Duimen jullie mee voor mijn Rooyke?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Oscar
Forumcoördinator

Duimen jullie mee voor mijn Rooyke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 23:29

Mijn lieve 'kleine' Rooyke is heel erg ziek ;(
Ondertussen is hij al 2 jaar oud, maar het blijft toch mijn kleine ventje.

Maandagavond/nacht begon hij ineens zomaar te hoesten en was niet lekker. Dinsdagochtend meteen naar de DA gegaan en daar werd bevestigd wat we al wisten: hij was ziek. Er werd uitgegaan van een virus en hij kreeg verschillende spuitjes/pilletjes om hem weer op de been te krijgen. Helaas geen effect en hij werd steeds gammeler, dus gisteren weer naar de DA. Weer wat middeltjes meegekregen en gisteravond kreeg hij een korte opleving. Wij blij natuurlijk, want we hoopten dat dit het begin was van het herstel.
Vanochtend was hij eigenlijk weer net zo brak als de dag ervoor; meteen de DA gebeld, maar we moesten even afwachten en het wat tijd gunnen.
Vanavond kwam ik thuis uit m'n werk en ik zag meteen dat hij weer zieker was geworden. Dus Rooyke weer in het reismandje gedaan en voor de 3e keer in 3 dagen naar de dierenkliniek gegaan. Vanavond is er bloedonderzoek gedaan en er blijven 2 opties over: een heel hardnekkig virus of FIP. M'n arme mannetje heeft 40,7 graden koorts, hij is zo zielig ;( We moeten hem nu gaan dwangvoeren omdat hij uit zichzelf niet meer wil eten, zo sneu allemaal.

Als het een virus is dan heeft hij nog een kans, als het FIP zou zijn..... ik durf er bijna niet aan te denken, moet constant huilen bij het idee dat we hem misschien wel kwijt gaan raken.

Duimen jullie voor hem mee?

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 23:35

Ik duim zeker mee. +:)+
2jaar is zo erg jong ik hoop voor je dat het toch een virus is , of iets wat ze in ook orde kunnen brengen.
Zo erg.. Post je morgen een update? :(:)

050206051012

Re: Duimen jullie mee voor mijn Rooyke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 01:16

Jeetje zeg... ik zal zeker voor je duimen, kan me voorstellen dat je hier stuk van bent... hopen dat het meevalt!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 10:40

ik duim voor je mee, FIP is nl niet te genezen helaas... probeer hem aan het eten te houden, geef m lekker alles waar hij normaal een moord voor zou doen als hij maar eet.
Het wil soms helpen om vitaminepasta te geven, die vinden ze ook vaak onweerstaanbaar, bij mij likken ze m zo uit de tube! Als je dat dan over zn eten doet eet ie misschien wel?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 10:43

Oscar :oo
Ik heb helemaal gemist dat Rooyke ziek is :\

Ik duim ook voor jullie dat het geen FIP is.
Hoe is hij (en jullie) de nacht doorgekomen?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:08

Mo :(:)
Ik duim heel hard voor je.
Arme Rooyke en arme jullie ;(

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:10

Heel veel sterkte... Hoe is hij de nacht doorgekomen?

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:19

Uiteraard duim ik ook mee!
Hopelijk knapt hij snel weer op!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 16:07

Bedankt allemaal voor jullie lieve reacties :)

't Blijft allemaal lastig hier. Rooyke is de nacht doorgekomen en dat is misschien al wel meer dan ik verwacht had.
Vanochtend heeft mijn man hem even mee naar buiten genomen. Rooyke wil nl. nooit gewoon kraanwater drinken, hij drinkt altijd uit het vijvertje. Eenmaal bij het vijvertje wilde hij wel drinken en nog best veel ook. Daarna natuurlijk weer snel naar binnen.
Vanochtend heeft hij ook een kleine poging gedaan om wat te eten. Echt 'eten' was het niet, hij likte wat saus weg die bij zijn lievelingsmaaltje zit (Sheba). Maar goed: alle beetjes helpen en ik was blij dat hij in elk geval een poging deed, ook al stelde het misschien weinig voor.

