Verschil tussen kriel en gewone kip (wyandotte/cochin)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

me_myself_i

Verschil tussen kriel en gewone kip (wyandotte/cochin)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 18:01

Omdat wij kippen willen gaan houden had ik nog een vraagje namelijk: Wat is nou precies het verschil tussen een kriel en gewone kip. We gaan waarschijnlijk voor wyandotte kippen of cochin kippen. Een kennis beweert dat kriel kippen hele hypere beestjes zijn die de hele tijd op en neer rennen, moeilijk tam te krijgen zijn en sneller pikken dan gewone 'grote' kippen. Wij willen juist makkelijk tam te krijgen en wat rustigere kippen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Omdat op de sites van deze rassen staan dat het juist rustige makkelijk tam te krijgen kippen zijn die geschikt zijn voor de beginnende kippenhouder en ik met google niet veel verder kom probeer ik het maar eens op bokt.. :)

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:07

Wij hebben wyandottes (gekocht als kriel-orpington :P , maar aan de kam van de haan te zien kan het geen orpington zijn).
Ze zijn inderdaad wat vlugger als de grote legkippen, maar als je ze van jongs af aan veel in de hand hebt, dan zijn ze heel tam te krijgen. Mijn dochter zie ik regelmatig met de haan of de hen onder de arm lopen. Dus dat kan best.
Ze eten uit de hand.
Maar ze vliegen wel over de draad van 1.20m heen. Maar....dat deed een van onze bruine legkippen ook.
Ik vind ze eigenlijk wel gezellig en mooi.

aerdenhout1

Re: Verschil tussen kriel en gewone kip (wyandotte/cochin)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:12

Als je ze voor de eieren wil, kan je ook overwegen om een stel weg te kopen uit een legbatterij . Dan heb je een paar maanden geen eieren, maar je geeft een paar dieren wel een geweldig leven!
En de eieren zijn echt heerlijk!!!!
Jammer genoeg mag ik op deze stal geen kippen meer hebben anders zouden er binnen een paar dagen een paar rond lopen!

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:16

ik heb dus echte legkippen, maar die leggen zo veel eieren dat ze zich dus letterlijk kapotleggen.
Bij mij is nu al de derde dood binnen 3 jaar.
Ik heb nog maar een legkip over en die legt al een jaar niks meer.
Niet dat ik legbatterij kippen geen goed leven gun, maar TS zoekt tamme kippen. Ik weet niet of je kippen van een jaar oud, die nooit in een koppel hebben gelopen, nog zo tam en rustig kunt krijgen.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:19

aerdenhout1 schreef:
Als je ze voor de eieren wil, kan je ook overwegen om een stel weg te kopen uit een legbatterij . Dan heb je een paar maanden geen eieren, maar je geeft een paar dieren wel een geweldig leven!
En de eieren zijn echt heerlijk!!!!
Jammer genoeg mag ik op deze stal geen kippen meer hebben anders zouden er binnen een paar dagen een paar rond lopen!

heb ook ik gedaan en ik kan niet anders zeggen dat ik 5 vreselijk tamme tuttebellen heb lopen die het heerlijk vinden om op je schoot te zitten en aandacht te krijgen ! Zien er niet spectaculair uit, mijn kips hebben zelfs misvormde (lees: afgeknipte :( ) snaveltjes, maar ó wat is het dankbaar om voor ze te mogen zorgen...en dat proef je terug in de eitjes :9

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 18:22

Oke bedankt voor de reacties :D Over dat vliegen, ze komen in een hok met ren en mogen af en toe wat los in de tuin waar een muur van 2 meter omheen staat dus dat zit wel goed :D Morgen hebben we een afspraak gemaakt met een man die wyandotte kriel en de gewone wyandotte kuikens heeft van 7 weken dus aan hem kunnen we dan ook nog vragen.
@ aerdenhout1, zeker gunnen we die stumpers een goed leven maar het worden onze eerste kippen en ik had nog in een ander topic gelezen dat nog iemand kippetjes van een legbatterij had gekocht maar die ziek werden omdat ze bij dat bedrijf antibiotica in het eten kregen. Bij haar waren ze binnen een paar maanden allemaal gestorven ook al hadden ze nu alle ruimte wat ze zich maar konden wensen. Als het morgen niks wordt zal ik het eens aan mijn moeder voorleggen :)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:26

ik heb zowel grote kippen als cochin krielen. Helaas is de cochin haan weggelopen. Kriekippen zijn iets vluchtiger. Proberen iets sneller te ontsnappen en dat heb ik niet met mijn grote kippen (mechelse koekoeks, britse en franse kippen). Cochin kippen leggen ook maar twee keer per jaar eieren en grote kippen leggen elke dag een ei.
Qua voer scheelt het ook, mijn grote kippen scharrelen, maar bunkeren net zo hard als wanneer ze niet mogen scharrelen.
Mijn cochintjes mogen scharrelen in de ren, maar niet eruit, want dan lopen ze weg.
Voor de rest qua tam maken denk ik niet dat er verschil in zit, wat je geeft is wat je krijgt. Als je er tijd in steekt dan kan je cochin net zo tam krijgen als grote kippen ( breek altijd mijn voeten over mijn grote kippen, want zodra ik op de weide kom en ze zijn aan het scharrelen dan lopen ze met zn 8en rond mijn voeten. Moet ik wat eten op de grond gooien om mijn werk te kunnen doen.

