Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kimmie261

Berichten: 19228
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 13:23

majo,ik heb geen verstand van brokken merken verder,maar ik zou aanraden de brok te nemen waar het meeste lamsvlees percentage inzit...

en joyce,ik kan nergens vinden hoeveel procent vlees er verwerkt zit in de brokken ...als je op de zak kijkt en er staat 20% op,ga er dan maar vanuit dat de rest opvulling is als maismeel bietenpulp en granen...

en dat heeft een hond gewoonweg niet nodig,lichaam doet er niets mee,en ze poepen het alleen maar uit...

maar ik kan het nergens terug vinden op de site,misschien staat het wel ergens op de zak zelf??

joyce83

Berichten: 5236
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 13:25

Ik zal vanavond eens kijken. Ik ga ook hier in de buurt eens navraag doen bij een zaak die vlees en brokken verkoopt. Eens kijken wat de samenstelling is van hun brok en wat het zou kosten als ik haar op vlees ga zetten.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 13:26

Nikka schreef:
Oakland1990 schreef:
Nikka: waarvoor las je die vastendag in? Als je iedere dag wat minder geeft kun je toch ook alle dagen geven?


Mijn honden barfen. Een dag per week vasten is o.a goed om het spijsverteringsstelsel tot rust te brengen en zorgen dat alles goed verteert.



Weet je het zeker? := Mijn duitse herder begint te kotsen als hij niet 3 keer per dag zijn eten krijgt. En zo ken ik er meer die daar last van hebben. Die honden kun je niet laten vasten want ze zijn dan zo broerd als wat. Dus vindt dat geen goed advies want dat kan niet zo maar bij elke hond.

Ook over dat tanden niet schoon blijven van brokken vindt ik echt onzin. Wij hebben al jaren herders en deze hebben op hoge leeftijd nog hele mooie witte en vooral schone tanden en kiezen. heb ze er nog nooit aan hoeven helpen en deze krijgen alleen brokken.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 13:31

Wilawander schreef:
Weet je het zeker? := Mijn duitse herder begint te kotsen als hij niet 3 keer per dag zijn eten krijgt.


Brokkenhonden moet je niet laten vasten. Bij honden die vlees eten kan dat wel, maar de maaltijd ervoor of erna is dan wel een grotere.

kimmie261

Berichten: 19228
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 13:33

joyce :ja hou er wel rekening mee,dat er hele dure kvv's zijn en goedkopere versies,plus dat het nog best veel kan schelen of je het in een dierenwinkel koopt of bij een particuliere dealer (zo haalde wij hier AHV bij een dierenwinkel,die het verkocht,voor 36 euro per doos,nu bij een particulier voor 30 euro de doos...scheelt nogal wat...)

en hou er rekening mee,dat je met vlees minder hoeft te voeren,daar ze meer voedingsstoffen uit de voeding zelf halen...

wilawander :barfers voeren vaak de dag voor vasten echt een grote hoeveelheid,zodat de maag wel een dag of 2 goed vol zit...en er wordt op de vastendag wel iets gevoerd als yoghurt met kefir oid.

je kan ook volgens NRV voeren,het prooidiermodel,dan hoef je minder te berekenen.

en jou honden doen manwerk toch? die poetsen hun tandjes zo wel schoon :D

daarnaast ligt het er ook aan hoeveel je een hond laat kluiven als je ze brokken voert...

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 13:35

Maar als je zon grote hoeveel heid voert zou ik bang zijn voor maagdraaiingen waar veel rassen problemen mee hebben.

Esgaroth

Berichten: 5248
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 13:36

kimmie261 schreef:
en hou er rekening mee,dat je met vlees minder hoeft te voeren,daar ze meer voedingsstoffen uit de voeding zelf halen...
en jou honden doen manwerk toch? die poetsen hun tandjes zo wel schoon :D daarnaast ligt het er ook aan hoeveel je een hond laat kluiven als je ze brokken voert...
Niet helemaal waar, bij brokken moest mijn hond 2x per dag een volle bak. Bij vlees ook, anders valt ie zo af.
Daarbij worden tanden van zowel brokken als vlees gewoon vies. Ik ken weinig honden die hun brokjes netjes kauwen, de meeste slikken het zo door. Laten kluiven is sowieso heel goed :j moet je hond dat wel willen, alles dat hard is hoeft mijn hond helaas niet. Ik poets gewoon 1x per week zijn tanden met hondentandpasta :D

