Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kimmie261

Berichten: 19217
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 00:31

bedoel je dat ik een ding ben???

nee,maar wel al 28 jaar bezig met vleesvoeding voor honden,en tandsteen komt door granen is wetenschappelijk bewezen en brokken bestaan 80% uit granen en bietenpulp ...

goede brok is farmfood of orijen....

en de meeste DA zijn nog steeds van de brokken,zijn weinig DA die zich echt verdiepen in voer en zich daarmee verdiepen in vers voeding.

isabonny,heb ik ook hoor,maar een emmer heet water, pakjes vlees erin en tis zo ontdooit :j

en ik heb eigenlijk wel geluk,heb nu scharrel kvv die je een week buiten de koelkast kan bewaren... :D ideaal,en nog netjes ana huis bezorgd ook,en de honden vinden het heerlijk....

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 00:31

kimmie261 schreef:
en thorn,even 1 ding,waarom is een hond verwend als ie geen brokken meer wil eten??

een hond ís een vleeseter,dus zal vlees ws lekkerder vinden als brokken,en het is nog 100x gezonder ook...waarom is in hemelsnaam een hond verwend als ie wil eten wat goed voor hem is??

maw geef een paard maar 1x per week hooi en voor de rest stro,anders wordt ie te verwend omdat ie hooi wil eten???

snap dit echt nooit....eten moet een hond graag doen,en als je nu goed kan voeren,dat wat een hond nodig heeft en hij eet dit graag,waarom is het dan niet goed om een hond elke dag goede voeding te geven??

en neeeee,geen smoesjes dan lusten ze het vlees niet meer,voer nu 28 jaar vlees en gaat er nog steeds zonder probleem in bij de honden....geen probleem met dat ze ineens vlees niet meer willen eten....

dit komt een beetje ongenuanceerd en kort door de bocht op mij over..
mijn paard trapte de stukken beton uit de muur als hij ergens stond waar droogkuil werd gevoerd en hij alleen hooi kreeg, wat zeer zeker een reden had; hij kreeg koliek van droogkuil.
waarom voer je zelf rotzooi brok als je zo'n ontzettende voorstander van goed voer bent?

kimmie261

Berichten: 19217
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 00:37

omdat het hoofdvoer hier vlees is,en had al uitgelegd waarom hier af en toe een bak brok staat (let wel 1 bak brok op 7 grote honden,is een handje brok per hond zo ong...)

en van brok gaan ze niet dood,maar vind niet dat dat hoofdvoer moet zijn voor mijn honden....dus ja ze krijgen hier af en toe brokken,maar tis alles behalve hoofdvoeding.

wat ik niet begrijp waarom vlees voeren "verwennen" is??

het is toch gewoon voer,of zie ik dat verkeerd,of is alleen brok 'voer' en vlees een 'lekkernij' ofzo?

net als honden die hun brok niet willen eten,maar wel de bak leeg eten als er vlees inzit,en dan het advies,laat hem maar een paar dagen hongeren,dan vreet ie wel...

ja ik ook,lust ook geen spruiten,maar weet zeker dat ik ze lekker ga vinden na een paar dagen geen eten,waarom mag een hond niet lekker eten..?


maar ik schijn hier nogal een rare gedachte gang in te hebben... -O-

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 00:40

ik zie het andersom, het is niet zo dat ik vlees voeren verwennen vind, ik vind het verwend dat ze niet eten wat de pot schaft als dat een keer 'minderwaardige' brok blijkt te zijn :)

misschien ook omdat ik zelf ook altijd geleerd heb om alles te eten wat ik krijg voorgeschoteld :)

sorry, heb er blijkbaar overheen gelezen waarom je brok had staan.
edit: misschien kan je het herhalen, ik kan alleen terugvinden waarom je geen duurdere brok wilt.
edit2: hoewel ik dan eigenlijk niet snap waarom je niet wilt investeren in een goede brok als cavom acana of orijen, waar 70% vlees in zit en verder netjes groentetjes en fruitjes en vitamientjes?

