asiel(s) te makkelijk met meegeven (probleem)hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pollewoppy

asiel(s) te makkelijk met meegeven (probleem)hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 14:07

Wij waren op zoek naar een hond. Onze vorige hond kwam ook uit een asiel, waar we overigens heel goed zijn voorgelicht. Onze vorige hond had namelijk ook een gebruiksaanwijzing en daar zijn ze heel eerlijk over geweest. Zo hadden we een goed beeld van de hond. Onze nieuwe huisgenoot moest ook weer uit het asiel komen. We zijn gaan zoeken op www.dierenasiels.com. Het voordeel is dat je daar een aantal dingen kan selecteren. Zo vinden wij het belangrijk dat een hond met andere honden kan. Dus daar hebben we op geselcteerd.

De hond die we uitzochten had een ja staan bij 'kan met andere honden'. In zijn omschrijvind stond ook dat hij gewend was aan andere honden en altijd bij een andere hond gezeten had. Er stond wel bij: "Aan de riem wil hij nog wel eens stoer doen naar andere honden, maar met de juiste begeleiding en eventueel een cursus is dit wel in goede banen te leiden." Toen we bij de hond zijn gaan kijken hebben we gevraagd hoe hij los was met andere honden. Er werd gezegd dat los geen probleem was, omdat hij zich dan vrijer voelde dan aan de riem. Op zich klinkt dat logisch, dat hebben wel meer honden. Vandaar dat we het wel aandurfden. Het stoer doen aan de riem daar kun je aan werken.

We hebben de hond dus een paar dagen later opgehaald. Een paar dagen later ging het echter mis. We hadden hem die avond daarvoor al even losgehad en hij luisterde heel goed. Nu zag hij echter in de verte een andere hond, waar hij meteen zonder nadenken op afvloog.Hij greep de hond op zijn rug en liet niet meer los.

Uiteraard hebben we meteen contact opgenomen met het asiel, met de man waar we het plaatsingsgesprek mee hebben gehad. Hij was verbaasd en had het absoluut niet verwacht. Hij legde uit dat de hond niet getest was, omdat hij nog niet volledig gevaccineerd was en dus nog niet bij andere honden kon. Dat verbaast me al. Waarom doen ze dan uitspraken over het loslopen als ze dat niet kunnen inschatten? Zo zetten ze ons op het verkeerde been. Ik vind dat een kwalijke zaak. Zeg dan eerlijk dat je het niet weet en er niks over kan zeggen omdat het niet getest is.

We hebben afgesproken om met hem naar het asiel en het bijbehorende gedragscentrum te komen, om zijn probleem nader te bekijken. Dat is wel heel netjes van het asiel, dat wil ik erbij zeggen. Uiteindelijk hebben mijn vriend en ik besloten om de hond niet te houden, mijn vriend stond er niet achter en ben ik dinsdag met de hond heengegaan om hem terug te brengen. Bij het gesprek was een asielmedewerker aanwezig en een gedragstherapeut. Van die laatste kreeg ik de wind van voren omdat ik de hond had losgelaten en dat niet had moeten doen, omdat ik wist dat het een probleemhond was. Natuurlijk begrijp ik haar redenatie, en misschien was het ook niet slim om de hond los te doen, maar aan de andere kant heeft hun medewerker wel de uitspraak gedaan dat los geen probleem was. Ik was zo verbouwereerd, dat ik niks terug kon en durfde te zeggen.

Mijn vriend heeft later nog met deze vrouw gebeld en die gaf aan dat er wel degelijk een test is gedaan met deze hond en dat zijn gedrag naar andere honden een duidelijk aandachtspunt was. Mijn vriend heeft gevraagd waarom ze dan in de omschrijving zetten van de hond dat hij met andere honden kan. Omdat hij altijd met een andere hond heeft gezeten, kunnen ze dus geen nee zeggen. Oke, dat begrijp ik dan ook nog wel, maar waarom zet je in zijn verdere omschrijving dan niet hoe zijn gedrag naar andere honden is?

Bij het plaatsingsgesprek hebben wij er specifiek naar gevraagd en er is ons dus verkeerde informatie gegeven. Want als we dit van te voren geweten hadden, dan hadden we deze hond nooit genomen. Ik vind het een hele kwalijke zaak. Wel wil ik erbij zeggen dat ik zelf misschien te makkelijk dingen heb aangenomen, maar aan de andere kant, mag je toch van een asiel verwachten dat ze je goed voorlichten over een hond. En dat als ze iets niet weten, wat ook logisch is (ze kunnen niet alles weten van een hond), dat ze dat er eerlijk bijzeggen.