kimmie261

Berichten: 19228
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 13:40

mijn honden leven op nog geen 400 gram vlees per dag (behalve pip,die vreet als wat ze vreten kan) en dat voor grote honden,vind dat nu niet overdreven in het voer staan.. :)

maar goed de ene hond is de ander niet,zo eet 1 van mijn honden 250 gram vlees per dag,en pip soms wel 1,5 kilo per dag,die van 250 gran kan je rollen,pip is super slank...

maar vind zelf dat mijn honden niet overdreven veel voer nodig hebben :)

Nikka

Berichten: 9415
Geregistreerd: 04-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 13:42

Wilawander schreef:
Weet je het zeker? := Mijn duitse herder begint te kotsen als hij niet 3 keer per dag zijn eten krijgt. En zo ken ik er meer die daar last van hebben. Die honden kun je niet laten vasten want ze zijn dan zo broerd als wat. Dus vindt dat geen goed advies want dat kan niet zo maar bij elke hond.


Ja ik weet het zeker. Het is zoals Chubby en Kimmie zeggen. Grotere portie dag voor de vastendag en op de dag zelf Griekse Yoghurt met ei. Overigens zou ik er niet aan moeten denken om 3 x per dag te voeren. Ik voer 1 x voor het slapen gaan. Gaat tot op heden met alle honden prima. Overigens had ik hier toen ik nog brok voerde een hond die 's ochtends braakte, daar heb ik bij die hond nooit meer last van. Ik geef het niet als advies maar ik zeg dat ik het op die manier doe, of elke hond het aankan of dat iedereen het zou moeten doen zeg ik niet.

Leslie90

Berichten: 1823
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:00

Pedigree ben ik ook niet zo van te spreken hoor!
Ik gaf mijn hondje altijd Royal Canin Junior, en dat is eigenlijk nooit veranderd. Nu krijgt ze nog steeds Royal Canin Chihuahua, maar ze is nu drachtig dus krijgt ze Royal Canin voor drachtige en zogende teven. Maar ook de pupperds krijgen als ze geboren zijn Royal Canin puppymelk en later Royal Canin starter.
Ben geen Royal Canin fan hoor :=

Kasmir

Berichten: 5456
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 17:40

We gaven ze voorheen altijd Prins brokken, nu hebben we voor het eerst Smølke en dat gaat ook prima. Ze krijgen dus 's ochtends brok (met wat leverworst omdat Suzie anders haar druppels voor d'r incontinentie niet hoeft xD) en 's avonds varieert nogal eens. Ze krijgen of brok gemengd met een beetje blikvoer voor de smaak, of rijst (met kip) en worteltjes oid. We geven ze wel vrij vaak groenten, schijnt goed te zijn.

kimmie261

Berichten: 19228
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 17:45

wat moet een vleeseter met groente?

honden hebben heel weinig aan groente..die hebben vlees nodig :)

Kasmir

Berichten: 5456
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:03

kimmie261 schreef:
wat moet een vleeseter met groente?

honden hebben heel weinig aan groente..die hebben vlees nodig :)


Een wolf eet toch ook echt eerst de maag op van een dier dat hij gevangen heeft.
Klein citaat: Groente is een heel belangrijk onderdeel van rauw voer. Net als zijn voorvader, de wolf, heeft de hond rauw plantaardig voedsel nodig omdat deze groep voeding als enige voorziet in vezels. De vezels van groente zijn belangrijk in die zin dat zij in verband gebracht worden met het voorkomen van obesitas, diabetes, en ziektes aan de ingewanden*

Op die site wordt ook BARF de hemel in geprezen en ik geloof ook zeker dat dat goed is. Waarom we dat niet geven? Omdat ik er zonet achter ben gekomen (door in dit topic te lezen) wat BARF is etc. haha. Ik heb ook geen idee waar dat te halen is en ik gok dat mijn moeder ook helemaal niet blij wordt als dat spul hier in huis komt (smerig)

kimmie261

Berichten: 19228
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:18

een hond kan wel groentes eten maar dan wel half voorverteerd,of gemalen groentes...je zult dus gepureerde groentes moeten voeren wil je dat honden er iets aan hebben...