Verder ligt hij vooral heel erg sneu te zijn. Als een soort Sherlock Holmes hou ik hem de hele dag in de gaten, niks ontgaat me. De afgelopen dagen reageerde hij totaal niet op de buitenwereld. Hij lag meestal heel erg opgekruld en al ontplofte er een bom, hij gaf geen enkel teken van leven. Ik heb het idee dat hier ietsje verbetering in zit. Daarnet liepen onze andere katten langs hem heen en dan zie je toch dat hij zijn kopje even iets optilt. Aan zijn orenspel is ook te zien dat hij af en toe iets van de buitenwereld meekrijgt, hij lijkt iets attenter te zijn.

Zoals altijd ziet mijn man het helemaal zitten, hij is ook altijd ontzettend gek met onze Rooyke. Hij is altijd erg positief ingesteld en denkt echt dat onze Rooyke wel weer beter gaat worden. Ik heb zo m'n bedenkingen. Hij heeft de laatste dagen zoveel hulpmiddelen gehad dat ik bang ben dat de ieniemienie-opleving misschien wel een gevolg is van alle hulpmiddelen en dat het helemaal geen teken is dat hij zelf iets aan het herstellen is.
De tijd zal het allemaal wel leren...........

Ook nog bedankt voor alle tips :)
Bij de DA heeft Rooyke een spuitje gehad met vitamines ed., een soort oppepper. Zou het kwaad kunnen als ik hem dan ook nog extra vitaminepasta bij probeer te geven? Ik heb dat spul ook niet in huis, maar als het zou kunnen helpen dan ga ik het zeker halen.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 16:34

Oei, 2 jaar is nog helemaal niet oud! Wat een zielepoot. Als het weer minder is meteen weer naar de DA rennen! Maar aan je teksten te lezen doe je dat ook.
Heel veel sterkte hoor, in BB had laatst een hondje Parvo, we hebben allemaal heel hard geduimd tot de eelt op onze vingers stond, en die heeft het gered.
Dus nu mogen we voor de volgende gaan duimen, doen jullie allemaal weer mee? Sterkte!!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 16:39

ik duim ook weer mee,het is zo vreselijk zo'n ziek dier hebben....

ik denk dat vitamine pasta wel goed is voor hem :j ,ik heb ooit eens een ziek stinkdier gehad die kreeg ook die vitamine pasta en die heeft ie heel lang elke dag gehad (vond ie erg lekker)

misschien anders even de dierenarts bellen en vragen of hij dat elke dag mag hebben??

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 17:14

die pasta die ik bedoel heet nitri-plus cat en het stinkt vreselijk (net marmite) maar ze vinden het mjammie!
Hij moet blijven eten hoor anders is het sowieso afgelopen met hem, hij mag niet vasten!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 17:30

Bedankt voor het medeleven en voor alle goede adviezen :)

Cissy, het is me inderdaad bekend dat het erg belangrijk is dat hij (wat) blijft eten. Gisteren hebben we van de DA dwangvoer (Hills A/D) meegekregen. Dat heeft hij gisteravond en vandaag gehad, ik moet hem dat toedienen met een spuitje.

Majo, als het aan mij lag dan zat ik 5 keer per dag bij de DA ;) Als m'n dieren echt ziek zijn dan wil ik ze echt geen zorg onthouden. Als het nu alleen om een beetje 'niet lekker' gaat dan wil ik nog weleens een dagje aankijken of het vanzelf beter wordt, we hebben immers allemaal weleens een dag dat we wat minder goed in ons vel zitten en dan rennen we ook niet meteen naar de huisarts. Maar als er echt iets aan de hand is, of als ik alleen maar vermoed dat er iets serieus in het spel is, dan pak ik m'n reismandje en dan gaan we richting de DA. Geen haar op m'n hoofd die er aan denkt om m'n dieren de nodige zorg te onthouden uit laksheid of krenterigheid.