Ik ga er vanuit dat het geen kwade opzet is. Misschien dat de communicatie binnen het asiel niet optimaal is en daardoor niet iedere medewerker op de hoogte is van de informatie over een bepaalde hond. Maar laat dan een medewerker die wel goed op de hoogte is van de hond en de testen die zijn gedaan het plaatsingsgesprek doen. Ik vind het vreemd dat het zo gelopen is en had gehoopt dat ze er iets van zouden leren. Helaas schuiven ze de schuld alleen op mij af.

Verder vind ik het heel spijtig om te zien dat de hond inmiddels met dezelfde (misleidende) omschrijving op internet staat. Er wordt niks over zijn gedrag naar andere honden genoemd.

Wat denken jullie? Heeft het nog zin om een mailtje naar het asiel te sturen met hoe ik het ervaren heb?

Verder vind ik het heel erg dat zo'n probleemhond zo makkelijk meegegeven wordt. In mijn ogen te makkelijk.
Wat vinden jullie?

Pollewoppy

Re: asiel(s) te makkelijk met meegeven (probleem)hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 14:50

Wil er nog even bijvermelden dat het asiel mijn ervaring met deze hond wel serieus neemt. Iemand (een betrouwbare bron) heeft gebeld voor de hond en ze zeiden er meteen bij dat hij niet los kan en niet met andere honden kan. Ze hebben de omschrijving dus niet aangepast op internet, maar nemen de nieuwe informatie dus wel serieus. Belangrijk om er even bij te vermelden ;)

Wel blijf ik erbij dat ze deze hond te makkelijk hebben meegegeven.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 14:56

Tja, ik vind het niet kunnen. Zo gaat het hele imago eraan. Wij hebben ook problemen gehad met een asiel. Hadden een kat uitgezocht, ze zeiden dat hij 3 jaar was. Was erg lief daar, kroelen kwam naar je toe. Niks aan de hand, dus wij hadden hem meegenomen. Toen we thuis waren hebben we hem losgelaten en met rust gelaten. Eerste wat hij deed was als een gek door het huis rennen, hartstikke bang. Hebben hem toen een week met rust gelaten. De kat heeft die hele week onder het bureumeubel gezeten, kwam er alleen onder vandaan als wij weg waren. 2 weken later precies hetzelfde. Niet onder vandaan geweest, dus wij hebben hem weer terug gebracht is ook geen leven voor zo'n dier. Druk was het in huis niet.

Paar weken later stond er een advertentie in de krant, precies dezelfde kat. Hij bleek 14 jaar te zijn. Stond in de advertentie dat de vorige baasjes hem weg hebben gedaan omdat hij niet bij hun op schoot kwam.

En liegen over de leeftijd en zoiets flikken.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 14:59

Echt erg idd.
Het jammere vind ik dat de goede asielen (want die zin er zeker) onder de slechte lijden.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:00

Inderdaad. Hierdoor zijn wij ook een beetje asielaf geworden. Er zijn ook absoluut goede asiels, alleen moet je ze wel eerst vinden....

Heeft die hond die hij heeft gepakt nog blijvende schade gehad? Lijkt mij erg eng, om zoiets te zien.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 15:04

Gelukkig niet. Die hond kwam er goed van. Geen lichamelijke schade in ieder geval. Hoop niet dat ze bang geworden is. Was inderdaad geen fijn gezicht :n

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:09

We kennen het helaas ook.

Maar ook het tegendeel.

We hebben nu drie honden, één hebben we helaas in moeten laten slapen.

Hond 1: Komt uit het asiel.
Daar waren we goed geinformeerd.
Zegen dat ze het nieuwe thuis controleren, maar doen het niet (vind het een kwalijke zaak)
Hond 2: Komt van mensen thuis, niet echt met hen gepraat, waren vroegere buren van mijn vriend dus die kende hen een beetje.
Maar die mensen zijn nogal appart zeg maar, dus hadden niet veel aan.
Hond 3: Komt van mensen thuis.
Laat ik me maar niet over uit.
Hond 4: Komt van een stichting, s.o.s.friesland.
Nou van die info klopt ook geen ......
Die honden blijven bij hun thuis en de stichting bemiddeld voor hen.
Nou die eigenaresse kende haar hele hond niet.
Zeiden ook dat ze het nieuwe thuis controlen, maar doen dat helaas ook niet.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:11

Wel krijg ik de indruk dat je de hond al gauw los had gelaten, klopt dat?