kimmie261

Berichten: 19217
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 00:56

nogmaals dan,mijn honden krijgen af en toe een bak brokken (ligt eraan of ik ze tussendoor al vlees heb gegeven ja/nee of dat ze een bot krijgen om aan te knagen) omdat ik 7 grote honden heb,die gevoelig zijn voor maagkantelingen.

hier lopen honden onregelmatig,kan niet zeggen nu voer ik geef ze een uurtje rust en dus kans op maagkanteling na het voeren en direct veel lopen /bewegen.

dus ik zet een bak brokken neer ,hier zijn ze niet zo dol op dus er worden geen grote hoeveelheden gelijk gegeten(soms staat de bak er 2 dagen)maar kunnen de honden hun maag toch een beetje vullen...

brok is meer een "extraatje" geen voer om op te overleven,of om op te leven...

en die chappi brokken vinden ze tot nog toe het lekkerste,nou ja voor die paar keer mogen ze dat wel eten.

en waarom zou ik investeren in een dure brok als hun hoofdmaaltijd vers vlees is,dan ga ik 100x liever meer vers vlees voeren :j


overigens heb ik hier dus wel een probleem,ze eten echt geen brok savonds...zo had ik eens dat de buuf niet het vlees kwam afleveren,en ik had geen vlees meer in huis...

dus naar de lidl gegaan en alle kippen opgekocht ,en ze een kip gegeven savonds,ze zouden brokken echt laten staan...

ook de honden zien brokken meer als versnapering als voer geloof ik :D

( voor het idee ,er gaat hier een zak voer van 10 kilo per maand doorheen,en dat op 7 honden van 40+ kilo)

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 01:01

duidelijk :)

heb je toevallig ook een wetenschappelijke bron waaruit blijkt dat voer met meer graanproducten tandsteen bevordert? (of iemand anders die zich er in verdiept heeft)

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 09:39

Mijn hond krijgt Eukanuba Senior Lambs & Rice. Dit omdat mijn moeder dat ook voerde, de hond gevoelig is voor darmprobs en ze het hier gewoon heel goed op doet.

We hebben een tijd lang Duck gegeven (KVV) maar dat wilde ze op een gegeven moment niet meer toen ze heel ziek geworden is (lag aan de medicijnen die ze kreeg en niet aan de Duck maar dat begreep de hond niet). Dus nu weer op de brok en het gaat goed.

Zit er natuurlijk wel over na te denken om eens te switchen naar een andere brok gezien alle fanatiekelingen op dit forum. Maar vooralsnog doet ze het zo goed dat ik dat nog niet doorgezet heb.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 10:08

Jade schreef:
heb je toevallig ook een wetenschappelijke bron waaruit blijkt dat voer met meer graanproducten tandsteen bevordert? (of iemand anders die zich er in verdiept heeft)


Kijk maar eens op www.carnivoer.nl Dit bevat informatie van een dierenarts die zich juist richt op verse voeding. Hij heeft onlangs ook weer een studie ostheopathie gedaan gericht op wat voeding doet (vlees vs brok) bij een carnivoor: http://www.carnivoer.nl/thesis-osteopathie

Een interessant artikel over zetmeel: http://nl.wikipedia.org/wiki/Zetmeel Waaruit tevens blijkt dat honden/ dieren die vlees eten (wat geen zetmeel bevat) minder last zullen krijgen van tandplak..

