel ik idd niet alleen om de dierenambulance maar ook op andere opvangcentra die het van donatie's moeten doen hoor. ik heb dus het weekend zelf alleen met de dierenambulance te maken gehad waardoor ik op het idee kwam dit topic te openen)

qua politiek weet ik nog niet waar ik landelijk op zal stemmen.. heb toch het idee dat dierenwelzijn bij de meeste partijen niet zo heel hoog in het vaandel staat dus daar moet ik me maar eens in verdiepen.

maar zijn de meesten van jullie ook donateur voor dierenambulance of een dergelijke instantie?

ik moet trouwens zeggen.. vandaag heb ik Sky opgehaald want ik wilde hem zelf naar het dierencrematorium brengen en ze zijn echt super aardig. gaven me nog de raad mee om hem nog even mee naar huis te nemen zodat mijn andere kat afscheid kon nemen. hij was mooi geborsteld en werd netjes voor mij in een doosje neergelegd.. dierenambulance waar ik mee te maken had is top!

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 10:42

Er is idd veel verschil tussen de dierenambulances. Zo moeten wij als vrijwilligers verplicht een dieren EHBO diploma op zak hebben en daarvoor ook verplichte nascholing volgen.
De gemeente draagt bij ons een aantal eurocent per dier bij, maar dat is alleen voldoende voor huisdieren, terwijl de gemeente een zorgplicht voor wilde dieren heeft. Daarom moeten wij het ook zeker hebben van donaties en sponsoring etc. Ik vind het erg jammer dat sommige ambulances er zo'n potje van maken, want dat straalt ook op onze eigen ambulance over....