ik geef echt zelden groentes aan mijn honden...

en barf is niet zo vies als het lijkt hoor,tenminste,tenzij je een kipfiletje of kippepoot voeren aan je hond vies vind??
BARF betekend niet halve koeienlijken in huis halen dan dat voeren,maar ziet eruit gewoon als vlees wat je in de supermarkt kan halen...

daarnaast bestaat er ook KVV dat is gemalen vers vlees,hoef je nergens bij na te denken,is allemaal al zorgvuldig samengesteld..

en dat heb je in zakjes met echt rauw vlees,hamburgers,tot soort worst rollen...

:)

Kasmir

Berichten: 5456
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:31

Ik geloof je op je woord hoor haha, ik heb alles gewoon uit een boekje en heb weinig ervaring met voeding van de hond. Mijn ouders hebben altijd gewoon brok gegeven en ik heb me er nooit in verdiept (hun ook niet). Daarom is dit topic bijhouden ook leerzaam voor me. Maar waar haal je dat BARF voer dan? Gewoon bij de dierenspeciaal zaak? (Had inderdaad het beeld van halve koeienlijken voor me) En is dat niet een stuk duurder dan gewone brok? Heb even gezocht op het internet, staat heel veel uitgelegd maar prijzen oid kan ik niet vinden.

Is het sperziebonen dieet dan ook zo slecht trouwens? Dat hoor je wel eens wanneer een hond erg dik is, sperziebonen voeren, vult en worden ze niet dik van.

kimmie261

Berichten: 19228
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:51

ja spercie bonen vullen de maag,en dan hebben honden minder honger,maar ze hebben er helemaal niets aan verder,puur maagvuller/hongerstiller..

en barfvlees kan je bestellen,of je kan bv bij een slachter halen...

http://www.herbyvers.nl/index.php?page= ... &Itemid=71

hier kan je veel bestellen als je zou willen barfen...maar dan moet je wel gaan uitrekenen hoeveel je hond precies nodig heeft...

KVV is dus geen BARF

BARF is zelf samenstellen ,KVV is kant en klaar :)

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:19

Fruit eten die van mij wel graag, maar meestal moeten ze dan wel wat rijper zijn, wortels neemt ze ook graag als beloning. Maar ze krijgen dit niet als onderdeel van de voeding maar als extraatjes :)

Charlie_P

Berichten: 3045
Geregistreerd: 08-04-06

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:32

Nou, zoals gezegd zijn wij sinds een paar dagen overgestapt op de brok van Farm Food. En tot nu toe bevalt het super voor allebei de honden. Ze vinden het erg lekker (eten direct hun voer op, deden ze voorheen met Royal Canin niet). De ontlasting ziet er ook goed uit. Ik weeg de porties af en het is wel echt een stuk minder dan ze voorheen kregen. Ik heb ze nu tussen de middag allebei wat sperziebonen gegeven als buikvulling. Iemand hier ervaring met Farm Food brok? En geven jullie dan ook alleen 's morgens en 's avonds zo'n kleine hoeveelheid brok en verder niets? In de toekomst willen we er ook vers bij gaan voeren.

Tazz

Berichten: 986
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:48

Ook hier een gebruiker van Farmfood. Al onze windhonden staan 's ochtends op Farmfood brokken en 's avonds op Naturis vers vlees.
Met Naturis hoef je niet bang te zijn voor tandsteen etc. Er zitten stukken bot enz. in.
Onze oudste whippet 14 en half is pas weer voor haar check up bij de DA geweest en had een prachtig gebit.Dit is wel eens anders geweest voordat ze aan de Naturis zaten.
Ook het jonge spul doet het super op deze combinatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:04

Charlie_P schreef:
Iemand hier ervaring met Farm Food brok? En geven jullie dan ook alleen 's morgens en 's avonds zo'n kleine hoeveelheid brok en verder niets? In de toekomst willen we er ook vers bij gaan voeren.


[BB] Ervaringen FarmFood?