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 10:14

Onze honden krijgen choice, simpelweg omdat we veel voer geprobeert hebben en ze het hier eindelijk goed op doen. Verder kijk ik ook altijd naar de voedingswaarde, bij pedigree is het bijvoorbeeld vaak zo dat het product dat als eerste op de ingredientenlijst staat er het meeste inzit en dat is bij hun iets van granen ipv vlees. De honden kunnen het prima op dat voer doen hoor, maar vaak als er wel maag/darm klachten in het spel komen kan dit ook een oorzaak hebben. Verder krijgen zij nooit blik, als je een blik zou zeven zul je zien hoeveel gelei/water er in zit en hoe weinig vlees.

anuschkaatje

Berichten: 262
Geregistreerd: 31-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 10:19

Jade, graanproducten bevorderen inderdaad tandsteen. Eet zelf maar eens een paar mariakaakjes achter elkaar op zonder je tanden te poetsen, hoelang heb je daar nog plezier van tussen je tanden en kiezen? Zo werkt het ook met brokken waar veel graanproducten inzitten. Een wetenschappelijke bron heb ik niet, maar als je gaat googlen op tandsteen vindt je 100.000 links van mensen die brokken voeren en tandsteenproblemen hebben, dat zegt genoeg denk ik. Daarnaast ga je ook veel links vinden waar rauw voeren wordt aanbevolen tegen het vormen van tandsteen. (hier een leuke link)

Ik ben persoonlijk geen fan van de combinatie brokken en rauw. De zuurgraad van de maag van honden en katten is van nature erg hoog, om de botten te kunnen verwerken en bacterien uit te schakelen. Door het voeren van brokken gaat die zuurgraad omlaag, gewoonweg omdat die zuurte niet nodig is. Als je dus over het algemeen brokken voert is die zuurgraad eigenlijk te laag om het verse vlees goed te kunnen verwerken en dat zou kunnen leiden tot ziekte. Ik zou gewoon helemaal overgaan op Barf, maar daar moet je je wel echt heel goed in verdiepen, dus ik raad je aan om eigenlijk volledig op KVV overgaan en regelmatig vers met bot voeren om het kauwen te bevorderen en tandsteen tegen te gaan. (en daarbij vinden ze het ook vaak geweldig!)

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 10:27

Ik vind het zo jammer dat ik het artikel van het AD dat afgelopen jaar op Dierendag uit is gekomen, niet heb bewaard.

Dat ging over een hoogleraar diervoeding die beweerde dat natvoer / blikvoer juist goed was voor honden en katten. :( Artikel bestond uit 2 grote pagina's. Hij zei dat door blikvoer de tandsteenproblemen ook wegbleven.

Thorn2006

Berichten: 875
Geregistreerd: 03-01-09
Woonplaats: Er gaat niks boven Groningen!

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 11:29

Zal nog even proberen uit te leggen waarom mijn honden op een (slecht) hondenvoer zitten, Cavom!! Beide honden komen bij fokkers weg die dit voer al gaven! Helaas! Heb geprobeert ze over te zetten naar een krokante brok maar had geen honden meer over! Ook Prins geprobeert omdat dit een geperste brok is maar daar ging de vracht van achter uit! Dit is dus ook niet mijn eerste keuze!

Wij zeggen altijd: er zijn geen slechte hondenvoeren er zit alleen veel verschil in van kwaliteit! Keuze is er reuze maar voor elke hond en elke baas is er wat goedst te vinden!
En gelukkig heeft hier iedereen zijn eigen ervaringen en kan me voorstellen dat mensen er moeite mee hebben om een juiste keuze te maken omdat zoveel mensen 1 standpunt hebben!!

Nogmaals succes met jullie keuze en kijk en luister naar je hond en naar je eigen! Want het is jou hond en niet die van iemand anders!!

kimmie261

Berichten: 19217
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 11:52

vind jij frolic en bonzo (blikvoer) goed hondenvoer?

ilse86
Berichten: 3220
Geregistreerd: 16-11-09

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 11:54

ik heb frolicjes wel eens als beloning gegeven. maar dan enkel als tussendoortje. gewoon een snoepje. eigenlijk niet zo goed, maar ik zondig zelf ook wel eens. ;)
Hij krijgt het nu nooit meer trouwens. Enkel kauwstaafjes of blokjes schapenvet.

