Op dit moment sterven er onnodig veel dieren in natuurpark Oostvaardersplassen omdat er gewoonweg geen voedsel voor de dieren is. Bijvoeren mag niet maar grote aantallen dieren laten verhongeren met de dood tot gevolg blijkbaar wel.
Voor- en tegenstanders van het natuurbeheer in de Oostvaardersplassen buitelen al jaren over elkaar heen. Iedere winter sterven er honderden dieren, volgens voorstanders een natuurlijke gang van zaken, maar volgens tegenstanders een hongerdood van dieren in een afgesloten natuurgebied. EenVandaag ging de afgelopen maanden op verschillende momenten kijken en ontdekte veel stervende dieren, aan het eind van hun Latijn. Voor de camera sterft een hert dat niet meer op zijn poten kan staan en in het water valt. ‘Waar zijn ze nu met de kogel?’, vraagt wandelaar Tonny Lenselink zich af. In EénVandaag een onthullend verslag.
Elke strenge winter, ook deze, leggen honderden, soms bijna duizend dieren het loodje in het natuurgebied. Volgens Staatsbosbeheer vindt er op deze manier een natuurlijke selectie plaats bij de edelherten, konikspaarden en Heckrunderen. Bovendien zouden de echt zwakke dieren op tijd uit hun lijden worden verlost door een kogel. Zijn de Oostvaardersplassen, het natuurgebied tussen Almere en Lelystad, kortom geslaagd als moderne oernatuur waarin de dieren met rust moeten worden gelaten?
Tegenstanders vinden het door een spoorlijn en hekken afgesloten gebied niets anders dan een natuurpark, waar de dieren hun natuurlijke gedrag niet goed kunnen uitleven. In de winter trekken ze bij voedselgebrek normaal gesproken naar een ander gebied, maar dat kan niet in de Oostvaardersplassen. Met als gevolg teveel dieren op een te klein grondgebied die massaal honger lijden en doodgaan. ‘Men creëert hier bewust hulpbehoevende dieren, maar steekt geen poot uit. Dat vind ik pedant’, vindt oud-hoogleraar Dier en Recht Dirk Boon.
Minister Verburg liet gisteren weten dat de sterfte van de grote grazers tot nu toe meevalt , zo’n zevenhonderd deze winter. Uit eigen berekeningen van EenVandaag (op basis van cijfers van Staatsbosbeheer) blijkt echter dat er per dag meer dieren sterven dan vorig jaar. Deze winter stierven er tot nu toe per dag 10 dieren, in vorige jaren waren dat er gemiddeld acht. Aan het einde van de winter zal het sterftecijfer daarom naar verwachting hoger liggen dan vorige jaren.
Vanavond een uitgebreide reportage waarin de grondlegger van het natuurbeheer in de Oostvaardersplassen, Frans Vera, uitlegt waarom de dieren met rust gelaten moeten worden. Ook lopen we met critici als emeritus hoogleraar diergeneeskunde Maarten Frankenhuis, omwonende en boer Jan Cees Vogelaar, natuurliefhebber Tonny Lenselink en Reinoud van Gent van stichting Faunabeheer door het gebied.
bnb
Geplaatst: 12-03-10 23:42
Hallo Karin, ik heb alle petities meteen getekend, het is toch verschrikkelijk wat er hiet met die onschuldige dieren gebeurt?? En dat bij ons in Holland!!!! Hopen dat er nu maar een andere regering komt met andere ministers met andere ideen over dierenleed! Hoe is het met jullie verder??
Maartje1990
Geplaatst: 13-03-10 00:02
dit gaat toch gewoon ECHT te ver? inderdaad zoals 't al gezegt word, ze kunnen zich niet verplaatsen als ze honger hebben, zoals het in de natuur zou moeten gaan. Nee, dit hoort niet
Aangezien het onderwerp van dit topic niets te maken heeft met Omgang en Paardengedrag en het ook niet specifiek paard gerelateerd is verplaats ik het topic naar het juiste forum.
OPG-->BB
R.X.
Geplaatst: 13-03-10 01:02
Heb getekend.
unamie
Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-10 18:25
Wat ontzettend weinig reacties Dat valt me best tegen.. Hoop dat het er snel genoeg worden zodat er eindelijk een einde aan komt aan dit verschrikkelijke leed
Ik heb ook al getekend! Verschrikkelijk Dit is geen natuur, dieren staan tussen de hekken in en kunnen naar de overkant van de hekken kijken waar misschien wel wat voedsel groeit maar er niet heen kunnen! Vind het echt respectloos!
De populatie is veeelste groot geworden en ze moeten echt de hengsten gaan ruinen en er voorlopig geen hengst meer bijlaten!
EmEm
Geplaatst: 14-03-10 12:47
Heb ook getekend! Het is gewoon te belachelijk voor woorden dat die dieren niet bijgevoerd worden.
Ikwashier
Geplaatst: 14-03-10 12:51
Ondertekend.
ellepel
Geplaatst: 14-03-10 12:54
ik heb ook getekend, vind het een goede zaak dat er een petitie is. ik hoop echt dat ze wat gaan veranderen daar
unamie
Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-10 13:01
Super het gaat beter met de pititie De teller staat op 604
Vreselijk dit!! Bij het filmpje is het zo mooi in het begin maar moet je het nou zien Dit is geen natuur dit is het on nodig laten lijden van dieren. Dit mag niet, Dit hoort niet.... in 1 woord Vreselijk
Ik heb hem ook ondertekend. Voor mijn eigen en ook in naam van mijn vriend. Maar nu heb ik de bevestigingsmail van mijn vriend wel gehad maar die van mij nog niet? Kan dat aan hotmail liggen?
Vind het vreselijk dat zoiets in Nederland kan en mag gebeuren. Zoiets hoort niet nergens niet maar vooral in zo'n natuurgebied niet! Hopelijk krijgen sommige mensen toch nog verstand tussen hun oren en stoppen ze dit.