Dat idee van die legbatterij kippen is een goed idee, daar had ik nog helemaal niet aan gedacht... ga ik me van het voorjaar eens in verdiepen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:55

Ik heb er jaren 3 gehad en die waren van al mijn kippen echt de tamste. Lekkere grote dikke tuttebollen. Liepen ook overal achter je aan,dankbaar is het in elk geval wel. Denk dat je er misschien ook een beetje geluk mee moet hebben...maar dat is alles wat "tweede hands" is denk ik.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 09:35

Krielen of grote hoenders daar is geen verschil in qua gedrag. Het ligt gewoon aan het ras.

Wyandottes en Cochin heb je zowel in kriel als in grote hoenders. Hou er rekening mee dat Cochin kippen voetbevedering hebben en dat die beestjes dan gevoeliger zijn voor voet of beenproblemen. Wyandottes hebben geen voetbevedering. Mechelse koekoek zijn van nature heel rustige dieren.

wil je niet dat je dieren uit de ren vliegen kan je een vleugel de buitenste pennen afknippen met een schaar dan zijn ze uit balans en kunnen dan niet meer echt vliegen. Cochin zijn helaas niet zo'n beste eierleggers. Doe je het puur voor de eieren kan je beter een oud legras nemen zoals een Brakel, Brabants Hoen of voor de nederlanders beter gekend Leghorn (al heetten die nu Livorno). Deze rassen heb je ook in verschillende kleuren.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 10:10

Dubbelgezoomde Barnevelder zijn ook mooie kippen en leggen ook nog eens goed.
Zelf hebben we als 1e ras Marans gehad. Die kreeg ik bij het hok erbij. Dat waren hele lieve kippen, die ook nog eens (heel grappig) chocoladebruine eieren legden. Van de eieren van Marans wordt trouwens gezegd dat ze Salmonellavrij zijn, omdat de schaal te dik en dicht van structuur is, wardoor de Salmonellabacterie er niet doorheen kan dringen. Nadeel is dus ook dat kuikentjes moeite hebben om door de schaal heen te breken.

Jammer genoeg zijn mijn Marans door de vos geroofd en heb ik daarna geen Marans meer in de buurt kunnen vinden.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 10:22

Dat is onzin hoor Isabonny. Ze beweren ook dat eieren van een bepaald ras (kan niet meer op de naam komen maar ze leggen groenachtige eieren) geen cholesterol bevatten maar dat klopt niet. Ze hebben een test gedaan met eieren van verschillende rassen en ieder ei was Cholesterolvrij als het pas gelegd was (dus nog warm en ietwat nat). Hoe ouder de eieren hoe meer cholesterol ze bevatten.

Wat ze allemaal niet verzinnen om eieren te kunnen verkopen. :+

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 16:31

Wij hebben Hollandse krielen en Sabelpootkrielen.
Ze zijn idd wat sneller dan de zijdehoenders, die hier ook rond lopen, maar net zo tam. Ze komen gewoon in huis.
Ik heb iedere dag een heerlijk eitje (of 4), dus leggen doen ze ook best.

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 22:45

Hee allemaal bedankt voor de informatie! Ik had toch verteld dat we naar een man gingen die kuikentjes had? Het was een hele aardige oudere man die met pensioen was en had meerdere kippenrassen waar hij hobby matig soms wat mee fokte, hij heeft ons de wyandotte kriel aangeraden. Hij vertelde inderdaad hetzelfde wat jullie ook zeggen :) om een lang verhaal kort te maken: We zien nu in het bezit van 2 wyandotte kriel hennetjes van 7 weken oud :D. Een van de kleurslag: goud blauw gezoomd en een gestreepte. :D Dus als iemand nog leuke kippennamen weet? :+ Roept u maar :D

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 23:18

Die van mijn dochter heten Wyan en Dotte!!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:42

oh goudblauwgezoomd of dubbelgezoomd? en een gestreepte. Wat leuk zeg.

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 21:49

Goudblauwgezoomd en een gestreepte inderdaad :D
Mensen we hebben al namen, de goudblauwgezoomde gaat Dotje heette en de gestreepte (tutte)belle :D Ik zal vanavond of morgen foto's plaatsen in ITP.