valine

Berichten: 1199
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: 1724

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 11:56

hallo... ik kom hier ook maar even binnen vallen met een vraag

ik heb een boxer van 6 jaar die echt alles eet wat los en vast zit (vooral het eten van de katten).
Ze heeft een behoorlijke tijd s' avonds pens van Smuldier (450 gram) en in de ochtend een kopje brokken gekregen. Ze vrat hierbij letterlijk de bodem uit haar voerbak vandaan. Het probleem is nu eigenlijk dat ze zo baggervet is geworden dat ik der maar terug heb gezet naar alleen maar brok met een beetje blik voor de smaak en verder niks.
Liever heb ik haar wel weer op Smuldier maar het enige waar ze niet ziek van wordt is dus die pens (van hart,kip en compleet wordt ze behoorlijk ziek).
Nu heb ik dus het idee dat pens best wel vet is. Ze is wel ruim 5 kg afgevallen sinds ze op de brok staat (ze weegt ruim 10 kg te zwaar).
Heeft iemand een idee wat ik mijn hond voor vers voer kan geven zonder dat ze weer dicht groeid of ziek wordt???

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 12:00

Ik ben vast heul slecht, maar mijn honden krijgen de brokken van de Aldi (in die zilverkleurige verpakking) en doen het er heel best op. :D

kimmie261

Berichten: 19217
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 12:01

ingredienten bonzo brokken:

INGREDIËNTENGranen, vlees en dierlijke bijproducten (min. 4% kip en min. 4% vers vlees in de zachte brok), plantaardige eiwitextracten, plantaardige bijproducten, oliën en vetten, suiker, mineralen, groenten (min. 0,3% wortel en min. 0,3% groene groenten). Toevoegingen: Koper (als koper (II) sulfaat-pentahydraat) 10 mg/kg.

Met in de EG toegestane kleurstoffen, antioxidanten en conserveermiddelen.

VOOR VERPAKKINGEN >10 KGAntioxidanten: BHA (E320), BHT (E321), Propylgallaat (E310). Conserveermiddelen: Kaliumsorbaat (E202), Citroenzuur (E330), Orthofosforzuur (E338), Propyleenglycol (E490).Kleurstoffen: Tartrazine (E102), Oranjegeel (E110), Cochenillerood A (E124), Indigotine(E132), Titaandioxide (E171).

8% vlees en vol met E cijfers...

van mij mag iedereen voeren wat ze willen voeren hoor,maar mss maakt dit topic mensen wel aan het denken wat ze voeren,en dat ze met producten als bonzo gewoon de hoofdprijs betalen voor een zak rommel...

maar goed als mensen dat willen doen,ga je gang :D

en hier hebben ze ook weleens frolicjes op hoor,vinden ze heerlijk,ben geen een of andere vlees goeroe,ze krijgen hier ook kaas en ijsjes en kauwkluifjes enz.

ben echt geen heilige ofzo... :D

valine,alleen pens voeren is niet goed,je moet wel zo af en toe een compleet maaltijd voeren,dus een pens kompleet nemen bv,en gewoon minder voeren van het verse vlees..... :D ,halveer het portie maar :j

Nikka

Berichten: 9415
Geregistreerd: 04-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 12:06

kimmie261 schreef:
ingredienten bonzo brokken:


............................ BHA (E320), BHT (E321)...............................................


Tja enorme rotzooi dus.

Thorn2006

Berichten: 875
Geregistreerd: 03-01-09
Woonplaats: Er gaat niks boven Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 12:08

kimmie261 schreef:
vind jij frolic en bonzo (blikvoer) goed hondenvoer?