[BB] Farmfood

Hier wat ervaringen zoals ik al eerder zei vind ik het 10 keer niets.
Stinken en veel ontlasting.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:14

Chiqa schreef:
Charlie_P schreef:
Iemand hier ervaring met Farm Food brok? En geven jullie dan ook alleen 's morgens en 's avonds zo'n kleine hoeveelheid brok en verder niets? In de toekomst willen we er ook vers bij gaan voeren.


[BB] Ervaringen FarmFood?

[BB] Farmfood

Hier wat ervaringen zoals ik al eerder zei vind ik het 10 keer niets.
Stinken en veel ontlasting.


Overschakelen naar FarmFood kan nog wel eens voor problemen zorgen, het beste kan je eerst een week pens geven en dan rustig aan naar de FarmFood, daarbij hoort is veel gevallen ook nog een soort van ontgiftingsperiode, daar moet je doorheen.
Als het veel ontlasting blijft veroorzaken kan het ook zijn dat je teveel geeft, ik moest toen ongeveer de helft geven van wat ik normaal gaf.

Myra87
Berichten: 2495
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Friesland

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:43

Ik heb ook Farmfood gevoerd, en was er super tevreden over! Geef nu vers vlees, maar die brok staat bovenaan het 'broklijstje'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:35

cloris schreef:
Overschakelen naar FarmFood kan nog wel eens voor problemen zorgen, het beste kan je eerst een week pens geven en dan rustig aan naar de FarmFood, daarbij hoort is veel gevallen ook nog een soort van ontgiftingsperiode, daar moet je doorheen.
Als het veel ontlasting blijft veroorzaken kan het ook zijn dat je teveel geeft, ik moest toen ongeveer de helft geven van wat ik normaal gaf.


Ik gaf weinig en ze heeft het ruim een half jaar gegeten. Het komt er hier niet meer in de stank was niet te harden. Nijn van Bokt heb deze ervaring ook gehad.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:36

Chiqa schreef:
cloris schreef:
Overschakelen naar FarmFood kan nog wel eens voor problemen zorgen, het beste kan je eerst een week pens geven en dan rustig aan naar de FarmFood, daarbij hoort is veel gevallen ook nog een soort van ontgiftingsperiode, daar moet je doorheen.
Als het veel ontlasting blijft veroorzaken kan het ook zijn dat je teveel geeft, ik moest toen ongeveer de helft geven van wat ik normaal gaf.


Ik gaf weinig en ze heeft het ruim een half jaar gegeten. Het komt er hier niet meer in de stank was niet te harden. Nijn van Bokt heb deze ervaring ook gehad.


Dat kan, dan is het voor jouw hond niets ;) FarmFood is een goede brok (als je brok voeren wilt) maar het kan altijd voorkomen dat het niet voegt met een hond ;)

Meikje

Berichten: 429
Geregistreerd: 15-06-06
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 16:38

Mijn ervaring met hondenvoer:

Bonzo (kreeg ze toen we haar overnamen): twee keer per dag poepen, ze eet niet zoveel
Pedigree: Vindt ze lekker, twee keer per dag poepen
Smolke: Vindt ze minder lekker, drie keer per dag poepen
Biofood: Vindt ze erg lekker, maar poept nu soms wel vier keer per dag
Aldi voer: Vindt ze lekker, geen verschil in poepgedrag.
FarmFood: Vindt ze niet zo lekker, geen verschil in poepgedrag. Ik heb trouwens geen problemen gehad met de overschakeling, heb haar geleidelijk een steeds groter percentage FF gegeven tov van de brokken die ze daarvoor kreeg.
Cavom: Vindt ze lekker. Zit ze nu net een week op, volgens mij poept ze minder.

Zoals je ziet merken we bij onze hond vooral verschil in hoe lekker ze het vindt en hoevaak ze poept. Verder geen verschil in gedrag/energieniveau of andere gezondheidskenmerken.

Uiteindelijk zal je zelf moeten gaan kijken waar je hondje het 't best op doet. Zelf geef ik af en toe kvv (Duck / Farmfood / smuldier) erbij, daar smult ze van!

Oh ik lees net dat je al aan de Farmfood bent. Hoe bevalt dat?