Ik heb een tijd andermans honden uitgelaten en als ik weer nieuwe kreeg hield ik ze altijd de eerste aantal keren aan de lijn.
Deed ik ook met mijn eigen honden.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 15:12

Ik ken de stichting inderdaad.
Onze vorige hond kwam uit Tholen, de Elkie Stichting. Ook erg goed geïnformeerd over de hond. Ze zijn heel eerlijk geweest, vooral ook over de minder positieve punten van de hond. Toppie :j

Je kan gaan oordelen nu over het loslaten van de hond. Ik heb in mijn beginpost al aangegeven dat daar inderdaad wat voor te zeggen is en ik heb er zeker van geleerd, maar het had niet uitgemaakt. Als ik er langer mee gewacht had, was precies hetzelfde gebeurd.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:19

Maar dan was de hond al wel meer op je gericht geweest, goed dat je ervan geleerd hebt.

Ik hoop dat de hond op een goede plek terecht komt.

Zijn jullie nog zoekende naar een hond?
Ik ken namelijk veel mensen die in de honden zitten, misschien kan ik wat voor je betekenen?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 15:24

Ik wil nogmaals benadrukken dat het er om gaat dat ik verkeerde informatie van het asiel heb gehad, daardoor een verkeerde indruk had van de hond en hem losgelaten heb. Hij luisterde al erg goed die avond ervoor. Het was hoe dan ook gebeurd.

Ik begrijp je reactie, maar daar heb ik dit topic niet voor geopend.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:25

ik moet eerlijk zeggen dat asiels ook niet altijd alles weten van de hond. We kunnen moeilijk 2 honden bij elkaar laten en hopen dat het goed gaat. Vaak gaan we uit van de info die je krijgt van de vorige eigenaar of instantie en soms blijkt die niet juist te zijn. Tevens zat het dier er nog niet lang toch? dan word het voor personeel ook moeilijk om ze in te schatten. Ons asiel heeft zoveel verschillende mensen elke dag rondlopen waardoor verschillende beelden van een hond kunnen onstaan.Informatie gaat vaak ook maar via via.

al moet ik zeggen dat honden alleen echt door personeel worden geplaatst en informatie over wordt verteld. Katten mag iedereen zowat doen...

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 15:30

Het gaat mij erom dat er hier gespeculeerd is over het gedrag. Ik begrijp heel goed dat je niet alles kan weten en dat geeft ook niet. Maar wees er dan eerlijk over dat je het gewoon niet weet. Dat het onbekend is. In deze situatie werden er valse verwachtingen geschept. Dát vind ik erg.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:36

Tja, ik kan ook niet anders dan mijn hand opsteken..

Ik heb een paar jaar terug ook een asielhond opgehaald. Ik heb een perfecte situatie voor een probleem hond + de ervaring dus heb ook bewust voor een wat moeilijkere hond gekozen.

Ik heb een paar gesprekken gevoerd voor we de hond zijn wezen halen, alles is aan bod gekomen. De hond kende vrij weinig (riem, spelen, in huis etc). Ik had maar 3 voorwaardes. De hond moest ouder zijn, het moest een teef zijn en ze moest met katten kunnen.

Was alles geen probleem. Ze blafte wel wat naar katten buiten soms (daarom was ze al eerder teruggebracht door mensen) maar het ging goed.

GODZIJDANK zit mijn kat in een ander huis, want zodra deze hond een kat ziet wordt het rood voor de ogen en vermoord ze de kat. We hebben dus bij de 1 confrontatie de kat naar de DA mogen brengen en die heeft het maar net overleefd.

Ik had deze hond als ik dit had geweten nooit meegenomen. Maar de hond mocht wel blijven. Het heeft mijn leven wel veel ingewikkelder gemaakt. Buiten is het altijd opletten, de hond kan maar heel beperkt (en met muilkorf) los en mijn oppasadres heeft katten dus zit ik vast aan een (dure) uitlaatservice.

Ik heb ze hier ook op aangesproken en het was ongetest en onbekend. Ook hier stond het dus op de site aangegeven dat het wel kon + is me dat meerdere malen door ze verteld..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:49

Pollewoppy schreef:
Het gaat mij erom dat er hier gespeculeerd is over het gedrag. Ik begrijp heel goed dat je niet alles kan weten en dat geeft ook niet. Maar wees er dan eerlijk over dat je het gewoon niet weet. Dat het onbekend is. In deze situatie werden er valse verwachtingen geschept. Dát vind ik erg.

Dat is volgens mij het punt ook.

Niet weten is niet erg, bij Beau heb ik gevraagd of hij bij katten kon, en dat wisten ze niet, dus hebben ze het voor me uitgetest.

Maar ze waren daar heel eerlijk over, over alles bij Beau, dat was echt heel fijn. Het Blauwe Kruis aan de kust uit België kwam hij vandaan, ik vond dat een erg goed asiel.