Gisteren (dat was ons derde bezoek in drie dagen) heb ik wel te horen gekregen dat het nu een kwestie van afwachten wordt. De DA's hebben gedaan wat ze konden en de medicatie en dwangvoer heb ik in huis. De rit naar de DA veroorzaakt elke keer toch weer stress, en da's iets wat Rooyke nu niet gebruiken kan. Vandaar dat ik het advies kreeg om niet voor de 4e dag op rij op de stoep te staan, omdat ze toch niks voor hem konden doen en dat het nu aan Rooyke zelf is om te herstellen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 20:04

Jeetje wat rot, ik hoop dat hij er weer bovenop komt.
Het is wel allemaal herkenbaar, mijn katten waren ook erg aan het hoesten toen ik ze net had. De ene had ook echt ruim 40 graden en dat een week lang, ook alle AB gehad die ze konden verzinnen, niks hielp. Bloedtesten gehad, geen FIV of leukemie maar FIP kon nog wel. Toen kreeg hij Metacam, en ineens was hij weer helemaal de oude. Hij kon ook echt niet meer op zijn poten staan, en nu een jaar later is hij een hele grote mooie gezonde kerel geworden. Dus ik hoop dat het met de jouwe ook zo gaat. Weet precies hoe je je voelt.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 20:32

Ik ga heel, heel hard duimen dat jullie Rooyke er weer bovenop gaat komen met jullie goede zorgen.

Ik denk dat een beetje vitaminepasta idd geen kwaad kan, alles wat hij momenteel binnen krijgt is mooi meegenomen? Laat hij het dwangvoeren een beetje toe? Anders goed uitkijken dat je niet per ongeluk gebeten wordt, zo'n actie heeft mij recentelijk nl. nog een logeerpartijtje in het ziekenhuis opgeleverd (Kitty van Gwen was ook ziek en moest gedwangvoerd worden, raakte in paniek en mijn middelvinger bevond zich in de buurt van haar hoektandjes :+ ).

:(:)

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 21:13

Jeetje Rockwitch, dat klinkt allemaal erg herkenbaar. In elk geval super dat het met jouw kat zo goed afgelopen is en dat je er nu zo'n leukerd aan hebt :)
Rooyke heeft ook Metacam. Dat schijnt pijnstillend en koortsverlagend te (moeten) werken. Daarnaast heeft hij al tig prikjes en toestanden gehad bij de DA.

Annick, jij ook bedankt voor de knuffels :)
Het dwangvoederen gaat op zich wel goed. Echt leuk vindt ie het natuurlijk niet, maar Rooyke is gelukkig geen bijter of krabber. Nu zegt dat ook niet alles hoor, zelfs de liefste katten kunnen door zoiets compleet door het lint gaan. Maar goed, het dwangvoederen gaat op zich goed, hij heeft ook niet echt de kracht om tegen te stribbelen. Zometeen gaan we weer een poging wagen.

Bij de DA had ik nog even geinformeerd naar de vitaminepasta en hij vond het niet zo'n erg goed plan omdat Rooyke eergisteren nog een 'overdosis' met vitaminen gehad heeft.
Ik denk ook dat de kans vrij klein is dat hij het gaat eten. Het enige wat hij nl. lust is brokjes, soms een hapje Sheba en.... uhhhh..... ik durf het bijna niet te zeggen....... Danoontjes :D

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 21:23

Hè, Danoontje wordt je groot en sterk van ;)

Kitty is gewoon een heel bang poesje en dan ook nog ziek en gedwangvoerderd, dat bleek geen goede combi. Zij is inmiddels goed opgekrabbeld en ik hoop dat Rooyke dat ook gauw gaat doen!

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 21:26

Oh nee, arme Rooyke. :\

Hoop dat hij gauw beter wordt!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 22:24

De symptomen van FIP zijn divers. NB: niet elk symptoom hoeft voor te komen.

Symptomen kunnen zijn:
Slecht eten
Koorts
Slechte vacht
Lusteloosheid/sloomheid
Slechte groei
Vermageren
Oogontstekingen: uveitis -> zie de foto hier rechtsboven, let op: uveitis kun je ook bij FeLV en FIV zien.
Dikke volle buik door vocht in de buik (ascites)
Benauwdheid door vocht in borstholte (hydrothorax)
Gele slijmvliezen en huid (icterus of geelzucht) als de lever is aangetast
Braken en diarree
Epileptische aanvallen, als er ontstekingen in de hersenen zijn. Soms valt de eigenaar alleen een gedragsverandering op.