Ik persoonlijk: nee!!
Maar ik ook wel eens Frolic ook als beloning! ;)

Mensen kennen vaak Frolic en Bonzo van T.V. en dan gaat men er toch van uit dat het blijkbaar goed is! -:(-

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 12:10

Lante schreef:
Ik ben vast heul slecht, maar mijn honden krijgen de brokken van de Aldi (in die zilverkleurige verpakking) en doen het er heel best op. :D



Dit kreeg onze hond ook tot dat ie binnen 3 maanden tijd 3 keer een darmontsteking had gehad...........
Wij zijn overgestapt op Orijen Senior brokken en hij is er zoveel beter uit gaan zien, veel vrolijker en levendiger. Vacht is super, 1 keer per dag goede ontlasting.
Horen van iedereen dat hij er fantastisch uitziet en veeeeel slanker is geworden.
Hij is 11 nu en dat is best oud voor een Malamute, maar niemand gelooft ons.... denken allemaal dat ie 3 is als ze hem zien klooien :D

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 12:10

Hoe meer commercie hoe beter, denken veel consumenten. En daar zit meteen een crux: geen slachter gaat reclame maken voor zijn restafval en de enkele winkels en groothandels in deze branche hebben zat werk en hoeven dus ook geen reclame te maken..

Thorn2006

Berichten: 875
Geregistreerd: 03-01-09
Woonplaats: Er gaat niks boven Groningen!

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 12:13

@ Chubby, dat bedoel ik er dus ook mee te zeggen!!!
Maar ik blijf bezig!!! Ben ik vrij, heb ik het nog over hondenvoer;)

Alice13

Berichten: 2519
Geregistreerd: 12-07-09
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 12:14

Onze hond is nu wat ouder aan het worden, 15 jaar, en krijg nu voornamelijk het zelfde als ik. Warm eten 's avonds en 's ochtends een boterham. Er staan wel brokken maar die eet ze eigenlijk nog maar sporadisch op. Brokken zijn van een merk dat alleen bij de dierenarts verkrijgbaar is, naam is me even ontschoten!
Ons kleine mormeltje doet het nog heel goed en ziet er beter uit dan sommige jongere honden :D
Hiervoor hadden we een grotere hond, die is 18 jaar geworden, at ook gewoon mee met de pot. Vlees groente en aardappelen of rijst.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 12:14

Evelli schreef:
Lante schreef:
Ik ben vast heul slecht, maar mijn honden krijgen de brokken van de Aldi (in die zilverkleurige verpakking) en doen het er heel best op. :D



Dit kreeg onze hond ook tot dat ie binnen 3 maanden tijd 3 keer een darmontsteking had gehad...........
Wij zijn overgestapt op Orijen Senior brokken en hij is er zoveel beter uit gaan zien, veel vrolijker en levendiger. Vacht is super, 1 keer per dag goede ontlasting.
Horen van iedereen dat hij er fantastisch uitziet en veeeeel slanker is geworden.
Hij is 11 nu en dat is best oud voor een Malamute, maar niemand gelooft ons.... denken allemaal dat ie 3 is als ze hem zien klooien :D


Ik heb alles geprobeerd, cavom, Royal canine, vers vlees (krijgen ze nog wel een keer per week en een klaverbot), maar met dit voer houd ik mijn jongste herder het best op gewicht en in de vacht; raar maar waar... Ze hebben ook geen mondproblemen e.d.

ilse86
Berichten: 3220
Geregistreerd: 16-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 12:19

Chubby schreef:
Hoe meer commercie hoe beter, denken veel consumenten. En daar zit meteen een crux: geen slachter gaat reclame maken voor zijn restafval en de enkele winkels en groothandels in deze branche hebben zat werk en hoeven dus ook geen reclame te maken..


Hihi, dat geldt toch voor alles. Hardwerkende marketingafdelingen kunnen je zelfs stront op je gezicht laten smeren als ze dat willen.
Die kleine deurmat van mij is ook gek op Bonzo. Had mijn moeder een keer meegenomen voor hen (dat mensje weet ook niet dat dat eigenlijk heel slecht is). Zit een lekker smaakje aan. Je ruikt het zout gewoon in de verpakking haha! Nu zorg ik gewoon dat ik zelf op tijd nieuw voer haal. Dan hou ik zelf de verantwoordelijkheid en kan ik niemand anders verwijten dat hij of zij slecht voer haalt voor Rocco.