Die van mij had dus de eerste 4 zo'n beetje en dan het gehoest. Ik heb mezelf helemaal gek gemaakt, elke keer kat in de gaten houden als hij maar bewoog zat ik op scherp. Dus oh ik weet zo goed waar je nu doorheen gaat. En ik duim hier heel hard dat het hetzelfde verloopt als bij de mijne, dat hij ineens opknapt en doet alsof er nooit wat aan de hand is geweest, alsof jij niet zwaar over de zeik bent geweest.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 22:29

Het gaat dus nog niet goed met hem maar hij is er nog! *we duimen verder*
hoe lekker hij het ook vindt niet teveel danoontjes voeren, dan gaan zn darmen overstuur en heb je weer een ander probleem ;)

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 15:24

Maak je geen zorgen over de Danootjes, hij wil echt al sinds maandag uit zichzelf niets meer eten :n Donderdag heeft hij een paar Temptations op en dat was het dan......

Ik heb helaas geen goed nieuws te melden. Onze Rooyke had gisteravond een kleine opleving, maar ondertussen zijn we verder van huis dan ooit.
Hij is ontzettend ziek en heeft 40,4 graden koorts. Wil nog steeds niet eten (krijgt wel dwangvoer) en heeft het erg benauwd.
Ondanks dat de DA gezegd had dat hij niets meer kon doen, heb ik vanochtend toch nog een poging gedaan. Eigenlijk meer met het idee om te vragen of er nog een kansje is voor onze Rooyke of dat het beter is om hem te laten gaan, het arme dier lijdt zoveel en we moeten zoveel met hem sollen...... uiteraard voor z'n eigen bestwil en omdat we alle kansen aan willen grijpen, maar toch.

Volgens de DA worden de kansen steeds kleiner maar voor inslapen zou het nog net iets te vroeg zijn. A.s. maandag moeten we een beslissing gaan nemen, als hij dat haalt. Als er maandag geen verbetering in zit dan zijn de kansen verkeken.
'k Heb nog wel een setje antibiotica gehad, maar dat had ie allemaal al gehad en het werkt ook niet tegen een evt. virus, maar de beste man probeert in elk geval nog wat.

Ondertussen is onze Oscar ook ziek. Ook zij heeft het benauwd, ze hoest en proest heel wat af. Ze eet gelukkig nog wel, maar daarnet moest ze zo hard hoesten dat ze al haar eten weer uitkotste.

Kortom: spannende tijden, en om eerlijk te zijn zie ik het niet meer gebeuren dat Rooyke nog op gaat knappen.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 15:44

|( :(:) Ik blijf duimen dat Rooyke de komende pakweg 48 uur ineens een miraculeuze verbetering doormaakt en dat er dan ook een stijgende lijn in blijft zitten. Zo triest om zo'n jong, lief beestje zo te zien worstelen met z'n gezondheid.

Is Rooyke ook niet de mafketel die gezellig bij de cavia in de kooi ging liggen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 16:49

Oh nee, ik duim ook dat er een flinke verbetering in zit!
Heerst er een virus bij jullie? Dat Oscar nu ook precies ziek moet zijn zeg.. Je treft het niet!
Heel veel sterkte!!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 17:14

Er lijkt hier inderdaad een vaag virus rond te waaien, Cayenne.
Het begon met de kat van de buurman, die zat op een gegeven moment meer dood dan levend bij ons in de tuin. Een paar dagen later werd Homer ziek. Omdat er een flinke tijd tussen zat en de kat van de buurman weer fris en fruitig rondliep, hadden we het vermoeden dat het allemaal wel een beetje overgewaaid was, totdat onze Rooyke zo ziek werd.
Toen Homer ziek werd hebben we alle mensen in de buurt gewaarschuwd, maar helaas is het leed (de besmetting) dan meestal al geschied.

Annick, klopt :j Rooyke heeft inderdaad een caviavriendje waarmee hij lief en leed deelt. Nu even niet, maar dat was altijd wel zo.

Voorlopig is er geen voor- of achteruitgang te bespeuren ten opzichte van vanochtend, dus we blijven duimen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 18:26

ook hier draaien de duimen voor Rooyke overuren... het lieve kleine mannetje moet gewoon beter worden...

Helaas geen verbetering nog, maar... probeer het een beetje positief te zien.. hij is ook niet achteruit gegaan....

Ik zal iig heel hard voor jou en Rooyke duimen...

:(:)